FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Problemet med alla som är förblindade i sitt hat mot elon är att dom har svårt att se allt positivt som han bidrar med.

Enda anledningen till att du har en möjlighet att gnälla är att han är öppen och frikostig med sina tankar.
Om han skulle göra som alla andra VDar och köra med standardiserat intetsägade företags BS så skulle du vara mkt lyckligare.

Du har aldrig funderat på vem som lurar vem?
Tror man att Elon har något högre syfte än alla andra VD:ar och miljardärer och att normala regler, standarder, moral eller lagar inte gäller för honom så är jag rätt säker på vilka som är lurade.
Du tror alltså på fullaste allvar att alla anställda på SpaceX pch Tesla är lurade och hela poängen med företagen är en bluff?

Du får gärna uppvisa några exempel på standarder, moral och lagar som Elon, Tesla , SpaceX bryter mot och som han/dom kommer undan med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Vad snackar du om??? Vem fan bryr sig om SpaceX och annat? Det här är FSD-tråden…

Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.

Han kanske lurar sig själv och alla andra men det är inte lögn....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.
Hahaha. Fool me once. Har du sett videon? Varför har du något förtroende kvar är frågan? “Don’t look up.”
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.
Hahaha. Fool me once. Har du sett videon? Varför har du något förtroende kvar är frågan? “Don’t look up.”
Jag blev så perplex av detta välstrukturerade och genomtänkta inlägg att jag inte vet vad jag ska svara...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.
Hahaha. Fool me once. Har du sett videon? Varför har du något förtroende kvar är frågan? “Don’t look up.”
Jag blev så perplex av detta välstrukturerade och genomtänkta inlägg att jag inte vet vad jag ska svara...
Det var lite spontant eftersom det viktigaste för dig är att jag ska bevisa att Elon ljuger, då diskussionen på detta ägarforum borde vara: NÄR FÅR VI GREJERNA VI BETALAT FÖR? Tala om för mig vilket år du tycker är rimligt? 2023, 2025, 2030? Efter vilket år är det dåligt enligt dig, JM?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.
Hahaha. Fool me once. Har du sett videon? Varför har du något förtroende kvar är frågan? “Don’t look up.”
Jag blev så perplex av detta välstrukturerade och genomtänkta inlägg att jag inte vet vad jag ska svara...
Det var lite spontant eftersom det viktigaste för dig är att jag ska bevisa att Elon ljuger, då diskussionen på detta ägarforum borde vara: NÄR FÅR VI GREJERNA VI BETALAT FÖR? Tala om för mig vilket år du tycker är rimligt? 2023, 2025, 2030? Efter vilket år är det dåligt enligt dig, JM?
Jag har också betalt för FSD, trots att jag hade EAP och inte fick ett jota extra för de pengarna.
Sug på den karamellen du...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Jag har också betalt för FSD, trots att jag hade EAP och inte fick ett jota extra för de pengarna.
Sug på den karamellen du...
Så vad är din poäng? Att du får försvara Elon inabsurdum därför att han blåst dig också? Men jag får inte vara sur?

När tycker du att Tesla ska leverera innan det är orimligt, om det inte redan är det? Min spaning är att vi kommer att ha samma diskussion om två år, och det är orimligt redan nu. Om Elon ljuger om FSD timelines? Det är uppenbart för alla som vet något om självkörning i alla fall… Men det var Ju ett löst problem redan 2016, så jag bara yrar som vanligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Jag har också betalt för FSD, trots att jag hade EAP och inte fick ett jota extra för de pengarna.
Sug på den karamellen du...
Så vad är din poäng? Att du får försvara Elon inabsurdum därför att han blåst dig också? Men jag får inte vara sur?

När tycker du att Tesla ska leverera innan det är orimligt, om det inte redan är det? Min spaning är att vi kommer att ha samma diskussion om två år, och det är orimligt redan nu. Om Elon ljuger om FSD timelines? Det är uppenbart för alla som vet något om självkörning i alla fall… Men det var Ju ett löst problem redan 2016, så jag bara yrar som vanligt.
Min poäng är att alla som köpt FSD har gjort det på risk. Medveten risk. Jag köpte för ca ett år sen fullt medveten om alla framskjutna tidplaner. En kalkylerad risk mao som jag ansåg var värd att ta.
Om den sen inte bär frukt så har jag ingen annan att skylla än mig själv.
Sen att vissa inte är tillräckligt mogna för att ta ansvar för sina egna beslut betyder inte att andra människor ljuger.
Om han gjort det så skulle Tesla hamnat i rättegång i USA snabbare än du hinner säga Nikola Motors.

Om Elon medvetet ljuger om FSD och mjölkningen av FSD-premier och han är en svindlare. Varför släpper man nu möjligheten att kunna hyra FSD per månad?
Det skjuter ju hela FSD lönsamheten i sank.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Om han gjort det så skulle Tesla hamnat i rättegång i USA snabbare än du hinner säga Nikola Motors.
Om Elon medvetet ljuger om FSD och mjölkningen av FSD-premier och han är en svindlare. Varför släpper man nu möjligheten att kunna hyra FSD per månad? Det skjuter ju hela FSD lönsamheten i sank.
Jag tror inte flertalet kunder ser FSD som ett värdepapper, utan jag tror att man förväntar sig att det Elon säger levereras.

Det är få som blir hängda så länge aktieägarna är glada. Kunderna skiter alla i. Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla. Jag tycker, som de flesta andra tror jag, att Tesla har en moralisk förpliktelse av att leverera något som är i närheten av värt pengarna oavsett vad som är legala förpliktelser.

Take-rate för FSD var väl nere på ca 10-15% innan sub:en lanserades? Efter autonomy day var den runt 50% tror jag. Det är bara rena idioter eller oinformerade som köper FSD nu. Problemet är att det alltid finns nytt blod som vill ha en Tesla och har sett fina video:er på YT av FSD-beta (som de tror att de får)... Av de övriga finns det en andel som tar en sub i några månader och det är $200-$800 för att få chansen att prova FSD-betan... Långt bättre än 0 för de 90% man inte kan lura på FSD direkt.

Elons strategi är helt tydligt att fortsätta med autonowashing och att säga "om ett år" hela tiden. Efter att ha lyssnat på Fridman-samtalet, så är det uppenbart att han inte tror på det själv, och spolar man tillbaka bandet ett par år så är det helt orimligt med L5 2021 eller en miljon Tesla robotaxi 2020.

I samtalet med LF beskrivs en massiv teknisk skuld där massor av NN fortfarande är stillbilder. Hela path-plannern verkar vara C++ och det finns ett "point-cloud" som är en dålig handover mellan ML och C++. Nu ska dom försöka skriva om den biten i NN. Dom har problem med processorkraft, latency och jitter i sin hårdvara och hela deras stack behöver skrivas om till ML och 3s video. Och dom vet inte ens om det hjälper. Det är en förhoppning. Det finns inga idag kända teoretiska lösningar på de problem som FSD-teamet brottas med. Inget av detta var okänt för Elon 2019-2020.

Jag har inget problem med att han lovar runt kring timelines på Roadster, Semi, CT, eller whatever. Jag har problem med att man säljer något som man vet att man inte har en lösning på.

Hade Tesla varit ärliga mot sina kunder hade man publicerat en roadmap mot FSD till kanske 2026 med tydliga mål och transparenta rapporter för varje år. Nu är det bara smoke screens med "kanske klart nästa år", varje år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Om du/ni läst vad vi skrev op AP och FSD när det släpptes 2016 ish så var forumet/våran rekommendation att inte köpa något som du inte får när du hämtar bilen. Den rekommendationen gäller fortfarande för allt Tesla säljer tex dragkrokar.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

Jordad skrev:
VoltAmpere skrev:
Jordad skrev:
Elon talar om kanske L4 nästa år och det ger en indikation på att de kanske vill börja lansera i begränsade områden först innan de når L5.
Elon talar om :D
Han var "very confident" till FSD "feature complete" 2019.
Ja Elon Musk har någon gång tidigare (tvåhundrafyrtiotretusensjuhundratjugotvå gånger för att vara exakt) varit överoptimistisk i sina tidsmål. Och ja det hade säkert varit mycket bättre om Elon Musk var en sådan där försmådd människa som bara satt hemma hela dagarna och hittade fel hos andra och var en total pessimist som tänkte att alla problem var omöjliga att lösa så det är ingen idé att ens försöka.
Han är listad som världens rikaste person och leder ett bolag som är värderat till ~1.000.000 miljoner dollar.
Du ser inte problemet med att konstant vara överoptimistisk och konstant missa målen?
I många länder skulle han nog redan sitta i finkan för olaglig marknadspåverkan och sälja saker som inte finns, kanske bara en tidsfråga i USA med?

Är Mercedes också pessimister som tycker allt är omöjligt när man får fram ett L3 system som nu är myndighetsgodkänt i Tyskland?
Tesla borde komma ner från sina höga hästar.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
VoltAmpere skrev:
Jordad skrev:
Elon talar om kanske L4 nästa år och det ger en indikation på att de kanske vill börja lansera i begränsade områden först innan de når L5.
Elon talar om :D
Han var "very confident" till FSD "feature complete" 2019.
Ja Elon Musk har någon gång tidigare (tvåhundrafyrtiotretusensjuhundratjugotvå gånger för att vara exakt) varit överoptimistisk i sina tidsmål. Och ja det hade säkert varit mycket bättre om Elon Musk var en sådan där försmådd människa som bara satt hemma hela dagarna och hittade fel hos andra och var en total pessimist som tänkte att alla problem var omöjliga att lösa så det är ingen idé att ens försöka.

Som att det inte skulle finnas alternativ till de två extremerna? Problemet med Elon är att han ljuger. Han är som ni vet inte dum i huvudet så han vet mycket väl att han överdriver och ljuger. Han är inte bara "optimistisk" och "välmenande". Hans ord påverkar kunder, investerare osv osv. På ett högst medvetet sätt. Det har ju fungerar riktigt bra för honom. Så pass bra att han nu anses vara världens rikaste person. Men ändå så är alla fans övertygade om att han har större mål än personlig vinning... :roll:
Problemet med alla som är förblindade i sitt hat mot elon är att dom har svårt att se allt positivt som han bidrar med.

Enda anledningen till att du har en möjlighet att gnälla är att han är öppen och frikostig med sina tankar.
Om han skulle göra som alla andra VDar och köra med standardiserat intetsägade företags BS så skulle du vara mkt lyckligare.

Du har aldrig funderat på vem som lurar vem?
Hat? Jag känner honom inte ens och jag är ärligt talat inte så intresserad av honom heller. Hans lögner är dock klandervärda.

Och ja, det vore bättre om han höll tyst istället för att ljuga. För alla utom han själv och Tesla som tjänar pengar på dem...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Det är du som säger att man är förblindad av hat om man inte köper vad han säger om FSD, så jag tycker det är på plats att du förklarar hur du efter fem år av lögner tar något av vad Elon säger på allvar om FSD. Varför tycker du det ska försvaras?
För att det ska klassas som lögn så måste du bevisa att han själv inte tror på det han säger.

Han kanske lurar sig själv och alla andra men det är inte lögn....
Det spelar väl ingen roll om han tror på det själv? Det är väl för övrigt något som de flesta mytomaner gör?

Hans lögner får följder för andra än han själv. Kunder, investerare, konkurrenter. Det är inte ok nånstans. Men uppenbarligen fungerar det. Halva det här forumet är ju övertygade om att det bara är "dumma EU" som står mellan de och fullt fungerande FSD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
Jag har också betalt för FSD, trots att jag hade EAP och inte fick ett jota extra för de pengarna.
Sug på den karamellen du...
Så för att du kastat bort en massa pengar tycker du att andra också ska luras att göra detsamma? Var är logiken där?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla Vision tror att en skugga är ett hinder och byter fil i full fart:

Se runt 18 sekunder in. Radar och/eller Lidar hade hjälpt här. Perception-systemet i Teslan verkar flera år bort från att vara pålitligt nog för autonomi.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

20220108_003335.jpg
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »


Tesla FSD Beta 10.9 Coming Next Week, Beta 11 in February Says Elon Musk; Price to Increase at $12,000

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter Andersson skrev:
Tesla FSD Beta 10.9 Coming Next Week, Beta 11 in February Says Elon Musk; Price to Increase at $12,000
FOMO-scammen fortsätter. Otroligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu börjar till och med Tesla-fanklubben, i detta fall representerad av Galileo "Gali" Russell, fatta att FSD Betan (city streets) inte är en användbar produkt i verkligheten för vanligt folk:

"I've been disappointed [...] I don't use it [...] I got frustrated with the amount of disengagements [...] I'm less confident they will solve the full self-driving thing soon. [...] Perhaps in five years.".
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Martin E-tron »

Har en LR 2021 som e uttagen i december, lånebil från tesla, med FDS, får inte bilen att stanna vid rödljus eller för den delen navigera med filbyte..

Alllr är inbokad... Hur får man den att funka ?

Vanliga AP fungerar bra
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Martin E-tron skrev:
Har en LR 2021 som e uttagen i december, lånebil från tesla, med FDS, får inte bilen att stanna vid rödljus eller för den delen navigera med filbyte..

Alllr är inbokad... Hur får man den att funka ?

Vanliga AP fungerar bra
NoA har inget autofilbyte i EU. Man man blippar med blinkers. Funkar 70% av gångerna. Rödljusgrejen är en option i inställningar och funkar dåligt. Tesla standard.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Citerar mig själv, ursäkta! Undrar fortfarande över detta, varför kan de inte fällas i domstol?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

rockard skrev:
rockard skrev:
spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Citerar mig själv, ursäkta! Undrar fortfarande över detta, varför kan de inte fällas i domstol?
Jag tror det blir svårt men någon här kanske är jurist? Finns det intresse så tycker jag forumet ska dra igång en kollektiv ARN-anmälan till att börja med.
Skriv svar