Nja, jag menar att korrelationen generellt är tämligen svag.Banane skrev:fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
Kina tänkte ju fasa ut subventionerna under 2020, men backade på det, varken utfasningen eller tvärvändningen har väl påverkat Teslas försäljning där nämnvärt?
Elbilar fortsätter ju dessutom ta marknadsandelar från ICE på alla dessa marknader, alltså oavsett modell för incitament.
Jag tror också att incitament påverkar försäljningen, det är ju liksom hela tanken, men att försäljningen helt skulle drivas av incitament tror jag inte alls på.
/fth