Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 22 nov 2022 13:42
Lite info från Teslas infra-team för AP från Bazelcon:
(Mest byggmiljöer, pipelines för sim och sånt)
(Mest byggmiljöer, pipelines för sim och sånt)
Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Men total självkörningsförmåga innebär i mina ögon även all situations - annars är det ju inte total självkörning (även om jag håller med er ovanför om gränser etc.).BrooklynS skrev:Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Inte om du avser Teslas FSD. Den är långt ifrån att (utan ständig övervakning) klara alla situationer som kan uppstå även om vädret är bra ens på motorväg. Däremot finns det ju andra som kommit längre och har upp ått en viss nivå av självkörning. T ex Mercedes med hjälp av Svenska Veoneers systemBrooklynS skrev:Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Texten behandlar inte i första hand snödrivor eller annat väder. Problemet är att ML bara kan hantera det den är tränad för och att träna den för hela världen (olika vägar, skyltsystem, kulturella skillnader i körstil t ex) och alla situationer som kan uppstå på vägen är ett i det närmaste olösligt problem med dagens kända tekniker.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Ja det ser alltid kanon ut i cherry-pickade reklam-snuttar.ergo skrev:https://youtu.be/AUVfZBMsYMg
Betan verkar ju faktiskt rätt lovande...
Intressant men samtidigt inte överraskande. Ska ändå bli spännande att se om L3 motorväg blir så stort och populärt som jag tror.spacecoin skrev:Apple inser att bilar utan ratt för privatpersoner är science fiction:
https://archive.ph/OJL7e
Satsar på L3 på motorväg till 2026 med Lidar+Radar.
… och lite mer kött på benen här https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/spacecoin skrev:Nu är det nära. Fast det vill inte Tesla säga. Eller att vi ska veta https://twitter.com/greentheonly/status ... 3281801217
Hint: Det är en radar, https://fccid.io/2AEIM-1541584
Det ska ju enligt vad jag fått lära mig här på forumet vara sjukt svårt och avancerat. Så svårt att Tesla avstått. Men n u verkar man kanske ha löst det...Bjelke skrev:Och då helt automagiskt så är det inte lika krångligt att ha input från två olika tekniker…