FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
Bara lätt skeptisk? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
Bara lätt skeptisk? :lol:
Kanske en understatement. :lol: Man vill ju att det ska gå kanon, men ja... Håller som sagt tummarna.
Folk verkar inte hålla med Elon om några "gigantiska" förbättringar när det gäller körningen tyvärr. Vi får se hur det ser ut dagtid.

Nya visualiseringar ser coola ut i alla fall, och visar övergångsställen, blinkers på andra bilar, bromsljus på andra bilar. Tyvärr tycker jag att man ser lite mindre hur bilen "tänker" än förut.



Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Den informationen du beskriver är värda några miljarder USD i affärshemligheter.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Fast det är ju det som den gör? Se också
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Ja, jag tycker, som jag även skrev, att man inte ser beslut och jitter lika väl längre i det "fina läget" som i "programmerarläget", eller vad man ska kalla det för. Det är bara kosmetiskt, och som du säger, varför lägga krut på det? Man ska ju varken titta på IC eller ut genom rutan på sikt.

Just nu känner jag att det är ungefär lika som 8.2, men man behöver få lite statistik på disengagements och jämförelser på samma vägsträckor för att veta som v9 är mer än "ohhh shiny visualisations" och 8.2.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Den informationen du beskriver är värda några miljarder USD i affärshemligheter.
Likväl hade det ju varit intressant och kanske också avgörande för om man vill lita på systemet. Att visa hur det ser ut framför bil ser jag inte poängen med att visa.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Ja, jag tycker, som jag även skrev, att man inte ser beslut och jitter lika väl längre i det "fina läget" som i "programmerarläget", eller vad man ska kalla det för. Det är bara kosmetiskt, och som du säger, varför lägga krut på det? Man ska ju varken titta på IC eller ut genom rutan på sikt.

Just nu känner jag att det är ungefär lika som 8.2, men man behöver få lite statistik på disengagements och jämförelser på samma vägsträckor för att veta som v9 är mer än "ohhh shiny visualisations" och 8.2.
Ändå bättre att linjer och liknande renderas med olika suddighetsgrad beroende på vikt och hur tydligt bilen ser dem. För tillfället är det dock sämre då massor av objekt som renderades som en box innan nu istället är osynliga eftersom Tesla bara har påbörjat den nya visualiseringen.
20210710_203405.jpg
Den mindre förbättring som v9 kanske tycks vara reflekterar inte heller tiden som uppdateringen tog. Mycket av tiden ägnades nog åt att ta eliminera radarn. Förhoppningsvis kan det komma uppdateringar regelbundet med mer påtagliga förbättringar framöver.

Jag är ändå sjukt imponerad. Tesla verkar ha fokuserat mycket på att göra det till en mer polerad produkt med tryggare visualisering och att bilen accelerar, bromsa och svänger mer naturligt. Det är helt rätt. Jag tror även att bra visualisering är viktigt för att man ska känna sig trygg som passagerare. Tesla har en stor nackdel jämfört med andra utvecklare när det gäller visualisering då man inte har färdiga HD-kartor. Bilen är verkligen tvungen att rendera allt den ser i realtid.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Den mindre förbättring som v9 kanske tycks vara reflekterar inte heller tiden som uppdateringen tog. Mycket av tiden ägnades nog åt att ta eliminera radarn. Förhoppningsvis kan det komma uppdateringar regelbundet med mer påtagliga förbättringar framöver.

Jag är ändå sjukt imponerad. Tesla verkar ha fokuserat mycket på att göra det till en mer polerad produkt med tryggare visualisering och att bilen accelerar, bromsa och svänger mer naturligt. Det är helt rätt. Jag tror även att bra visualisering är viktigt för att man ska känna sig trygg som passagerare. Tesla har en stor nackdel jämfört med andra utvecklare när det gäller visualisering då man inte har färdiga HD-kartor. Bilen är verkligen tvungen att rendera allt den ser i realtid.
Jag är inte sjukt imponerad, då Elon sagt att det skulle vara "gigantisk" skillnad. Det är det verkligen inte.

Vi får hoppas att dom byggt grunden för något under dessa 3-4 månader, så kan komma med något bättre inom, säg, 3-5 veckor. Jag tycker personligen att fokus på visualiseringar är fel fokus, och tar bort information som vi hade förut.

Det här är den bästa videon jag sett hittills, och det är ju med skräckblandad förtjusning dom här gossarna testar betan :) Speciellt runt 16 min, då bilen försöker ramma in i stolpar för monorailen i Seattle.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Släppt vid midnatt, betatestare kastar sig ut för att vara före alla andra. Så ett antal rätt trötta inspelningar kan vi direkt dra slutsatsen om det är bra eller dåligt? Kanske vänta lite till det kommer lite mer planerade tester?

Äsch, jag gör det jag också. Ser riktigt lovande ut!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag är inte sjukt imponerad, då Elon sagt att det skulle vara "gigantisk" skillnad. Det är det verkligen inte.

Vi får hoppas att dom byggt grunden för något under dessa 3-4 månader, så kan komma med något bättre inom, säg, 3-5 veckor. Jag tycker personligen att fokus på visualiseringar är fel fokus, och tar bort information som vi hade förut.

Det här är den bästa videon jag sett hittills, och det är ju med skräckblandad förtjusning dom här gossarna testar betan :) Speciellt runt 16 min, då bilen försöker ramma in i stolpar för monorailen i Seattle.
Ja bra video med Gali som annars brukar vara för överdrivet positiv till allt Tesla gör. Problemen med monorailstolpar är ju ett uppenbart problem och borde därför vara enklare att lösa. Hur den hanterade de mer komplexa situationerna som de svåra korsningarna var mer intressant och de problemen är antagligen också svårare att åtgärda. Ska bli spännande att se Brandonee916 med. Han brukar också hitta mycket fel.

Jag är mer fokuserad på om bilen kör naturligt. Det handlar tex om den ligger rätt placerad i fil, tajmar filbyte rätt och anpassar farten mjukt. Där verkar det som de verkligen gjort framsteg. Bilarna körde väldigt ryckigt innan och en del blev tom stoppade av poliser som trodde föraren var onykter :)

Det som jag blev besviken över är att Tesla släppte en ny version som återigen kräver att föraren godkänner innan utfart i mängder av situationer. Det är väl en försiktighetsåtgärd innan de har mer data men ändå.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.

Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.

Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
En liten fråga SpaceCoin, varför detta stora intresse för Teslas FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.

Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Ja förorter och landsbygd är nästan ointressant att se när FSD beta klarar det bättre. Brandonee916 har kört mycket stad innan. Ja bättre med de som kör mest inne i städer nu som Frenchie. AI addict hittar galet mycket fel med i San Fransisco:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.

Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Ja förorter och landsbygd är nästan ointressant att se när FSD beta klarar det bättre. Brandonee916 har kört mycket stad innan. Ja bättre med de som kör mest inne i städer nu som Frenchie. AI addict hittar galet mycket fel med i San Fransisco:
Ja, körning och filbyten samt högersvängar verkar ju funka bra i förorter. Korsningar och vänstersvängar får dom jobba lite till med.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Tala för dig själv Fredrik! :D Beslutsmotorn är såklart också häftig men det är något jag själv skulle kunna jobba med (och delvis har jobbat lite med). Däremot att kunna klassificera olika objekt utifrån några suddiga bilder, med olika nivåer av regn/snö/smuts... det vet jag inte riktigt hur jag skulle angripa. Så för mig är det absolut skithäftigt att se att bilen "förstår" vad som är vad.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
En liten fråga SpaceCoin, varför detta stora intresse för Teslas FSD?
Framförallt för att jag är Teslaägare, och för att jag köpte FSD av Elon 2019, men är även allmänt intresserad av självkörande bilar och tekniken bakom. Inte medlem i Teslakulten, eller någon annan kult för den delen, men det tror jag ingen har missat. Man kan nog även kalla mig "självkörningsskeptiker".

När jag ändå håller i mikrofonen så tycker jag att Tesla borde låta folk som köpt FSD ta med licensen till nästa bil så långe dom inte levererar. Eller betala tillbaka pengarna. Speciellt i EU, där vi inte kommer att få någon "FSD" värd namnet förrän min bil är på skroten gissar jag.

Gör dom inte något alls blir det ett annat bilmärke nästa gång av principskäl. Jag tycker Tesla borde ta hand om sina early adopters bättre, generellt sätt.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
När jag ändå håller i mikrofonen så tycker jag att Tesla borde låta folk som köpt FSD ta med licensen till nästa bil så långe dom inte levererar. Eller betala tillbaka pengarna. Speciellt i EU, där vi inte kommer att få någon "FSD" värd namnet förrän min bil är på skroten gissar jag.

Gör dom inte något alls blir det ett annat bilmärke nästa gång av principskäl. Jag tycker Tesla borde ta hand om sina early adopters bättre, generellt sätt.
Håller helt med och högst rimligt att man borde få leverans av det man köpt på minst en bil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När jag beställde min S75D den 15 september 2016 kunde jag välja till FSD.
Var helt övertygad om att FSD är en grej man måste provköra själv och därmed kunna avgöra om man tycker det är värt pengarna.

Att Tesla har lurat folk på pengar för de som betalat för FSD och ännu inte fått nåt är bara dåligt.

Jag har EAP och är hyfsat nöjd med vad den klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

Om jag skulle få möjligheten att flytta över mitt FSD köp till en ny Tesla så skulle jag sannolikt slå till snarast. Dvs det inaktiveras på bilen jag säljer, innan den säljs, och jag kan aktivera det på nya bilen gratis. Samma borde gälla för EAP som i Europa är ganska meningslöst även det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Tala för dig själv Fredrik! :D Beslutsmotorn är såklart också häftig men det är något jag själv skulle kunna jobba med (och delvis har jobbat lite med). Däremot att kunna klassificera olika objekt utifrån några suddiga bilder, med olika nivåer av regn/snö/smuts... det vet jag inte riktigt hur jag skulle angripa. Så för mig är det absolut skithäftigt att se att bilen "förstår" vad som är vad.
Jag talar alltid för mig själv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/

Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/

Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."

Det där har jag hävdat i åratal. Det är mer stressande för mig att övervaka den nervösa autopiloten än att köra själv. Förutom på tomma motor- och landsvägar möjligtvis.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/

Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."
Ja vad gäller stadskörning har jag aldrig förstått vilka som orkar använda det mer än för att testa FSD Beta osv, iaf innan vi någon gång når självkörning så tillverkaren har ansvaret. Jag hade iaf suttit och spänt mig konstant för att hinna reagera så snabbt jag kan, på motorväg är det dock riktigt soft för då är övervakandet av en mycket simplare karaktär.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När kommer V10?
Screenshot_20210717-081052_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar