FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?
Skärmavbild 2022-06-08 kl. 10.31.36.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

backe skrev:
spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?

Elon snackar mycket skit. Kanske dags att sluta tänka på honom som vår tids Leonardo Da Vinci och ta honom för vad han är. En kreativ idéspruta som kanske ibland uttrycker sig lite väl självsäkert?
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

backe skrev:
spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?
Komma runt?

Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.

Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Reconnnn skrev:
backe skrev:
spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?
Komma runt?

Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.

Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
Han har då fått betala mycket pengar för sina Tweets... Så någon form av juridisk bäring verkar det kunna ha. Tänker främst på "funding secured".

Men oavsett juridiska kontrakt eller inte så blir hans trovärdighet inte bättre av att han uttrycker sig på det sättet han gör i många fall utan att kunna visa på större framgång än vad Tesla gör med sin FSD.

Om man kommer fram till att Lidar behövs, ska man retrofita det också? Gör man det om man beställer FSD i efterhand?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När bilar är självkörande, och det aldrig händer några olyckor, då kan man bygga billiga lätta fordon i balsaträ,
och plocka bort mycket av den säkerhetsutrustning som finns i dagens bilar.

Tesla, Rivian, Robotaxi, Legacy OEMs, and More with Munro Live's Cory Steuben
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
backe skrev:
spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?
Elon snackar mycket skit. Kanske dags att sluta tänka på honom som vår tids Leonardo Da Vinci och ta honom för vad han är. En kreativ idéspruta som kanske ibland uttrycker sig lite väl självsäkert?
Nu brukar jag inte vara den som kommer till Elons försvar, man han säger att den enda radar han kan tänka sig är en radar som har högre upplösning än den "cruise-control"-radar som dom kastade i sina bilar som har "all nödvändig hårdvara för självkörning".
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

backe skrev:
Reconnnn skrev:
backe skrev:
spacecoin skrev:
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.

Hw4 kanske.
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?
Komma runt?

Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.

Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
Han har då fått betala mycket pengar för sina Tweets... Så någon form av juridisk bäring verkar det kunna ha. Tänker främst på "funding secured".

Men oavsett juridiska kontrakt eller inte så blir hans trovärdighet inte bättre av att han uttrycker sig på det sättet han gör i många fall utan att kunna visa på större framgång än vad Tesla gör med sin FSD.

Om man kommer fram till att Lidar behövs, ska man retrofita det också? Gör man det om man beställer FSD i efterhand?
Om man påverkar aktie kurser med sina tweets så kostar det pengar men det är inte det detta handlar om.

Sen är Tesla nära att uppfylla det som står på produkt sidan när man köper en Tesla (inte det Elon har lovat) i USA. Dvs en körassistent i stadstrafik. De har aldrig lovat på produkt sidan att man ska få Robo taxi eller level 5.

Så radarn kanske behövs i nästa generations system som inte nuvarande kunder får. Jag vet att många hade blivit sura över detta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Sen är Tesla nära att uppfylla det som står på produkt sidan när man köper en Tesla (inte det Elon har lovat) i USA. Dvs en körassistent i stadstrafik. De har aldrig lovat på produkt sidan att man ska få Robo taxi eller level 5.

Så radarn kanske behövs i nästa generations system som inte nuvarande kunder får. Jag vet att många hade blivit sura över detta.
Nu skojar du va? Kolla på autonomy day igen, är mitt tips.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Sen är Tesla nära att uppfylla det som står på produkt sidan när man köper en Tesla (inte det Elon har lovat) i USA. Dvs en körassistent i stadstrafik. De har aldrig lovat på produkt sidan att man ska få Robo taxi eller level 5.

Så radarn kanske behövs i nästa generations system som inte nuvarande kunder får. Jag vet att många hade blivit sura över detta.
Nu skojar du va? Kolla på autonomy day igen, är mitt tips.
Jag refererade enbart till vad som står på köp sidan när du köper FSD paketet. Att Elon har lovat 1000 andra saker är jag 100% med på och som sagt folk kommer bli sura. Men löftena på köp sidan är inte samma som vad Elon har sagt.

Vi vet redan att Tesla planerar nya kameror på Cybertruck och att det finns rykten om en ny dator även i den.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Jag refererade enbart till vad som står på köp sidan när du köper FSD paketet. Att Elon har lovat 1000 andra saker är jag 100% med på och som sagt folk kommer bli sura. Men löftena på köp sidan är inte samma som vad Elon har sagt.
Alternativ historieskrivning..
fsd.png
"no action required by the driver", "snake chargers", "reverse summon", "tesla network" (dvs robotaxi). Nu kan jag inte kontrakts-lag, men om en VD säger saker i officiella sammanhang till investerare och kunder så tror jag det betyder något, även rent juridiskt. Full Self Driving Capable är vad det både heter och som är utlovat.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Jag refererade enbart till vad som står på köp sidan när du köper FSD paketet. Att Elon har lovat 1000 andra saker är jag 100% med på och som sagt folk kommer bli sura. Men löftena på köp sidan är inte samma som vad Elon har sagt.
Alternativ historieskrivning..
fsd.png
"no action required by the driver", "snake chargers", "reverse summon", "tesla network" (dvs robotaxi). Nu kan jag inte kontrakts-lag, men om en VD säger saker i officiella sammanhang till investerare och kunder så tror jag det betyder något, även rent lagligt. Full Self Driving Capable är vad det både heter och som är utlovat.
Den texten är skriven av en jurist. Gäller i "Almost all circumstances". Nuvarande FSD Beta ser ut att fungera mer än 90% av tiden. En jurist kommer hävda att FSD är ett marknadsföringsnamn och att Elon pratade om framtida produkter. Notera i videon du visade innan så säger han "All customers" men inte av vad. Jag tror alla tolkade det som att han menade alla Teslor på vägarna men det visste vi redan för 3 år sedan att det inte stämde eftersom AP1 bilarna inte var inkluderarde.

Är det något jurister är experter på så är det Alternativ historieskrivning...

Jag hoppas såklart att det inte är så. Jag bara visar på att Tesla är väldigt smarta vad dem lovar och var dem lovar det.
Senast redigerad av Reconnnn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Den texten är skriven av en jurist.
Knappast. Det är för dålig för det.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Behöver man läsa innantill ur det ”finstilta” för sina kunder kan man nog säga att man har misslyckats i kommunikationen.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Behöver man läsa innantill ur det ”finstilta” för sina kunder kan man nog säga att man har misslyckats i kommunikationen.
Du behöver inte läsa det finstilta. Läs vad som står i konfiguratorn när du köper bilen. Det är det som gäller.

Du ska inte behöva lyssna på långa AI dagar för att veta vilka funktioner din bil kommer få.

Tror dock planen är att uppnå FSD med nuvarande hårdvara och kanske Robo taxi.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tror det kommer en jobbig grupptalan mot Tesla om FSD inom 24 månader
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Jag refererade enbart till vad som står på köp sidan när du köper FSD paketet. Att Elon har lovat 1000 andra saker är jag 100% med på och som sagt folk kommer bli sura. Men löftena på köp sidan är inte samma som vad Elon har sagt.
Alternativ historieskrivning..
fsd.png
"no action required by the driver", "snake chargers", "reverse summon", "tesla network" (dvs robotaxi). Nu kan jag inte kontrakts-lag, men om en VD säger saker i officiella sammanhang till investerare och kunder så tror jag det betyder något, även rent lagligt. Full Self Driving Capable är vad det både heter och som är utlovat.
Den texten är skriven av en jurist. Gäller i "Almost all circumstances". Nuvarande FSD Beta ser ut att fungera mer än 90% av tiden. En jurist kommer hävda att FSD är ett marknadsföringsnamn och att Elon pratade om framtida produkter. Notera i videon du visade innan så säger han "All customers" men inte av vad. Jag tror alla tolkade det som att han menade alla Teslor på vägarna men det visste vi redan för 3 år sedan att det inte stämde eftersom AP1 bilarna inte var inkluderarde.

Är det något jurister är experter på så är det Alternativ historieskrivning...

Jag hoppas såklart att det inte är så. Jag bara visar på att Tesla är väldigt smarta vad dem lovar och var dem lovar det.
Personligen så tycker jag inte att det är smart att lova saker med skrivningar som gör att man kan "hitta på" saker men ändå slippa uppfylla dom. Det är mer ett sätt att gräva sin egen grav... Förr eller senare så biter det tillbaka.

Nu menar jag inte att Tesla ska försvinna eller något sånt, men däremot så kommer trovärdigheten urholkas.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Behöver man läsa innantill ur det ”finstilta” för sina kunder kan man nog säga att man har misslyckats i kommunikationen.
Du behöver inte läsa det finstilta. Läs vad som står i konfiguratorn när du köper bilen. Det är det som gäller.

Du ska inte behöva lyssna på långa AI dagar för att veta vilka funktioner din bil kommer få.

Tror dock planen är att uppnå FSD med nuvarande hårdvara och kanske Robo taxi.

Det här läser jag i konfiguration, är det alltså det jag får om jag köper betalar 77 700 kr?
Nej kommer du troligen säga, du måste läsa det finstilta under det där, men inte det riktigt finstilta som Spacecoin hittade, och du får absolut inte lyssna på vad VD säger eller kolla på informationsdagar från företaget för det är oväsentligt.
Skärmavbild 2022-06-09 kl. 09.15.59.png
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

backe skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Behöver man läsa innantill ur det ”finstilta” för sina kunder kan man nog säga att man har misslyckats i kommunikationen.
Du behöver inte läsa det finstilta. Läs vad som står i konfiguratorn när du köper bilen. Det är det som gäller.

Du ska inte behöva lyssna på långa AI dagar för att veta vilka funktioner din bil kommer få.

Tror dock planen är att uppnå FSD med nuvarande hårdvara och kanske Robo taxi.

Det här läser jag i konfiguration, är det alltså det jag får om jag köper betalar 77 700 kr?
Nej kommer du troligen säga, du måste läsa det finstilta under det där, men inte det riktigt finstilta som Spacecoin hittade, och du får absolut inte lyssna på vad VD säger eller kolla på informationsdagar från företaget för det är oväsentligt.
Alså jag vet inte riktigt vad du försöker få mig att säga. Jag bara säger att ur ett juridiskt perspektiv så har Tesla varit mycket försiktiga med vad de säger för att de ska kunna backa ur.

Om det blir en grupptalan för vilseledande marknadsföring så har Tesla en chans att vinna.

Tycker jag att de har vilseledande marknadsföring: Ja det tycket jag.
Hade jag blivit sur om jag köpt FSD: ja det hade jag
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Har jag köpt FSD: Nej det har jag inte
Kommer det stå Tesla mycket dyrt om dem inte levererar: Ja det kommer det
Kommer Elon sitta i fängelse: Nej det kommer han inte
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
backe skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Behöver man läsa innantill ur det ”finstilta” för sina kunder kan man nog säga att man har misslyckats i kommunikationen.
Du behöver inte läsa det finstilta. Läs vad som står i konfiguratorn när du köper bilen. Det är det som gäller.

Du ska inte behöva lyssna på långa AI dagar för att veta vilka funktioner din bil kommer få.

Tror dock planen är att uppnå FSD med nuvarande hårdvara och kanske Robo taxi.

Det här läser jag i konfiguration, är det alltså det jag får om jag köper betalar 77 700 kr?
Nej kommer du troligen säga, du måste läsa det finstilta under det där, men inte det riktigt finstilta som Spacecoin hittade, och du får absolut inte lyssna på vad VD säger eller kolla på informationsdagar från företaget för det är oväsentligt.
Alså jag vet inte riktigt vad du försöker få mig att säga. Jag bara säger att ur ett juridiskt perspektiv så har Tesla varit mycket försiktiga med vad de säger för att de ska kunna backa ur.

Om det blir en grupptalan för vilseledande marknadsföring så har Tesla en chans att vinna.

Tycker jag att de har vilseledande marknadsföring: Ja det tycket jag.
Hade jag blivit sur om jag köpt FSD: ja det hade jag
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Har jag köpt FSD: Nej det har jag inte
Kommer det stå Tesla mycket dyrt om dem inte levererar: Ja det kommer det
Kommer Elon sitta i fängelse: Nej det kommer han inte
…och det var vad jag menade. Om man hänvisar sina kunder till domstol för att fastställa vad man sålt har man misslyckats i marknadsföringen. Är det avsiktligt är det bedrägligt (även om det rent juridiskt inte är bedrägeri).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Vi är rätt överens om de andra punkterna. Men här har du helt fel. Det man gjort är att man successivt har haft ett försiktigare språk på order-sidan. Idag är det bra mycket bättre juridiskt ur Teslas perspektiv, men det är fortsatt bedräglig marknadsföring till kunder och falsk information till investerare tycker jag. Mellan 2016-2019 var det inte språket bra alls för Tesla, speciellt inte i USA, då man använde texten jag visade i klippet ovan.

Ett annat exempel är att för ett år sedan stod det t ex "later this year" på city streets. Nu står det "coming soon".

Man kan heller inte säga att Tesla gjort allt för att skydda sig juridiskt så länge VD står med armarna i kors och lovar saker tvärsäkert som inte kan levereras.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Vi är rätt överens om de andra punkterna. Men här har du helt fel. Det man gjort är att man successivt har haft ett försiktigare språk på order-sidan. Idag är det bra mycket bättre juridiskt ur Teslas perspektiv, men det är fortsatt bedräglig marknadsföring till kunder och falsk information till investerare tycker jag. Mellan 2016-2019 var det inte språket bra alls för Tesla, speciellt inte i USA.
Jag tror faktiskt investerare har ett mycket bättre case än kunder att vinna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Vi är rätt överens om de andra punkterna. Men här har du helt fel. Det man gjort är att man successivt har haft ett försiktigare språk på order-sidan. Idag är det bra mycket bättre juridiskt ur Teslas perspektiv, men det är fortsatt bedräglig marknadsföring till kunder och falsk information till investerare tycker jag. Mellan 2016-2019 var det inte språket bra alls för Tesla, speciellt inte i USA.
Jag tror faktiskt investerare har ett mycket bättre case än kunder att vinna.
Jag håller inte med. Däremot så hade Elon sannolikt varit i samma sits som Elizabeth Holmes om han hade varit VD för ett börsnoterat "Tesla Software", vilket säger en del om hur detta hanteras, etiskt och moraliskt. Juridiken lär prövas om inte Tesla levererar FSD inom kort eller inte det sker en retrofit av alla bilar som har FSD.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Vi är rätt överens om de andra punkterna. Men här har du helt fel. Det man gjort är att man successivt har haft ett försiktigare språk på order-sidan. Idag är det bra mycket bättre juridiskt ur Teslas perspektiv, men det är fortsatt bedräglig marknadsföring till kunder och falsk information till investerare tycker jag. Mellan 2016-2019 var det inte språket bra alls för Tesla, speciellt inte i USA.
Jag tror faktiskt investerare har ett mycket bättre case än kunder att vinna.
Som investerare förväntas man väl göra en egen bedömning av information? När man köper en aktie ingår man ju inget juridiskt avtal om att alla prognoser ska slå in. Det är ju när man gör en annorlunda bedömning än andra som man kan tjäna pengar på aktier. Och förlora.
Skriv svar