Bara att hålla med! Taycan Turbo S på bana var sjukt kul. Bra event!HelectriC skrev:jag har varit på Porschevent för några år sen. Sjukt kul och ingen som höll tillbaka eller sa åt en att ta det lugnt om vi säger så
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar som "sport turismo" är här väldigt snart.
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.Gargamel skrev:Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Min kärra har inget med fleet edition att göra med, vad jag vet..taliz skrev:En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.Gargamel skrev:Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
SwedishAdvocate skrev:Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Härligt!taliz skrev:Verkar som "sport turismo" är här väldigt snart.
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
Denna som jag verkligen ser fram emot att testa. Skönt att få mer utrymme, men samtidigt slippa SUV-stuket. Tror detta kan bli en hit för Porsche.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det må så vara, kanske är att porschen troligen har operationell leasing och eqc:n har inte det. På flera ställen har jag sett att porschen inte kräver förhöjds månadsavgift, men EQC:n fick jag tjonga in runt 55000krBjelke skrev:Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
Leasingavgiften vill jag nog minnas för porschen är på 1500mil/år och EQC:n var det nog minst 3000 vill jag minnas.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Helt vilda spekulationer eftersom jag är lekman när det handlar om att 'prångla ut' 'millebilar':...Bjelke skrev:.../ Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
Det har ju skrivits lite på det här forumet om bilar vars leasingerbjudanden enligt uppgift subventionerats från tillverkaren av olika anledningar. Audi E-tron är ju en av de modeller som nämnts och som jag kommer ihåg på rak arm. Och det är väl samma koncern som Porsche...
Kanske vill VAG/Porsche få upp produktionen av Taycan av olika anledningar.
De vill kanske ha lite högre produktion i fabriken.
De tänker kanske även långsiktigt och ser en chans att locka till sig nya kunder som de i framtiden tänker sig som repeat-customers. Det verkar ju t.ex. som icke-skogsmullekombin Taycan Turismo är nära förestående. En del som de säljer till nu kanske kommer vara villiga att byta till den när den kommer...
De vill kanske få ut mer bilar på marknaden för att den vägen få till lite mer försäljning via word of mouth -- ungefär som Tesla gjorde en gång i tiden. Det verkar ju som de har en rätt bra produkt... I Sverige är det ju vidare snart förhoppningsvis dags att öppna upp efter Corona -- samt att sommaren med allt vad det kan innebära av ökad produktexponering står för dörren...
Porsche behöver kanske öka sin försäljning av elbilar för att undvika straffavgifter pga av sin fossil-försäljning...
Av ovanstående anledningar (plus kanske ytterligare som inte jag har koll på) så har VAG/Porsche kanske valt att för tillfället (plus för okänd tid framöver) subventionera Taycan lite extra...
Eller nåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här är det min fru som är brevlådeansvarig. Hon hade inte hämtat på ett par dagar och nu är eventet fullbokat. Lika bra. Hade nog inte orkat åka dit ändå.Bjelke skrev:Fick precis lite olika material från Porsche, bla ett stort reklamblad om alla Porsche-modeller och en
inbjudan där man kan få kika på alla modellerna...
”Back to the future- upplev dåtid, nutid och framtid”
En mycket träffande beskrivning tycker jag.... ”dåtid”.... vet inte om jag tycker det var så smart formulerat...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Största orsaken så får mig att (nu denna gången) avstå från att testa en Taycan i ett par år.MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tror också det är något problem med just hans bil (kanske något glapp i kontakten).taliz skrev:Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
Däremot att det endast är 4 st Ionity-stolpar på den Ionity-station som var närmast London, och att 2 av 4 st var trasiga (hade inte med hans bil att göra) är ju rätt typiskt Ionity, och samtidigt rätt otypiskt för hur det ser ut på en SuC-anläggning.
Att 50% av stolparna inte fungerar är inte OK någonstans (men sett liknade i en video från Björn Nyland, och även i ett antal andra YouTubefilmer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är nog i runda slängar 30-50% av stationerna som har minst en ur funktion när man kikar i ngn app. Det är dåligt kan man lugnt säga. Kollade i söndags em då det ju var stor resdag. Längs E4 var det fullt på Ionity från Värnamo upp till Norrköping. Så jag tror att denna sommaren kommer vara mycket sämre än förra med alla nya ID:s, Taycans och påfyllning av e-trons plus resten. Om jag är på semesterresa skulla jag kunna ta att få vänta ngn gång. Men om man hade ex landställe som krävde laddning för resan skulle jag tänka mig för i nuläget.martinot skrev:Tror också det är något problem med just hans bil (kanske något glapp i kontakten).taliz skrev:Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
Däremot att det endast är 4 st Ionity-stolpar på den Ionity-station som var närmast London, och att 2 av 4 st var trasiga (hade inte med hans bil att göra) är ju rätt typiskt Ionity, och samtidigt rätt otypiskt för hur det ser ut på en SuC-anläggning.
Att 50% av stolparna inte fungerar är inte OK någonstans (men sett liknade i en video från Björn Nyland, och även i ett antal andra YouTubefilmer).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tittar man på SuC i Ulricehamn, så har de typ 20 st, och jag har aldrig sett fler än 4 st okuperats samtidigt.MWall skrev:Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad...MWall skrev:Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24