FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
FSD behöver granskas. De som köpt det bör få alla pengar tillbaka. Åtminstone i Europa. Kostar säker en hel del, men Tesla skulle vinna mycket cred på det. Det har ju tidigare föreslagits att FSD skulle kunna överföras till nästa bil, det hade också varit en god gest.
Hellre pengarna tillbaka. Min nästa bil blir inte en Tesla pga deras val att ta bort USS. Jag tror inte på möjligheten att AI kan lösa avståndsbedömning på så kort avstånd för parkering etc.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Hertsh skrev:
Gustafsson skrev:
FSD behöver granskas. De som köpt det bör få alla pengar tillbaka. Åtminstone i Europa. Kostar säker en hel del, men Tesla skulle vinna mycket cred på det. Det har ju tidigare föreslagits att FSD skulle kunna överföras till nästa bil, det hade också varit en god gest.
Hellre pengarna tillbaka. Min nästa bil blir inte en Tesla pga deras val att ta bort USS. Jag tror inte på möjligheten att AI kan lösa avståndsbedömning på så kort avstånd för parkering etc.
Jag anser att de är skyldiga mig mer än pengarna tillbaka.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror faktiskt att bildbehandling kan ge mycket hög prestanda på korta avstånd. Speciellt om kamerorna kan ”synkas” så att samma objekt ses i fler än en kamera samtidigt, vilket skulle ge någon typ av stereoseende. Men även kombination med bilens rörelse via hjulen typ, kan tänkas ge väldigt exakt avståndsbedömning. Ultraljudssensorerna är dumma tingestar med urdålig spatial upplösning. så min förhoppning är att programmerarna jobbar på och får till en bra funktion.
Jämför en optisk mus t.ex. extremt noggrant på även svåra ytor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
Jag tror faktiskt att bildbehandling kan ge mycket hög prestanda på korta avstånd. Speciellt om kamerorna kan ”synkas” så att samma objekt ses i fler än en kamera samtidigt, vilket skulle ge någon typ av stereoseende. Men även kombination med bilens rörelse via hjulen typ, kan tänkas ge väldigt exakt avståndsbedömning. Ultraljudssensorerna är dumma tingestar med urdålig spatial upplösning. så min förhoppning är att programmerarna jobbar på och får till en bra funktion.
Jämför en optisk mus t.ex. extremt noggrant på även svåra ytor.
MEN problemet är att det är omöjligt för bilen att veta om verkligheten ändrat sig nära motorhuven (så länge kameran sitter där e sitter idag på våra bilar) från det att du parkerat tills du skall köra igen. Dessutom är en smutsig kamera, oavsett hur bra upplösning den har, inte till någon nytta.
MX LR (Raven) 2019
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Gustafsson skrev:
Jag tror faktiskt att bildbehandling kan ge mycket hög prestanda på korta avstånd. Speciellt om kamerorna kan ”synkas” så att samma objekt ses i fler än en kamera samtidigt, vilket skulle ge någon typ av stereoseende. Men även kombination med bilens rörelse via hjulen typ, kan tänkas ge väldigt exakt avståndsbedömning. Ultraljudssensorerna är dumma tingestar med urdålig spatial upplösning. så min förhoppning är att programmerarna jobbar på och får till en bra funktion.
Jämför en optisk mus t.ex. extremt noggrant på även svåra ytor.
Hur fungerar jämförelsen mellan en optisk mus och Tesla Vision?

USS verkar kunna vara ganska exakt faktiskt, inte kollat upp det tidigare.

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Ultraljud har bra precision i en dimension ungefär som radar, men dålig precision/upplösning i sidled, jag var otydlig där.
Håller förstås med om att kamerorna har svårt framåt när huven skymmer sikten.
Den nya radartekniken med flera kpixel tror jag dock kan göra stor skillnad. Vet inte vilka prestanda den har dock. Kan den användas nära bilen också?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Gustafsson skrev:
Ultraljud har bra precision i en dimension ungefär som radar, men dålig precision/upplösning i sidled, jag var otydlig där.
Håller förstås med om att kamerorna har svårt framåt när huven skymmer sikten.
Den nya radartekniken med flera kpixel tror jag dock kan göra stor skillnad. Vet inte vilka prestanda den har dock. Kan den användas nära bilen också?
En av mina bilar har 360 graders kamera (en i fronten, backspeglarna, bakåt) med fågelperspektiv och/eller individuella vyer, USS framåt/bakåt samt radar i backspeglarna (som även används till Blind spot sensor).

Det sitter även starka LED lampor vid alla kameror så det funkar bra i mörkret.

Jag tycker detta fungerar i 99,9% av alla fall när det gäller parkering och manövrering i trånga miljöer.

För 10år sen kostade den här tekniken massa pengar men nu på sista bilen så var det en option för ett par tusenlappar. Det mesta är standard på massa billiga bilar dessutom. Varför krångla till det liksom?

Jag är helt övertygad om att de flesta Tesla kunder som köper ny bil utan att blinka skulle valt en sån option för säg 8000kr om det fanns att välja.

Enda problemet här är att Tesla inte kan bygga bilar med individuella val. De måste integrera all hårdvara på ALLA bilar. Dumt tycker jag.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

Gustafsson skrev:
Ultraljud har bra precision i en dimension ungefär som radar, men dålig precision/upplösning i sidled, jag var otydlig där.
Håller förstås med om att kamerorna har svårt framåt när huven skymmer sikten.
Den nya radartekniken med flera kpixel tror jag dock kan göra stor skillnad. Vet inte vilka prestanda den har dock. Kan den användas nära bilen också?
Enligt inlägg/länk till reklamblad här så ser en 77GHz radar ut att kunna funka bra nära bilen också. (Det är 77GHz på den nya Tesla ska använda)
viewtopic.php?f=53&t=31631&p=685465#p685465
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev:
Gustafsson skrev:
Ultraljud har bra precision i en dimension ungefär som radar, men dålig precision/upplösning i sidled, jag var otydlig där.
Håller förstås med om att kamerorna har svårt framåt när huven skymmer sikten.
Den nya radartekniken med flera kpixel tror jag dock kan göra stor skillnad. Vet inte vilka prestanda den har dock. Kan den användas nära bilen också?
Enligt inlägg/länk till reklamblad här så ser en 77GHz radar ut att kunna funka bra nära bilen också. (Det är 77GHz på den nya Tesla ska använda)
viewtopic.php?f=53&t=31631&p=685465#p685465
Det är klart att det kan funka, men inte när man backar i alla fall. Jag tror huvudsyftet med att lägga till en radar är att öka säkerheten på motorväg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2022-12-16 at 12.13.52.png
Lidar är en krycka och sensor fusion är ett olösligt problem.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
Screenshot 2022-12-16 at 12.13.52.png
Lidar är en krycka och sensor fusion är ett olösligt problem.

Kan man åka förarlöst i SF nu utan att vara med i något särskilt program? Försökte åka i maj nåt jag var där men då låg de jag kollade upp som beta/invite.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
spacecoin skrev:
Screenshot 2022-12-16 at 12.13.52.png
Lidar är en krycka och sensor fusion är ett olösligt problem.

Kan man åka förarlöst i SF nu utan att vara med i något särskilt program? Försökte åka i maj nåt jag var där men då låg de jag kollade upp som beta/invite.
Fortfarande wait list i SF. Waymo i Phoenix är ju öppet för alla.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
backe skrev:
spacecoin skrev:
Screenshot 2022-12-16 at 12.13.52.png
Lidar är en krycka och sensor fusion är ett olösligt problem.

Kan man åka förarlöst i SF nu utan att vara med i något särskilt program? Försökte åka i maj nåt jag var där men då låg de jag kollade upp som beta/invite.
Fortfarande wait list i SF. Waymo i Phoenix är ju öppet för alla.

Tackar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Waymo utökar med:

Expanded our rider-only (no human driver) 24x7 operations to all of SF and doubled the downtown PHX area including SkyHarbor airport.
waymo.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

HD-kartor skalar inte. LOL lol, delfiner på räls et.c. Det verkar som spacecoin hade kanske rätt igen om det här. Racet är igång!

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kul för Comma, men meningslöst egentligen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

VoltAmpere skrev: 15 dec 2022 08:23
LarsL skrev:
VoltAmpere skrev:
"Nu kan alla köpa en självstyrande bil" :lol:
Hur är den självstyrande när man måste hålla i ratten? Måste man gasa och bromsa manuellt?
Kör du Tesla varje dag eller spekulerar du bara?
Nej, jag kör inte Tesla varje dag och med utvecklingen i bolaget så ser det mörkt ut med en Tesla i bilparken.
Nej, jag tänkte väl det.
Det funkar ganska bra att styra sig själv och hålla hastighet och avstånd. Jag kör nog mellan 80-90% av sträckan mellan hem och jobb på AP. Men det är så klart en bit kvar innan den klarar den första och sista biten av min resa. Dels beroende på regler och dels beroende på tekniska begränsningar/mjukvaran.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

LarsL skrev: 21 dec 2022 21:24
VoltAmpere skrev: 15 dec 2022 08:23
LarsL skrev:
VoltAmpere skrev:
"Nu kan alla köpa en självstyrande bil" :lol:
Hur är den självstyrande när man måste hålla i ratten? Måste man gasa och bromsa manuellt?
Kör du Tesla varje dag eller spekulerar du bara?
Nej, jag kör inte Tesla varje dag och med utvecklingen i bolaget så ser det mörkt ut med en Tesla i bilparken.
Nej, jag tänkte väl det.
Det funkar ganska bra att styra sig själv och hålla hastighet och avstånd. Jag kör nog mellan 80-90% av sträckan mellan hem och jobb på AP. Men det är så klart en bit kvar innan den klarar den första och sista biten av min resa. Dels beroende på regler och dels beroende på tekniska begränsningar/mjukvaran.
Ja, Teslan klarar ungefär samma som andra bilmärkens motsvaigheter. Lite bättre i vissa avseenden och sämre i andra avseenden. Det handlar däremot inte om sjäkvkörning utan enbart om förarstöd.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Waymo fick precis tillstånd för driverless testing i LA. Tesla är där om 10-20 år om dom inte kastat in handduken innan.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

California law bans Tesla from advertising its electric cars as ‘full self-driving’

A new California law that goes into effect in 2023 effectively bans Tesla as well as other automobile manufacturers from advertising their vehicles as “fully self-driving”.

The Senate Bill (SB) No. 1398, sponsored by Democratic state senator Lena Gonzalez, states that auto manufacturers and dealers must provide consumers a “clear description” of the function and limitations of semi-autonomous driver assistance features.

“SB 1398 prohibits a manufacturer or dealer from deceptively naming, referring to, or marketing these features,” said the bill, signed by California governor Gavin Newsom in September and set to come into effect on 1 January 2023.
https://finance.yahoo.com/news/californ ... 27870.html
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ska bli spännande att se hur Tesla agerar kring namngivningen. Det är rent skamligt att det här tillåts i EU minus Tyskland. Sverige?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Lidar is a crutch... Radar är onödigt dyrt. AP på, AEB går på 2s innan krash tydligen, men märks knappt. Det här är varför man inte ska vara beroende av ML i säkerhetskritiska applikationer. Exakt det här är vad Missy Cummings menar när hon säger det. Men hon blev ju bortjagad från Twitter av Elons mobb. Snubben vid bilen har änglavakt.

Givetvis säger alla Tesla-kultmedlemmar att föraren är ansvarig och borde ha tagit över... :roll:


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Phil Koopman gör sina predictions för 2023: "L2+++"... Inget ansvar, mer automation, mindre säkerhet.
https://on.soundcloud.com/9Rj4r (från 20:43 till slutet)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Google HD-maps i PS3 och EX90:
https://techcrunch.com/2023/01/05/googl ... -polestar/

Jag tror att man kommer att crowdsourca mha bilens sensorer. Tänker att det finns en spännande synergi med Waymo här för att skala ut.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mobileye pratar klarspråk. Tre koncept: ”hands on/off”, ”eyes on/off”, ”driver or teleops”. Mycket bra dragning!

Skriv svar