Sida 23 av 113

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 jun 2021 16:33
av spacecoin
bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 jun 2021 16:38
av Reconnnn
spacecoin skrev:
bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 19 jun 2021 09:49
av spacecoin
Det här ser riktigt bra ut!

Pony.ai 1 timme i Fremont:

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 08:29
av loftux
CVPR 2021 Workshop on Autonomus Driving. Andre Karpathy


Cirka 24 min in så jämför han Vision only med radar, och hur mycket säkrare data Vision only ger.

EDIT: Uppdaterade till en bättre länk

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:15
av HerrNilsson
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.
Håller med. Park assist är ju grym. Använder den nån gång per vecka. Kör på NoA mest hela tiden, motorväg och landsväg.
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:26
av Curik
HerrNilsson skrev:
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?
För att NoA kostar pengar? :roll:

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:36
av spacecoin
HerrNilsson skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.
Håller med. Park assist är ju grym. Använder den nån gång per vecka. Kör på NoA mest hela tiden, motorväg och landsväg.
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?
För min del tycker jag NoA fattar dåliga beslut, trots olika inställningar. Kör mycket på E4 norrut från Stockholm över Kista mot Bromma fram och tillbaka och jag tycker inte att den vill välja rätt filer vid rätt tillfällen, och eftersom jag ändå måste bekräfta alla beslut, så blir det oftast bara irriterande. Det känns som att bilen kör mig snarare än att bilen kör sig själv. AP använder jag dock hela tiden, men byter fil själv med blinkers.

När det gäller Park Assist tycker jag min bil sällan aktiverar Park Assist när jag vill det och jag är bättre och snabbare på fickparkera min X än den i alla fall.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:46
av spacecoin
loftux skrev:
CVPR 2021 Workshop on Autonomus Driving. Andre Karpathy


Cirka 24 min in så jämför han Vision only med radar, och hur mycket säkrare data Vision only ger.

EDIT: Uppdaterade till en bättre länk
Tack. Dagen innan hade Waymo en intressant presentation som imponerade på mig. Det är inte lika vältaligt som AK men väldigt intressant:
Länkar in där dom pratar om sin nya generations Lidar, och efter det sin "Camara simulator" som jag tyckte var sjukt imponerande rent tekniskt. (Dom kan simulera väder på vilka bilder som helst t ex).

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:50
av Fredrik j
Curik skrev:
HerrNilsson skrev:
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?
För att NoA kostar pengar? :roll:
Man ser väl inte problemet med att köra bilen själv. Många tycker ju det blir lite långtråkigt att bara sitta där.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 15:51
av Zalman3
Får inte ovanstående länk att fungera.

Prova denna istället.

Tesla’s Andrej Karpathy Reveals Major FSD Update


Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 16:12
av Jordad
Zalman3 skrev:
Får inte ovanstående länk att fungera.

Prova denna istället.

Tesla’s Andrej Karpathy Reveals Major FSD Update

Dave svamlar mycket. Kanske bäst att skippa honom förutom de grymma intervjuer han gör.

Här är hela videon med Karpathy:

Det jag tyckte var intressant är hur mycket de använder shadow mode nu och hur auto labeling går till. Irriterande att man skriver "Dojo next" på en slide och sedan bara börjar tala om annat. Suck.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 21:15
av Bjelke
spacecoin skrev:
HerrNilsson skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.
Håller med. Park assist är ju grym. Använder den nån gång per vecka. Kör på NoA mest hela tiden, motorväg och landsväg.
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?
För min del tycker jag NoA fattar dåliga beslut, trots olika inställningar. Kör mycket på E4 norrut från Stockholm över Kista mot Bromma fram och tillbaka och jag tycker inte att den vill välja rätt filer vid rätt tillfällen, och eftersom jag ändå måste bekräfta alla beslut, så blir det oftast bara irriterande. Det känns som att bilen kör mig snarare än att bilen kör sig själv. AP använder jag dock hela tiden, men byter fil själv med blinkers.

När det gäller Park Assist tycker jag min bil sällan aktiverar Park Assist när jag vill det och jag är bättre och snabbare på fickparkera min X än den i alla fall.
Ungefär lika här, kör mest på vanliga AP och byter fil själv, mycket smidigare tycker jag, får se om det blir bättre framöver…

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 jun 2021 22:27
av Zalman3
Pratar Tesla om Tesla Vision när man beställer en M3 i Sverige idag?
Screenshot_20210622-222214_Twitter.jpg

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 23 jun 2021 19:13
av spacecoin
EQS Level 3

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 23 jun 2021 20:21
av spacecoin
Level 4 parking och reverse parking under nästa år: https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=49584142

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 10:59
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Level 4 parking och reverse parking under nästa år: https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=49584142
Ja Mercedes pushar verkligen Level 3 och 4 nu, hoppas på att övriga EU inför regelverken snart också så det blir användbart i hela EU.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 11:40
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Level 4 parking och reverse parking under nästa år: https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=49584142
Ja Mercedes pushar verkligen Level 3 och 4 nu, hoppas på att övriga EU inför regelverken snart också så det blir användbart i hela EU.
Jag hoppas och tror att det kommer att lossna lite i EU/UNECE de närmaste åren i och med Tysklands lagändring och att de tyska biltillverkarna kommer igång med autonomi på allvar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 12:38
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Jag hoppas och tror att det kommer att lossna lite i EU/UNECE de närmaste åren i och med Tysklands lagändring och att de tyska biltillverkarna kommer igång med autonomi på allvar.
Det är det jag hoppas på också, när Tyskarna har något att leverera kommer Tyskland se till att det drivs igenom. Kanske blir en Tysk som nästa bil helt enkelt!

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 16:40
av Alfred
Lite tråkigt att Mercedes behöver begränsa det till max 60 km/h, men det är ju en början. Har någon koll på om lagstiftningen i Tyskland gett sig på att försöka beskriva tekniska krav på fordonen som ska få göra detta, eller är lagen teknikneutral och inriktad på mätbar funktion? Om det senare borde ju Tesla snart kunna låsa upp motsvarande.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 17:42
av spacecoin
Alfred skrev:
Lite tråkigt att Mercedes behöver begränsa det till max 60 km/h, men det är ju en början. Har någon koll på om lagstiftningen i Tyskland gett sig på att försöka beskriva tekniska krav på fordonen som ska få göra detta, eller är lagen teknikneutral och inriktad på mätbar funktion? Om det senare borde ju Tesla snart kunna låsa upp motsvarande.
Det finns en certifieringsprocess. Har inte koll på detaljerna.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 17:48
av Hertsh
Alfred skrev:
Lite tråkigt att Mercedes behöver begränsa det till max 60 km/h, men det är ju en början. Har någon koll på om lagstiftningen i Tyskland gett sig på att försöka beskriva tekniska krav på fordonen som ska få göra detta, eller är lagen teknikneutral och inriktad på mätbar funktion? Om det senare borde ju Tesla snart kunna låsa upp motsvarande.
BMW har också 60 km/h som gräns på flera av sina "autonoma" funktioner. Jag vet inte varför.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 18:29
av OfarligTesla
Hertsh skrev:
Alfred skrev:
Lite tråkigt att Mercedes behöver begränsa det till max 60 km/h, men det är ju en början. Har någon koll på om lagstiftningen i Tyskland gett sig på att försöka beskriva tekniska krav på fordonen som ska få göra detta, eller är lagen teknikneutral och inriktad på mätbar funktion? Om det senare borde ju Tesla snart kunna låsa upp motsvarande.
BMW har också 60 km/h som gräns på flera av sina "autonoma" funktioner. Jag vet inte varför.
Förmodligen för att UNECE inte röstat igenom höjningen för vad nivå 3 skall få göra, så just nu är det max 60 km/h som gäller. Förhoppningsvis höjer de till 130 km/h snart enligt det förslaget de lagt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 19:26
av spacecoin
Volvo Xc90 med Lidar som standard, och utlovad L4 med liability hos Volvo.

https://www.forbes.com/sites/samabuelsa ... equipment/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 19:41
av Svenssons
spacecoin skrev:
Volvo Xc90 med Lidar som standard, och utlovad L4 med liability hos Volvo.

https://www.forbes.com/sites/samabuelsa ... equipment/
Märkligt att du verkar tycka att dessa datorgenererade bilder eller filmer från Teslas konkurrenter eller testkörning under kontrollerade former på avstängd bana är något som måste lyftas upp även ifall tråden handlar om Teslas FSD Beta. När FSD Beta som körs i tusentals bilar ute i trafiken idag, ofta av vanliga kunder, lyfts fram i tråden så försöker du förminska det som att det endast är i ett fåtal bilar av köpta personer/personer med en agenda och inte alls har något med autonom körning att göra...

Det finns mängder med FSD Beta-klipp och fler publiceras kontinuerligt. Även när dessa visar att Tesla klarar av mycket svårare situationer än t.ex. Waymo så verkar du ignorera dessa.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 24 jun 2021 21:03
av spacecoin
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Volvo Xc90 med Lidar som standard, och utlovad L4 med liability hos Volvo.

https://www.forbes.com/sites/samabuelsa ... equipment/
Märkligt att du verkar tycka att dessa datorgenererade bilder eller filmer från Teslas konkurrenter eller testkörning under kontrollerade former på avstängd bana är något som måste lyftas upp även ifall tråden handlar om Teslas FSD Beta. När FSD Beta som körs i tusentals bilar ute i trafiken idag, ofta av vanliga kunder, lyfts fram i tråden så försöker du förminska det som att det endast är i ett fåtal bilar av köpta personer/personer med en agenda och inte alls har något med autonom körning att göra...

Det finns mängder med FSD Beta-klipp och fler publiceras kontinuerligt. Även när dessa visar att Tesla klarar av mycket svårare situationer än t.ex. Waymo så verkar du ignorera dessa.
Jag tycker det är intressant att diskutera vad som händer utanför Tesla-bubblan, tycker inte du det? När det gäller FSD-betan, att den klarar vissa situationer svåra ibland är liksom inget bevis på att den är redo för någon slags autonom körning utan mänskligt ansvar hela tiden. Är det spännande att följa? Absolut! Kommer den att vara L4 inom 24 månader? Absolut inte.

När Tesla säger att dom tar liability för dess körning, som man hävdar att Volvo gör ovan, blir jag imponerad på riktigt.

Det är ju faktiskt bara runt 100-200 personer utanför Tesla som kör betan, samtliga med strikta avtal som vad dom får och inte får göra och visa. Elon sa ju att man skulle rulla ut mycket bredare med Beta 9. Och sedan hittade han på "knappen". Som kommer inom kort...

Jag hoppas att Tesla levererar, det vore kul att se! Jag tror dock att man är upptagen med att ta bort radar och fixa buggar kring det i några månader till...

Sedan verkar det inte vara helt asgrym stämning i gruppen, men man ska nog ta detta men en stor nypa salt. Det är bara en persons uppfattning:
The handbook is wrong - there are assholes at Tesla - and it starts at the top. The quotes above come directly from Andre and Fabio. They have created the most toxic, hostile work environment treating people like cattle and having no regard for them whatsoever. I hope they are proud of what they have built. Personally, I can no longer support such an environment, management, and leadership - if this is ok with Tesla - its not ok with me.