Vad jag ”förstått” så skall även V11 innehålla ny arkitektur för ”vehicle control” generellt:spacecoin skrev: ↑17 feb 2023 18:02NHTSA har haft möten med Tesla i januari, men V11 handlar om att ersätta landsväg/motorväg, och alla saker som NHTSA pekar på är i stadsmiljö.LarsOJ skrev: ↑17 feb 2023 17:36Jag undrar om inte V11 är försenad just på grund av detta?spacecoin skrev: ↑17 feb 2023 16:55Det börjar bli mycket som ska fixas "ASAP". USS-funktionaliteten, V11, och nu detta. Ska bil intressant att se vad de hittar på.
Här är NHTSA-dokumentet:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 5-3451.PDF
Tesla lär ju fått infon från NHTSA redan för ett tag sen.
Jag är nyfiken på hur Tesla ska kunna GARANTERA funktionen på de saker som NHTSA tar upp i ett probabilistiskt mjukvarusystem med halv-kassa sensorer. Nu tvingas Tesla skriva under ett papper att de fixat problemet, och dyker det upp igen så blir det spännande vad NHTSA gör då. Jag tänker även att Tesla kan även bli legalt ansvariga för situationer som uppkommer som en konsekvens av dessa fall.
” Neural Nets for Vehicle Behavior
A week ago Musk said this upgrade will include 'many major improvements.' Last night Musk revealed some additional details. He said there will be "many small things," one of which will be that Tesla will begin to use neural nets for vehicle navigation and control, instead of just vision.
Today Tesla uses neural networks to determine the vehicle's surroundings, where objects are, what they are, and their distances from the vehicle to create a 3D environment known as 'vector space.' With this information, the vehicle can then plan a path and navigate around these objects toward its destination.”
https://www.notateslaapp.com/software-u ... le-control
Massa rykten och twitter naturligtvis men jag har uppfattat det som att det kommer få stort genomslag även för ”city driving”. De ska alltså kunna träna för ”vehicle behavior” istället för hårdkodat som idag.
Jag tänker mig att några av punkterna på NHTSAs lista har potential att förbättras då det finns en större chans att hantera tex variationer av korsningar?