Sida 1 av 1

Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 09 dec 2020 21:01
av Maggy
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 09 dec 2020 21:17
av heldiggrisen
Maggy skrev:
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 06:24
av Daven
heldiggrisen skrev:
Maggy skrev:
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.
Man kan inte använda CEE adapter till de UMCer som tesla skickat med sedan 2019 om man vill använda trefas, som man kunde med de gamla. Dagens UMC finns i två alternativ antingen en fas (medföljer bilar vid lev) eller om man köper en tre fas UMC av tesla shopen.
Här på forumet säger ryktena att tesla UMCer inte håller så länge om de används kontinuerligt utomhus, så kanske bättre o köpa någon annanstans om den ska ligga ute i fukt o snö. Jag köpte en beg 3fas UMC till min model 3 som ligger i frunken och den funkar bra.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 07:49
av Gustafsson
Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 08:06
av Zalman3
Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.

https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 09:19
av mikebike
Gustafsson skrev:
Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.
Ja, men då får man bara 3 kW.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 09:22
av mikebike
Zalman3 skrev:
Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.

https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Det finns portabla (kablar) från CEE trefas 16A/11kW också, men det känns vågat att köpa en sådan från Aliexpress.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 10:41
av FStaake
Är det en såhär kabel du är ute efter tro?
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Jag använder en och är väldigt nöjd. Tesla-knappen är klockren. 12m valde jag, så kan bilen stå lite var som på gården:)

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 12:54
av Off Grid Byggaren
Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.

Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:

https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 13:01
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:
Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.

Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:

https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
Juice Booster är visserligen mer flexibel och välbyggd men har inte direkt ett lågt pris. Alternativ till den är denna laddbox som i princip ger samma funktioner till en nyare Tesla som man vill ladda från trefas CEE i 11kW fast till halva priset:

https://www.amazon.se/EV-laddare-elektr ... 466&sr=8-2

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:10
av bjornnilsson
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:14
av fth
bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.

/fth

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:22
av bjornnilsson
fth skrev:
bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.

/fth
Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:26
av fth
bjornnilsson skrev:
Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..
Nej, det skulle inte fungera, bilen påbörjar inte laddning utan att signal har mottagits att allt är ok.

Det går inte att koppla in ström öht till din bil med en passiv adapter.
Communication takes place over the signalling pins between the charger, cable, and vehicle to ensure that the highest common denominator of voltage and current is selected.
Så hur du än gör behöver du en "laddbox" i kedjan, inte en "adapter".

/fth

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:27
av martinot
bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Kablar som klarar hög effekt är sällan billiga. Sedan kommer saker som kommunikation och kontrollelektronik för att kommunicera med Teslan/elbilen, och möjlighet att slå på och bryta kraftöverföringen.

Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").

Ser ut ungefär så här, och är helt perfekt att ha med sig i frunken:

Bild

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:30
av fth
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 16:38
av bjornnilsson
fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 17:00
av fth
bjornnilsson skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?
Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.

I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 17:09
av Off Grid Byggaren
fth skrev:
bjornnilsson skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?
Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.

I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

100% in-house developed miniature FULL feature vehicle communication module (Micro EVSE 2)

ADJUSTABLE CHARGING CURRENT (from 6A to 16A)

Integrated Tesla remote charging port opener and plug unlocker

Integrated self re-settable over-temperature protection with SOFT-OFF capability

Optional RCD protection Type B integrated inside CEE 16A (3-phase/3P N E) wall plug – still NO bulky box anywhere!

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Postat: 10 dec 2020 17:39
av bjornnilsson
fth skrev:
I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth
Tack för förklaring!