FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Google HD-maps i PS3 och EX90:
https://techcrunch.com/2023/01/05/googl ... -polestar/

Jag tror att man kommer att crowdsourca mha bilens sensorer. Tänker att det finns en spännande synergi med Waymo här för att skala ut.
Det här blir intressant tycker jag. Har beställt en EX90.

Hoppas likt du att de crowdsourcar med hjälp av bilens sensorer så att kartorna blir bättre i de områden där de verkligen används. Då blir det även de mest aktuella kartorna till skillnad mot om de ska bygga kartorna mha Googles egna bilar (som filmar streetview etc).
MX LR (Raven) 2019
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

FinaFisken skrev: 07 jan 2023 15:40
LarsOJ skrev: 07 jan 2023 12:51
Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.
Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.

När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.

Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Från TSLA tråden:
Passar bättre att svara på här

Jag ser som sagt inte en väg framåt för Tesla som du beskriver ovan.

Ju bättre mjukvaran blir med hänseende till disengagagements/mile desto farligare blir systemet att använda eftersom det förr eller senare leder till ”complacency”.

Tesla försöker delvis försöka lösa detta med olika försök till förarövervakning men även här är hårdvaran kass/ej avsedd för ändamålet (på befintliga bilar).

” Report highlights risk of complacency with ADAS”

https://www.autonomousvehicleinternatio ... -adas.html
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

Ja, det finns en sådan risk.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 07 jan 2023 16:14
FinaFisken skrev: 07 jan 2023 15:40
LarsOJ skrev: 07 jan 2023 12:51
Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.
Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.

När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.

Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Från TSLA tråden:
Passar bättre att svara på här

Jag ser som sagt inte en väg framåt för Tesla som du beskriver ovan.

Ju bättre mjukvaran blir med hänseende till disengagagements/mile desto farligare blir systemet att använda eftersom det förr eller senare leder till ”complacency”.

Tesla försöker delvis försöka lösa detta med olika försök till förarövervakning men även här är hårdvaran kass/ej avsedd för ändamålet (på befintliga bilar).

” Report highlights risk of complacency with ADAS”

https://www.autonomousvehicleinternatio ... -adas.html

Vad menas med ” ansvaret överförs till Tesla insurance”?
Ungefär som om det endast vore ett ekonomiskt ansvar.
Det är produktansvar som gäller. Den som är ansvarig måste också ha möjlighet att återkalla bilar som inte håller måttet. Finns det sedan ett avsiktligt risktagande på kundernas bekostnad för att tjäna pengar brukar ju amerikansk lagstiftning dimensionera skadestånden efter vad företaget tjänat på att sälja den bristfälliga produkten. Det kan utradera ett företag.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 07 jan 2023 18:45


Vad menas med ” ansvaret överförs till Tesla insurance”?
Ungefär som om det endast vore ett ekonomiskt ansvar.
Det är produktansvar som gäller. Den som är ansvarig måste också ha möjlighet att återkalla bilar som inte håller måttet. Finns det sedan ett avsiktligt risktagande på kundernas bekostnad för att tjäna pengar brukar ju amerikansk lagstiftning dimensionera skadestånden efter vad företaget tjänat på att sälja den bristfälliga produkten. Det kan utradera ett företag.
Jag kan bara tolka det som svammel. Om Tesla tillverkar och säljer en autonom bil till en privatperson så är Tesla också 100% ansvariga för allt som den bilen ställer till med under autonom drift.

Därför tror jag det är ganska osannolikt att Tesla har mer än L2 (ej autonomi) som ambition med hittils tillverkade bilar och nuvarande generation hårdvara.

Det Musk Twittrar om har ingen rimlig koppling till befintliga bilar.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Jag är nu helt säker på att Tesla kommer lösa FSD.
Bill Burr said so.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 07 jan 2023 22:13
Jag är nu helt säker på att Tesla kommer lösa FSD.
Bill Burr said so.
Jag är också helt övertygad att Tesla kommer att "lösa FSD" någon gång om dom får obegränsat med tid och pengar. Det finns väl ingen här som skulle kritisera dem om det inte vore för att dom sålt skiten i sju år, tagit rejält betalt, och levererat noll självkörande bilar. Och på datan ser inte ut som att de kommer närmre heller de senaste 2 åren som de hållit på med betan.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev: 07 jan 2023 22:29
Larofo skrev: 07 jan 2023 22:13
Jag är nu helt säker på att Tesla kommer lösa FSD.
Bill Burr said so.
Jag är också helt övertygad att Tesla kommer att "lösa FSD" någon gång om dom får obegränsat med tid och pengar. Det finns väl ingen här som skulle kritisera dem om det inte vore för att dom sålt skiten i sju år, tagit rejält betalt, och levererat noll självkörande bilar. Och på datan ser inte ut som att de kommer närmre heller de senaste 2 åren som de hållit på med betan.
Svåra problem tar tid. Sluta gnäll. ;)
Det här är ett i-landsproblem du snöat in på. Ta lite paus från FSD-traumat
du bär på. Vila från forumet nån vecka, spring en mil, gör nått annat.
Det kommer kännas bättre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 07 jan 2023 23:00
Svåra problem tar tid.
Ja, exakt 6-12 månader. Ser fram emot rättegången.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bengt-re »

spacecoin skrev: 07 jan 2023 22:29
Larofo skrev: 07 jan 2023 22:13
Jag är nu helt säker på att Tesla kommer lösa FSD.
Bill Burr said so.
Jag är också helt övertygad att Tesla kommer att "lösa FSD" någon gång om dom får obegränsat med tid och pengar. Det finns väl ingen här som skulle kritisera dem om det inte vore för att dom sålt skiten i sju år, tagit rejält betalt, och levererat noll självkörande bilar. Och på datan ser inte ut som att de kommer närmre heller de senaste 2 åren som de hållit på med betan.
Klart att de inte löser detta. Enligt EU regelverk så är det omöjligt att lyckas hur bra de än får till mjukvaran. De saknar sensorer för att ens ha en chans att lyckas. Glöm det och inse att det blev inget.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

LarsOJ skrev: 07 jan 2023 19:42
Fredrik j skrev: 07 jan 2023 18:45


Vad menas med ” ansvaret överförs till Tesla insurance”?
Ungefär som om det endast vore ett ekonomiskt ansvar.
Det är produktansvar som gäller. Den som är ansvarig måste också ha möjlighet att återkalla bilar som inte håller måttet. Finns det sedan ett avsiktligt risktagande på kundernas bekostnad för att tjäna pengar brukar ju amerikansk lagstiftning dimensionera skadestånden efter vad företaget tjänat på att sälja den bristfälliga produkten. Det kan utradera ett företag.
Jag kan bara tolka det som svammel. Om Tesla tillverkar och säljer en autonom bil till en privatperson så är Tesla också 100% ansvariga för allt som den bilen ställer till med under autonom drift.

Därför tror jag det är ganska osannolikt att Tesla har mer än L2 (ej autonomi) som ambition med hittils tillverkade bilar och nuvarande generation hårdvara.

Det Musk Twittrar om har ingen rimlig koppling till befintliga bilar.
Jag tror lagstiftarna vill ha kvar strukturen med fordonsförsäkringar även för autonoma fordon. Försäkringen ska täcka även skador orsakade av andra trafikanter, mekaniska fel, etc precis som idag. Kommer traditionella försäkringsbolag våga ta risken för autonoma fel inledningsvis? Kommer tjänsteleverantörerna ha en organisation av skadereglerare?
Försäkringsbolagen kan så klart ställa krav på tjänsteleverantören på produktansvar, höja premien på dåliga produkter eller avsluta tjänsten baserat på liknande riskbedömning som de gör av förare idag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bengt-re skrev: 08 jan 2023 00:00
spacecoin skrev: 07 jan 2023 22:29
Larofo skrev: 07 jan 2023 22:13
Jag är nu helt säker på att Tesla kommer lösa FSD.
Bill Burr said so.
Jag är också helt övertygad att Tesla kommer att "lösa FSD" någon gång om dom får obegränsat med tid och pengar. Det finns väl ingen här som skulle kritisera dem om det inte vore för att dom sålt skiten i sju år, tagit rejält betalt, och levererat noll självkörande bilar. Och på datan ser inte ut som att de kommer närmre heller de senaste 2 åren som de hållit på med betan.
Klart att de inte löser detta. Enligt EU regelverk så är det omöjligt att lyckas hur bra de än får till mjukvaran. De saknar sensorer för att ens ha en chans att lyckas. Glöm det och inse att det blev inget.
Om 10-30 år tänkte jag. Men knappast på hw3 eller befintliga bilar.

Det är inte regelverk som håller tillbaka på motorväg. 130 km/h med filbyten helt autonomt kan man typgodkänna för sedan nyår. Föraren kan kolla på film.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

FinaFisken skrev: 08 jan 2023 08:56
LarsOJ skrev: 07 jan 2023 19:42
Fredrik j skrev: 07 jan 2023 18:45


Vad menas med ” ansvaret överförs till Tesla insurance”?
Ungefär som om det endast vore ett ekonomiskt ansvar.
Det är produktansvar som gäller. Den som är ansvarig måste också ha möjlighet att återkalla bilar som inte håller måttet. Finns det sedan ett avsiktligt risktagande på kundernas bekostnad för att tjäna pengar brukar ju amerikansk lagstiftning dimensionera skadestånden efter vad företaget tjänat på att sälja den bristfälliga produkten. Det kan utradera ett företag.
Jag kan bara tolka det som svammel. Om Tesla tillverkar och säljer en autonom bil till en privatperson så är Tesla också 100% ansvariga för allt som den bilen ställer till med under autonom drift.

Därför tror jag det är ganska osannolikt att Tesla har mer än L2 (ej autonomi) som ambition med hittils tillverkade bilar och nuvarande generation hårdvara.

Det Musk Twittrar om har ingen rimlig koppling till befintliga bilar.
Jag tror lagstiftarna vill ha kvar strukturen med fordonsförsäkringar även för autonoma fordon. Försäkringen ska täcka även skador orsakade av andra trafikanter, mekaniska fel, etc precis som idag. Kommer traditionella försäkringsbolag våga ta risken för autonoma fel inledningsvis? Kommer tjänsteleverantörerna ha en organisation av skadereglerare?
Försäkringsbolagen kan så klart ställa krav på tjänsteleverantören på produktansvar, höja premien på dåliga produkter eller avsluta tjänsten baserat på liknande riskbedömning som de gör av förare idag.
Det enda bilföretaget med försäljning till komsumenter som lanserat autonomi resonerar annorlunda:

” In March 2022, Mercedes-Benz announced it stands behind its SAE Level 3 automation technology, accepting liability for any collisions or crashes caused by technological malfunctions in the manufacturer’s vehicles.

It was a bold statement that has left an indelible mark on the industry, causing different players in the community to assess the long-term implications for risk management and consumer adoption.”

https://www.wardsauto.com/industry-news ... technology
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tror inte det går att sälja en produkt för autonom körning där inte man har tillverkaransvar.

"Jaha, du säger att det är säkert, men kan inte garantera det". Jag skulle i alla fall inte våga lite på det systemet för min familjs liv bara för att kolla på en film eller läsa en bok.

I USA lär man bli stämda tills man går i konkurs om man lanserar autonomi som inte är säker för de i eller runt bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

FinaFisken skrev: 08 jan 2023 08:56
LarsOJ skrev: 07 jan 2023 19:42
Fredrik j skrev: 07 jan 2023 18:45


Vad menas med ” ansvaret överförs till Tesla insurance”?
Ungefär som om det endast vore ett ekonomiskt ansvar.
Det är produktansvar som gäller. Den som är ansvarig måste också ha möjlighet att återkalla bilar som inte håller måttet. Finns det sedan ett avsiktligt risktagande på kundernas bekostnad för att tjäna pengar brukar ju amerikansk lagstiftning dimensionera skadestånden efter vad företaget tjänat på att sälja den bristfälliga produkten. Det kan utradera ett företag.
Jag kan bara tolka det som svammel. Om Tesla tillverkar och säljer en autonom bil till en privatperson så är Tesla också 100% ansvariga för allt som den bilen ställer till med under autonom drift.

Därför tror jag det är ganska osannolikt att Tesla har mer än L2 (ej autonomi) som ambition med hittils tillverkade bilar och nuvarande generation hårdvara.

Det Musk Twittrar om har ingen rimlig koppling till befintliga bilar.
Jag tror lagstiftarna vill ha kvar strukturen med fordonsförsäkringar även för autonoma fordon. Försäkringen ska täcka även skador orsakade av andra trafikanter, mekaniska fel, etc precis som idag. Kommer traditionella försäkringsbolag våga ta risken för autonoma fel inledningsvis? Kommer tjänsteleverantörerna ha en organisation av skadereglerare?
Försäkringsbolagen kan så klart ställa krav på tjänsteleverantören på produktansvar, höja premien på dåliga produkter eller avsluta tjänsten baserat på liknande riskbedömning som de gör av förare idag.
Lagstiftarna bryr sig inte om biltillverkarens risk täcks av en försäkring. Det enda kravet är trafikförsäkring och det ligger på ägaren att ha, inte på den som för tillfället ansvarar för körnnngen.
Jag tror du missar poängen om du tror det handlar om det ekonomiska ansvaret. En olycka med en autonom bil förorsakar ju sannolikt inte mer skada än en olycka med en icke-autonom bil. Det fixar dagens försäkringssystem lätt. Är olycksfrekvensen hög blir premien hög.
Det primära är vem det är som garanterar att den autonoma bilen verkligen är autonom. Det måste tillverkaren göra och även ta ansvar för det även i efterhand.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av NiklasTesla »

Alltså Tesla är så sjuuuukt långt från helt självkörande bilar (speciellt nu när man endast skall förlita sig på kameror).

Körde med Autopilot på motorvägen i förrgår (vilket jag inte gör så mycket då den är ganska kass samt bilen är kul att köra) och höll på att få bakomvarnade bil i röven då bilen (Model 3) fick för sig att tvärbromsa för en skugga i drygt 110km/t. :evil:

Elon har helt rätt att vi bör vara rädda för AI men det är inte något Skynet scenario eller tillverkning av gem som kommer ha ihjäl massa människor utan Teslas Autopilot eller FSD eller kalla det vad du vill.

Var tvungen att klaga av mig lite.

MVH
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av dfa »

Hertsh skrev: 06 jan 2023 13:33
Det här blir intressant tycker jag. Har beställt en EX90.
För övrigt: Hörde från en insatt person att oavsett hur självkörande EX90 kommer att vara så kommer den ha/få kick-ass driver assist system på grund av sin Lidar.
Driver assist blir ju mer och mer som självkörande fast utan alla corner case ju bättre sensorer bilen har.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

dfa skrev: 08 jan 2023 23:08
Hertsh skrev: 06 jan 2023 13:33
Det här blir intressant tycker jag. Har beställt en EX90.
För övrigt: Hörde från en insatt person att oavsett hur självkörande EX90 kommer att vara så kommer den ha/få kick-ass driver assist system på grund av sin Lidar.
Driver assist blir ju mer och mer som självkörande fast utan alla corner case ju bättre sensorer bilen har.
Det tror jag också men L3 kö/motorväg är ju ”the holy grail” och en helt ny nivå när det gäller nytta för oss konsumenter ändå.

Sväng ut på motorvägen, aktivera och bilen tar över körningen medan man lagligt kan kolla på en film, bre en smörgås, jobba på mobilen eller umgås med familjen på ”riktigt”.

Kul att följa Mercedes som är först i världen med att få ut autonomi till konsumenter med sin L3 Drive Pilot.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 09 jan 2023 08:38
Kul att följa Mercedes som är först i världen med att få ut autonomi till konsumenter med sin L3 Drive Pilot.
Ja, snart i tre olika jurisdiktioner. Tyskland (typgodkänd för R157 @ 60km/h, men bara Tyskland har lag som tillåter), Nevada och Californien. Sistnämnda på g. De andra två är gröna.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

NiklasTesla skrev:
Alltså Tesla är så sjuuuukt långt från helt självkörande bilar (speciellt nu när man endast skall förlita sig på kameror).

Körde med Autopilot på motorvägen i förrgår (vilket jag inte gör så mycket då den är ganska kass samt bilen är kul att köra) och höll på att få bakomvarnade bil i röven då bilen (Model 3) fick för sig att tvärbromsa för en skugga i drygt 110km/t. :evil:

Elon har helt rätt att vi bör vara rädda för AI men det är inte något Skynet scenario eller tillverkning av gem som kommer ha ihjäl massa människor utan Teslas Autopilot eller FSD eller kalla det vad du vill.

Var tvungen att klaga av mig lite.

MVH
Samma upplevelse på senaste versionen. Såg vid två av tillfällena att det inte var skugga som var felet utan samma fel som flera andra gånger. Kartan / bilen tror att det är 70 eller 50 på motorvägen helt plötsligt och bromsar.

Dessutom råkade jag ut för att bilen avbröt filbyte sisådär 5-7 gånger och vägrade börja filbyte lika många gånger under körning på E18 (motorväg). De man ska köra om tror förmodligen inte man är klok som blinkar i en evighet eller svajar som ett fyllo.

Blev inte mer autopilot efter ett tag, jag och familjen tröttnade. Den används mer och mer sällan.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
LarsOJ skrev: 09 jan 2023 08:38
Kul att följa Mercedes som är först i världen med att få ut autonomi till konsumenter med sin L3 Drive Pilot.
Ja, snart i tre olika jurisdiktioner. Tyskland (typgodkänd för R157 @ 60km/h, men bara Tyskland har lag som tillåter), Nevada och Californien. Sistnämnda på g. De andra två är gröna.
Tror också jag kommer få en ny upplevelse av Pilot Assist / Autopilot i EX90'n. Men självklart kommer den ha mycket utvecklingspotential i början. Precis som Tesla fortfarande har. Men jag tror att Volvo snabbt är bättre än Tesla. Iaf om de prioriterar det som är viktigt, dvs L3 på motorväg och landsväg istället för L2 i stadstrafik.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 09 jan 2023 11:38
spacecoin skrev:
LarsOJ skrev: 09 jan 2023 08:38
Kul att följa Mercedes som är först i världen med att få ut autonomi till konsumenter med sin L3 Drive Pilot.
Ja, snart i tre olika jurisdiktioner. Tyskland (typgodkänd för R157 @ 60km/h, men bara Tyskland har lag som tillåter), Nevada och Californien. Sistnämnda på g. De andra två är gröna.
Tror också jag kommer få en ny upplevelse av Pilot Assist / Autopilot i EX90'n. Men självklart kommer den ha mycket utvecklingspotential i början. Precis som Tesla fortfarande har. Men jag tror att Volvo snabbt är bättre än Tesla. Iaf om de prioriterar det som är viktigt, dvs L3 på motorväg och landsväg istället för L2 i stadstrafik.
Jag kan garantera att de inte kommer att satsa på L2 i stadstrafik. Motorväg/landsväg, antagligen fantastisk L2 till en början. Kanske hands-off med tanke på att dom har satsat stort på förarövervakning. L3 är inte lagligt (annat än i Tyskland). Det kommer att komma riktigt bra system de kommande åren.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Hertsh skrev: 09 jan 2023 11:38
spacecoin skrev:
LarsOJ skrev: 09 jan 2023 08:38
Kul att följa Mercedes som är först i världen med att få ut autonomi till konsumenter med sin L3 Drive Pilot.
Ja, snart i tre olika jurisdiktioner. Tyskland (typgodkänd för R157 @ 60km/h, men bara Tyskland har lag som tillåter), Nevada och Californien. Sistnämnda på g. De andra två är gröna.
Tror också jag kommer få en ny upplevelse av Pilot Assist / Autopilot i EX90'n. Men självklart kommer den ha mycket utvecklingspotential i början. Precis som Tesla fortfarande har. Men jag tror att Volvo snabbt är bättre än Tesla. Iaf om de prioriterar det som är viktigt, dvs L3 på motorväg och landsväg istället för L2 i stadstrafik.
Jag tror också EX90 får grym ADAS direkt från start. Jag gillar volvos system där man bara kan styra lite själv om man behöver utan att filhållare deaktiveras. EX90 kommer nog kunna det mesta med bra förutsägbarhet och stabilt uppförande i olika väder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kvarnarna mal långsamt, men det låter som man växlat upp i Washington ändå?

Reuters: 'Extensive' Tesla Autopilot probe proceeding 'really fast' - Ann Carlson (NHTSA acting head / general counsel)
https://archive.ph/KWyIK
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mer läckor om HW4:
Skriv svar