Gridserve. https://gridserve.com/braintree-overview/
Laddstation för elbilar
6 MWh batteri.
10GWH/år installerade solceller
36 Laddplatser med Tesla SuC, 350kW CCS, 90kWCCS, Chademo, 22kw AC etc
Modern lounge med café och affär.
Nu ska vi se hur många år det tar för OK, Cricle K, med fler att fatta galoppen.....
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 03 dec 2020 23:18
av fth
Snyggt!
Vore det inte för corona-eländet så skulle jag nog ta en tur bara för att
Då fick man ju åka Eurotunnel också!
/fth
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 03 dec 2020 23:19
av Zalman3
[JM] skrev:
Gridserve. https://gridserve.com/braintree-overview/
Laddstation för elbilar
6 MWh batteri.
10GWH/år installerade solceller
36 Laddplatser med Tesla SuC, 350kW CCS, 90kWCCS, Chademo, 22kw AC etc
Modern lounge med café och affär.
Nu ska vi se hur många år det tar för OK, Cricle K, med fler att fatta galoppen.....
Imponerande!
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 00:01
av Legato
Grymt koncept verkligen! Hoppas det får genomslag så fler byggs.
Fin liten gul bil de använde i mycket av reklamen också
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 04:39
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Gridserve. https://gridserve.com/braintree-overview/
Laddstation för elbilar
6 MWh batteri.
10GWH/år installerade solceller
36 Laddplatser med Tesla SuC, 350kW CCS, 90kWCCS, Chademo, 22kw AC etc
Modern lounge med café och affär.
Nu ska vi se hur många år det tar för OK, Cricle K, med fler att fatta galoppen.....
Imponerande!
Precis! Laddning Gridbatteri till EV-batteri belastar ej elnätet med högt peakbehov och medför dessutom möjlighet till MYCKET höga laddhastigheter.
Ladda gridbatterierna långsamt dagtid med solceller och sedan billigt nattetid med övrig förnyelsebar el när elen är billig pga låg efterfrågan.
Denna teknik kommer finnas överallt mycket snart. <3
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:30
av chaffis75
Ser ju trevligt ut men de där med d batteri beror ju helt på de lokala förutsättningarna och har inte riktigt med ladda elbil att göra. Jag ser de som en del av infrastrukturen för att en laddstation ska fungera och därmed är de elbolagets ansvar..
Om elbolaget däremot inte tar ansvar så kan de vara en lösning för ladd operatören men för mig som laddar elbilen så bryr jag mig inte egentligen sålänge jag få den effekt laddoperatören har utlovat.
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:40
av fth
Som sagt, mycket imponerande anläggning, men det kommer väl sannolikt inte finnas så många platser i Sverige där det lönar sig att driva en sådan på ganska länge?
Beroende på placering så kommer ju beläggningen vara extremt varierande, från 0% under mycket stor andel av tiden, till 200% under storhelger etc. Det är ju förstås omöjligt att driva t.ex. restauranger, shopping o dyl lönsamt under sådana omständigheter.
Ett rejält batteri som detta bör väl iofs i Sverige kunna ge tämligen stora intäkter för nätbalansering och för att utjämna prisskillnader över dygnet och geografi, det kanske är där affärsidén finns projekt av den här typen i Sverige?
/fth
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:40
av Credde
Imponerande. Tesla superchargerna är lite gömt bort i en hörn, synd
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:46
av heldiggrisen
Credde skrev:
Imponerande. Tesla superchargerna är lite gömt bort i en hörn, synd
Utan tak
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:57
av Legato
fth skrev:
Som sagt, mycket imponerande anläggning, men det kommer väl sannolikt inte finnas så många platser i Sverige där det lönar sig att driva en sådan på ganska länge?
Beroende på placering så kommer ju beläggningen vara extremt varierande, från 0% under mycket stor andel av tiden, till 200% under storhelger etc. Det är ju förstås omöjligt att driva t.ex. restauranger, shopping o dyl lönsamt under sådana omständigheter.
Ett rejält batteri som detta bör väl iofs i Sverige kunna ge tämligen stora intäkter för nätbalansering och för att utjämna prisskillnader över dygnet och geografi, det kanske är där affärsidén finns projekt av den här typen i Sverige?
/fth
Givetvis är det "beroende på placering" men man inleder nog inte med en i Norrlands inland eller på norra Öland
Shopping och restauranger drar ju kunder i sig. Skulle en likadan öppna idag tex längs E4 mellan Stockholm och Södertälje så tror jag absolut man inte skulle drabbas av "0% under mycket stor andel av tiden", däremot låg beläggning nattetid såklart.
Men det intressanta är ju framtiden. Om elbilsbeståndet växer så snabbt som de flesta här i forumet förväntar sig så kommer man snabbt nå bra nivåer.
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 08:59
av Legato
Credde skrev:
Imponerande. Tesla superchargerna är lite gömt bort i en hörn, synd
Är ju ett problem med SUC det där... Affärsmodellen med SUC är ju att de ska dra trafik till restauranger osv som ligger nära, men de tjänar ju inget på laddandet i sig.
Om man har andra snabbladdare som man tjänar pengar på så är det ju förståeligt att de får en bättre placering.
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 04 dec 2020 09:04
av fth
Legato skrev:
Credde skrev:
Imponerande. Tesla superchargerna är lite gömt bort i en hörn, synd
Är ju ett problem med SUC det där... Affärsmodellen med SUC är ju att de ska dra trafik till restauranger osv som ligger nära, men de tjänar ju inget på laddandet i sig.
Om man har andra snabbladdare som man tjänar pengar på så är det ju förståeligt att de får en bättre placering.
Jag antar att alla laddare, inklusive SuC, använder batteriet, och att en del av affärsmodellen är att tjäna pengar på on/off peakrates för el?
Det borde väl i så fall göra att även SuC borde få "komma in från kylan"?
/fth
Re: Gridserve. Så här ska en SuC/Laddplats vara.
Postat: 19 dec 2020 23:37
av NiklasTesla
En grymt bra video från fantastiska FullyCharged!:
Bra prissättning också med ca 2,5SEK/kwh och tap to pay med valfritt kreditkort.
Hoppas dessa stationer byggs över hela Europa långt mycket snabbare än Ionity mfl (det kommer men frågan är bara hur fort?).
Dessutom har dom ju tänkt helt rätt med kombo solceller och gridbatteri så dom hjälper till att balansera elnätet peaktid samt kan ladda batterierna även offpeak nattetid (dagar med mulet väder).