FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Med FSD kan du få en högre Safety score och därmed en billigare försäkring.
Intressant vore om Tesla kan licensera ut sin teknik.
Och därmed höja säkerheten på våra vägar.
Intressant vore om Tesla kan licensera ut sin teknik.
Och därmed höja säkerheten på våra vägar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är många som inte förstår nivåerna. Du verkar inte förstå dem till exempel. Det är ju inte tänkt som ett "konsument"-dokument. Meninglösa är dom dock inte.FinaFisken skrev:Är det bara jag som tycker SAE-nivåerna är ganska meningslösa?
Nivå 0-2 var ju redan på plats när klassningen kom för 8 år sen. Skillnaden mellan 3 och 4 handlar bara om att statistiskt nå upp till en viss oklar nivå. Skillnaden mellan 4 och 5 handlar bara om typ av väg och väderförhållanden. Man skulle lika gärna kunna säga exempelvis nivå 4 på motorväg sommartid.
För alla nivåer av autonomi L3 och uppår, behöver man definiera en ODD (operational design domain). Det kan vara ett område, en typ av väg, upp till en viss fart, viss typ av väder osv. Antagligen en kombination av alla dessa. Jag kan garantera dig att ingen kommer att ha något som är generell autonomi (L5) under de kommande 10-20 åren.
Edit:spacecoin skrev:SAE J3016-nivåer på ren svenska:
--- Föraren kör:
Nivå 0: Ingen adaptiv farthållare eller filhållningsassistans.
Nivå 1: Adaptiv farthållare ELLER filhållningsassistans.
Nivå 2: Adaptiv farthållare OCH filhållningsassistans (ex: Tesla Autopilot, GM Supercruise, Ford Bluecruise, XPeng XPilot m fl.). Kan inkludera filbyten.
--- Autonoma nivåer:
Nivå 3: Läs en bok eller jobba från förarsätet. Bilen sköter körningen och inga omedelbara ingripanden behövs från dig. Du ska kunna ta över körningen när bilen ber om det, inom en tid som tillverkaren bestämmer. Typiskt 5-10s. Överlämning sker typiskt då bilen lämnar sin ODD pga olika anledningar (vägarbete, väder, hastighet osv).
Nivå 4: Autonom inom de parametrar som tillverkaren bestämmer. Du förväntas aldrig ta över. Du kan sova i bilen eller sitta i baksätet. Eller både och. Kan vara utan ratt.
Nivå 5: Som Nivå 4, fast överallt (normala vägar) och närsomhelst i normalt förekommande väder (sol. regn, snö osv).
Det finns en playlist här som kanske kan hjälpa till att förstå J3016 och vissa begrepp:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Re: FSD Beta är imponerande!
Till att börja med: Safety score har inget att göra med FSD. Safety score är ett naivt försök att mäta "säker körning" när du kör själv.Zalman3 skrev:Med FSD kan du få en högre Safety score och därmed en billigare försäkring.
Intressant vore om Tesla kan licensera ut sin teknik.
Och därmed höja säkerheten på våra vägar.
Att mäta förares beteenden med dosor eller annan hårdvara (som t ex telefonappar) är inte direkt en Tesla-uppfinning... Det har provats av diverse försäkringsbolag i nära 10 år skulle jag tro. Googla: "telematics-based motor insurance policies" eller "Telematics car insurance"
En lista på bolag som erbjuder dessa (i USA): https://www.thezebra.com/auto-insurance ... elematics/
Några lösningsleverantörer är: https://www.zendrive.com/ https://sentiance.com/
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är just detta jag menar. Eftersom varje leverantör har olika avgränsningar så är det ganska meningslöst att prata om distinkta nivåer för ett visst system.spacecoin skrev:FinaFisken skrev:Är det bara jag som tycker SAE-nivåerna är ganska meningslösa?
För alla nivåer av autonomi L3 och uppår, behöver man definiera en ODD (operational design domain). Det kan vara ett område, en typ av väg, upp till en viss fart, viss typ av väder osv. Antagligen en kombination av alla dessa.
Re: FSD Beta är imponerande!
35 minuters FSD i San Francisco, en sen kväll. Inte mycket trafik. Uppför sig rätt bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja man kan inte t ex säga att ett visst Level 3-system är bättre än ett Level 2-system för alla typer av förare. Man måste jämföra ODD:n också.FinaFisken skrev:Det är just detta jag menar. Eftersom varje leverantör har olika avgränsningar så är det ganska meningslöst att prata om distinkta nivåer för ett visst system.spacecoin skrev:FinaFisken skrev:Är det bara jag som tycker SAE-nivåerna är ganska meningslösa?
För alla nivåer av autonomi L3 och uppår, behöver man definiera en ODD (operational design domain). Det kan vara ett område, en typ av väg, upp till en viss fart, viss typ av väder osv. Antagligen en kombination av alla dessa.
Det man kan veta är dock att i L3 och uppåt så ligger ansvaret för körning på tillverkaren när bilen är autonom. Under L0-L2 ligger ansvaret alltid på föraren. SAE J3016 är egentligen mer en liabilitymodell än teknisk kapabilitet.
Innan en leverantör av ett autonomt system är redo att släppa det på marknaden så behöver dom definitivt definiera en ODD, annars blir det konkurs. Det är en markör för att Tesla inte kommer att bli autonoma i närtid. Det finns ingen ODD definierad för FSD.
För L2-systemet AutoPilot är ODD motorväg, om man läser manualen till bilen. Det är alltså INTE designat för landsväg.
Kolla in denna playlist, som jag tycker är informativ:
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
ODD:n för FSD är väl uppfyllt när det finns en grå ratt-symbol, så det är väl bara att exportera funktionsspec:en för den koden.spacecoin skrev:
Innan en leverantör av ett autonomt system är redo att släppa det på marknaden så behöver dom definitivt definiera en ODD, annars blir det konkurs. Det är en markör för att Tesla inte kommer att bli autonoma i närtid. Det finns ingen ODD definierad för FSD.
Jag försökte goggla Waymos ODD, men hittade ingen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Njae, det tror jag inte. För vanlig AP så finns den ju tillgänglig på 50-vägar och den slutar ju inte att bli tillgänglig heller (när den väl är aktiverad) för att solen är låg, det börjar snöa eller regna , och det finns ingen "hand-over"-procedur i L2 - bara "Take over immediately" när systemet inte kan hantera situationen och då är det ju försent.FinaFisken skrev:ODD:n för FSD är väl uppfyllt när det finns en grå ratt-symbol, så det är väl bara att exportera funktionsspec:en för den koden.spacecoin skrev:
Innan en leverantör av ett autonomt system är redo att släppa det på marknaden så behöver dom definitivt definiera en ODD, annars blir det konkurs. Det är en markör för att Tesla inte kommer att bli autonoma i närtid. Det finns ingen ODD definierad för FSD.
Det är enorm skillnad på L2 och autonomi... Det är ett massivt gap i reliabilitet. En förarlös bil måste ju funka "alltid" och inte "oftast" eller "ibland". Det är därför alla L4 bilar ser ut som de gör, med massor av sensorer.
Waymo har några "service areas" som inkluderar delar av San Francisco, CA och Phoenix, AZ. Dom publicerar inte sin ODD när det gäller väder så vitt jag vet, men dom kör bra i regn och dimma i alla fall. Osäker på vilka hastigheter som dom kör i. Upp till 45 mph tror jag, kanske snabbare.FinaFisken skrev:Jag försökte goggla Waymos ODD, men hittade ingen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Menar du att teslor inte försäkrade av tesla själva skulle drabbas av fler skador? Om bilarna aldrig orsakar en olycka kommer ju skadekostnaderna gå ner och då kommer premien hos alla försäkringsbolag gå ner. Varför skulle kunderna då betala mer till teslas sedelpress än till andra försäkringsbolag?Zalman3 skrev:Tesla har ju redan statistik på att olyckorna minskar med FSD och en vaken förare.Med full självkörning förväntar man sig knappast att en vaken förare ska behövas.. poängen är ju att det inte ens ska behövas en förare över huvud taget..
Så FSD kan ju vara en lika stor säkerhetshöjande sak som säkerhetsbältet.
Tågordningen måste ju vara att Tesla kan påvisa noll olyckor med FSD och en vaken förare.
Innan man ens provar att bilen ska köra själv.
Dessutom måste man ju bygga upp ett förtroende.
Om Tesla säger att bilen kan köra själv utan förare.
Då vill jag ju i ett år sitta bakom ratten och övervaka vad bilen gör.
Och själv göra en bedömning hur bra den kör.
Om bilen har noll tveksamma situationer efter ett års övervakad körning. Då kanske man vågar släppa ratten.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Men du är säker på att Tesla inte har en ODD? De har kanske bara inte publicerat den?spacecoin skrev:Waymo har några "service areas" som inkluderar delar av San Francisco, CA och Phoenix, AZ. Dom publicerar inte sin ODD när det gäller väder så vitt jag vet, men dom kör bra i regn och dimma i alla fall. Osäker på vilka hastigheter som dom kör i. Upp till 45 mph tror jag, kanske snabbare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om du säljer en bil till konsumenter finns det andra regler än för taxibolag hur man kommunicerar hur produkten får användas... En taxikund kör ju inte bilen och bryr sig inte om en ODD.FinaFisken skrev:Men du är säker på att Tesla inte har en ODD? De har kanske bara inte publicerat den?spacecoin skrev:Waymo har några "service areas" som inkluderar delar av San Francisco, CA och Phoenix, AZ. Dom publicerar inte sin ODD när det gäller väder så vitt jag vet, men dom kör bra i regn och dimma i alla fall. Osäker på vilka hastigheter som dom kör i. Upp till 45 mph tror jag, kanske snabbare.
Det största problemet med Tesla är att marknadsföringen säger en helt annan sak än manualen...
Så här ser det ut i manualen för en Model 3 i USA:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... CB699.html
I marknadsföringen och från VD antyds det att bilen kommer att bli autonom i en stor ODD. Det verkar inte troligt att det kommer att hända med dagens bilar.
Men FOMO-cirkusen rullar vidare, och nu ska tydligen Elon höja priset igen till $15k USD... Så nu måste det väl vara nära eller?
När Tesla SLUTAR SÄLJA FSD upfront är en annan markör för autonomi. Det är bara vettigt som prenumeration, eftersom man inte kan supporta 15 år gammal hårdvara utan intäkter.
Re: FSD Beta är imponerande!
Testa bulls! Chans att vinna 150000 SEK, nästan riskfritt enligt vissa:
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon Musk tells early Tesla Full Self-Driving Beta testers not to complain:
https://electrek.co/2022/08/24/elon-mus ... -complain/
https://electrek.co/2022/08/24/elon-mus ... -complain/
Re: FSD Beta är imponerande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Reklamfilm?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det kan inte vara reklam eller produktplacering för det gör ju inte TeslaZalman3 skrev:Reklamfilm?
Re: FSD Beta är imponerande!
AV Myth #6: "A vast amount of data is all you need to make a self-driving car."
Fact: There are no ML / AI systems in the world that work so simply; that's a vast over-simplification. Data is important, but it is jut one factor among many, many others.
Läs hela tråden här:
https://threadreaderapp.com/thread/1564 ... 21760.html
Fact: There are no ML / AI systems in the world that work so simply; that's a vast over-simplification. Data is important, but it is jut one factor among many, many others.
Läs hela tråden här:
https://threadreaderapp.com/thread/1564 ... 21760.html
Re: FSD Beta är imponerande!
MobilEye har släppt en 30 min camera-only körningsvideo från Tokyo (vänstertrafik):
Inte så svåra scenarior, inga UPR.
Inte så svåra scenarior, inga UPR.
Re: FSD Beta är imponerande!
Men hur kan det vara så svårt att få till självkörande bilar?
En stor hjälp hade varit om man med en GPS hade centimeter precision.
Blinda åker ju skidor med en GPS som ger centimeter precision!
https://nordic-evolution.com/
EDIT:
En stor hjälp hade varit om man med en GPS hade centimeter precision.
Blinda åker ju skidor med en GPS som ger centimeter precision!
https://nordic-evolution.com/
https://www.srf.nu/vara-medier/perspekt ... lesagning/Tänk dig att via dina hörlurar få bekräftelse på att du ligger rätt i skidspåret, få veta när den branta kurvan närmar sig,
när det kommer en nedförsbacke och få ljudåterkoppling omedelbart när du börjar röra dig ur spår.
Det är möjligt tack vare ett nytt digitalt ledsagarsystem med centimeterprecision.
EDIT:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-i-kanadaParaskidåkaren Zebastian Modin har vunnit sitt andra VM-guld.
24-åringen vann från Östersund vann sprinten i kanadensiska Prince George.
– ”Zebben” levererade på topp och ledarna och vallarna gjorde allt perfekt, säger guiden Emil Jönsson Haag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Förutom att det inte räcker med en förmappad räls som i ditt exempel så är det huvudsakliga problemet med bilar är att dom dödar folk när dom gör fel.Zalman3 skrev:Men hur kan det vara så svårt att få till självkörande bilar?
En stor hjälp hade varit om man med en GPS hade centimeter precision.
Att öka säkerheten till en sådan nivå att man vågar ta bort människan ur loopen tar 3-5 år för de flesta AV-bolagen efter det att man kör bra helt utan disengagements i alla körningar.
Betänk istället att det finns väldigt få autonoma TÅG i världen, så får man ett annat perspektiv.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mig veterligen finns det INGEN bil som man kan köpa idag med centimeter precision på GPSen.spacecoin skrev:Förutom att det inte räcker med en förmappad räls som i ditt exempel så är det huvudsakliga problemet med bilar är att dom dödar folk när dom gör fel.Zalman3 skrev:Men hur kan det vara så svårt att få till självkörande bilar?
En stor hjälp hade varit om man med en GPS hade centimeter precision.
Att öka säkerheten till en sådan nivå att man vågar ta bort människan ur loopen tar 3-4 år för de flesta AV-bolagen efter det att man kör bra utan disengagements.
Betänk istället att det finns väldigt få autonoma TÅG i världen, så får man ett annat perspektiv.
Många jordbrukstraktorer har ju GPSer idag med centimeter precision.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Man behöver oftast inte centimeterprecision för sin placering, men det kan man få med Lidar och HD-maps. Om man behöver något så är det centimeterprecision till omgivningen och kunna mäta andra agenters riktning/hastighet med hög precision. Det löser man också med Lidar i AV-branschen.Zalman3 skrev:Mig veterligen finns det INGEN bil som man kan köpa idag med centimeter precision på GPSen.
Många jordbrukstraktorer har ju GPSer idag med centimeter precision.
Re: FSD Beta är imponerande!
I Norrland har man problem med att plogbilen ibland plogar utanför vägen.spacecoin skrev:Man behöver oftast inte centimeterprecision för sin placering, men det kan man få med Lidar och HD-maps. Om man behöver något så är det centimeterprecision till omgivningen och kunna mäta andra agenters riktning/hastighet med hög precision. Det löser man också med Lidar i AV-branschen.Zalman3 skrev:Mig veterligen finns det INGEN bil som man kan köpa idag med centimeter precision på GPSen.
Många jordbrukstraktorer har ju GPSer idag med centimeter precision.
Lokalt boende vet om detta och håller sig i rätt spår.
Men icke lokalt boende kör i diket.
En precisions GPS skulle kunna lösa detta, så man får veta var vägen egentligen finns.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror det är minst 20 år bort innan vi har några självkörande bilar i Norrland på vintern. Antagligen längre bort.Zalman3 skrev:I Norrland har man problem med att plogbilen ibland plogar utanför vägen.spacecoin skrev:Man behöver oftast inte centimeterprecision för sin placering, men det kan man få med Lidar och HD-maps. Om man behöver något så är det centimeterprecision till omgivningen och kunna mäta andra agenters riktning/hastighet med hög precision. Det löser man också med Lidar i AV-branschen.Zalman3 skrev:Mig veterligen finns det INGEN bil som man kan köpa idag med centimeter precision på GPSen.
Många jordbrukstraktorer har ju GPSer idag med centimeter precision.
Lokalt boende vet om detta och håller sig i rätt spår.
Men icke lokalt boende kör i diket.
En precisions GPS skulle kunna lösa detta, så man får veta var vägen egentligen finns.
En adaptiv HUD, en GPS och HD-kartor borde kunna hjälpa människor med problemet med plogning utanför vägen. Du får Twittra till Elon.
https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/How accurate is GPS?
It depends. GPS satellites broadcast their signals in space with a certain accuracy, but what you receive depends on additional factors, including satellite geometry, signal blockage, atmospheric conditions, and receiver design features/quality.
For example, GPS-enabled smartphones are typically accurate to within a 4.9 m (16 ft.) radius under open sky (VIEW SOURCE AT ION.ORG). However, their accuracy worsens near buildings, bridges, and trees.
High-end users boost GPS accuracy with dual-frequency receivers and/or augmentation systems. These can enable real-time positioning within a few centimeters, and long-term measurements at the millimeter level.