Sida 10 av 113

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 11:38
av martinot
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 13:45
av Svenssons
spacecoin skrev:
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Ändå länkar du okritiskt till en artikel för en rapport där den uttryckligen vill att man ska köpa rapporten för strax under $4 000. Artikeln är en reklampelare för rapporten.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 13:45
av Jordad
martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Det är en man som jobbade på Ford innan som numera jobbar på en konsultfirma och han ger ut ungefär samma rapport varje år där Tesla alltid är sist inom autonomi. Konsultfirman hette Navigant innan och den har bytt namn till Guidehouse. Ingen har läst rapporten för den kostar 4000 dollar så ingen vet varför Tesla är sist men ändå så delas det här diagrammet konstant. Det är FUD dels för att man aldrig får en vettig förklaring till varför Tesla rankas sist och dels för att det inte går att jämföra de olika utvecklarna och ranka dem på det sättet. Strategierna skiljer för mycket. Rapporten sägs bygga på bedömning av hur utvecklare av autonomi uppfyller olika kriterier. Bedömningar och val av kriterier är ju helt godtyckligt. Det här är alltså bara ännu en idiot med en åsikt som tar 4000 dollar betalt för den. Stenkorkat.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 16:53
av dd88
Kan hålla med om att rapporten troligtvis inte har någon tyngd efter allt som framkommit, å andra sidan så har vi Elon som sitter och drar historier på Twitter.

Skulle nog säga att vi alla är lurade på ett eller annat sätt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 17:01
av OfarligTesla
Själv tycker jag det blir rätt meningslöst att försöka bedöma “vem som leder” just nu, dels är det svårt att komma fram till och oavsett vem som leder nu betyder det inte att det är de som först kommer komma med en produkt jag som konsument lagligt kan använda och som de kan stå bakom. Första ronden vinner de/den som kan leverera nivå 3 enligt UNECE regelverket när det är implementerat brett i EU, skall bli intressant att se vilka det är.

Lägger till EAP på nya bilen för att det är skönt att den kan byta fil själv osv, funderar också på att lägga till FSD bara för att jag är mer eller mindre säker på att vi får någon FSD beta här i Europa någon gång under bilens livstid och den verkar tuff. Men inte mer än så.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 17:56
av Kubi
En liten uppvisning från Argo AI. Ser helt makalöst snyggt och rent ut.


Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 18:06
av martinot
OfarligTesla skrev:
Själv tycker jag det blir rätt meningslöst att försöka bedöma “vem som leder” just nu, dels är det svårt att komma fram till och oavsett vem som leder nu betyder det inte att det är de som först kommer komma med en produkt jag som konsument lagligt kan använda och som de kan stå bakom. Första ronden vinner de/den som kan leverera nivå 3 enligt UNECE regelverket när det är implementerat brett i EU, skall bli intressant att se vilka det är.
Håller med om att det är extremt svårt att veta vem som blir först. Finns extremt många duktiga företag som sysslar med detta just nu, och som var och en investerar flera miljarder per år i forskning och utveckling kring AD. Själv är jag mest spänd på att se vem som blir först till L4. Det är den nivån som jag personligen allra mest ser fram emot.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 19:51
av Mickep
För oss i Europa med lagstiftningen är som den är. Ter sig det känns det tämligen meningslöst. Vem som är först eller bäst har egentligen inte någon betydelse.
Det är liksom på eller av.
Det var imponerande 5-6 år sedan. Nu vet vi att det existerar.
Troligtvis är det i kina/Asien som vi kommer se det främst.(där har man inte samma behov av demokrati och hänsynstagande).
Ser man på autoparkeringsfunktionerna så är dessa i en egen liga.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 20:12
av Larofo
Kubi skrev:
En liten uppvisning från Argo AI. Ser helt makalöst snyggt och rent ut.

Ja det är helt makalöst vilken snygg och nätt sensorsvit Argo fått till.
Den hade man ju velat ha på sin Tesla. :D
Undrar dock lite hur mycket Argos "on-board computers" inskränker
på lastutrymmet, samt hur mycket dom ökar effektförbrukningen?
Vad kostar kalaset?
argo_ai2.jpg
argo_ai4.jpg

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 20:34
av nek0
martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Pratar ni om denna rapporten?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 04 maj 2021 20:38
av Mickep
Den där argo var lite gullig.
Påminner om en flytväst (axelpuffar och en keps)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 05 maj 2021 00:05
av martinot
nek0 skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Pratar ni om denna rapporten?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems
Tror det är den som det talas om. Har du tillgång till den så får du gärna tala om vad som står i den.

Själv vill jag inte punga upp med $3950 för att få "nöjet" att läsa den, men har du redan gjort det så tar jag gärna del av dina kommentarer?

Blir ju lite märklig stämning i tråden när folk anklagar alla för att inte ha läst den, men själva verkar de inte heller att ha gjort så.

Mycket märklig "argumentation" (nu avser jag inte dig, utan andra tidigare i tråden).

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 06 maj 2021 21:40
av spacecoin
Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 06 maj 2021 22:23
av martinot
spacecoin skrev:
Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?
Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 06 maj 2021 23:03
av Jordad
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?
Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?
Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 06 maj 2021 23:22
av martinot
Jordad skrev:
Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.
Har inte lyssnat, men tack för länken till sammanfattningen. Skall läsa den, men håller med om att L3 är sådär. Svårt att få till både säkerhetsmässigt (problem när man som förare är så passiv i långa tider, men ändå blixtsnabbt skall kunna ta över) och ansvarsmässigt/juridiskt krångligt. Dyrt att utveckla, men ändå inte fullständigt användbart.

För mig är det L4 som blir det stora steget som jag verkligen ser fram emot.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 00:01
av spacecoin
Jag rekommenderar att lyssna. Kan hoppa de första 20 minuterna om man inte orkar med intron. Runt 30 min pratar man om Telsa en del.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 14:40
av Alfred
Tack för tipset. Bra lyssning och intressanta resonemang även om det kändes som en elefant i rummet att ingen från Tesla var närvarande.

Tycker det är uppenbart att Cruise med flera har en approach som kommer hinna först till vad som av konsument uppfattas som L4. Samtligas närvarande har gett upp att bilen själv ska uppfatta hela omgivningen utan använda sensorer som lidar för att positionera bilen i rummet på en i förväg renderad karta som människor tolkat åt datorn i termer av körbar yta etc.

Bilen behöver då ”bara” förstå vad som är trafik och fotgängare vilket också blir lättare när den kan jämföra aktuell scan av omgivningen med en naken karta av hur det borde se ut om det inte fanns några andra medtrafikanter. Inte heller behöver fordonet förstå skyltar etc eftersom detta kan göras i förväg, bilen behöver bara förstå om något är temporärt ändrat pga arbete eller liknande och då be om hjälp. Eftersom bilarna dessutom företrädesvis färdas i låg hastighet kan fordonet vanligtvis stanna utan problem och just begära hjälp från en mänsklig operatör som fjärrstyr fordonet vid behov. Cruise är duktiga på att redan nu göra detta utan att passagerare märker det.

Lika mycket som detta skapar en trovärdig väg till upplevd L4 och kan vara kostnadseffektivt trots dyra sensorer eftersom konsumenten inte behöver köpa den dyra bilen, lika dåligt skalar det till L5. Med denna approach är det i princip omöjligt att ta sista steget eftersom man byggt sig långt in i ett lokalt optimum som det dessutom bara finns kommersiella förutsättningar för i städerna.

Precis som de säger i programmet kräver Teslas approach flera väldigt stora och avgörande innovationer. Det finns många säkerhetsargument mot L3, men jag har svårt att se hur något annat är möjligt som ett utvecklingssteg mot L5.

Programmet gjorde det tydligt att om Tesla faktiskt når L5 om ett par år kommer det finnas väldigt ont om produkter för konkurrenterna att köpa eftersom i stort sett alla de andra är designade för L4 ride hailing i städerna.

Men det är ju ett megastort OM huruvida de verkligen lyckas. Jag tar med mig den väldigt vettiga invändningen att vi människor är dåliga på att inte automatiskt avrunda 99.9% till 100%. Om fordonet klarar sig själv 99.9% av tiden, betyder det inte att vi är nära att vara helt färdiga?

Nej. Varje extra 9:a är exponentiellt svårare/dyrare än den föregående. Och frågan är hur många 9:or som behövs innan det är okej att avrunda till 100 och säga att fordonet är självkörande.

Personligen tror jag att vi är nära att ha Teslor som kör ungefär lika bra i stan som de hittills kört på motorväg. Och jag tror att de för den stora massan av kunder (och aktieägare) är tillräckligt för att börja prisa in en hel massa nya intäkter i Teslas framtid.

Men jag tror att det är flera år, kanske så många som fem, innan Tesla kan släppa loss ett ride hailing network byggt på folks egna privata bilar. Finns gott om utrymme för aktiemarknaden att bli besviken på TSLA mellan dessa två händelser.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 15:40
av RagWal
L4 begränsat till motorväg hade räckt gott för mig om de kan få till.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 15:42
av martinot
L4 i endast ett visst land, eller viss klimatzon, hade räckt fint för mig.

(Räknar dock inte förmappade och förscannade slutna stadszoner eller andra inhägnade zoner, som inte får ändras med vägbyggen, etc, som äkta L4.)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 16:13
av OfarligTesla
Ja L4 på motorväg så hade jag varit helt nöjd, kan köra själv till motorvägen. Faktum är hade jag nog varit rätt nöjd med L3 på motorväg också, behöver inte kunna sova i bilen utan det räcker med att inte behöva titta ut.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 17:03
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
Ja L4 på motorväg så hade jag varit helt nöjd, kan köra själv till motorvägen. Faktum är hade jag nog varit rätt nöjd med L3 på motorväg också, behöver inte kunna sova i bilen utan det räcker med att inte behöva titta ut.
Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.

Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har. Dom kommer förhoppningsvis i mål till L4 med nuvarande sensorer men jag tror det kommer att ta lång tid.

edit: För övrigt skulle jag vara nöjd med L2 som funkar väl och får byta fil etc för de pengar jag betalat för FSD.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 17:06
av mikebike
Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 17:07
av spacecoin
mikebike skrev:
Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarna :)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 07 maj 2021 17:18
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.

Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har. Dom kommer förhoppningsvis i mål till L4 med nuvarande sensorer men jag tror det kommer att ta lång tid.

edit: För övrigt skulle jag vara nöjd med L2 som funkar väl och får byta fil etc för de pengar jag betalat för FSD.
Ja vi får väl se vad som händer, L3 är ju här i regelverksform redan. Gissar på att iaf några bolag kommer hoppa på det tåget, Mercedes säger ju sig göra det t.ex. 20-30 sekunder tror jag inte är vad som krävs, har talats om 10 sekunder med nuvarande regelverk.

L3 motorväg är ju dessutom rätt tillrättalagt så det finns inte massa situationer där man inte kan vänta 10 sekunder med att ta över. Det enda viktiga är ju att bilen kan hantera allt utan att krocka under den tiden. I nuvarande regelverk får ju bilen inte ens byta fil själv.

L3 i stadstrafik eller landsväg tror jag dock aldrig kommer fungera.