FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Som sagt, när Tesla kör i Level 3, så blir jag imponerad. Innan dess så har man en mindre attraktiv produkt för de som vill kunna koppla av i bilen och läsa en bok på motorvägen. Apropå dåligt väder: Nu när du har en Tesla kan du ju testa hur NoA inte funkar när det regnar eller snöar. ;) När det är lite blött på vägen så står det "Poor weather detected, Navigate on Autopilot is unavailable".
Jag har kört Tesla tidigare en del. Har bara sett det problemet någon enstaka gång vid regn. Det som påverkar mest på motorväg är när det kastas upp mycket vatten från andra bilar. Jag brukar hålla bra avstånd men det är ju filer vid sidan med.

Mercedes har tom regnsensorer i hjulhusen. Vägbanan ska helst vara torr för att det ska fungera. Inget större problem i riktigt låg hastighet att det kastas upp vatten men vid högre hastighet har den nog jätteproblem.

Blev annars lite chockad med Teslan jag har nu för torkarautomatiken fungerar perfekt. Helljusautomatiken är fortfarande oanvändbar men något har utvecklats iaf.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Blev annars lite chockad med Teslan jag har nu för torkarautomatiken fungerar perfekt. Helljusautomatiken är fortfarande oanvändbar men något har utvecklats iaf.
Härligt att vi är överens om en sak i alla fall :) Jag har gett upp på både torkarna och helljuset personligen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Till och med den vanliga autopiloten funkar bra på både snö och regn, förutom när vindrutan dränks i vatten eller snömoln från mötande.

Helljus och vindrutetorkare funkar jättebra i 90% av situationerna, ungefär som på de flesta andra bilar jag kört - men - där den hakar upp sig är att den ibland inte fattar att det är en mötande bil och låter bli att blända av. Enkelt att göra med spaken men irriterande att man aldrig vet när. Att dutta en extra gång med vindrutetorkarknappen gör man på de flesta bilar utan att tänka på det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:
Remuz skrev:
Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
"Typ jobba", working hard or hardly working? ;)
Kändes inte rimligt att sitta och rita slides vilket är mitt jobb, men kanske läsa lite och ha nåt möte... :D
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
spacecoin skrev:
Remuz skrev:
Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
"Typ jobba", working hard or hardly working? ;)
Kändes inte rimligt att sitta och rita slides vilket är mitt jobb, men kanske läsa lite och ha nåt möte... :D
Det jobbiga är ju hur man ska ha en dator i knät och ändå kunna ta över körningen tillräckligt snabbt, ska
man slänga datorn i sätet/knät bredvid så kan det blir lite onödigt spännande kanske, men om man kan
fixa något att slajda över den på så funkar det nog (ett tillbehör man skulle kunna tjäna en förmögenhet på
i början om man får till det bra, men mest troligt något som biltillverkaren tar fram gissar jag)…
Vad pratar man om för tider här egentligen?
(En bok är ju lättare att hantera och film på skärmen lär ju hanteras automatiskt osv)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Det jobbiga är ju hur man ska ha en dator i knät och ändå kunna ta över körningen tillräckligt snabbt, ska
man slänga datorn i sätet/knät bredvid så kan det blir lite onödigt spännande kanske, men om man kan
fixa något att slajda över den på så funkar det nog (ett tillbehör man skulle kunna tjäna en förmögenhet på
i början om man får till det bra, men mest troligt något som biltillverkaren tar fram gissar jag)…
Vad pratar man om för tider här egentligen?
(En bok är ju lättare att hantera och film på skärmen lär ju hanteras automatiskt osv)…
Jag tror egentligen inte en dator skulle vara något större problem, som du säger är det ju bara att slänga över datorn i passagerarsätet. Vad jag hittar i regelverket verkar det som att man skall minst ha 10 sekunder på sig att ta över innan bilen går in i “minimum risk maneuver” läget där den skall börja sakta ner osv, vid stora problem skall ju dock systemet kunna gå in i det läget tidigare för att inte krocka såklart. Däremot är det 4 sekunder som är gränsen för när den skall börja kräva att du tar över lite mer intensivt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Remuz »

Jag ser framför mig hur jag kopplar datorn till HUD så det projiceras på rutan, sedan när bilen vill ha hjälp så slås det av och man får ta över körningen. Innan dess ritar jag slides på hela rutan och har en virtuell penna i handen för att göra det
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Världens krokigaste väg. Mycket bättre än när de har kört där innan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla has started pushing its Full Self-Driving Beta v10 software, a version that CEO Elon Musk called “mind-blowing”, to its early access fleet.
https://electrek.co/guides/tesla-full-self-driving/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Kikade på Gali, han verkar vara rätt nöjd med V10, klart bättre. Men självklart en del kvar att putsa på.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Frunkpuppy är inte lika hypad.
Screenshot_20210911-144607_Twitter.png
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicklas »

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicklas »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".

Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?

Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.

Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?

En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".

Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?

Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.

Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?

En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skuäymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
I USA är det extremt mycket stoppskyltar och ofta är det häckar och parkerade bilar och annat som blockerar sikten.

Problemet är inte lika vanligt här men jag har en korsning jag kör i ofta där man måste sticka ut nosen och ofta tvingas backa tillbaka igen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".

Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?

Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.

Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?

En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skuäymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
Vi får vänta och se hur dom tänker sig använda detta helt enkelt. Det ska bli intressant.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Volvo samarbetar med Aurora för deras självkörande lastbil:
https://aurora.tech/blog/volvos-first-c ... mous-truck
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".

Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?

Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.

Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?

En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Det där tycker jag på riktigt är bra för då är det faktiskt bättre än människor på just den delen. Så många gånger som jag fått gå över linjen för någon dåre åker för långt ut när de haft dålig sikt och får panik när de ser att det kommer bilar samt stannar med nosen delsvis i körfältet medan flertalet bilar måste navigera runt dem. Sen hade ju sidokameror längst fram på bilen såklart varit ännu bättre såklart.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

OfarligTesla skrev:
Det där tycker jag på riktigt är bra för då är det faktiskt bättre än människor på just den delen. Så många gånger som jag fått gå över linjen för någon dåre åker för långt ut när de haft dålig sikt och får panik när de ser att det kommer bilar samt stannar med nosen delsvis i körfältet medan flertalet bilar måste navigera runt dem. Sen hade ju sidokameror längst fram på bilen såklart varit ännu bättre såklart.
Jag tror mycket av problemet är att det är inte bara sikten åt sidorna som är dålig utan avstånsbedömningen är fortfarande inte perfekt och det i kombination med att bilen genomför farliga manövrar överdrivet långsamt(antagligen för att ge föraren handlingsutrymme) gör att den inte klarar vissa korsningar ännu.

Två korta videos från James Locke från en helt blind men lite lugnare utfart. Det klarar den bra men det är en trottoar som det gör det enklare. Hade inte trottoaren varit där hade det varit bra om den kan backa i värsta fall.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Ford Motor Company, Argo AI and Walmart are working together to launch an autonomous vehicle delivery service in Miami, Austin, Texas, and Washington, D.C. — Walmart’s first multi-city autonomous delivery collaboration in the U.S. The last mile delivery service will use Ford self-driving test vehicles equipped with the Argo AI Self-Driving System to deliver Walmart orders to customers."

https://media.ford.com/content/fordmedi ... lmart.html
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BMW iX kommer utan L3:
"BMW cancels or postpones the hyped L3 autonomous driving functionality for the iX"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Studie om beteenden Tesla AP:
"A model for naturalistic glance behavior around Tesla Autopilot disengagements"
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7521003791
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Studie om beteenden Tesla AP:
"A model for naturalistic glance behavior around Tesla Autopilot disengagements"
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7521003791
Jag kör med EAP till ca 90%.
Skulle man sätta in en Eye Gaze mätare( som jag förut sålde som som styrning för totalförlamade. Exempelvis Hans Norberg, förlamad hockeyspelare hade en sådan).
Så tror jag på att jag tittar något lite mindre på vägen än utan EAP.
Är jag därmed en sämre bilförare?
Mitt svar är att jag tror att så inte är fallet.
Dels har jag upptäckt att EAP håller ett större avstånd till framförvarande bil än när jag kör utan EAP.
Dels är jag piggare med EAP.
Och en trött förare är en farligare förare.

Därmed hävdar jag att EAP gör mig till en säkrare förare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar