Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:48
Lite kul igår, la in destination och bilen valde laddstopp där ett av de var Tesla Supercharger och förvärmde dit.
Snyggt! :) Det är så en bra navigering skall fungera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26
Sportbilsentusiasten skrev: 22 dec 2023 01:23
HelectriC skrev: 21 dec 2023 21:32
Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12
HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26
Sportbilsentusiasten skrev: 22 dec 2023 01:23
HelectriC skrev: 21 dec 2023 21:32
Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12
HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26
Sportbilsentusiasten skrev: 22 dec 2023 01:23
HelectriC skrev: 21 dec 2023 21:32
Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12
HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26
Sportbilsentusiasten skrev: 22 dec 2023 01:23

Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12
HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26


Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Man ska först förstå att buller o brus uppfattas olika av olika människor.
Nej, inte ännu. Kört M3 2023 i somras på demo och åkt med några nyare M3/MY i andras bilar.
Highland är säkert tystare. Skulle varit tydligare.
Min E-klass har akustikpaket och har dubbla rutor och extra isolering i dörrar golv och bagage.
Har kört det mesta och de är få som är så tysta som dessa MB's.
Hoppas Highlind är tystare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Jag har inte kört EQE, men haft en 30min provkörning av EQS med full bakaxelstyrning, det var ju helt grymt. Bilen tycker jag är på mkt hög komfortnivå, så om man önskar tyst och komfortabel bil så är nog EQS det ultimata valet.
För övrigt så är nya Model 3 Highland nåt helt annat än den gamla, testa själv är enda rådet för att bekräfta eller inte :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Har kört EQE och Highland.
EQE är en båt i jämförelse.
I säg 150kmh är den nog lite tystare, men i mer normala hastigheter är det jämnt skägg.
Mercan känns som något från forntiden i jämförelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12
HelectriC skrev: 22 dec 2023 08:26


Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi_ »

ObscureEconomist skrev: 24 dec 2023 15:48
Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12

Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.

Hur många har kört Highland med sommardäck på svensk asfalt? Min Model S är jättetyst på vinterdäck men inte alls samma på sommardäck. Särskilt inte vår och höst när det är ganska kallt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 24 dec 2023 16:12
ObscureEconomist skrev: 24 dec 2023 15:48
Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17


Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.

Hur många har kört Highland med sommardäck på svensk asfalt? Min Model S är jättetyst på vinterdäck men inte alls samma på sommardäck. Särskilt inte vår och höst när det är ganska kallt.
Bra poäng. Körde nyligen Highland, nya S och en ID7. Tyckte alla hade ungefär samma ljudnivå. I 140-150 var dock Highland lite mer högljudd, åtminstone än S.
Men alla var ju på odubbade vinterdäck som förstås maskerar en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 24 dec 2023 11:35
Jag har inte kört EQE, men haft en 30min provkörning av EQS med full bakaxelstyrning, det var ju helt grymt. Bilen tycker jag är på mkt hög komfortnivå, så om man önskar tyst och komfortabel bil så är nog EQS det ultimata valet.
För övrigt så är nya Model 3 Highland nåt helt annat än den gamla, testa själv är enda rådet för att bekräfta eller inte :D
Har kört flera EQE och EQS, de är väldigt lika komfortmässigt.
Enda elbilarna jag kört som är komfortabla på allvar. Men övermjuk fjädring
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 24 dec 2023 11:59
Har kört EQE och Highland.
EQE är en båt i jämförelse.
I säg 150kmh är den nog lite tystare, men i mer normala hastigheter är det jämnt skägg.
Mercan känns som något från forntiden i jämförelse.
Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Läder, tygsömmar, äkta trä, lyxkänsla och förfining tilltalar vissa, tex mig
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av ObscureEconomist »

Verdi_ skrev: 24 dec 2023 16:12
ObscureEconomist skrev: 24 dec 2023 15:48
Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17


Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.

Hur många har kört Highland med sommardäck på svensk asfalt? Min Model S är jättetyst på vinterdäck men inte alls samma på sommardäck. Särskilt inte vår och höst när det är ganska kallt.
Tycker vinter med dubbdäck ger bäst koll. Det är tyvärr en stor del av året här uppe.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 19:10
taliz skrev: 24 dec 2023 11:59
Har kört EQE och Highland.
EQE är en båt i jämförelse.
I säg 150kmh är den nog lite tystare, men i mer normala hastigheter är det jämnt skägg.
Mercan känns som något från forntiden i jämförelse.
Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Läder, tygsömmar, äkta trä, lyxkänsla och förfining tilltalar vissa, tex mig
Gamla 3an hade för små säten, men Highland har fått samma som i S och X sägs det. Betydligt rymligare tyckte jag iaf. Plastig är den inte heller, väldigt premium i känslan. Skulle nog faktiskt säga att en EQE är plastigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev: 24 dec 2023 15:48
Legato skrev: 24 dec 2023 09:51
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 08:15
taliz skrev: 23 dec 2023 16:17
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 16:12

Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.

Har du kört EQE/S, intryck?

Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Har du verkligen kört Highland?
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.
Varje gång? På sin höjd är det väl två gånger i så fall? :D

Jag har inte ens kört Highland, men sett många tester och inte sett någon som tyckt att M3 "bullrar och brusar som en kitcar", därav min fråga.

Det finns absolut tystare bilar, men tycker inte ens 3 från 2021 är bullrig heller. Min Polestar var bullrigare. Cupran och Hondan på samma nivå.

Tycker även äldre S/X är bullrigare än Faceliftad 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Ljud upplevs individuellt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av ObscureEconomist »

De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev: 25 dec 2023 10:26
De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2023 19:10
taliz skrev: 24 dec 2023 11:59
Har kört EQE och Highland.
EQE är en båt i jämförelse.
I säg 150kmh är den nog lite tystare, men i mer normala hastigheter är det jämnt skägg.
Mercan känns som något från forntiden i jämförelse.
Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Läder, tygsömmar, äkta trä, lyxkänsla och förfining tilltalar vissa, tex mig
Det går ju att betsa träpanelerna i Model 3 och Y. Hur är det möjligt ifall träpanelerna inte utgörs av äkta träfanér?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

För övrigt tycker jag det verkar som tråden övergått till handla om något annat än Taycan sen typ ~en sida bakåt...

Förslag: Kanske läge att skapa en ny tråd där man kan fortsätta den här allmänna diskussionen om premium/sportigare/lyxigare elbilar?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 25 dec 2023 13:50
För övrigt tycker jag det verkar som tråden övergått till handla om något annat än Taycan sen typ ~en sida bakåt...

Förslag: Kanske läge att skapa en ny tråd där man kan fortsätta den här allmänna diskussionen om premium/sportigare/lyxigare elbilar?...
Sorry!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev: 25 dec 2023 10:29
ObscureEconomist skrev: 25 dec 2023 10:26
De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?
Helt fel tråd och sista här men är det inte så som ni teslafantaster säger så förbättrar tesla hela tiden och därför funkar inte refresh som hos andra tillverkare.
Stämmer inte det längre nu när tesla släppt en riktig refresh?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev: 26 dec 2023 15:56
Legato skrev: 25 dec 2023 10:29
ObscureEconomist skrev: 25 dec 2023 10:26
De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?
Helt fel tråd och sista här men är det inte så som ni teslafantaster säger så förbättrar tesla hela tiden och därför funkar inte refresh som hos andra tillverkare.
Stämmer inte det längre nu när tesla släppt en riktig refresh?
"Ni Teslafantaster"? :roll:

Det var du själv som pratade om refresh, inte jag:
"den här refreshen av model 3 är jättetyst"

Sen är det såklart oerhört fånigt att prata om "fantaster", du är med största sannolikhet betydligt mer märkestrogen än vad jag är om man nu inbillar sig att det har någon relevans.

Det finns som sagt bara två refresh av Model 3. Med den första kom dubbelglas fram. Med den andra kom dubbelglas bak. Sanningen verkar vara att du inte ens kört den andra utan bara tillämpar allmänt gnäll. Som sig bör i detta forum iofs, där det är strängeligen förbjudet att ens säga att Tesla är genomsnittliga på något.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar