Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev: 26 dec 2023 14:42
Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev: 26 dec 2023 22:42
Bjelke skrev: 26 dec 2023 14:42
Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Ja om det måste låta så var det där ofantligt mycket bättre helt klart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 26 dec 2023 22:42
Bjelke skrev: 26 dec 2023 14:42
Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Är förhoppningsvis bara ljud upp till 30 km/h.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Eldsig »

Börjat snegla lite på begagnad Taycan som alternativ. Budget max 850' men ju mindre desto bättre. Någon som kan bjuda på några beg-tips? Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?

Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...

Allmänna tips och tankar är såklart välkomna.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Eldsig skrev: 27 feb 2024 23:48
Börjat snegla lite på begagnad Taycan som alternativ. Budget max 850' men ju mindre desto bättre. Någon som kan bjuda på några beg-tips? Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?

Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...

Allmänna tips och tankar är såklart välkomna.
Till att börja med stora batteriet, performance battery plus eller vad de kallar det. Luftfjädringen är ju trevlig. Bra att kunna höja bilen ibland. Kolla att den har minst backkamera (tror inte det är standard) och gärna 360-kamera. Det är en bred och lång bil som man sitter rätt centrerad i. Jag skulle även leta efter förarassistans och matrix-ljus. Inno drive tror jag porsche kallar det förstnämnda. Panoramatak för att skapa lite mer rymd. Sen finns ju tusen tillval till som man får hålla koll på. Normalt sett är de ju ganska basutrustade i Sverige dock.

Vanliga fel är vad jag vet ngn ventil till värmepaketet som gör att värmen dör. Har även läst om döda 12v vilket är trist då det är ett litium jon som är svindyrt. Jag har råkat ut för fukt i kontakt till frontkameran som stängdes ned på min GT som tydligen är vanligt även på Taycan, samma grejer. Var vanligt enligt verkstaden då kontakten satt i hjulhuset!?.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldsig skrev: 27 feb 2024 23:48
...] Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?

Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...

Allmänna tips och tankar är såklart välkomna.
Parkeringssensorer, sätesvärme i baksätet, automatiskt avbländbara speglar(?), elinfällbara sidospeglar(?). ;)

Vet inte om sidokrockkudde för baksätet var standard eller tillval. Tror femsitsigt baksäte var tillval. Annars finns det 'endast' två säkerhetsbälten bak.

Kanske inte spelar så stor roll, men om du inte läst tidigare i tråden så verkar det som service hos Porsche i Norge kan kosta en del. Gissar att det är motsvarande priser i Sverige. Försäkringskostnad?

Servicehistoriken? Hur kinkiga är Porsche när det gäller garantier för drivlina och batteri ifall service inte är gjord inom specificerat intervall?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

EDIT: Är bilen importerad eller svensksåld? Det har ju tydligen rätt stor roll för andrahandsvärde och möjlighet att sälja till bilfirma när det gäller Teslor... För Teslor kan det ju tydligen även påverka försäkringspremie...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Mattys
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 dec 2016 11:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Mattys »

Jag har en Taycan 4S cross turismo som är rätt bra utrustad och skulle jag speca igen skulle jag nog hamna med samma utr. men plus på matrix.

Eftersom Porsche har en uppsjö med tillval så är det dock svårt att säga vilken utrustning man bör ha eller vill ha, lite upp till dig. Men om bilen har Adaptive cruise control så går, Active lane keep (deras self driving) och Innodrive att köpa on demand. Vet att det är lätt att förväxla dessa två. Med det sagt så skulle jag då titta efter adaptive cruise control som ett måsta i alla fall. Även keyless/comfort access är tillval så kolla efter det med och baksätet som någon nämnde.

I övrigt så tar de betalt för service som ska göras enligt x antal år eller mil. Var inte snordyrt men såklart nått man ska räkna in. Med halvförsäkring är min Porsche billigare än de Model S jag hade innan (på företaget ska tillägas). Dock när du måste ha helförsäkring så börjar det göra ont.

Skulle kanske vänta ett tag med att köpa dock i och med att det kommer en face-lift precis nu så den har nog påverkan på andrahandsvärdet framöver.
Senast redigerad av Mattys, redigerad totalt 1 gånger.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Force-Walker »

Jag kör en 2021 4S

Hade siktat på minst den årsmodellen (21) och ta gärna en 4s, känns stor skillnad när man accar. 2021 har 150kwhladdning på 400voltsladdare som standard.

Annat jag prioriterar utöver standard:

-Taycan nordicpaketet ( stora batteriet, värme i baksätet, värmepump mm.) finns på de flesta som sålts vad jag kan se
-14vägs stolar
-Acc (adaptiv farthållare) innodrive är inte nödvändigt enligt mig, enbart störigt då den saktar in inför kurvor och rondeller. (du kan köpa till active lane keeping assist)

-Backkamera (men hellre 360 kamera), saknar 360 på min, hade gärna haft det.
-Infällbara backspeglar (tvång vid 360 kamera)
-Bose (ett måste enligt mig för ljudet)
- Sport chrono, sportläget är ett måste ibland, för normal är lite segt med fördröjning och nice att vrida istället för å trycka på mittkonsolen
-Luftfjädring (standard på 4S men ej på RWD)
- Jag har matrix (det är grymt, men kanske inte ett måste).
-Panoramatak (tycker det blir för instängt annars)
- Lane Change (lampa i bakspegeln, och svänger in om någon kommer i dödavinkeln, säkerhet är prio för mig så det är viktigt)
-Baksäte 3sits
-Tonade rutor bak (gillar jag iaf)
Jag har inte ljustpaketet inne så svårt att veta om jag saknar det, men jag tror inte jag saknar det, ser lite strippklubbsaktigt ut inne, men kanske coolt när den ändrar ljus beroende på musik du lyssnar på.

Ställ gärna frågor om du undrar något.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Segelflygaren »

Hej,
Hade en Turbo som såldes i somras, då jag även hade/har en S Plaid.
Jag tycker inte att panorama alls är nödvändigt, tycker anslutningen mot A-stolpen blir extremt ful med pano. För mig är fyrhjulsstyrning och PDCC måsten.
Ljudrutor är också viktigt.
Gillar man att lyssna på musik så är Burmester ett måste!
Skulle tro att det redan usla andrahandsvärdet kommer rasa nu när uppdateringen kommer ut.
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Eldsig »

Tack alla för många bra tips!

Jag ska hållanlite koll ett tag och har stor hjälp av era inspel så får vi se om det kan fyndas lagom till sommaren kanske :)

Edit: vad får ni förresten ut för räckvidd i 110-120 sommar/vinter? Har läst nåt som pekar mot ca 40/32 mil.
Senast redigerad av Eldsig, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Segelflygaren skrev: 28 feb 2024 20:31
Ljudrutor är också viktigt.
Gillar man att lyssna på musik så är Burmester ett måste!
Har dessa två i min E-klass, skitbra tillbehör.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi_ »

Hur ser man om den har det större batteriet?

Den här ser väl ut att ha ett hyfsat pris och många rätt? Tappat 475 tkr på ett år om man ska gå efter annonspriserna.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/p ... 1001069787
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vill du kunna använda takbox behövs rails, verkar inte vara så många som väljer till det.

Jag är själv lite sugen på en Cross Turismo med off road paketet, men varför finns det knappt några Porsche med ljusa färger?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi_ »

Off Grid Byggaren skrev: 28 feb 2024 21:47
Vill du kunna använda takbox behövs rails, verkar inte vara så många som väljer till det.

Jag är själv lite sugen på en Cross Turismo med off road paketet, men varför finns det knappt några Porsche med ljusa färger?


Finns ju flera i den där beiga färgen du har på Audin.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1000455165

https://www.blocket.se/annons/skane/por ... 1000540010

Sett nån vit också.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev: 28 feb 2024 21:47
Vill du kunna använda takbox behövs rails, verkar inte vara så många som väljer till det.

Jag är själv lite sugen på en Cross Turismo med off road paketet, men varför finns det knappt några Porsche med ljusa färger?
Gäller väl bara cross/sport turismo. Vanliga har väl uttag för räcke? Har boxen på min GT nu, borde vara samma på Taycan. Små luckor som man fäster skruv i och sen räcket. Lite bökigt jmf rails men funkar.

Tror inte andrahandsvärdet på en -21 kommer påverkas jättemycket pga facelift. Viss skillnad på att köpa bil för 800k jmf 1.5 miljoner och uppåt som nya landar på. Men en nästan ny pre facelift turbo s i bilhallen lär ju inte vara het nu.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Eldsig skrev: 28 feb 2024 20:48
Tack alla för många bra tips!

Jag ska hållanlite koll ett tag och har stor hjälp av era inspel så får vi se om det kan fyndas lagom till sommaren kanske :)

Edit: vad får ni förresten ut för räckvidd i 110-120 sommar/vinter? Har läst nåt som pekar mot ca 40/32 mil.
Du är ganska spot on skulle jag säga om jag jämför med min e-tron GT. Vinter med blött och runt nollan ger den räckvidden. Är det -10 blir det lite lägre förstås. Sommarräckvidd stämmer bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 04 mar 2024 18:22
Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.

Den kommer säkert kosta nästan gratis :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av expat »

taliz skrev: 04 mar 2024 18:22
Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Dock ganska moddad den bilen i videon, bur, inget baksäte, racingstol. Gissar att den även har däck för bana och lite annat smått och gått.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 05 mar 2024 09:21
taliz skrev: 04 mar 2024 18:22
Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.

Den kommer säkert kosta nästan gratis :lol:
Yepp, som hittat säkert. Får man beställa två st tror ni? :mrgreen:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Turbo GT. 1100hk. Klaras tydligen med endast 2 motorer. Hyfsad tid på Laguna Seca.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Blir nog ganska få som väljer Weissach-paketet när man blir av med baksätet. Tror dock det är en del som hade velat ha Weissach-spoiler på ”vanliga” Turbo GT (även om jag personligen mer gillar den diskreta varianten).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Såg ngn kommentar om bilen att den var snabb men att värdeminskningen var ännu snabbare. :D
Skriv svar