Tesla’s Elon Musk has provided a tentative release date for FSD Beta 10.5, particularly for drivers that have earned a Safety Score of 98.
The CEO also shared some insights about why FSD Beta has not been formally launched in Canada as of yet.
According to Musk, FSD Beta 10.5 would likely be released in about ten days, or around November 21.
This falls in line with Tesla’s FSD Beta release schedule, as V10.4 was rolled out to members of the program just this past weekend.
FSD Beta 10.4 introduced several key improvements to the advanced driver-assist system, such as an improved emergency vehicle detection network.
"Rumors from the Chinese supply chain claim that the sensor architecture of Tesla HW 4.0 will undergo a major upgrade, in which the camera will be upgraded from 8 to 13, and the pixel density will reach 5 million"
Det där är data från när Tesla backade 10.2 och gjorde en recall till NHTSA och sa att det gäller 11800 bilar för några veckor sedan, men det stämmer säkert fortfarande.
Film så går igen om de olika SAE nivåerna och vart teslas FSD beta ligger just nu.
Det här snubben vet inte vad han pratar om, tyvärr. Det är direkt felaktigt det han säger.
Bland annat hävdar han att Tesla är L3 på motorväg. Han har helt missförstått skillnaden mellan en autonom bil och en ADAS.
I L3 behöver inte föraren titta på vägen eller vara uppmärksam då bilen är autonom inom ODD. Fallback innebär att bilen ska signalera att föraren måste ta över, och det måste i praktiken ske kontrollerat och i god tid. I huvudsak sker detta när man lämnar ODD, t ex att hastigheten går upp eller kökörning upphör, eller att det börjar regna. Föraren är i huvudsak inte fallback för när bilen gör fel, som vid ADAS / L2, utan förare är i huvudsak fallback för när bilen lämnar sin ODD där den kan vara autonom. Vid failures måste det finns tid att sätta sig in i situationen innan man förväntas ta över. Det räcker alltså inte att tjuta och blinka när man är på väg in i mötande trafik.
Skillnaden mellan L3 och L4 är att bilen själv kan navigera ur situationer som den inte klarar av att fortsätta köra i på ett säkert sätt och stanna på ett bra och säkert ställe, t ex om det börjar regna/snöa och föraren sover i bilen.
Första krashen? Någon ångrar sin Beta-test och gråter ut hos NHTSA....
Jag undrar hur försäkringsbolaget ställer sig till ersättning...
Screenshot 2021-11-12 at 00.01.21.png
Försökte styra men bilen styrde emot. Funkar det så? Slår den inte av automatiken om man försöker styra själv?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ett år in i betan och den är fortfarande oanvändbar/farlig i stadsmiljö.
I vanlig AP klagar folk i USA mer än vanligt sedan ett par månader om hur dålig AP har blivit med fantombromsningarna som tydligen är fler och farligare så dom inte längre vågar köra med AP. Jag kan inte säga att jag sett något av detta själv, eller sett några klagomål här konstigt nog.
Är det inte dags för Tesla att fokusera på en bra produkt på motorväg/landsväg nu? Det är uppenbarligen många år kvar till det finns något som är användbart i stan och ännu längre till dess att den är autonom där om det nu någonsin händer...
Transportation Secretary Pete Buttigieg on autonomous driving technology: Drivers must still pay attention
We have got to make sure these technologies as they roll out are safe. And we have to have clear communications with drivers that no matter how sophisticated or smart your car is, any car you are acquiring on a market today in the U.S. requires that you are behind the wheel and paying attention.
There is tremendous upside potential with autonomous driving and driver assistance. Look, we just got some tough numbers for roadway deaths in this country — more than 30,000 people a year losing their lives. So the status quo is clearly unacceptable. To put it bluntly, human drivers don't have the best track record. But it's not automatic that computer systems are going to do better unless we have the right kind of regulation and the absolute highest expectations. That's what our department is going to be focused on, and we will hold companies to a very high standard.
Vi kan ju tacka EU för att vi slipper sånt här på våra vägar!
FN faktiskt: UNECE. United Nations Economic Commission for Europe.
Fun fact: Bildades 1947 efter kriget för att hjälp få ihop Europas nationer och svenska nobelpristagaren och ekonomen Gunnar Myrdal var förste ordförande. Nu jobbar man mest med standardisering.
Jag förstår inte poängen. Behöver han göra avbön för att inte bli canceled efter att ha lånat ut sin bil? Är det några fel i CNN-videon? Den ger väl en korrekt bild av hur betan kör i svårare miljöer vad jag kan bedöma?
Jag förstår inte poängen. Behöver han göra avbön för att inte bli canceled efter att ha lånat ut sin bil? Är det några fel i CNN-videon? Den ger väl en korrekt bild av hur betan kör i svårare miljöer vad jag kan bedöma?
Klippningen gjorde det långt mer dramatiskt än vad de egentligen var. Assertive var antagligen valt med eftersom bilen betedde sig som den gjorde och senaste versionerna har varit för aggressiv med assertive. En förare som aldrig har kört en Tesla är inte lämpad att direkt ge sig ut med FSD-beta i en av USA mest komplicerade trafiksituationer.
Jag förstår inte poängen. Behöver han göra avbön för att inte bli canceled efter att ha lånat ut sin bil? Är det några fel i CNN-videon? Den ger väl en korrekt bild av hur betan kör i svårare miljöer vad jag kan bedöma?
Klippningen gjorde det långt mer dramatiskt än vad de egentligen var. Assertive var antagligen valt med eftersom bilen betedde sig som den gjorde och senaste versionerna har varit för aggressiv med assertive. En förare som aldrig har kört en Tesla är inte lämpad att direkt ge sig ut med FSD-beta i en av USA mest komplicerade trafiksituationer.
Det var alltså inställningen på bilen och/eller att det satt fel person i förarsätet som gjorde att bilen inte klarade av att köra själv i Brooklyn?
Om du tror att den där sträckan är "en av USA mest komplicerade trafiksituationer", så kan jag säga att att det inte stämmer. Sträckan är dock mer än var FSD-betan klarar av, och det visade inslaget från CNN.
Det var alltså inställningen på bilen och/eller att det satt fel person i förarsätet som gjorde att bilen inte klarade av att köra själv i Brooklyn?
Assertive har under senaste versionerna lett till kamikazemanövrar när bilen aggressivt försöker köra om långsamma/stillastående bilar. Det såg ut som att flera fel var pga det problemet. Det här är betamjukvara där Tesla testar olika vikter och ibland blir det fel.
Föraren från CNN sa själv att de valde gatan för att det var en av de mest komplicerade situationer han någonsin varit med om.
FSD-beta har haft tre val sedan en tid tillbaka för hur aggressivt den ska bete sig:
Assertive var extremt aggressivt senaste versionerna just vid långsamma, stillastående bilar och gjorde idiotmanövrar vilket mycket väl kan ha varit det som skedde under CNNs provkörning.
Tesla har antagligen assertive som alternativ för att det ger riktigt bra träningsdata. Tesla vill att FSD-beta ska provoceras till att göra så mycket fel som möjligt. Det här handlar om utveckling och att hitta den bästa träningsdatan. Det handlar inte om att göra snygga demos i kontrollerade miljöer.
Jag förstår inte poängen. Behöver han göra avbön för att inte bli canceled efter att ha lånat ut sin bil? Är det några fel i CNN-videon? Den ger väl en korrekt bild av hur betan kör i svårare miljöer vad jag kan bedöma?
Nu har Elon också gett sin syn på videon i en Twitter-kommentar. Intressant att både Elons och hans följares fokus ligger på att förminska och skjuta ner budbäraren, medan ingen verkar ha något intresse av att förklara varför bilen faktiskt gjorde de grova misstag den gjorde (och vad lösningen är). Det är sånt här som gör det svårt för mig att gilla Elon och Tesla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)