FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

Jag tycker att ni båda tar 10 djupa andetag och tänker på ett fint bsrndomsminne. :lol:

Sen tänker vi att vi alla har våra bubblor med information och att vi har olika åsikter.

Alldeles subjektivt anser jag att ingen av er är helt objektiv i ämnet. Hur mycket ni än anser det.

Sov gott. Imorgon är en ny dag. :D
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av d3marcus »

Kudos till spacecoin som orkar stå upp mot alla tekniknaiva optimister.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

Så senaste budet för 2022 är nu detta (från Q4 call):
"And I think we are completely confident at this point that it will be achieved. And my personal guess is that we'll achieve full self-driving this year"

Är det nu typ ~8 år i följd av liknande utspel från Elon?

@Jordad mfl:
Hur länge ger ni Elon, detta år, 3år, 5år, 10år?
Är det inte dags för ett skarpt mål nu då? Ok, vi ger Elon 2022 ut, han är ju nu "completely confident" (det är ju nu 100%, inga tvivel), annars pengarna tillbaka till alla som köpt FSD. Högst rimligt, eller hur?
Varför nöjer ni er med ryggdunkande Youtube videos som ett bevis för förbättring när Elon står och säger att förbättringarna kommer att vara exponentiella (Autonomy Day 2019). Är förbättringarna exponentiella de senaste 2 1/2 åren?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

d3marcus skrev:
Kudos till spacecoin som orkar stå upp mot alla tekniknaiva optimister.
Kudos til Jordad som orkar belysa bristen på objektivitet.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

VoltAmpere skrev:
Så senaste budet för 2022 är nu detta (från Q4 call):
"And I think we are completely confident at this point that it will be achieved. And my personal guess is that we'll achieve full self-driving this year"

Är det nu typ ~8 år i följd av liknande utspel från Elon?

@Jordad mfl:
Hur länge ger ni Elon, detta år, 3år, 5år, 10år?
Är det inte dags för ett skarpt mål nu då? Ok, vi ger Elon 2022 ut, han är ju nu "completely confident" (det är ju nu 100%, inga tvivel), annars pengarna tillbaka till alla som köpt FSD. Högst rimligt, eller hur?
Varför nöjer ni er med ryggdunkande Youtube videos som ett bevis för förbättring när Elon står och säger att förbättringarna kommer att vara exponentiella (Autonomy Day 2019). Är förbättringarna exponentiella de senaste 2 1/2 åren?
Här är problemet.
Vad ha Elon för definition av FSD?
Spacecoin och likasinnade kommer obevekligen påstå efter 2022 att det är L4 och att Elon således misslyckats och att han ljugit en gång till.
Men om vi granskar det han sade så var det att den skulle köra bättre än en människa. (mitt minne kan svika mig här men det belyser egentligen bara poängen jag gör nedan)
Inte hur många ggr bättre utan bara bättre.
Inte robot-taxi osv.
Vem skall sedan avgöra om teslas system verkligen är bettre än en människa? Ska vi tro på ev statistik som Tesla väljer att presentera? Frågar du spcaecion så kommer han säga nej för det är inte opartiskt data.
Ska vi kolla på 20h YT-videos och göra ett påstående utifrån den begränsade datamängden? Nej för det är inte statistiskt relevant.

Dvs en sådan utfästelse som du efterfrågar går inte att göra för vi har inte teslas data tillgängligt. Vi har inte heller en fastslagen definition av Elon ner i minsta detalj vad han egentligen menade.

Bristen på objektivitet och hur man väljer att tolka vad Elon säger färgar tyvär den här frågan allt för mkt för att det ens är intressant att föra en diskussion.
Precis på samma sätt som "kärnkraftstråden" där det finns för mkt tyckande och för lite objekivitet. Även fast det finns vissa i den tråden som tappert försöker hålla upp nivån (i båda läger).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Här är problemet.
Vad ha Elon för definition av FSD?
Om han inte har ändrat den sedan earnings call så är det Robotaxi:
"So, over time, we think full self-driving will become the most important source of profitability for Tesla. It's -- actually, if you run the numbers on robotaxis, it's kind of nutty -- it's nutty good from a financial standpoint."

Jag håller med dig om att han inte lovade Robotaxi till 2022 i earnings call. Han sade att det var "troligt" (osäker på det exakta ordet) till Fridman 2-3 veckor innan dock. Han har lovat Level 5 flera gånger, senast 2020-12-01.

Elon sade både "better" och "safer" [than a human] i earnings call. https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/

Man behöver inte datarapporter för att bedöma om Tesla är "better" eller "safer" [than a human]. Tesla är helt enkelt inte ens i närheten. Det borde vara uppenbart för vem som helst. Det är bara för någon att spela in en video när dom sätter på sig en ögonbindel och låter bilen köra åt dem i några tusen timmar... Är det verkligen någon här som tror på att det händer 2022?

Om/när Tesla söker tillstånd för L4-testning så kommer myndigheterna att kräva in rapporter som "miles per disengagements" och samtliga olyckor kommer att behöva rapporteras (även när Tesla inte är vållande) om det skulle hända någon gång.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Här är problemet.
Vad ha Elon för definition av FSD?
Om han inte har ändrat den sedan earnings call så är det Robotaxi:
"So, over time, we think full self-driving will become the most important source of profitability for Tesla. It's -- actually, if you run the numbers on robotaxis, it's kind of nutty -- it's nutty good from a financial standpoint."

Jag håller med dig om att han inte lovade Robotaxi till 2022 i earnings call. Han sade att det var "troligt" (osäker exakt på ordet) till Fridman 2-3 veckor innan dock. Han har lovat Level 5 flera gånger, senast 2020-12-01.

Elon sade både "better" och "safer" [than a human] i earnings call. https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/

Man behöver inte datarapporter för att bedöma om Tesla är "better" eller "safer" [than a human]. Tesla är helt enkelt inte ens i närheten. Det borde vara uppenbart för vem som helst. Det är bara för någon att spela in en video när dom sätter på sig en ögonbindel och låter bilen köra åt dem i några tusen timmar ...

Om/när Tesla söker tillstånd för L4-testning så kommer myndigheterna att kräva in rapporter så "miles per disengagements" och samtliga olyckor kommer att behöva rapporteras (även när Tesla inte är vållande) om det skulle hända någon gång.
Ja, Full-Self-Driving är väl just FULL, dvs 100% självkörande, alltså minst L4.

Om man inte vet hur Elon definierar FSD, är det inte hög tid att ställa frågan då? Säljer han grisen i säcken menar du?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Det vi skall tänka på är också begreppen "genomsnittlig bilförare", "specifika trafikmiljöer" osv.

Elons vision är att Teslas självkörning skall klara alla möjliga trafikmiljöer, även tidigare okända, baserat på realtids bildanalys och snabba beslutskedjor.

Redan idag skulle jag tro att FSD är bättre än tex morsan på att köra i Los Angelestrafiken, troligen även på en vanlig motorväg i Sverige.

Innebär det självklart att målet är nått? Absolut inte, men någonstans finns det ju en rimlighetsaspekt i detta också. Att klara 100% är långt borta, men det gäller även alla idag befintliga trafikanter som ju faktiskt inte alls har det kravet.

Sedan finns det en massa semantiska spekulationer kring vad Elon EGENTLIGEN menade men enklast är väl bara att skippa dem och istället försöka se nyktert på saken. Vilka förutsättningar finns? Har Elon lyckats med något som alla sa var omöjligt förut? Är det troligt att så många olika företag skulle jobba med detta om man inte faktiskt trodde att man kommer att kunna nå målet? Vad talar för att Tesla har valt helt fel väg i det längre perspektivet? Osv osv osv.

Om man själv är bitter för att man slantat upp pengar för att man trodde att FSD skulle komma nästa vecka kan jag ha förståelse för det. En lösning kan vara att sälja bilen och köpa en annan utan FSD. Merpriset för FSD avspeglar sig ju ändå på begagnatmarknaden, dvs begkunderna är ju beredda att betala en slant för det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Redan idag skulle jag tro att FSD är bättre än tex morsan på att köra i Los Angelestrafiken, troligen även på en vanlig motorväg i Sverige.
När krockade din mamma senast? Hur många mil har hon kört mellan krockar skulle du uppskatta?
Tror du att FSD betan IDAG utan en förare i förarsätet skulle kunna köra samma sträcka som din mamma utan att krocka?

Enligt NHTSA så skedde det ungefär 6.756M olyckor i USA som ledde till rapport från polis på grund av t ex egendomsskada eller värre på 3 261 772M miles totalt 2019. https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Pu ... ion/813141

Det ger en polisrapport per 3261772/6.756 = 482k miles eller ca 77 000 mil.
Vanligast är att man krockar med en annan bil så vi delar 77000 med 2 för att så en rättvisande siffra på hur ofta folk i USA krockar så det leder till polisrapport.

Är det någon här som tror att FSD beta kan under 2022 köra i genomsnitt 38500 mil blandad körning utan förares input utan att vara vållande för en skada så kan ni ju räcka upp handen.

edit: polisanmälan => polis informerad
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Vi tar en poll på detta: viewtopic.php?f=37&t=28512
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Är det någon här som tror att FSD beta kan under 2022 köra i genomsnitt 38500 mil blandad körning utan förares input utan att vara vållande för en skada så kan ni ju räcka upp handen.
Du glömde villkoret med polisanmälan.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

[JM] skrev:
Här är problemet.
Vad ha Elon för definition av FSD?
"Speaking at a briefing on his company’s self-driving tech, Musk predicted the impending roll-out of Tesla’s “feature-complete” autonomous system would negate the need to have a steering wheel or an accelerator pedal in the cars, meaning Tesla could therefore stop selling vehicles with them."

Detta är väl en utmärkt definition av Elon om FSD. Ta bort ratt och pedaler, det behövs inte!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

"Brist på objektivitet" kommer det från sidan som själv står för eller ivrigt påhejar drösvis med färgat tyckande som argumentation mot sakkunskap. Det råder ingen otydlighet kring hur Elon uttryckt sig och vad han lovat när det kommer till autonom körning. Bilarna har allt som krävs för att kunna köra själva helt utan input, 2-3 gånger säkrare än en männsika. Det var ett löst problem 2016. Det är bara lagarna som är problemet. 2020 kan du sova i bilen och vakna på din destionation, och "that is not a question mark". Level 5 2021. Men jorå, så att. Fortsätt försvara Elon ni bara. Det är spacecoin som har brist på objektivitet.
https://motherfrunker.ca/fsd/
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Är det någon här som tror att FSD beta kan under 2022 köra i genomsnitt 38500 mil blandad körning utan förares input utan att vara vållande för en skada så kan ni ju räcka upp handen.
Du glömde villkoret med polisanmälan.
"POLICE-REPORTED MOTOR VEHICLE CRASHES" är inte samma sak som polisanmälan. Av polis rapporterade. Skrev jag anmälan innan så var det fel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Eller https://archive.is/mlr71 utan paywall.

Lite taskigt att göra det med snödrivor tycker jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Dirty Tesla slutar tracka interventions/disengagements eftersom han inte ser någon meningsfull skillnad eller förbättring i datat mellan releaser i stadsmiljö för City Streets-betan sedan den släpptes för 15 månader sedan.


Screenshot 2022-02-03 at 22.54.53.png
(För referens har Cruise och Waymo ca 30000 miles per intervention/disengagement enligt CA DMV och Tesla har alltså ca 5 miles per intervention/disengagement enligt DT:s data ovan)

Detta kan väl omöjligt stämma? Elon sa ju följande till investerare och analytikerna nyss:
"I think anyone who's been in the FSD beta program, I mean, if they were just to plot the progress of the beta interventions per mile, it's obviously trending to, you know, a very small number of interventions per mile and pace of improvement is fast."

Betyder det att Dirty Tesla har gått med i TSLAQ nu? Först Gali och nu detta. Jordad, JM?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Dirty Tesla slutar tracka interventions/disengagements eftersom han inte ser någon meningsfull skillnad eller förbättring i datat mellan releaser i stadsmiljö för City Streets-betan sedan den släpptes för 15 månader sedan.


Screenshot 2022-02-03 at 22.54.53.png
(För referens har Cruise och Waymo ca 30000 miles per intervention/disengagement enligt CA DMV och Tesla har alltså ca 5 miles per intervention/disengagement enligt DT:s data ovan)

Detta kan väl omöjligt stämma? Elon sa ju följande till investerare och analytikerna nyss:
"I think anyone who's been in the FSD beta program, I mean, if they were just to plot the progress of the beta interventions per mile, it's obviously trending to, you know, a very small number of interventions per mile and pace of improvement is fast."

Betyder det att Dirty Tesla har gått med i TSLAQ nu? Först Gali och nu detta. Jordad, JM?
Har ni detta som heltidsjobb? Helt galet vad mycket FUD några stollar kan generera.

Ja all forskning går till så här. Man tar statistikt material som till att börja med är helt irrelevant som jämförelse. Sedan bortser man helt från att det finns 60t andra datapunkter och fokuserar på den enda datapunkten som bekräftar ens egen ståndpunkt. Det är riktig forskning det...

Jag tror inte ni inser hur snett ni har hamnat här. Människans psyke är anpassningsbart. Accepterar man tillräckligt många överdrifter tror man snart på vad som helst som tex att FSD-beta är en katastrof fyrtio gånger värre än ett världskrig. Vi som har följt Tesla länge har sett samma sorts eskalerande kritik i tio års tid kring alla Teslas förehavanden. Orsaken tycks vara att många faller offer antingen för sin illvilja mot Elon Musk, mot elbilar eller någon annan hang up som FSD-beta i det här fallet.

Självklart är en direkt jämförelse med Waymo och andra helt meningslös vilket jag har skrivit flera gånger tidigare här. FSD-beta kör överallt i USA. Waymo kör fram och tillbaka i några få begränsade områden som man har kartlagt in-absurdum med centimetersprecision. I områden Waymo kör så undviker man medvetet alla svåra korsningar och situationer. FSD-beta undviker ingenting och används över nästan en hel kontinent. Det är så olika strategier att alla direkta jämförelser är total idioti.

Jag har investerat i Alphabet delvis för att jag tycker Waymos satsning är spännande. Jag tror inte att det finns ett enda sätt att lösa autonomi på utan jag tror på mängder av lösningar som alla kan vara lyckosamma i olika tillämpningar. Mobileye gör mycket som framstår imponerande med.

Följer man FSD-beta-testare så är det uppenbart att FSD-beta blir bättre. Även Dirty Tesla som togs som exempel här brukar säga att han ser stora förbättringar. Däremot är det även tydligt att FSD-beta presterar sämre i vissa områden där Tesla kanske inte har identifierat bäst träningsdata ännu.

Jag tror att den fasen av utvecklingen Tesla går igenom nu är den avgörande för hur lyckosamma Tesla kommer bli med FSD. Jag tolkar det som att det farligaste och därmed också allvarligaste problemet för FSD-beta är snabbt korsande trafik där bilar rör sig från en kamera till en annan. Tesla håller på och implementerar surround-video för att förbättra. Spännande att se vad det kan innebära.

Vill man ha en korrekt sammanfattning på vilken nivå FSD-beta är idag så är den här videon bra (skippa första 3 min om man är FUD-troende):

Diskussion mellan Omar och Gali om vilken nivå FSD-beta är idag:

Dave Lee och James Douma hade en av sina bättre diskussioner nyligen om tidsmål, Dojo och annat:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Den relevanta informationen i min korta text ovan är inte att Tesla inte kan köra mer än 5 miles utan hjälp, vilket i och för sig är löjeväckande dåligt om man har Level 4-ambitioner.

Den relevanta biten är att FSD-betan inte förbättrats i den aspekten över huvud taget sedan release. Ingripanden är det absolut viktigaste KPI:et och kanske det enda riktigt meningsfulla KPI:et för Tesla i den här fasen. Det är därför ingripanden var det enda KPI Elon nämnde för FSD i samband med Q4-mötet.

Det är inte min åsikt att det är en total frånvara av förbättring där, utan det är verkliga fans med FSD-betan som Dirty Tesla och Gali som tycker och säger det. Och i DT:s fall har han mätt detta på ett väldigt noggrant vis. Det är toppen så vi slipper ha diskussioner om det uppenbara.

Kan du peka på någon som visar motsatsen med datapunkter om ingripanden som blir färre så kan du väl dela med dig av den informationen här istället för att bomba oss med en massa youtube-klipp från fler till nyttiga idioter utan relevant bakgrund eller utbildning som sprider teorier tagna ur luften eller rena påhitt och som inte säger något om hur långt FSD-beta kan köra utan ingripanden.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

CYBRLFT för statistik som jag har nämnt tidigare. Han tycks vara ärlig och noterar om det är gynnsamma förhållanden eller annat som kan ha påverkat. Men det är en datapunkt så inte värt särskilt mycket. Förhoppningsvis kan fler börja föra mer utförligare statistik framöver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
CYBRLFT för statistik som jag har nämnt tidigare. Han tycks vara ärlig och noterar om det är gynnsamma förhållanden eller annat som kan ha påverkat. Men det är en datapunkt så inte värt särskilt mycket. Förhoppningsvis kan fler börja föra mer utförligare statistik framöver.
Ja, det är bättre än inget, men det är inte något som visar på motsatsen än det jag sa. Hans miles verkar vara huvudsakligen rak fyrfilig motorväg.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

"Mark my words". Lite oväntat från Electreks kanal?
https://youtu.be/5cFTlx68itk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

VoltAmpere skrev:
"Mark my words". Lite oväntat från Electreks kanal?
https://youtu.be/5cFTlx68itk
Det som jag tror händer under 2022 är att alla utom ett fåtal förstår att det Tesla säger om FSD autonomi i stor ODD på HW3 är science-fiction och inte grundat i vad som är tekniskt möjligt idag eller de närmaste 5-10 åren.

Säger man att Cruise och Waymo fuskar när dom har autonomi med dyra fordon fordon i låga hastigheter i för-mappade områden så är det lite som att säga att det är fusk att skapa el i kärnkraftverk av betong och att Tesla kommer att ha kall fusion i billiga wellpapp-byggnader detta eller nästa år. Det kommer inte någon annan att ha, så därför är Tesla bättre än alla andra.

De flesta tänker nog att det är långt till kall fusion, om det ens någonsin händer, och kostnaden av betongen i ett kärnkraftverk är en bra trade-off för säkerheten man får.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av tesla newbie »

Verkar inte helt riskfritt att testa FSD beta:



Undrar om Tesla står för reparationen :-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tesla newbie skrev:
Verkar inte helt riskfritt att testa FSD beta:



Undrar om Tesla står för reparationen :-)
Mina nerver hade inte pallat att sitta bakom ratten på den bilen. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar