Ämnet har berörts i en del trådar innan men jag tycker mig inte fått någon riktig klarhet i frågan...
Ganska ofta råkar jag ut för att jag åker en längre resa där man bara har tillgång till ett 16A Schuko-uttag. Oftast rör det sig om en publik laddstolpe. Med medföljande UMC och Schuko-adapter så kan man ju bara ladda med 13A. Det kanske låter lite men de där extra kilometrarna per timme man hade fått ut ifall man hade kunnat ladda med 16A blir ju ändå några mil på en hel dag. Det kan betyda att man slipper stanna till vid en supercharger eller kan vara lite mindre känslig för vilken hastighet man håller på motorvägen.
Vad finns det för möjligheter att tillgodogöra sig 16A när det bara finns Schuko tillgängligt?
EVSE-kabel:
Kabeln verkar kosta flera tusen och tar rätt mycket plats. Jag har ju redan en vanlig typ 2-kabel och UMC som jag ju behöver ifall möjligheten till 3-fas finns.
Adapter:
Helst skulle jag vilja se att elektroniken som finns i "lådan" på EVSE-kabeln gick att få lös så att man kopplade in sin typ 2-kabel i i adaptern och sedan adaptern i Schuko-uttaget. Det hade ju känts extra bra ifall man inte heller köpte adaptern på alibaba...
Re: 16A Schuco
Postat: 14 sep 2015 14:24
av Hammar
Om du hoppar fram till 5:30 så förklarar Björn vad du behöver för att ladda 16A med vanligt uttag.
Re: 16A Schuco
Postat: 14 sep 2015 14:34
av danni
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Re: 16A Schuco
Postat: 14 sep 2015 14:49
av Franz
danni skrev:
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Men får man inte avgöra det själv, då? Och blir det så stor skillnad med 13A? Jag har en laddsladd till min laddhybrid där jag kan välja 6, 10 eller 16A. Fast den som följde med bilen var bara 10A.
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 16:08
av ovelundkvist
Eftersom man kan använda samma shucko-kontakt till uttag som klarar både 13A och 16A så är det nog för att slippa bli stämda av någon som tar ut 16A ur ett uttag som bara pallar 13A som gör att de begränsat det till 13A.
Detta går dock att kringå genom att göra en egen adapter från 3-fas 16A till 1-fas, alltså shucko.
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 17:31
av Franz
3A till ger ungefär 3km/h. När jag åkte från Karlstad till Orsa kunde jag ladda under kanske 12 timmar med 16A 1-fas. Det gav då alltså 3,6 mil mer än 13a hade gett. När jag kom tillbaka till SuC i Karlstad var det runt 4 mil kvar. Jag behövde inte anpassa körningen ett dugg vilket var skönt.
16A är kanske ingen nödvändighet alltid men det är ofta trevligt.
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 17:45
av danni
ovelundkvist skrev:
Eftersom man kan använda samma shucko-kontakt till uttag som klarar både 13A och 16A så är det nog för att slippa bli stämda av någon som tar ut 16A ur ett uttag som bara pallar 13A som gör att de begränsat det till 13A.
Detta går dock att kringå genom att göra en egen adapter från 3-fas 16A till 1-fas, alltså shucko.
Det där köper jag inte alls. Du kan använda samma kontakt i uttag som klarar 10A eller 6A också. Ska de begränsa det till 6A för det?
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 17:59
av Franz
Ofta använder man 1,5 mm2-kabel. Om den ligger i ett plaströr är det godkänt att använda upp till 13,5A. Vanliga Schuko-uttag är inte gjorda för långvarig belastning över 13A. Det är säkert lite marginal i de här siffrorna men om vi låtsas att 1/1000 som körde 16A drabbas av det tar eld eller att det kommer rök från installationerna som används så skulle det nog vara tillfälligt ofta för att förknippa Teslan med eldfara.
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 18:03
av danni
Aha, då förstår jag!
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 18:10
av Stefan T
Jag har tagit en bild på min schuko stickpropp
Se skadorna
Den har böjt sig den
Den är svullen vid stiften
Den har gått med 13A
Den blir varm nästan så det inte går att ta på den
Kabeln är inga problem det är kontakten som är det
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 18:11
av Stefan T
Jag har för mej att elsäkerhets normen gällande laddning av elbilar säger något om 13A max utan extra säkerhet
Kanske värt att tänka på detta innan något händer.
Ja detta har du redan länkat i mer än en tråd nu. Man ska givetvis ha koll på sin elinstallation vad man än ansluter i sina vägguttag.
När det gäller 13 har jag sett att detta är en betydligt vanliga nivå i andra länder har jag märkt.
Det är kanke därför dom satt 13 A på schuckon. Jag har en del 13A uttag i huset.
Satte det förra året när vi fixade köket.
Re: 16A Schuko
Postat: 14 sep 2015 19:50
av ovelundkvist
Jag kanske var otydlig tidigare, men Franz har nog redan rättat till det.
Det är inte uttagen som är begränsningen till 13A, utan kablarna till uttaget. Kabel i rör måste vara minst 2,5mm2 för 16A.
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 18:19
av Franz
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Re: 16A Schuco
Postat: 22 feb 2016 18:32
av vigge50
danni skrev:
Franz skrev:
danni skrev:
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Men får man inte avgöra det själv, då? Och blir det så stor skillnad med 13A? Jag har en laddsladd till min laddhybrid där jag kan välja 6, 10 eller 16A. Fast den som följde med bilen var bara 10A.
Förlusterna i kabeln är i kvadrat av strömmen. Så en ökning i ström med 23% som höjningen från 13A till 16A ger en ökad förlust i kabeln och där med en ökning av värme med 51% och med en underdimensionerad eldragning i huset kan de ställa till med stora problem.
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 20:16
av Off Grid Byggaren
Schuko kontakten är egentligen konstruerad för att stoppa in en dammsugare i 20 minuter och sedan ta ur kontakten igen.
Många timmar med hög belastning gör att den kan smälta ned, eller att ledningarna som (kanske slarvigt) dragna till uttaget blir överhettade.
Elsäkerhetsverket avråder från att använda Schuko kontakten för elbilsladdning, och om den ändå används ska laddströmmen begränsas till 8 ampere.
Viktigt att kolla upp ledningar, uttag, kontakter, kopplingar i dosor, inkoppling i elcentralen. Det är tyvärr en del bränder och tillbud.
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 20:18
av e5m1r
Franz skrev:
Screenshot_2016-02-22-16-02-28.png
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Jag får ut 13 vet dock inte vad uttaget jag använder ger
Mig veteligen var schuko begränsad till 13 några har byggt schuko till 3 fas röd adaptrar för att ladda 16A
Har för lvrigt också den nya umc
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 20:43
av Franz
e5m1r skrev:
Franz skrev:
Screenshot_2016-02-22-16-02-28.png
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Jag får ut 13 vet dock inte vad uttaget jag använder ger
Mig veteligen var schuko begränsad till 13 några har byggt schuko till 3 fas röd adaptrar för att ladda 16A
Har för lvrigt också den nya umc
Mm. Det låter dock som att det hela styrs i mjukvara och något blivit fel. Alternativet är väl att bilen via GPS vet om att den står vid en laddstolpe och därför tillåter 16A.
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 20:49
av Bjorn
Skulle nog våga dra 16A ur en stolpe med Shucko som är märkt 16A. Dels så får man väl förmoda att de använt ledningar och uttag som är designade för 16A och dels så blir branden ganska begränsad om de inte har. I nån annans hus har jag max kört 9A hittills. Får väl övergå till 8A efter rekommendationen tidigare i tråden.
Den andra parallella diskusionen:
13A är vad jag får ut med Teslans Shucko. 16A skulle man kunna få om UMC tror att CEE sitter i istället för shucko. Adaptrarna är väl kodade på nåt sätt.
Re: 16A Schuko
Postat: 22 feb 2016 20:51
av Steffen
Du skojar me oss. Berätta inte om att huset brunnit upp. Hoppas att ni klarade er.