FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

ap4.jpeg
Bara två kameror framåt nu. Gissar ny optik och högre upplösning. Frågan är om dom har samma eller olika optik.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Fortfarande ingen frontkamera som skulle kunna ersätta bortfall av USS? Ingen rengöring av kameror som kan göra FSD relevant i annat än varmt, torrt väder?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 13 jan 2023 16:03
Fortfarande ingen frontkamera som skulle kunna ersätta bortfall av USS? Ingen rengöring av kameror som kan göra FSD relevant i annat än varmt, torrt väder?
Inte vad jag kan se. Men är heller ej chockerad om det skulle visa sig stämma. Det fanns "heaters" på b-pillar-kamerorna, men det finns väl redan i dag? Vore ju spännande att se side repeaters också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

v11 release notes
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 15 jan 2023 11:57
v11 release notes
Spännande att se om det blir en förbättring på motorväg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Förbättringen blir väl mest för Tesla internt till att börja med - slipper ha parallella lösningar. Det flesta anser väl att NoA på highway är väldigt bra?

Det lär ju dröja ett tag innan icke-beta får koden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

I depositionen av ASHOK ELLUSWAMY i en av de pågående rättegångarna ang Autopilot säger han under ed att han inte vet vad en "operational design domain" är och en del andra godbitar. "Lol jag är bara en utvecklare och vet inte vad jag håller på med" är intrycket man får. En del frågor om "paint it black videon", interna JIRA-tickets och annat.

Efter att ha läst detta är jag helt övertygad att det här systemet inte kommer att komma till autonomi i närtid.


Spännande.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »





Citat från Reddit-tråden som jag tycker sammanfattar mina egna tankar kring detta:
"It's become pretty clear that the engineering culture in the autopilot/FSD program is less about making a well designed and reliable system and more about adding some crude level of functionality, rolling that out to their testers and then hoping that somehow they'll be able to accumulate enough data to reach a point where the system just works flawlessly.

I think it started after Lattner left after butting heads with Elon. Musk likely decided he didn't want to deal with someone who would actually argue with him about the inability of the system to actually do things safely and instead wanted someone to just put something together that functioned on some level, enter Karpathy who had a research background, a massive computer vision proponent, and someone ultimately interested in tinkering around with cutting edge techniques and seeing what was possible with systems.

Once things were 'feature complete' Musk likely ramped up pressure to deploy it to an increasingly larger base of users to get more data. Who cares if it screws up frequently? Errors are the data you want to improve the system right? Legally it's the driver's responsibility anyways and a lone 'software engineer' like Elluswamy just writes the code, he's not out there overstating the system's capabilities or lying to investors and owners, that's on Elon. Same with the human factors stuff, that's someone else's problem apparently. Sure he might have a title like 'Director' that would indicate that he should actually be knowledgeable and overseeing this system on a very high level but apparently not, he's just been at the company long enough and not pushed back enough to get that title and get whoever is under him to toe that same line.

He's just an engineer trying to solve a problem, he works with the computers not the people, etc. It's very easy for people be ignorant of damn near anything if their paycheck depends on it. I mean it's pretty clear here at least some of this is him just not touching topics he's probably well aware of but the company's lawyer has coached him not to comment on. Afterall that's not his responsibility either, that's what they pay the lawyers for and they know best.

So things have devolved into basically doing whatever it takes to keep Elon happy. That means more features, more version bumps, improving the accuracy of some estimator by some percentage, etc."
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Inte undra på att vi har disengagement av autostyrning mitt i en kurva när bilen inte klarar av situationen, HELT utan förvarning. Tesla har noll kontroll på "perception-reaction time" och skyller alla eventuella fel på "Human error" eftersom "driver is always in control". Det är inte en bugg, det är per design eftersom de inte ens tänker på mänskliga faktorer.

I samma anda har de en ODD utan att tänka på det eller planera. Bilen skall kunna köra under alla förhållanden på alla vägar och det den inte klarar av får vi data på så det löser sig nog med tiden... Andra spelare i industrin är långsammare på mycket, men eftersom de tänker på de förutsättningar de skall klara av, löser det och sen går vidare. Med människor i åtanke eftersom bilen är potentiellt ett vapen som kan leda till döden om det sköts på fel sätt.

Jag ser fram emot kravet att Tesla skall återbetala mina pengar för FSD och att jag sen byter till en tråkigare produkt från ett företag som är mindre snabbfotat men ändå har grundläggande behov tillgodosedda i sin produktutveckling.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 16 jan 2023 12:45
Andra spelare i industrin är långsammare på mycket, men eftersom de tänker på de förutsättningar de skall klara av, löser det och sen går vidare. Med människor i åtanke eftersom bilen är potentiellt ett vapen som kan leda till döden om det sköts på fel sätt.
Ja, och samtidigt som Musk insinuerat i sex år att autonomi bara är runt hörnet när det i själva verket inte närmare nu än för sex år sedan.

Och att alla Tesla-stans hånar Mercedes L3 eller Cruise och Waymo "förmappade miljöer, jättedyr hårdvara, och klarar inte alla vänstersvängar". Tesla funkar överallt säger dom. Tesla inte är autonoma någonstans. Inte i LVCC-loopen, inte på motorväg, Inte på parkeringen - inte ens autopark i en p-ruta.

Dom har varit i demo-läge sedan 2016, och aldrig kommit ur det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »



ODD? "LOL sounds like ADD". How is it going to be safe? "If the system sees something that looks like a matrix hack - exclude it. It's such an easy thing to do".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Skrämmande läsning ovan men på sätt och vis ganska väntat. Usch vilken jobbig kultur när man jobbar med säkerhetskritiska system för människor.

Nu väntar jag spänt på första videon med en ordentlig FANTOMSTYRNING på motorväg :? Fantombromsning är såå 2020.

Jag tror tyvärr det kommer krävas en riktigt elak olycka eller värre för att kulturen ska ändras.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

LarsOJ skrev:
Skrämmande läsning ovan men på sätt och vis ganska väntat. Usch vilken jobbig kultur när man jobbar med säkerhetskritiska system för människor.

Nu väntar jag spänt på första videon med en ordentlig FANTOMSTYRNING på motorväg :? Fantombromsning är såå 2020.

Jag tror tyvärr det kommer krävas en riktigt elak olycka eller värre för att kulturen ska ändras.
En sån här är 2020. Orsaken inte känd, men bilen var i Autopilot. Något jag varit rädd för är att en spökbroms orsakar en olycka. Detta kan vara en spökbroms men det kan även vara ett försök till säkert stopp för att föraren inte varit uppmärksam och struntat i varningar om att autopilot kommer stängas av. Jag tror på spökbroms efter att föraren försök byta fil.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sja ... earch-page
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 16 jan 2023 21:33
LarsOJ skrev:
Jag tror tyvärr det kommer krävas en riktigt elak olycka eller värre för att kulturen ska ändras.
Det har ju varit ett antal olyckor med 100km/h in i stillastående fordon. Fan vet hur många dödsfall. Minst fem. Verkar inte nämnvärt påverka AP-teamet.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Vet att detta inte handlar om FSD-beta men jag fann Volvos logik väldigt intressant i detta sammanhanget, även om det må vara lite tråkigt.

https://www.sae.org/news/2022/12/lumina ... volvo-ex90
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 16 jan 2023 22:36
Vet att detta inte handlar om FSD-beta men jag fann Volvos logik väldigt intressant i detta sammanhanget, även om det må vara lite tråkigt.

https://www.sae.org/news/2022/12/lumina ... volvo-ex90
Håller med till 100%. 2026 kan vi kanske börja se autonomi på motorväg. Till dess ha jag gärna en bil som har bra säkerhetsfunktioner och filhållning. Släng in fungerande helljus, torkare och adaptiva ljus så har du en vinnare för mig.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Tesla staged Autopilot demo video, says director of software
The video, which Tesla CEO Elon Musk tweeted a link to saying that “Tesla drives itself,” shows a Tesla driving and parking itself, avoiding obstacles, and obeying red and green lights. The video starts with a title card saying that “the person in the driver’s seat is only there for legal reasons” and that “he is not doing anything. The car is driving by itself.”


But according to Elluswamy, the demo was “specific to some predetermined route,” compared to the production version of the tech that was just relying on input from cameras and sensors. “It was using additional premapped information to drive,” he said, after telling lawyers that the route the car followed had previously been 3D mapped. At the time the video was being made, Elluswamy was an engineer on the team that helped with the video.
18345473-35AF-4279-8B56-49929EF85956.jpeg
https://www.theverge.com/2023/1/17/2355 ... fic-lights
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är ju känt sedan åtminstone NYT-dokumentären förra året att videon var fejkad med en helt egen sw-stack som inte hade med AP att göra alls.

Det som är nytt är väl den totala avsaknaden av säkerhetstänk i design- och utvecklingsfasen, om AE inte begår mened för att skydda Tesla. Det känns inte som man lämnat demo-tänket som man gick in i 2016.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Aida »

Helt sjukt att de ljugit och fejkat videon 2016 ja!

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... var-riggad
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Aida skrev: 18 jan 2023 23:02
Helt sjukt att de ljugit och fejkat videon 2016 ja!

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... var-riggad
Det sjuka är inte att de fejkade videon. Det sjuka är att som säljer lögnerna i Sverige år 2023. Sju år senare och inte myndigheterna satt stopp för det. "Autostyrning på stadsgator", vilket skämt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Väldigt bra historiegenomgång och intervju med AV-veteranen Jan Becker som jobbat med självkörning sedan slutet av 90-talet:
http://www.autonocast.com/blog/2023/1/2 ... of-apex-ai
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Ford Blue Cruise vinner Consumer Reports stora ADAS test i år med stor marginal. Handsfree som GM’s system med smidig förarövervakning. Tesla halkar ner till 7:e plats när det gäller aktivt förarstöd.


Intressant läsning!
9514B9AC-B171-44F8-8EBD-CF337F955C06.jpeg

”Of the 12 ADA systems we just finished testing, Ford BlueCruise came out on top, followed by Cadillac Super Cruise and Mercedes-Benz Driver Assistance. Tesla, once an innovator in ADA with its Autopilot system, fell from its second-place showing in 2020 to seventh this time around—about the middle of the pack. That’s because Tesla hasn’t changed Autopilot’s basic functionality much since it first came out, instead just adding more features to it, says Fisher. “After all this time, Autopilot still doesn’t allow collaborative steering and doesn’t have an effective driver monitoring system. While other automakers have evolved their ACC and LCA systems, Tesla has simply fallen behind.”


https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 103632203/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker det är konstigt att Ford kommer så högt utifrån det jag sett. Att Tesla kommer lägre är inte så konstigt. Man satsat allt på låtsas-FSD bland fotgängare och har i praktiken slutat investera i förar-assistans. Att byta fil med standard-AP är ju plågsamt jfr system som har kooperativ styrning. Teslas har lagt minimalt med krut och pengar på motorväg/landsväg, förarövervakning och extra säkerhetslager. Resten av branschen gör precis tvärt om.

Om Tesla inte byter strategi så kommer dom att ramla längre ned. tyvärr. Synd tycker jag.

Ang Ford:
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 25 jan 2023 21:13
Jag tycker det är konstigt att Ford kommer så högt utifrån det jag sett. Att Tesla kommer lägre är inte så konstigt. Man satsat allt på låtsas-FSD bland fotgängare och har i praktiken slutat investera i förar-assistans. Att byta fil med standard-AP är ju plågsamt jfr system som har kooperativ styrning. Teslas har lagt minimalt med krut och pengar på motorväg/landsväg, förarövervakning och extra säkerhetslager. Resten av branschen gör precis tvärt om.

Om Tesla inte byter strategi så kommer dom att ramla längre ned. tyvärr. Synd tycker jag.

Ang Ford:
Han har nog missuppfattat funktionen. Den ber inte om ”take over” utan att bara lägga handen mjukt på ratten för säkerhets skull genom kurvan. Jag tycker det är en smart och säker lösning.

F761F8C1-22F8-4A4C-BF03-08F2242CFD6D.jpeg
Skriv svar