FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

AP2+ spökbromsar ju för att den försöker identifiera hinder som AP1 inte ens försöker se. Att AP1 inte har samma lynnighet är inte för att det är bättre, utan för att den saknar funktioner som AP2 och senare har, men som fortfarande ger false positives.

Hur bra neurala nät fungerar är extremt svårt att predicera. Utvecklingen följer inte en linjär kurva utan uppnår plötsliga genombrott efterhand som man hittar designlösning av nätet som fungerar och kombinerar det med rätt träningsdata. Att i förväg säga när genombrottet kommer är väldigt svårt jämfört med utvecklingsprojekt som följer linjär progress.

Jämför med genombrotten inom översättning, taligenkänning, stillbildsanalys med neurala nät. Först funkade det inte, sen funkade det. Ingen gradvis övergång.

För mig är det helt uppenbart att Tesla med FSD beta hittat en fungerande lösning för att tolka omvärlden med visuell data i realtid. Det är det avgörande genombrottet, nu återstår att kalibrera träningsdata och få algoritmerna för hur bilen ska göra i denna tolkade omvärld att fungera stabilt och säkert.

Att då bara fokusera på att det är försenat känns lite som att vara sur på Wright-bröderna för att det var försenade precis när flygplanet faktiskt började skutta och därmed bevisade att de var på rätt väg. Ni har ju rätt i sak - det är senare än Elon lovat om och om igen.

Men kom igen, vem bryr sig? De har ju för guds skull nästan löst AI vision och FSD!

End of rant, sorry! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

"A major part of real-world AI has to be solved to make unsupervised, generalized full self-driving work"

Låter ju som beta länge till eller hur ska man tolka ovan som Elon skrev igår?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Dinsdale skrev:
Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning.
Jag håller med, jag kan förstå tveksamheten inför dagens lidar och radar, men att begränsa sig till att endast använda de stimuli som är tillgängliga för en människa känns lite märkligt.

Det finns ju definitivt fall där en lågupplöst radar kan tillföra information som helt enkelt inte är tillgänlig i synligt ljus, t.ex. hinder som är skymda av framförvarande bil, det finns en hel del exempel på detta på youtube.

För en oinsatt känns det som att man borde kunna integrera den informationen med den visuella på ett sätt som förbättrar slutresultatet, varför stänger man då den dörren helt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

P.S. IR är ju en annan uppenbar ytterligare källa till information som man tycker att det borde gå att integrera i systemet. Det finns ju flera bilar som har det som tillval idag, varför inte använda även denna del av spektrumet för att förbättra prestandan i mörker?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
P.S. IR är ju en annan uppenbar ytterligare källa till information som man tycker att det borde gå att integrera i systemet. Det finns ju flera bilar som har det som tillval idag, varför inte använda även denna del av spektrumet för att förbättra prestandan i mörker?

/fth
IR som indata känns som en no-brainer. Men det är ju bebis-stadie på FSD fortfarande vad än Elon säger, det kommer mogna de närmast 5-10 åren innan det blir riktigt bra. IR-indata borde kunna köras i samma NN rimligen...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Det absolut säkraste är ju naturligtvis kamera, radar och en uppmärksam förare i symbios. Tekniken för monotona saker samt nödbromsningsfunktion medans människan stöttar med bedömningar av svåra lägen där det finns tid för människans långsammare reaktionsförmåga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Det absolut säkraste är ju naturligtvis kamera, radar och en uppmärksam förare i symbios. Tekniken för monotona saker samt nödbromsningsfunktion medans människan stöttar med bedömningar av svåra lägen där det finns tid för människans långsammare reaktionsförmåga.
Tyvärr uppnår man ju inte alls syftet med hela aktiviteten då, det du beskriver finns ju redan, jag kör i princip alltid så med min AP1 idag.

Jag behöver kunna pyssla med annat under körningen för att systemet skall tillföra något nytt av verkligt värde för mig, som "förarassistans" är det fullt tillräckligt i nuvarande form.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
P.S. IR är ju en annan uppenbar ytterligare källa till information som man tycker att det borde gå att integrera i systemet. Det finns ju flera bilar som har det som tillval idag, varför inte använda även denna del av spektrumet för att förbättra prestandan i mörker?

/fth
Teslas kameror ser ir. Jag har nog delat den här förklaringen några gånger tidigare: https://www.quora.com/Do-Tesla-vehicles ... on-cameras
WHAT’S DIFFERENT ABOUT THE TESLA CAMERAS:

Tesla’s cameras are a little different - they have no green filters. So they have one red, one blue and two monochrome sensors. The industry seems to call them: “RCCB” - red/clear/clear/blue).

They can kinda deduce how much green there is in a daylight scene by subtracting red and blue from the monochrome picture - so when you view the feeds from those cameras (either on dashcam or “sentry mode” security video) - the color doesn’t look very good. It’s OK for the purpose intended - and I’m quite sure the AI doesn’t care.

But at night, the lack of any green filters on the monochrome sensors means that the camera is more sensitive to infrared light than most general-purpose digital cameras.

I believe that this was not always the case with older Teslas Model S’s. It looks like they used an RCCC (Red/Clear/Clear/Clear) camera that is (effectively) Green/Blue colorblind.

Some sources say that the rear-view camera - which is INTENDED to help human drivers - is a conventional Red/Green/Blue camera.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Teslas kameror ser ir.
Nja, dom ser lite mer av spektrumet än vi människor, men det finns ingen utpräglad IR-sensor av den typ som används i mörkerkameror o dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Jordad skrev:
Teslas kameror ser ir.
Nja, dom ser lite mer av spektrumet än vi människor, men det finns ingen utpräglad IR-sensor av den typ som används i mörkerkameror o dyl.

/fth
Ja och det räcker gott och väl eftersom de dessutom har överlägsen reaktionshastighet.

Konfiguration och typer av sensorer spelar heller inte så stor roll förutom valet av lidar eller inte. Mjukvaran är problemet.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av hooked »

Ett stort fel många gör är att döma utifrån den kvalitet som kamerorna visar på skärmen i en Tesla. Ett tränat AI nätverk kan ta det till en helt ny nivå och utifrån ett totalt mörker få fram ett i högsta grad användbart resultat. Det spelar ingen roll om det regnar, snöar eller är mörkt. Ett tränat neuralt nätverk och tillräcklig processorkraft kan ta sig förbi det ett mänskligt öga kan uppfatta. Det blir dessutom bara bättre med tiden precis som Alfred påpekat i sina inlägg.

Här är ett klipp som illustrerar detta ganska väl. Den här videon är dessutom tre år gammal och teknikutvecklingen står inte direkt stilla.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

hooked skrev:
Ett stort fel många gör är att döma utifrån den kvalitet som kamerorna visar på skärmen i en Tesla.
Absolut, det är ju bara att titta på vad man själv kan göra med en digital bild med enkla medel, det går ju utmärkt att ta fram mycket mer information än vad som är synligt vid första anblicken för det mänskliga ögat. Det jag reagerar mot är snarare den till synes tjurskalliga inställningen från Elon att absolut inte använda några andra stimuli än synligt ljus.

Det finns som sagt många enkla exempel på information som aldrig kommer att bli tillgänliga i synligt ljus oavsett hur avancerad bildbehandling man använder, förmål som är skymda av framförvarande fordeon via radar, värmesignaturer från djur och människor via IR etc.

Inställningen känns något begränsande, min approach hade snarare varit att försäkra mig om så många källor som det är ekonomiskt möjligt att integrera i systemet, och filtrera bort den information som jag för tillfället inte kan använda.

Att t.ex. nu ta bort radar helt från systemet innebär ju att man aldrig kommer att kunna införliva den informationen i framtida versioner.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Jag behöver kunna pyssla med annat under körningen för att systemet skall tillföra något nytt av verkligt värde för mig, som "förarassistans" är det fullt tillräckligt i nuvarande form.
För att nå en högre säkerhet, som ju ofta lyfts fram som ett argument för FSD, tror jag att "förarassistanssystemen" räcker mycket långt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
För att nå en högre säkerhet, som ju ofta lyfts fram som ett argument för FSD, tror jag att "förarassistanssystemen" räcker mycket långt.
Det tror jag också, jag är t.ex. helt säker på att jag har blivit en bättre förare under långfärder på grund av AP.

Säkerhet är dock bara ett av argumenten, och det lyfts i mina ögon mest fram som argument för att skynda på lagstiftningen om autonom körning.

Det huvudsakliga målet är förstås att bilarna skall kunna köra helt själv under nästan alla förhållanden, "förarassistans" är bara ett tidigt delmål (som man som sagt redan har uppnått).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
För att nå en högre säkerhet, som ju ofta lyfts fram som ett argument för FSD, tror jag att "förarassistanssystemen" räcker mycket långt.
Det tror jag också, jag är t.ex. helt säker på att jag har blivit en bättre förare under långfärder på grund av AP.

Säkerhet är dock bara ett av argumenten, och det lyfts i mina ögon mest fram som argument för att skynda på lagstiftningen om autonom körning.

Det huvudsakliga målet är förstås att bilarna skall kunna köra helt själv under nästan alla förhållanden, "förarassistans" är bara ett tidigt delmål (som man som sagt redan har uppnått).

/fth
Om förarassistanssystem fungerar tror jag att den extra säkerhetsvinsten med helt autonoma bilar är försumbar. Det skulle ju redan nu gå att göra en bil som är svår att krocka med. Som ett exempel är det ju svårt att orsaka en kökrock i en modern bil. Det är en olyckstyp som är på väg att helt försvinna utan att bilarna behöver vara autonoma.

Vad det handlar om är ju att folk inte orkar köra sin bil, eller vill pilla med annat.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Vad det handlar om är ju att folk inte orkar köra sin bil, eller vill pilla med annat.
Nej, det är inte alls vad detta det handlar om, det huvudsakliga syftet med FSD är inte förarassistans öht, det är förarlös körning.

Det är alltså inte en fråga om att hjälpa förare som "inte orkar köra sin bil, eller vill pilla med annat", det vore ju bara grader av förarassistans, det är helt nya scenarios man vill kunna göra möjliga.

Man skall alltså kunna hoppa in i baksätet på en bil och be den köra dig till önskad destination, oavsett om du har körkort eller inte, om du är berusad eller inte, etc.

Om man tror att det "bara" är en fråga om att med inkrementella förbättringar göra dagens användningsfall lite mer bekväma och/eller säkra så har man nog missförstått hela syftet med detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av hooked »

fth skrev:
hooked skrev:
Ett stort fel många gör är att döma utifrån den kvalitet som kamerorna visar på skärmen i en Tesla.
Absolut, det är ju bara att titta på vad man själv kan göra med en digital bild med enkla medel, det går ju utmärkt att ta fram mycket mer information än vad som är synligt vid första anblicken för det mänskliga ögat. Det jag reagerar mot är snarare den till synes tjurskalliga inställningen från Elon att absolut inte använda några andra stimuli än synligt ljus.

Det finns som sagt många enkla exempel på information som aldrig kommer att bli tillgänliga i synligt ljus oavsett hur avancerad bildbehandling man använder, förmål som är skymda av framförvarande fordeon via radar, värmesignaturer från djur och människor via IR etc.

Inställningen känns något begränsande, min approach hade snarare varit att försäkra mig om så många källor som det är ekonomiskt möjligt att integrera i systemet, och filtrera bort den information som jag för tillfället inte kan använda.

Att t.ex. nu ta bort radar helt från systemet innebär ju att man aldrig kommer att kunna införliva den informationen i framtida versioner.

/fth
För mig som lekman i ämnet är det högst oklart vad en radar egentligen kan tillföra som inte en kamerasensor och ljus kan göra lika bra eller bättre. Du skriver att en radar kan se föremål som är skymda av framförvarande fordon? Detta stämmer väl ändå inte? Det du menar är att den skickar radarimpulser under framförvarande bil för att därigenom kunna identifiera eventuella fordon. En kamera borde kunna göra precis samma sak. Radarn kan nämligen inte se något genom ett framförvarande fordon utan kräver alltid fri syn, precis som en kamera. Värmekamera däremot låter intressant och det är konstigt att man inte hör mer om det i självkörande bilar. Den borde kunna tillföra en annan dimension.

Man borde kunna anta att Tesla tar bort radar av en god anledning och skulle den tillföra ett värde borde den inte plockas bort. Det är inte samma prestige i radar som i Lidar om jag förstår det rätt. Att ha flera källor att förlita sig på låter bra i teorin, men i praktiken kanske det är precis tvärtom? Desto fler kockar? Kan det inte vara så att ett väldigt välutvecklat system, vision i detta fallet, kanske är bättre än flera olika källor som på pappret är bra, men tillsammans skapar förvirring och leder till sämre beslut?
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Man skall alltså kunna hoppa in i baksätet på en bil och be den köra dig till önskad destination, oavsett om du har körkort eller inte, om du är berusad eller inte, etc.

Om man tror att det "bara" är en fråga om att med inkrementella förbättringar göra dagens användningsfall lite mer bekväma och/eller säkra så har man nog missförstått hela syftet med detta.

/fth
Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

hooked skrev:
Du skriver att en radar kan se föremål som är skymda av framförvarande fordon? Detta stämmer väl ändå inte? Det du menar är att den skickar radarimpulser under framförvarande bil för att därigenom kunna identifiera eventuella fordon. En kamera borde kunna göra precis samma sak. Radarn kan nämligen inte se något genom ett framförvarande fordon utan kräver alltid fri syn, precis som en kamera.
Nej, radarvågor (beroende på vald frekvens) har helt andra egenskaper för reflektion, absorbtion etc än synligt ljus, det finns t.ex. tekniker för att tom se "runt hörn" mha radarreflektioner på ett sätt som är helt omöjligt med synligt ljus. Radarvågor kan precis som du skriver studsa under bilen framför och ge eko från hinder framför denna.
hooked skrev:
Värmekamera däremot låter intressant och det är konstigt att man inte hör mer om det i självkörande bilar. Den borde kunna tillföra en annan dimension.
Ja, ett problem är förstås att t.ex. kontrasten mellan kroppstemperatur och omgivning varierar kraftigt med årstid och utetemperatur, men även det borde gå att lösa eftersom all den informationen ju finns i IR-området.
hooked skrev:
Kan det inte vara så att ett väldigt välutvecklat system, vision i detta fallet, kanske är bättre än flera olika källor som på pappret är bra, men tillsammans skapar förvirring och leder till sämre beslut?
Jo, så är det absolut, det tjänar ingenting till att bara ösa in data urskiljningslöst i ett NN, men det går som sagt att vikta ned källor man inte kan/vill använda för tillfället, tills dess man har kunskap och/eller beräkningskapacitet att ta in den ytterligare informationen

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

hooked skrev:
fth skrev:
hooked skrev:
Ett stort fel många gör är att döma utifrån den kvalitet som kamerorna visar på skärmen i en Tesla.
Absolut, det är ju bara att titta på vad man själv kan göra med en digital bild med enkla medel, det går ju utmärkt att ta fram mycket mer information än vad som är synligt vid första anblicken för det mänskliga ögat. Det jag reagerar mot är snarare den till synes tjurskalliga inställningen från Elon att absolut inte använda några andra stimuli än synligt ljus.

Det finns som sagt många enkla exempel på information som aldrig kommer att bli tillgänliga i synligt ljus oavsett hur avancerad bildbehandling man använder, förmål som är skymda av framförvarande fordeon via radar, värmesignaturer från djur och människor via IR etc.

Inställningen känns något begränsande, min approach hade snarare varit att försäkra mig om så många källor som det är ekonomiskt möjligt att integrera i systemet, och filtrera bort den information som jag för tillfället inte kan använda.

Att t.ex. nu ta bort radar helt från systemet innebär ju att man aldrig kommer att kunna införliva den informationen i framtida versioner.

/fth
För mig som lekman i ämnet är det högst oklart vad en radar egentligen kan tillföra som inte en kamerasensor och ljus kan göra lika bra eller bättre. Du skriver att en radar kan se föremål som är skymda av framförvarande fordon? Detta stämmer väl ändå inte? Det du menar är att den skickar radarimpulser under framförvarande bil för att därigenom kunna identifiera eventuella fordon. En kamera borde kunna göra precis samma sak. Radarn kan nämligen inte se något genom ett framförvarande fordon utan kräver alltid fri syn, precis som en kamera. Värmekamera däremot låter intressant och det är konstigt att man inte hör mer om det i självkörande bilar. Den borde kunna tillföra en annan dimension.

Man borde kunna anta att Tesla tar bort radar av en god anledning och skulle den tillföra ett värde borde den inte plockas bort. Det är inte samma prestige i radar som i Lidar om jag förstår det rätt. Att ha flera källor att förlita sig på låter bra i teorin, men i praktiken kanske det är precis tvärtom? Desto fler kockar? Kan det inte vara så att ett väldigt välutvecklat system, vision i detta fallet, kanske är bättre än flera olika källor som på pappret är bra, men tillsammans skapar förvirring och leder till sämre beslut?
Det är ju en vacker idé att kunna se bortom framförvarande bil med radar men Tesla upptäckte antagligen att 5 kameror framåt och det faktum att bilen reagerar långt mycket snabbare än en människa ger såpass hög säkerhet att en radar inte tillför något.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
Så kan det förstås bli, det skulle dock vara ett gigantiskt misslyckande för Tesla, och för Elon personligen.

En ansenlig andel av många analytikers riktkurs av TSLA består av spekulationer runt framtida intäkter av FSD, robotaxi etc, så det vore ett gigantiskt avbräck även ekonomiskt om man skulle erkänna sig besegrade i detta projekt.

Kursen skulle nog gå ned med 50-90% omedelbart om Elon sade rakt ut att det inte kommer att hända.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Det som vi till dags dato har kallat AP kan vi nog snart börja bortse ifrån.
FSD beta där alla kameror runt bilen sys ihop till en "bild" som i realtid
"bearbetas", "tolkas" är något helt annat.
Den tekniken ger "nya AP" och tids nog FSD.

Tesla har ju valt ett helt annat spår än att montera mängder med stora, dyra
sensorer runt bilen och kofferten full med datorer.
Man skippade lidar, nöjde sig med billiga kameror, utvecklade en egen
för ändamålet anpassad "dator" och monterade dessa hårdvaror i ALLA bilar
man säljer. Helt unikt.
Nu verkar man gå steget längre och skippar radar och får ner kostnaden
ytterligare. Vilket gör Teslas strategi än mer unik. Tesla vision!!
Man har själva testat HD maps och anser att det inte behövs
utan snarare försenar, förhindrar det som verkligen krävs för
självkörande bilar.

Då är frågan, har dom kört in i en återvändsgränd och alla andra kommer
segla ifrån Tesla vad gäller självkörande bilar?

FSD beta v9 kommer väldigt snart ge oss mer ledtrådar om det.

Själv håller jag alla tummar jag har för att Elon, Karpathy och alla andra
halvsmarta människor på Tesla som jobbar med FSD vet vad dom gör och har
satsat på rätt strategi.

Att det här är ett väldigt, väldigt svårt tekniskt problem att lösa tror jag
vi alla kan vara överens om.
Att Tesla ligger väldigt bra till i racet verkar det vara en del som
tvivlar på.
Jag tror och hoppas att Tesla avgår med "segern".
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
Så kan det förstås bli, det skulle dock vara ett gigantiskt misslyckande för Tesla, och för Elon personligen.

En ansenlig andel av många analytikers riktkurs av TSLA består av spekulationer runt framtida intäkter av FSD, robotaxi etc, så det vore ett gigantiskt avbräck även ekonomiskt om man skulle erkänna sig besegrade i detta projekt.

Kursen skulle nog gå ned med 50-90% omedelbart om Elon sade rakt ut att det inte kommer att hända.

/fth
Jag tror inte på självkörande robottaxis inom en snar framtid.
Dock tror jag FSD+en vaken förare blir väldigt mycket säkrare än utan FSD.
Och där kommer Teslas försäkring in i bilden, Elon pratar ju om att 30-40% av vinsten för bildelen kommer från försäkringar.
Om Tesla försäkring tjänar ca 1.000kr i månaden per bil, då är det en sedelpress.
Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Larofo skrev:
Det som vi till dags dato har kallat AP kan vi nog snart börja bortse ifrån.
FSD beta där alla kameror runt bilen sys ihop till en "bild" som i realtid
"bearbetas", "tolkas" är något helt annat.
Den tekniken ger "nya AP" och tids nog FSD.

Tesla har ju valt ett helt annat spår än att montera mängder med stora, dyra
sensorer runt bilen och kofferten full med datorer.
Man skippade lidar, nöjde sig med billiga kameror, utvecklade en egen
för ändamålet anpassad "dator" och monterade dessa hårdvaror i ALLA bilar
man säljer. Helt unikt.
Nu verkar man gå steget längre och skippar radar och får ner kostnaden
ytterligare. Vilket gör Teslas strategi än mer unik. Tesla vision!!
Man har själva testat HD maps och anser att det inte behövs
utan snarare försenar, förhindrar det som verkligen krävs för
självkörande bilar.

Då är frågan, har dom kört in i en återvändsgränd och alla andra kommer
segla ifrån Tesla vad gäller självkörande bilar?

FSD beta v9 kommer väldigt snart ge oss mer ledtrådar om det.

Själv håller jag alla tummar jag har för att Elon, Karpathy och alla andra
halvsmarta människor på Tesla som jobbar med FSD vet vad dom gör och har
satsat på rätt strategi.

Att det här är ett väldigt, väldigt svårt tekniskt problem att lösa tror jag
vi alla kan vara överens om.
Att Tesla ligger väldigt bra till i racet verkar det vara en del som
tvivlar på.
Jag tror och hoppas att Tesla avgår med "segern".
Munro tror på IR-teknik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Larofo skrev:
Jag tror och hoppas att Tesla avgår med "segern".
Det tror jag faktiskt också på, delvis beroende på det enorma försprånget man har i form av gigantiska dataset för träning av NN, ingen annan aktör är i närheten.

Jag är bara lite skeptisk till det kategoriska avfärdandet av andra sensorer, det känns lite trångsynt, men det är säkert pga min bristande insikt, jag är helt säker på att Tesla har samlat ihop den absolut främsta expertisen på området.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar