Sida 1 av 1
Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 00:03
av Zalman3
Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
ELBIL24 PRO
Tio nya bilmärken kommer till den norska marknaden nästa år.
2021 och 2022 kommer det att finnas upp till tio nya bilmärken i Norge, och de flesta av dem är kinesiska. Gemensamt är att de alla har ett mål att ta en riktig bit ur marknaden, en marknad som inte växer bara för att det finns fler märken.
Hela den traditionella bilindustrin sätts därmed på prov och för vissa handlar det om överlevnad, både för varumärken och organisationer.
https://www.elbil24.no/pro/ti-nye-bilme ... r/73075328
Och kineserna har inga problem att leverera stora volymer.
Maxus Euniq MPV och e-Deliver 3:
Tusen kinesiska elbilar i Drammen.
Och snart rullar de på en väg nära dig.
https://www.elbil24.no/nyheter/tusen-ki ... n/73163249
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 00:13
av Credde
Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
Enligt
https://elbilstatistikk.no/ är det inte korrekt. Där är MG enbart nummer 7, vet inte vart du fick din info ifrån?
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 00:36
av Zalman3
Credde skrev:Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
Enligt
https://elbilstatistikk.no/ är det inte korrekt. Där är MG enbart nummer 7, vet inte vart du fick din info ifrån?
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 00:43
av Credde
Zalman3 skrev:Credde skrev:Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
Enligt
https://elbilstatistikk.no/ är det inte korrekt. Där är MG enbart nummer 7, vet inte vart du fick din info ifrån?
2020-Norway-Top-10-BEVs-in-November-tidy-2.png
I november månad... Men du skrev ju:
Zalman3 skrev:MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 00:45
av martinot
Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
ELBIL24 PRO
Tio nya bilmärken kommer till den norska marknaden nästa år.
2021 och 2022 kommer det att finnas upp till tio nya bilmärken i Norge, och de flesta av dem är kinesiska. Gemensamt är att de alla har ett mål att ta en riktig bit ur marknaden, en marknad som inte växer bara för att det finns fler märken.
Hela den traditionella bilindustrin sätts därmed på prov och för vissa handlar det om överlevnad, både för varumärken och organisationer.
https://www.elbil24.no/pro/ti-nye-bilme ... r/73075328
Och kineserna har inga problem att leverera stora volymer.
Maxus Euniq MPV och e-Deliver 3:
Tusen kinesiska elbilar i Drammen.
Och snart rullar de på en väg nära dig.
https://www.elbil24.no/nyheter/tusen-ki ... n/73163249
Zalman: var det inte du som pratade så negativt om Kina när du diskuterade i kärnkraftstråden?
Nu promotar du de tvärt om! Dubbla standards?
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 07:06
av HelectriC
Zalman använder statistik så det passar hans ”intressen”.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 07:33
av mati
HelectriC skrev:Zalman använder statistik så det passar hans ”intressen”.
Är det inte så statistik brukar användas i politiskt sammanhang?
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 07:35
av vigge50
HelectriC skrev:Zalman använder statistik så det passar hans ”intressen”.
Ingen nyhet, går det att vrida till hans fördel så kommer han definitivt göra det.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 07:45
av Zalman3
martinot skrev:Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
ELBIL24 PRO
Tio nya bilmärken kommer till den norska marknaden nästa år.
2021 och 2022 kommer det att finnas upp till tio nya bilmärken i Norge, och de flesta av dem är kinesiska. Gemensamt är att de alla har ett mål att ta en riktig bit ur marknaden, en marknad som inte växer bara för att det finns fler märken.
Hela den traditionella bilindustrin sätts därmed på prov och för vissa handlar det om överlevnad, både för varumärken och organisationer.
https://www.elbil24.no/pro/ti-nye-bilme ... r/73075328
Och kineserna har inga problem att leverera stora volymer.
Maxus Euniq MPV och e-Deliver 3:
Tusen kinesiska elbilar i Drammen.
Och snart rullar de på en väg nära dig.
https://www.elbil24.no/nyheter/tusen-ki ... n/73163249
Zalman: var det inte du som pratade så negativt om Kina när du diskuterade i kärnkraftstråden?
Nu promotar du de tvärt om! Dubbla standards?
Märkligt att om det står BMW iX3 eller Polestar 2 på kinabilen, då passar det.
Men om det står MG, då passar det inte.
Jag tror givetvis inte att alla svenskar kommer köpa en MG elbil när de börjar säljas i Sverige, långt därifrån.
Men när MG börjar säljas i Sverige, så kommer övervinsterna på exempelvis ID bilarna minska, helt plötsligt så kostar en ID 300-350.000kr.
Som med 70.000kr i stöd blir 230.000kr till 280.000kr.
Jag vill ha bättre konkurrens bland elbilar, det gynnar alla elbilsköpare.
Eller tycker du det är rimligt att VW har ca 15.000kr i vinst på en Golf och 150.000kr i vinst på en ID3?
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 08:04
av vigge50
Zalman3 skrev:martinot skrev:Zalman3 skrev:Kineserna väller in i Norge.
MG är redan Norges näst mest sålda elbil.
Men det kommer massor av andra märken också.
ELBIL24 PRO
Tio nya bilmärken kommer till den norska marknaden nästa år.
2021 och 2022 kommer det att finnas upp till tio nya bilmärken i Norge, och de flesta av dem är kinesiska. Gemensamt är att de alla har ett mål att ta en riktig bit ur marknaden, en marknad som inte växer bara för att det finns fler märken.
Hela den traditionella bilindustrin sätts därmed på prov och för vissa handlar det om överlevnad, både för varumärken och organisationer.
https://www.elbil24.no/pro/ti-nye-bilme ... r/73075328
Och kineserna har inga problem att leverera stora volymer.
Maxus Euniq MPV och e-Deliver 3:
Tusen kinesiska elbilar i Drammen.
Och snart rullar de på en väg nära dig.
https://www.elbil24.no/nyheter/tusen-ki ... n/73163249
Zalman: var det inte du som pratade så negativt om Kina när du diskuterade i kärnkraftstråden?
Nu promotar du de tvärt om! Dubbla standards?
Märkligt att om det står BMW iX3 eller Polestar 2 på kinabilen, då passar det.
Men om det står MG, då passar det inte.
Jag tror givetvis inte att alla svenskar kommer köpa en MG elbil när de börjar säljas i Sverige, långt därifrån.
Men när MG börjar säljas i Sverige, så kommer övervinsterna på exempelvis ID bilarna minska, helt plötsligt så kostar en ID 300-350.000kr.
Som med 70.000kr i stöd blir 230.000kr till 280.000kr.
Jag vill ha bättre konkurrens bland elbilar, det gynnar alla elbilsköpare.
Eller tycker du det är rimligt att VW har ca 15.000kr i vinst på en Golf och 150.000kr i vinst på en ID3?
Har du hört talas om utvecklingskostnader?
Golf har produceras i årtionden och förra året sålde de över 700 000 exemplar i världen. Det betyder att de inte har så stora utvecklingskostnader under de senaste tiden och att de kan dela upp den på väldigt många fler bilar. Självklart behöver de då ha en betydligt större skillnad mellan produktionskostnad och försäljningspris för att totalt sätt gå med samma vinstmarginal på den modellen som de andra. Tyvärr, men bara för att ett företag går över till elbilar så går det inte över till välgörenhet.
Om det nu inte är rimligt med mer än 15 000 kr i vinst så bör ju Tesla sänka sina priser rejält. I den prisklassen så blir ju en vinstmarginal på 25% helt orimlig, speciellt på Model S och Model X.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 08:15
av Zalman3
Om det nu inte är rimligt med mer än 15 000 kr i vinst så bör ju Tesla sänka sina priser rejält. I den prisklassen så blir ju en vinstmarginal på 25% helt orimlig, speciellt på Model S och Model X.
Givetvis tjänar också Tesla stora pengar på den dåliga konkurrensen.
Vilket kommer att synas i Q4 rapporten.
Jag tror att Tesla mer än fördubblar sin vinst jämfört med Q3.
I tråden.
Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.
viewtopic.php?f=53&t=22407
Så skulle Tesla kunna säljas MY under 40.000 dollar, men man vill inte. Eftersom det är så dålig konkurrens.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 08:50
av Credde
Zalman3 skrev:
Så skulle Tesla kunna säljas MY under 40.000 dollar, men man vill inte. Eftersom det är så dålig konkurrens.
Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 09:09
av fth
Credde skrev:Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng här, men det är ju precis som du skriver i sista meningen, alla tillgängliga medel används för att bygga ut produktionskapaciteten, just för att göra det möjligt för alla att köra elbil. Tesla har aldrig heller påstått sig vara en ideell organisation, men allt dom gör rimmar i mina ögon mycket väl med deras "mission statement":
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
För att uppnå detta måste företaget förstås vara extremt framgångsrikt, inte ens med Elons förmögenhet (som till mycket stor del består av Tesla-aktier) når man dit genom välgörenhet.
/fth
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 09:25
av SwedishAdvocate
Kanske kan det ovanstående (äntligen) förmå Tesla att förstå vikten av halvkombilucka eller kombilucka (Model 3) samt dragkrok (Model S)...
Re: Många nya kineser kommer Norge 2021
Postat: 10 dec 2020 09:46
av Credde
fth skrev:Credde skrev:Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng här, men det är ju precis som du skriver i sista meningen, alla tillgängliga medel används för att bygga ut produktionskapaciteten, just för att göra det möjligt för alla att köra elbil. Tesla har aldrig heller påstått sig vara en ideell organisation, men allt dom gör rimmar i mina ögon mycket väl med deras "mission statement":
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
För att uppnå detta måste företaget förstås vara extremt framgångsrikt, inte ens med Elons förmögenhet (som till mycket stor del består av Tesla-aktier) når man dit genom välgörenhet.
/fth
Det var min kommentar till Zalman om, att man inte vill sänka prisarna för det är dålig konkurrens... Jag håller helt med vad du skriver, att Tesla själva aldrig har påstått sig att vara en ideell organisation, men verkar, att många runt kring kanske tycker det ska vara så.