Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av pingflood »

Hej!

Har funderar på Tesla rätt länge. Provkörde en Model 3 LR AWD i år och var imponerad, men Model S tilltalar mig mer.

Finns dock en uppsjö av modeller känns det som och man kan hitta åsikter som pekar åt tio olika håll beroende på vad man läser och var.

Om jag prioriterar pålitlighet framför allt, vad ska jag titta på för varianter under säg 500k begagnat? Ska jag t.ex. undvika luftfjädring eller är det ganska osannolikt att det strular? Är AWD modellerna mer eller mindre problematiskt än RWD modellerna? Osv... ni förstår vad jag menar. :) Och hur mycket ska jag bry mig om hur långt bilen har gått?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Delta »

Försök att få med en teslaförare med på provkörningen. Passa på att testa hans bil och jämför. Försök att ladda på Supercharger för att se laddhastighet. Batteri- och drivlinegaranti går ut efter 8 år. Hög mätarställning innebär mest att lack och vindruta samt strålkastare kan vara blästrade och att inredning kan vara slitna, men det kan du själv bedöma. Undvik objekt som är modifierade eller kompletterade med icke tesla delar såsom fälgar, ljusramper, sänkt kaross, mm. Påverkar garantin. kontrollera skramlande och/eller läckande panotak. Värmen i tidiga bilar fördelade sig sämre.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Elexotico »

Delta skrev:
Försök att få med en teslaförare med på provkörningen. Passa på att testa hans bil och jämför. Försök att ladda på Supercharger för att se laddhastighet. Batteri- och drivlinegaranti går ut efter 8 år. Hög mätarställning innebär mest att lack och vindruta samt strålkastare kan vara blästrade och att inredning kan vara slitna, men det kan du själv bedöma. Undvik objekt som är modifierade eller kompletterade med icke tesla delar såsom fälgar, ljusramper, sänkt kaross, mm. Påverkar garantin. kontrollera skramlande och/eller läckande panotak. Värmen i tidiga bilar fördelade sig sämre.
Är väl tvärtom, äldre bilar har väl mer generösa garantier gällande tex batterier? Antal mil osv.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Delta »

Elexotico skrev:
Delta skrev:
Försök att få med en teslaförare med på provkörningen. Passa på att testa hans bil och jämför. Försök att ladda på Supercharger för att se laddhastighet. Batteri- och drivlinegaranti går ut efter 8 år. Hög mätarställning innebär mest att lack och vindruta samt strålkastare kan vara blästrade och att inredning kan vara slitna, men det kan du själv bedöma. Undvik objekt som är modifierade eller kompletterade med icke tesla delar såsom fälgar, ljusramper, sänkt kaross, mm. Påverkar garantin. kontrollera skramlande och/eller läckande panotak. Värmen i tidiga bilar fördelade sig sämre.
Är väl tvärtom, äldre bilar har väl mer generösa garantier gällande tex batterier? Antal mil osv.
Teslas garantier kan påverkas av kundutförda modifieringar oavsett bilens ålder.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av topgun12 »

S85 batterierna håller riktigt bra , s90 degraderas snabbare. Mer kobolt i de tidiga batterierna. Jag har en s85 26000mil som bara tappat 5% och en -16 S90d som på 12000 också tappat 5%. Så halva tappet per mil för s85 jmf s90. Sen har ju många bilar före 2015 inte AP, bara farthållare som min. Men jag saknar den inte för jag glömmer röra ratten o så stängs den av iallafall i min s90. Både mina kommer snart ut på blocket. Märker faktiskt inte vilken fjädring jag har på landsväg, men känns i stan över gupp. Ingen dealbreaker för mig. Kanske då bättre vanlig för att inte få onödiga reparationskostnader ? Men hur vanligt är det? skulle ta det som erbjuds o inte bry mig om fjädringen.
S85 snabbladdar inte lika fort som s90, om du ofta snabbladdar ta en s90d, s85 har dock högre toppladdhastighet, startar ofta runt 110kw men faller fort, man kan ta sig fram fort om man håller sig i laddintervallet 1-45% där den laddar fort och man ändå når nästa laddplats.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av AndersBosson »

topgun12 skrev:
S85 batterierna håller riktigt bra , s90 degraderas snabbare. Mer kobolt i de tidiga batterierna. Jag har en s85 26000mil som bara tappat 5% och en -16 S90d som på 12000 också tappat 5%. Så halva tappet per mil för s85 jmf s90. Sen har ju många bilar före 2015 inte AP, bara farthållare som min. Men jag saknar den inte för jag glömmer röra ratten o så stängs den av iallafall i min s90. Både mina kommer snart ut på blocket. Märker faktiskt inte vilken fjädring jag har på landsväg, men känns i stan över gupp. Ingen dealbreaker för mig. Kanske då bättre vanlig för att inte få onödiga reparationskostnader ? Men hur vanligt är det? skulle ta det som erbjuds o inte bry mig om fjädringen.
S85 snabbladdar inte lika fort som s90, om du ofta snabbladdar ta en s90d, s85 har dock högre toppladdhastighet, startar ofta runt 110kw men faller fort, man kan ta sig fram fort om man håller sig i laddintervallet 1-45% där den laddar fort och man ändå når nästa laddplats.
Riktigt bra recension, slog själv till på en S85D i våras och är nöjd. Det finns endel förbättringar införda under 15. Hittar du en med nextgen säten kan det vara värt lite extra. Se också till att fri laddning följer med (om tesla ”sålt om” den som begagnad kan det vara borta.
MCUn kommer troligtvis behöva åtgärdas om den inte redan är bytt/åtgärdad. Här gäller numera dock garanti
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av AndersBosson »

Garanti på MCU till 16000 mil
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av JonasH »

Tänk på att äldre modeller före AWD (i princip) saknade autopilot om det är något du är sugen på.

Sen är ju AP1 ljusår efter senare versioner i funktion även om vissa fortfarande envist hävdar att AP1 är bättre.

Har ägt en S85D med AP1 och en S100D med AP2.5 som nu är uppgraderad till AP3 och enligt mig är senare versioner av AP långt före men AP1 är ändå långt bättre än vad som finns hos andra märken från den tiden.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av frippe »

Jag skulle nog inte gå på en modell utan ap. Det skedde en hyfsad kvalitetsutveckling vid skiftet när de introducerade ap.

Dock, nextgen säten är ett stort plus. Gäller speciellt baksätet som annars är lite som en parkbänk.
Självklart är det mindre problem med standardfjädring än luft, men samtidigt tappar du möjlighet att ändra markfrigång. Vad som är viktigast, ja bra fråga.

Kolla övre länkarmar, en välkänd brist på dessa årsmodeller. Inte jätte dyrt att byta om det görs förebyggande, men blir dyrt om de går sönder under körning.

Taklucka hade problem tidigt, bytte konstruktion runt 2015.

Test laddning, hur den presterar vid SuC.

Begär servicehistorik av föregående ägare innan ägarbyte, den kan du inte få ut efter att du köpt bilen.

Vinterpaket är nice, men är det ett måste? Kanske inte med tanke på hur lätt bilen är att förvärma.

Är MCU bytt eller kvarstår det problemet, visserligen ger tesla längre garanti på dessa numera men ändå skönt att slippa.

12v batteriet är också något som brukar ge med sig efter ett tag, bytt eller inte.

Annars, skick och känsla är det viktigaste som för alla begagnatköp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av sven-labil »

Jag skulle inte heller köpa en bil byggd innan AP kom, men i första hand för att få säkerhetssystemen, inte för att slippa köra själv.

Nextgen-baksätet är ju fint, men det fanns väl bara på P85D och under månaderna närmast årsskiftet 2014-15? (Ungefär samtidigt som pluschassit fanns på P85D.)
Vilka framstolar som är skönast är inte självklart så det vore bäst att prova. Jag tyckte nackstödet var obekvämare på standardstolarna (dock inte lika uselt som det justerbara) men nextgen tryckte fram axlarna. (De med justerbart nackstöd tycker jag är riktigt bra efter att ha byggt om nackstödet.)

Ultra-HiFi skulle jag inte vilja vara utan men samma sak där; jämför om möjligt innan köp.

Vinterpaketet fick rattvärme sent 2014. (Också ett måste tycker jag.) Ungefär samtidigt som AP kom alltså.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av jonasl »

Tänk på försäkringskostnaden också. Det har funnits en del fina S75 och S75d faceliftbilar med rimliga mil och fri SUC på marknaden men för mig faller det än så länge på att jag skulle få betala 1500 kr i månaden för försäkringen. Då är jag 40+ och bor i småstad.

Om Model Y kommer kosta som Model 3 att försäkra så kommer totalekonomin i en sådan bli bättre (för mig) och då är den 5 år nyare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av AndersBosson »

Försäkring kostar endel men letar man lite så landar det runt 1000/månad iallafall för mig 41år, utanför storstad med en S85D. Jag tycker även det är dyrt och funderar på bara trafikförsäkring från nästa år
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Bernando »

Kanske lite OT eftersom TS egentligen frågar efter tillförlitlighet, men skulle vilja kommentera sätena och AP eftersom några har nämnt det.

Jag var nämligen själv i ungefär samma sits i våras när jag letade modell S för under halvmiljonen. Mina prioriteringar var dock lågt miltal (pga allmänt slitage, men främst pga momenten i halvförsäkringen som ofta är begränsade till 10k mil), samt lastutrymme, lastutrymme och åter lastutrymme. Letade därför specifikt efter pre-facelift med RWD eftersom de har stora frunken.

På slutet valde jag mellan en P85 utan AP men med de bättre högtalarna och en S85, alltså inte P85, med AP och standardhögtalare.

Landade till slut på P85:an, och den har first gen stolar (om nu inte P-modellarna har annorlunda stolar?).

Saknar jag AP?
I början ja, eftersom jag tycker att det är kul med ny teknik. Men med tiden, nej. Dels blir jag nervös bara jag har vanlig farthållare, känns liksom obehagligt att inte ha full kontroll på gasen genom att släppa upp pedalen. Dels hade jag en lånebil från Tesla som hade AP, och då var det ännu mer nervöst när jag hann upp en stillastående kö; skulle den hinna bromsa i tid? Tog aldrig reda på det, utan bromsade själv, vilket ju tog bort halva grejen med AP. Efter att ha sett en video på en spökbromsning med AP där han är på vippen att bli påkörd bakifrån av en buss i full kareta hade jag varit ännu mer nervös. Det är säkerligen högst personligt, och en vanesak, men så känner iaf jag. Och då ska vi inte tala om hur frugan, som dssutom är teknikfientlig, skulle ha reagerat på en spökbromsning :D

Saknar jag next gen stolar?
Nej. Nu har jag inte jämfört med de nya, men jag tycker på intet sätt att first gen är obekväma. Känns som att det kan hänga på vilken vinkel man ställer in sittdyna och ryggstöd på. Jag sitter aldrig i baksätet, men frugan har avverkat många mil på mittsätet bak, och har aldrig sagt ett ljud om att det skulle vara obekvämt. Och då har vi kört resor som Sthlm-Skåne. Återigen säkerligen individuellt, min poäng är väl mest att det inte finns någon "sanning" utan man får prova själv om man tycker att det är viktigt.

Lägger också till att lånebilen från Tesla hade standardhögtalare. Jisses vad de slaktade vissa låtar nu när man är van med de bättre, och då är jag sannerligen ingen audiofil.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Jwe »

Ang säten:
Har en S85D 2015, nu drygt 20 000 mil. Två reparationer under hela tiden. därtill nyligen bytt bromsbackar.
Stäten 1:a gen. Sitter bäst i dessa av alla bilar inkl MX och övriga premiumbilar trots att dessa är bättre ”på pappret” och inställningsmöjligheter. 197 cm lång. Långpendlare med i övrigt känslig rygg men aldrig ont under körning eller av körning.
Konklusion: sätens effekt på individen högst individuella. Provkör långt!

fö känns bilen som ny.
Vore det inte för av Tesla nedsättning av laddhastigheten skulle jag absolut inte överväga att sälja den.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av jeppe_sthlm »

jonasl skrev:
Tänk på försäkringskostnaden också. Det har funnits en del fina S75 och S75d faceliftbilar med rimliga mil och fri SUC på marknaden men för mig faller det än så länge på att jag skulle få betala 1500 kr i månaden för försäkringen. Då är jag 40+ och bor i småstad.

Om Model Y kommer kosta som Model 3 att försäkra så kommer totalekonomin i en sådan bli bättre (för mig) och då är den 5 år nyare.
Jag betalar knappt 1400 för min P85+. 2500mil och all-inclusive försaking med 6k i självrisk. 40+ och bor 10 minuter utanför tullarna i Stockholm. Tycker det ändå är rätt rimligt. Har för mig att jag betalade drygt 800kr för vår gamla Passat som betingade ett värde på ca 60k..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av chry252 »

jonasl skrev:
Tänk på försäkringskostnaden också. Det har funnits en del fina S75 och S75d faceliftbilar med rimliga mil och fri SUC på marknaden men för mig faller det än så länge på att jag skulle få betala 1500 kr i månaden för försäkringen. Då är jag 40+ och bor i småstad.

Om Model Y kommer kosta som Model 3 att försäkra så kommer totalekonomin i en sådan bli bättre (för mig) och då är den 5 år nyare.
2014/2015 kan vara registrerade med låg angiven effekt vilket kan minska premien. Värt att kolla före köp.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av lator »

chry252 skrev:
jonasl skrev:
Tänk på försäkringskostnaden också. Det har funnits en del fina S75 och S75d faceliftbilar med rimliga mil och fri SUC på marknaden men för mig faller det än så länge på att jag skulle få betala 1500 kr i månaden för försäkringen. Då är jag 40+ och bor i småstad.

Om Model Y kommer kosta som Model 3 att försäkra så kommer totalekonomin i en sådan bli bättre (för mig) och då är den 5 år nyare.
2014/2015 kan vara registrerade med låg angiven effekt vilket kan minska premien. Värt att kolla före köp.
ÄR registrerade med låg effekt fram till maj 2015. Dock verkar inte alla bolag ta hänsyn till dessa siffror...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av leiflodde »

sven-labil skrev:
Jag skulle inte heller köpa en bil byggd innan AP kom, men i första hand för att få säkerhetssystemen, inte för att slippa köra själv.

Nextgen-baksätet är ju fint, men det fanns väl bara på P85D och under månaderna närmast årsskiftet 2014-15? (Ungefär samtidigt som pluschassit fanns på P85D.)
Vilka framstolar som är skönast är inte självklart så det vore bäst att prova. Jag tyckte nackstödet var obekvämare på standardstolarna (dock inte lika uselt som det justerbara) men nextgen tryckte fram axlarna. (De med justerbart nackstöd tycker jag är riktigt bra efter att ha byggt om nackstödet.)

Ultra-HiFi skulle jag inte vilja vara utan men samma sak där; jämför om möjligt innan köp.

Vinterpaketet fick rattvärme sent 2014. (Också ett måste tycker jag.) Ungefär samtidigt som AP kom alltså.
Fick min första sent 14 och fick AP men inte rattvärme så det måste kommit senare, men visst är det nice med värme.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Bernando »

TS prioriterar ju tillförlitlighet, och då passar Tars uppgraderingar på bilen utmärkt. MCU och handtag är de klassiska problemen med äldre S, och här är det redan fixat. CCS uppgraderingen är också nice när man är på resa (av egen erfarenhet).
MS P85 2014
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av d3marcus »

Kolla övre LED-list till varselljusen, designfel som är dyrt att laga (behöver byta hela strålkastaren). Handtag, länkarmar och vattenläckage vid solluckan är andra vanliga fel. Kolla även om däcken är snedslitna.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Anonymous FTW »

d3marcus skrev:
Kolla övre LED-list till varselljusen, designfel som är dyrt att laga (behöver byta hela strålkastaren). Handtag, länkarmar och vattenläckage vid solluckan är andra vanliga fel. Kolla även om däcken är snedslitna.
Däcken var nytt för mig, är det något dyrt som är trasigt då eller är det bara en hjulinställning som gäller?
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av sven-labil »

Ingår drivaxlar i garantin för batteri och drivlina? (Det låter ju så, men...) Annars så är det nog en rätt dyr operation som kan behövas på bilar med motor fram som man ofta utsatt för fullgas vid låg fart utan att ha sänkt fjädringen till low. (Har det här drabbat bilar med stålfjädring också? Vilken höjdinställning motsvarar den?)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Tars »

sven-labil skrev:
Ingår drivaxlar i garantin för batteri och drivlina? (Det låter ju så, men...) Annars så är det nog en rätt dyr operation som kan behövas på bilar med motor fram som man ofta utsatt för fullgas vid låg fart utan att ha sänkt fjädringen till low. (Har det här drabbat bilar med stålfjädring också? Vilken höjdinställning motsvarar den?)
Inget som ingår tyvärr.
Byte av drivaxel fram kostar ca 14000 inkl moms på en Mekonomen verkstad
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Funderar på en 2014/2015 model S, vad ska jag tänka på?

Inlägg av AndersBosson »

d3marcus skrev:
Kolla övre LED-list till varselljusen, designfel som är dyrt att laga (behöver byta hela strålkastaren). Handtag, länkarmar och vattenläckage vid solluckan är andra vanliga fel. Kolla även om däcken är snedslitna.
Led-listen är väll ett problem först efter att faceliften kom?
Skriv svar