FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev: 02 maj 2023 21:40
Få se vad Steven har att berätta imorgon?

https://www.youtube.com/live/IPga5kjHbn ... 631b3a.jpg[/IMG]
Jag tror att det är lite önsketänkande från SP tyvärr. Jag tror att 2025 är troligare, och jag tror inte stads-körning kommer med.

Man kan kolla minutes på wikin själv och bilda sig en uppfattning:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Waymo skalar upp!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Lifestyle influencer tries Waymo - inget nytt men spännande att se hur "vanligt folk" reagerar på tekniken och hur snabbt de vänjer sig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MobilEye + Porsche

https://www.mobileye.com/news/porsche-m ... aboration/

Future Porsche models will benefit from the system’s 11 cameras and radar-based sensing system to deliver supervised hands-free operation for identified use cases.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »



"I'm too afraid to use it", "it's nowhere near what some people online claim it to be".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu är det nära. Waymo skalar upp med Uber.

"The collaboration with Uber gives Waymo’s self-driving technology a second path to commercialization. As Katherine Barna, head of PR at Waymo, told TechCrunch, Waymo is “building a Driver, not a vehicle.” That “driver-as-a-service” model is similarly how Waymo intends to commercialize autonomous trucks, and it means that the company can lease out its AV technology, rather than being the owner-operator of that technology."

Det jag fet-stilade är musik för mina öron! Ser fram emot avknoppningen av detta bolag till aktieägarna i Alphabet. Kanske den första riktigt lyckade moonshot:en?

https://techcrunch.com/2023/05/23/waymo ... oenix/amp/
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 23 maj 2023 18:39
Nu är det nära. Waymo skalar upp med Uber.

"The collaboration with Uber gives Waymo’s self-driving technology a second path to commercialization. As Katherine Barna, head of PR at Waymo, told TechCrunch, Waymo is “building a Driver, not a vehicle.” That “driver-as-a-service” model is similarly how Waymo intends to commercialize autonomous trucks, and it means that the company can lease out its AV technology, rather than being the owner-operator of that technology."

Det jag fet-stilade är musik för mina öron! Ser fram emot avknoppningen av detta bolag till aktieägarna i Alphabet. Kanske den första riktigt lyckade moonshot:en?

https://techcrunch.com/2023/05/23/waymo ... oenix/amp/
En grej jag funderat på med affärsmodellen ovan (som varit känd länge) är att Waymo kan tappa kontrollen på hur välskött själva grundbilen är. Alltså säg att bromsarna pajar/inte funkar när Driver ska tvärnita för ett utspringande barn.. PR disaster och Waymo kommer få skulden.

Nu sköter de ju alla bilar själva minutiöst i egna depåer. De har såklart tänkt på detta men undra hur det kommer fungera?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 23 maj 2023 19:46
spacecoin skrev: 23 maj 2023 18:39
Nu är det nära. Waymo skalar upp med Uber.

"The collaboration with Uber gives Waymo’s self-driving technology a second path to commercialization. As Katherine Barna, head of PR at Waymo, told TechCrunch, Waymo is “building a Driver, not a vehicle.” That “driver-as-a-service” model is similarly how Waymo intends to commercialize autonomous trucks, and it means that the company can lease out its AV technology, rather than being the owner-operator of that technology."

Det jag fet-stilade är musik för mina öron! Ser fram emot avknoppningen av detta bolag till aktieägarna i Alphabet. Kanske den första riktigt lyckade moonshot:en?

https://techcrunch.com/2023/05/23/waymo ... oenix/amp/
En grej jag funderat på med affärsmodellen ovan (som varit känd länge) är att Waymo kan tappa kontrollen på hur välskött själva grundbilen är. Alltså säg att bromsarna pajar/inte funkar när Driver ska tvärnita för ett utspringande barn.. PR disaster och Waymo kommer få skulden.

Nu sköter de ju alla bilar själva minutiöst i egna depåer. De har såklart tänkt på detta men undra hur det kommer fungera?
Om Waymo bara är teknikleverantör så kommer dom ju att visa vad som var felet likt Tesla gör med AP när det är olyckor. Det kommer ju inte att stå Waymo på en sådan bil.

Vidare tror jag det här kan vara en strategi för att skala upp utan kapitalinvesteringar. Dom skulle kunna köpa Uber lätt om Waymo har teknikmonopol i fem år, som det ser ut nu.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Credde »

https://www.theverge.com/2023/5/25/2373 ... lf-driving
Tesla leak reportedly shows thousands of Full Self-Driving safety complaints
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Credde skrev:
https://www.theverge.com/2023/5/25/2373 ... lf-driving
Tesla leak reportedly shows thousands of Full Self-Driving safety complaints
Dokument som verkar visa på det som vi redan vet, FSD och Autopilot har enorma brister gällande spökbromsar och icke-bromsningar. Dessutom verkar Tesla nervösa som påpekar att allt som har med FSD brister att göra måste tas verbalt och utan något paper trail, samt att advokater annars kan behöva involveras... Wow.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
frippan skrev: 02 maj 2023 21:40
Få se vad Steven har att berätta imorgon?

https://www.youtube.com/live/IPga5kjHbn ... 631b3a.jpg[/IMG]
Jag tror att det är lite önsketänkande från SP tyvärr. Jag tror att 2025 är troligare, och jag tror inte stads-körning kommer med.

Man kan kolla minutes på wikin själv och bilda sig en uppfattning:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
Några slutsatser från detta som är intressanta?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 26 maj 2023 11:43
spacecoin skrev:
frippan skrev: 02 maj 2023 21:40
Få se vad Steven har att berätta imorgon?

https://www.youtube.com/live/IPga5kjHbn ... 631b3a.jpg[/IMG]
Jag tror att det är lite önsketänkande från SP tyvärr. Jag tror att 2025 är troligare, och jag tror inte stads-körning kommer med.

Man kan kolla minutes på wikin själv och bilda sig en uppfattning:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
Några slutsatser från detta som är intressanta?
Min bild är att om alla stjärnor står rätt i arbetsgruppen, i UNECE och sedan i EU, i Sverige och hos Tesla så kan vi få L2 med obekräftade filbyten på motorväg (dvs NoA) till nästa sommar.

Jag tror inte att vi får FSD på stadsgator på samma tidslinje. Tesla kommer att behöva anpassa systemet till det UNECE säger oavsett och traditionellt sett har man inte prioriterat det. Många medlemsländer verkar inte tycka att det är en trafiksäker lösning. Sedan måste det valideras för EU osv.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Någon som har koll på hur utvecklingen verkligen går (inte YT videos som hyllar eller fäller) FSD gällande kritiska interventioner eller icke-kritiska interventioner från förarna nu när v11 och vidare har varit ute ett tag?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 31 maj 2023 12:35
Någon som har koll på hur utvecklingen verkligen går (inte YT videos som hyllar eller fäller) FSD gällande kritiska interventioner eller icke-kritiska interventioner från förarna nu när v11 och vidare har varit ute ett tag?
Du kan kolla in https://www.teslafsdtracker.com/ (crowd-sourcad)

Andra sidan, grafen längst ned tycker jag är bra. Miles to disengagement är relativt platt sedan man började med publika tester. Tre år av beta i november om jag minns rätt. Runt 10-15 miles per DE (dvs runt 10-20 kilometer). Vad som är kritiskt eller ej är lite subjektivt, så jag fäster inte så mycket värde vid den siffran personligen.

Som referens ligger robotaxi på 30-40k miles/DE och en mänsklig förare kanske på 60k miles. Men givetvis fortsätter Elon att insinuera att den där ketchup effekten på 3000x förbättring kommer vilken dag som helst :D :D :D

Jag tror att NoA på FSD-stacken kan bli bra och trevligt att använda i EU framåt 2025. Jag ser mig inte använda FSD i stan personligen även om den skulle bli laglig. Jag tror inte på autonomi i någon ODD på befintlig hårdvara (befintliga bilar).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag har haft fel om allt. Här kommer Tesla Stanly och förklarar varför:


😂 😂 😂
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:
Bild Bild Bild
+1 på den. BildBildBild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

https://arstechnica.com/cars/2023/06/th ... aggerated/
What about Tesla?
I expect some readers have found this article frustrating because I have barely mentioned Tesla’s Full Self Driving software, which Tesla fans view as the industry leader. This is because I view Tesla as operating in a different market from Waymo and Cruise. Tesla is building a driver-assistance system that is designed to be used only with direct human oversight, while Waymo and Cruise are trying to build cars that can drive entirely on their own.

Of course, that’s not how Tesla fans see it. They expect Full Self Driving technology to continue improving to the point where human supervision becomes unnecessary. At that point, Tesla will supposedly launch a driverless taxi network that competes directly with Waymo and Cruise.

I’m skeptical of this. I’ve watched a bunch of videos of FSD in action in recent days, and it’s still pretty common for drivers to intervene when a car gets into a tricky situation. This suggests that Tesla’s technology is roughly on par with Waymo’s technology circa 2016, a year when Waymo vehicles had a safety-related disengagement once every 5,000 miles.

I think a big reason Tesla fans have a misperception that FSD is ahead of Waymo and Cruise is that Tesla’s FSD operates in more situations, including freeways. But that misunderstands what’s going on. Waymo has been testing its technology on freeways for more than a decade; it has just been doing it exclusively with safety drivers. Tesla only tests its vehicles with a driver behind the wheel, so of course FSD is able to go on the freeway, too. But this isn’t evidence of Tesla’s superior performance on freeways; it just reflects Waymo’s more cautious approach and different business model.

It also seems implausible that Tesla will just flip a switch one day and allow its vehicles to operate driverlessly everywhere. More likely, the company will want to follow in Waymo’s footsteps and test out driverless functionality in lower-risk areas first, then gradually expand to riskier environments. This process has taken Waymo six years so far, and while Tesla might be able to do it faster, I doubt it will be that much faster.

One reason is that there are some problems that a company will only encounter once it begins testing fully driverless operations. Waymo's and Cruise’s problems with fire hoses and caution tape are a good example. A human driver would disengage FSD long before it got into situations like that, which means Tesla would be unlikely to have the training data necessary to train its cars to handle it properly.

Tesla also isn’t laying the necessary groundwork to operate a driverless taxi service. Taxi companies need to develop relationships with taxi regulators, police and firefighters, and other officials in cities where they operate. They also need teams of drivers and mechanics in each city to respond when a driverless taxi gets stranded.

As far as I can tell, Tesla hasn’t started doing any of this. And that suggests to me that the company isn’t serious about entering the driverless taxi business. Rather, Tesla is building a driver-assistance system similar to (if perhaps more advanced than) those offered by other automakers. There’s nothing wrong with that. But it means that Tesla isn’t a direct competitor to Waymo and Cruise.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

Tesla söker test-förare i Europa för Autopilot och går att tolka även för FSD. Tecken på att det ”närmar” sig med att få det till Europa:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ss-europe/
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 06 jun 2023 17:03
Tesla söker test-förare i Europa för Autopilot och går att tolka även för FSD. Tecken på att det ”närmar” sig med att få det till Europa:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ss-europe/
Snarare ett tecken på att de inte ens börjat med FSD för EU ännu ;)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Optimist eller pessimist....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev: 07 jun 2023 09:01
Optimist eller pessimist....
Realist eller oinformerad skulle jag säga. Tesla får inte rulla ut den här produkten i EU eftersom det saknas lagstöd. Tesla har knappt fått den att fungera hjälpligt i USA. Folk är rätt missnöjda med hur dåligt det funkar på motorväg efter avvecklandet av radarn, och i synnerhet på FSDb.

Att dom inte hunnit bry sig om UNECE-reglerna i R79 för AP under de senaste fyra åren säger hur mycket USA-fokus det är och har varit.

Jag hoppas på stabil NoA med obekräftade filbyten på motorväg innan 2025.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Första dokumenterade dödsfallet på FSDb - en hund (som är synlig i tre sekunder innan den springer in i Teslan).



Vet inte om det sagts här men på Twitter och TMC så exploderade Tesla fansen av skadeglädje när det blev känt att Waymo kört på en okopplad hund som sprang ut mellan två parkerade bilar i SF härom veckan, så nu är det väl förarens fel i det här fallet. Waymo:n detekterade hunden men han inte stanna. Safety drivern hann inte se hunden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tror det här kommer att går bra!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

The (Huawei) system consists of 34 sensors (3 Lidars, 6 mmW radars, 12 ultrasonic radars, and 13 cameras) and a central computer apparently capable of 400 TOPS which make Tesla’s 36 TOPS look rather pedestrian. (Den nya FSD-datorn klarar kanske 70 TOPS, osäker).

Skriv svar