FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

jpetters skrev:
Kan det ha att göra med EUs/Chinas godkännande av bilen? Dvs de kan inte bara plocka bort hårdvaran utan att få ett nytt helbilsgodkännande.
Misstänker att detta är fallet, även om det kan finnas också andra regelmässiga orsaker att det väljer (iaf. just nu) att hantera det olika på olika marknader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Finns det aldrig någon korrelation mellan vad du skriver om och vad du citerar? :D
Jag tycker det var en tydlig korrelation:
1. Du är inte den enda som kan något om ämnet.
2. Bara för att man ser +/- med Teslas lösning och vägval så måste man inte vara köpt av Tesla.

Personangrepp ifrån dig väljer jag dock att inte besvara med samma mynt (bara tråkigt att se, oavsett smiley eller inte).
Ang (1), har jag sagt det? Tror inte det.
Ang (2) så tycker jag problemet är att vissa är lite hemmablinda, och uttalar sig t ex tvärsäkert om att Tesla leder, fast dom uppenbarligen inte har några belägg för detta eller koll på konkurrensen. Ledsen om du känner dig träffad. Jag tänkte inte på dig.
Ang personangrepp, verkligen?

Vi tar en snabbrepris:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Men helt ärligt varför hänger du i denna tråd.
Bara för att jag inte är lika optimistisk som du så diskvalificerar det mig från att "hänga" i tråden? Jag skirver här för att jag är är allmänt teknikintresserad, gillar autonomi, ML, och Tesla (förutom att jag väntar på FSD som jag köpt till min MX). Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving.

Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving.
Enligt min mening är det tillräckligt många som dyrkar Tesla, eller som skriver så mycket försvar av vad allt Tesla gör för att som köpt aktier, så man kan tro att dom är anställda av Tesla.

För mig är Tesla en biltillverkare och jag är kund. Det gör inte att jag måste tro på, eller försvara allt dom gör. Tvärt om.
Själv har jag ingen åsikt om radarns vara, eller inte vara (oavsett vad Tesla/Elon, eller någon annan, står i frågan), men ser +/- för båda modellerna.
Vill inte påstå att jag är någon expert (för det är jag verkligen inte), men har tidigare i min karriär jobbat (dock inte som utvecklare) under ett par år specifikt med både ADAS och AD.
Det du skrev var om radar och din egen erfarenhet (som du har berättat om i många inlägg, utan att egentligen säga vad det är du jobbat med). Hur får du det till att vara relaterat till det jag skrev??? Du klampar ju bara in i en diskussion mellan två andra och skriver något helt random!

Jag är fortfarande förvirrad efter "diskussionen" vi hade sist, där jag skrev om problemen med ML och debuggning, och du började prata om datasetstorlekar (som inte har ett skit att göra med det jag sa), fast du citerade mig. Jag påpekade detta och du fortsatte att prata om Mer data, större flotta... OK....

Så efter två citat i rad med helt random svar, så får du ursäkta om jag frågar vad som händer. :roll:

Innan detta så kom du med denna goding:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Min poäng var mao att man borde leverera det man LEGALT har sålt innan Elon börjar jaga Moby Dick.
Tesla kommer inte att nå i mål där i rimlig tid, så det vore bra om man kunda fixa lättare saker först istället för att hälla in alla resurser i ett prestigeprojekt. Robotaxi-Tesla lär förbli en dröm.
Perfect is the enemy of good.
Lite virrigt inlägg av dig, som jag inte helt kan tyda (därför jag bara citerar en liten del av det, då det var "all over the place", mixat dagens AP med framtiden, och en del floskler).
Och nu klagar du på mig för jag undrar hur du använder citat, och kallar det personangrepp? Lite dubbla standarder? Nä, sluta gnälla och fortsätt argumentera! Gärna on-topic, om du ska citera mig i alla fall.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Här är några snygga "unprotected-lefts" från MobilEye i Jerusalem och München, med Intels VD i bilen, som antagligen både har Lidar och Radar, och kan få ihop besluten med kamerasystemet. ;)
Enligt uppgift så är detta tydligen endast med kameror. Förmappat med Lidar-kartor, dock.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Ang (1), har jag sagt det? Tror inte det.
Ang (2) så tycker jag problemet är att vissa är lite hemmablinda, och uttalar sig t ex tvärsäkert om att Tesla leder, fast dom uppenbarligen inte har några belägg för detta eller koll på konkurrensen. Ledsen om du känner dig träffad. Jag tänkte inte på dig.
Ang 1 så var det en referens till ditt uttalande:
spacecoin skrev:
"Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving."
Ang 2 så ville jag bara tydliggöra att det finns både nackdelar, men även fördelar med just enklare mjukvara, genom att skippa radar (oavsett vad Tesla gör, eller inte).

Vissa verkar bara se den ena sidan av det myntet. Om du är en av de överlåter jag till dig själv att svara på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
så var det en referens
"Lite virrigt inlägg av dig, som jag inte helt kan tyda (därför jag bara citerar en liten del av det, då det var "all over the place", och en del floskler)."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här var ju faktiskt ganska roligt:

Screenshot 2021-05-26 at 17.34.48.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
jpetters skrev:
Kan det ha att göra med EUs/Chinas godkännande av bilen? Dvs de kan inte bara plocka bort hårdvaran utan att få ett nytt helbilsgodkännande.
Misstänker att detta är fallet, även om det kan finnas också andra regelmässiga orsaker att det väljer (iaf. just nu) att hantera det olika på olika marknader.
En annan teori skulle kunna vara att Bosch inte kan leverera radarn till tillräckliga volymer på grund av komponent-bristen, och Tesla tar en YOLO med 3/Y i NA för att dom tror så hårt på att dom når i mål utan radarn, och det är där man rullar ut City streets-koden först.

Det ska bli spännande att följa detta hur som helst. Fega är dom inte i alla fall.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
jpetters skrev:
Kan det ha att göra med EUs/Chinas godkännande av bilen? Dvs de kan inte bara plocka bort hårdvaran utan att få ett nytt helbilsgodkännande.
Misstänker att detta är fallet, även om det kan finnas också andra regelmässiga orsaker att det väljer (iaf. just nu) att hantera det olika på olika marknader.
En annan teori skulle kunna vara att Bosch inte kan leverera radarn till tillräckliga volymer på grund av komponent-bristen, och Tesla tar en YOLO med 3/Y i NA för att dom tror så hårt på att dom når i mål utan radarn, och det är där man rullar ut City streets-koden först.

Det ska bli spännande att följa detta hur som helst. Fega är dom inte i alla fall.
Kanske är den komponenten som gör att de inte kan leverera alla bilar som står i fremont.
Misslyckas dem så får de väll göra en recall och uppdatera och installera radar i dem... ser bättre ut Q2 än att ha 30k bilar stående.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Elon delade just detta på twitter som kommentar på radar eller inte:

Det har något med rumpor och lukt att göra :)
20210526_214157.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kinesiska Apollo (Baidu) kan också köra bil, ungefär lika mycket jitter som Tesla. Kanske lite mindre?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

@Green tycker något är skumt här:


Det lutar mer och mer att borttag av radar på 3/Y i Nordamerika var något som inte var helt planerat, och därmed låter det som att det (i alla fall tajmingen) har att göra med komponentbrist snarare än något annat.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av sven-labil »

Jordad skrev:
Elon delade just detta på twitter som kommentar på radar eller inte:

Det har något med rumpor och lukt att göra :)
20210526_214157.jpg
Orättvis jämförelse?
https://m.youtube.com/watch?v=QeERb5Va_eg
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Kinesiska Apollo (Baidu) kan också köra bil, ungefär lika mycket jitter som Tesla. Kanske lite mindre?
Det är väl HD kartor och Lidar? De verkar ju veta hur vägen ser ut långt innan dem kommer fram.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Definitivt förmappat. Jag tror att det är som MobilEye, att det är lidar-mappade "hd"-kartor, men att dom kör med ren vision efter det, men jag har inte koll på deras aktiva sensorsvit.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
@Green tycker något är skumt här:


Det lutar mer och mer att borttag av radar på 3/Y i Nordamerika var något som inte var helt planerat, och därmed låter det som att det (i alla fall tajmingen) har att göra med komponentbrist snarare än något annat.
Skulle gissa på att de planerat ta bort radar med tiden (vilket jag personligen tycker är vettigt om man löst avståndsbedömning/hastighetsbedömning från kamerorna), däremot håller jag med dig om att detta luktar panik pga komponentbrist eller liknande. De har bevisligen inte all mjukvara klar för att ersätta allt som fungerade innan med kameror direkt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
@Green tycker något är skumt här:


Det lutar mer och mer att borttag av radar på 3/Y i Nordamerika var något som inte var helt planerat, och därmed låter det som att det (i alla fall tajmingen) har att göra med komponentbrist snarare än något annat.
Skulle gissa på att de planerat ta bort radar med tiden (vilket jag personligen tycker är vettigt om man löst avståndsbedömning/hastighetsbedömning från kamerorna), däremot håller jag med dig om att detta luktar panik pga komponentbrist eller liknande. De har bevisligen inte all mjukvara klar för att ersätta allt som fungerade innan med kameror direkt.
Så kan det ju vara, men varför i så fall hasta ut detta innan man då är klara, så man inte längre har kollisionsvarning och lane dept warn? Tesla är ju stolta över sina säkra bilar.

Det jag inte förstår heller är varför man väljer att ha kvar radarn på nya S/X för nordamerika, om det nu är en planerad aktivitet.

Dessutom verkar dom ju inte helt klara med avståndsbedömningen i Tesla Vision, eftersom som skickar ut dom där lidar-riggade bilarna för verifiering. Det tyder på att dom jobbar på det fortfarande.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:

Så kan det ju vara, men varför i så fall hasta ut detta innan man då är klara, så man inte längre har kollisionsvarning och lane dept warn? Tesla är ju stolta över sina säkra bilar.

Det jag inte förstår heller är varför man väljer att ha kvar radarn på nya S/X för nordamerika, om det nu är en planerad aktivitet.

Dessutom verkar dom ju inte helt klara med avståndsbedömningen i Tesla Vision, eftersom som skickar ut dom där lidar-riggade bilarna för verifiering. Det tyder på att dom jobbar på det fortfarande.
Det är ju Tesla vi pratar om, göra förhastade saker och försöka jobba ikapp det är väl lite av deras signum :D .

Vet inte om S/X använder samma radarmodul, och med tanke på hur länge produktionen legat nere har de kanske en hel del på lager redan ifall det är en annan modul.

Nu tror jag visserligen de lär skicka ut LIDAR-riggade bilar även efter att de nått en godkänd nivå på avståndsbedömning för att fortsatt kalibrera och förbättra. Men avsaknaden av funktionalitet tyder ju på att de inte är där ännu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Att en myndighet tillfälligt tar bort en säkerhetsmärkning för en produkt som har förändrats väsentligt är väl inte konstigt. Tesla för dialog med myndigheten och kommer garanterat återfå märkningen när det är verifierat.

Jag är inte tillräckligt påläst men det kan kanske vara första gången en biltillverkare leverar sådana här säkerhetsfunktioner utan att använda radar? Inte konstigt om myndigheten måste verifiera funktionen då.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Att en myndighet tillfälligt tar bort en säkerhetsmärkning för en produkt som har förändrats väsentligt är väl inte konstigt. Tesla för dialog med myndigheten och kommer garanterat återfå märkningen när det är verifierat.

Jag är inte tillräckligt påläst men det kan kanske vara första gången en biltillverkare leverar sådana här säkerhetsfunktioner utan att använda radar? Inte konstigt om myndigheten måste verifiera funktionen då.
Nu är det ju Tesla själva som säger att dom inte levererar funktioner (FCW och LDW) på 3/Y i Nordamerika, tills vidare.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Att en myndighet tillfälligt tar bort en säkerhetsmärkning för en produkt som har förändrats väsentligt är väl inte konstigt. Tesla för dialog med myndigheten och kommer garanterat återfå märkningen när det är verifierat.

Jag är inte tillräckligt påläst men det kan kanske vara första gången en biltillverkare leverar sådana här säkerhetsfunktioner utan att använda radar? Inte konstigt om myndigheten måste verifiera funktionen då.
Nu är det ju Tesla själva som säger att dom inte levererar funktioner (FCW och LDW) på 3/Y i Nordamerika, tills vidare.
Var har du läst att Tesla har kommunicerat exakt den informationen? Det här verkar mest vara förvirrade misstolkningar av information.

Myndigheten gör bara säkerhetsmärkning efter test: "only includes check marks for the model production range for the vehicles tested."

Subaru verkar iaf ha ett system helt baserat på kameror tidigare som är godkänt så det är nog inga problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Var har du läst att Tesla har kommunicerat exakt den informationen?
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Detta gäller i alla fall Emergency Lane Dept Avoidance (det jag kallade LDW ovan) , och inte tydligen Front Collision Warning (FCW), enl Tesla. Men även t ex Smart Summon och begränsning på AP-hastighet... Så bråttom verkar det ha varit.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Var har du läst att Tesla har kommunicerat exakt den informationen?
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Detta gäller i alla fall Emergency Lane Dept Avoidance (det jag kallade LDW ovan) , och inte tydligen Front Collision Warning (FCW), enl Tesla. Men även t ex Smart Summon och begränsning på AP-hastighet... Så bråttom verkar det ha varit.
Tänk på att Tesla säger ”…including:”, det betyder ju att det gäller andra saker också och är inte begränsat till vad de listat där. Typiskt Amerikanskt juristspråk när de inte vill skylta för mycket…
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Var har du läst att Tesla har kommunicerat exakt den informationen?
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Detta gäller i alla fall Emergency Lane Dept Avoidance (det jag kallade LDW ovan) , och inte tydligen Front Collision Warning (FCW), enl Tesla. Men även t ex Smart Summon och begränsning på AP-hastighet... Så bråttom verkar det ha varit.
Nej, LDW eller Lane Departure Avoidance som Tesla kallar det är själva varningen och det har inte varit tal om att den skulle försvinna under uppdateringen. Däremot säger Tesla att bilen inte kommer kunna göra Emergency Lane Departure Avoidance innan mjukvaran är helt uppdaterad. Det här gäller antagligen några tusen levererade 3/Y under några veckor innan uppdateringen kommer.

Elon är otålig och har Tesla tagit ett beslut så vill han att det ska genomföras så snabbt som möjligt. Ja det brukar ju bli lite hattigt ibland som när de skulle stänga butiker tex :roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Var har du läst att Tesla har kommunicerat exakt den informationen?
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Detta gäller i alla fall Emergency Lane Dept Avoidance (det jag kallade LDW ovan) , och inte tydligen Front Collision Warning (FCW), enl Tesla. Men även t ex Smart Summon och begränsning på AP-hastighet... Så bråttom verkar det ha varit.
Nej, LDW eller Lane Departure Avoidance som Tesla kallar det är själva varningen och det har inte varit tal om att den skulle försvinna under uppdateringen. Däremot säger Tesla att bilen inte kommer kunna göra Emergency Lane Departure Avoidance innan mjukvaran är helt uppdaterad. Det här gäller antagligen några tusen levererade 3/Y under några veckor innan uppdateringen kommer.

Elon är otålig och har Tesla tagit ett beslut så vill han att det ska genomföras så snabbt som möjligt. Ja det brukar ju bli lite hattigt ibland som när de skulle stänga butiker tex :roll:
Jag har väl aldrig sagt att den ska försvinna permanent? Jag har sagt att ändringen hetsas ut av någon anledning. Kanske komponentbrist. Teslas förklaring varför det bara rör 3/Y i NA tycker jag är minst sagt märklig.

Angående din tidplan där.... Vi får väl se. Kanske Elon-veckor. Jag tror det tar ett par månader, minst. Det är väldigt få saker som tar ”ett par veckor” i mjukvaruutveckling med den här komplexiteten, och för ML brukar det gå 3-5 ggr långsammare, typ.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Folk är inte imponerade, och tydligen är phantom breaking fortfarande en grej även utan radar:



Hoppas att Tesla har koll på läget och får ut en fix inom kort, annars kan det bli problem med kundnöjdheten... Allt för att hålla uppe leveranskvartalssiffrorna tydligen.
Skriv svar