Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Force-Walker skrev: 20 okt 2023 09:41
Innodrive som man köper via FOD, skiljer sig lite från fabriksinnodrive.

Se denna posten:
https://www.taycanforum.com/forum/threa ... post-53901

Min bil har ACC och ALK (Active lane keeping), porschesäljaren visste inte om tidigare ägaren hade köpt ALK via FOD det eller om det var en bugg som gjorde att jag hade det. Men det funkar fortfarande för mig.

Tycker ALK funkar bra, ungefär lika bra som Volvos pilot assist som jag var mycket nöjd med (XC60 -18).
Enda jag inte gillar är att på volvos var det mycket smidigt att stänga av pilot assist. Bara trycka på rattknappen åt vänster (om jag minns rätt). På Taycan måste man in i menyn till vänster om hastighetsmätaren och trycka av att den inte skall ha på det när man kör med farthållaren.
Men jag kör alltid med det ändå, men var som sagt skönt att kunna stänga av det snabbt när man körde Volvo.
Du kan även stänga av under ”bil” och ”assistans” (har jag för mig det heter), klicka bort i rutan. På stora skärmen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Det är lite intressant med fake ”motorljud” på elbil. I BMW i4 avskyr jag det, låter så artificiellt att det bare inte funkar. Samma med Jaguar i-pace, låter bara konstigt. Men i Taycan har Porsche på något sätt klarat att faktiskt få till det riktigt bra. Jag har försökt analysera varför det är så och min analys ger tre viktiga argument. Dels så kommer ljudet bakifrån, där man förväntar att motorljud/avgasljud ska komma från (1). I BMWn kommer det överallt ifrån och då blir det onaturligt. Sen har Porsche lyckats få till ett ljud som låter elektriskt, men ändå påminner om Porsches boxer-6a på nåt finurligt sätt, det bubblar liksom (2). I BMW har Hans Zimmer bara gått helt bonkers på rymdljud, not amusing. Sen låter Taycan ganska kul på utsidan (3), maffigt, inte bara ett sånt könlöst fotgängar-varningsljud, som de flesta övriga elbilar har. Även etron GT verkar ha ett sådant maffigt ljud på utsidan, jag vet dock inte hur den låter på insidan.

Det var min lilla analys så här på fredagskväll efter en öl :D
PS. Jag orkar inte köra med ljudet på om jag kör mer än 15min, då stänger jag av det 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av ObscureEconomist »

Tyckte ljudet som fanns i i4an när bilen släpptes ändå var ganska okej, lite fake men samtidigt lite realistiskt. Det nya som det byttes ut till i en uppdatering är däremot hemskt
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev: 28 okt 2023 07:54
Tyckte ljudet som fanns i i4an när bilen släpptes ändå var ganska okej, lite fake men samtidigt lite realistiskt. Det nya som det byttes ut till i en uppdatering är däremot hemskt
håller med! men tycker du inte det är lite konstigt i i4 när ljudet kommer från alla högtalare och inte bara bak? Det stör jag mig på efter att jag upplevt hur det blir när det bara kommer bakifrån, för att härma vanligt avgasljud.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

något jag verkligen saknar i Taycan är BMWs iDrive-hjul. Det är så sjukt smidigt och lätt att navigera runt i systemet med hjulet istället för att fippla på touchskrämarna! Mycket mer trafiksäkert. Allt på touch är verkligen ett minus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:13
något jag verkligen saknar i Taycan är BMWs iDrive-hjul. Det är så sjukt smidigt och lätt att navigera runt i systemet med hjulet istället för att fippla på touchskrämarna! Mycket mer trafiksäkert. Allt på touch är verkligen ett minus.
Jag som kört BMW i många år (haft iDrive-utrustade BMW sedan 2006) saknar också hjulet. När jag justerat in stol och ratt för en bekväm sittposition i Teslan hamnar en del av skärmen för långt bort, så jag måste sträcka på mig så mycket att ryggen tappar kontakten med ryggstödet. Det hade jag inte behövt om bilen varit försedd med en motsvarighet till iDrive-hjulet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Där kom det ja, tog längre tid än jag hade väntat :lol:

Om man hade haft BMWs iDrive-hjul kombinerat med Teslas infotainment MEN med möjlighet att använda CarPlay/Android Auto så hade man haft ett perfekt system! Snappy, lätt att använda, alla möjligheter, hade älskat det! Per idag så är det inget system som tickar av alla boxar tyvärr. Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.
Här tror jag få håller med dig. Taycan (och e-tron GT) verkar vara en fantastisk bil på många sätt, men följer man Taycan-grupperna på tex FB så verkar just infotainment vara det ägarna är minst nöjda med (och många kommer såklart från Tesla). Sen står ju inte Teslas system stilla som bekant, det utvecklas ju kontinuerligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev: 28 okt 2023 12:05
HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.
Här tror jag få håller med dig. Taycan (och e-tron GT) verkar vara en fantastisk bil på många sätt, men följer man Taycan-grupperna på tex FB så verkar just infotainment vara det ägarna är minst nöjda med (och många kommer såklart från Tesla). Sen står ju inte Teslas system stilla som bekant, det utvecklas ju kontinuerligt.

Jag säger inte att Porsches eller BMWs system är bättre, bara att Teslas inte är så top notch som det var tidigare. Nu för tiden förväntar man att kunna ha sina egna appar, men det går inte hos Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
Om man hade haft BMWs iDrive-hjul kombinerat med Teslas infotainment MEN med möjlighet att använda CarPlay/Android Auto så hade man haft ett perfekt system! Snappy, lätt att använda, alla möjligheter, hade älskat det!
Det hade varit en väldigt fin kombo som även jag hade uppskattat.
HelectriC skrev: 28 okt 2023 12:08
Nu för tiden förväntar man att kunna ha sina egna appar, men det går inte hos Tesla.
Instämmer. Detta är den absolut största bristen hos Tesla infotainment IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Har tänkt på några features som bilen har sen jag fick den. Den har en startknapp, men den behöver man inte använda ej heller deaktivera. Jag visste inte ens att den var där förrän efter några dagar av ägarskap. Jag går in i bilen, startar genom att välja Drive. Stannar, trycker på Park och går ur bilen. Vem använder knappen? :lol:

Sen är det sjukt skönt att bilen i stort sett inte piper/plingar för någonting. Enda jag kommer på är om man kör iväg utan att ha på bältet. Alla småpling, som är i de flesta bilar är helt frånvarande i Taycan, fantastiskt 8-)

En sjukt irriterande funktion är dock att man måste aktivera bakrutetorkaren och spolning för att kunna spola backkameran. Jag vill ju inte använda bakrutetorkaren, då repar jag bakrutan. Taycan sedan har en knapp för att starta kameraspolning eftersom den inte har en bakrutetorkare, men kombin har inte denna (elektroniska) knapp. Det är för mig en stor gåta!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HerrNilsson »

Har Taycan OTA updates?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av lawe »

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

HerrNilsson skrev: 16 nov 2023 16:51
Har Taycan OTA updates?

Ja, men har för mig att det är begränsat till på funktioner som inte påverkar själva körningen. Dvs en knapp för spolning av backkameran hade dom enkelt kunnat lägga till och pusha ut OTA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 17 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.

Hade varit väldigt intressant att höra argumentet för att inte låta föraren bestämma själv när det inte kräver något mer än några rader kod.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

HelectriC skrev: 17 nov 2023 10:00
taliz skrev: 17 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.

Hade varit väldigt intressant att höra argumentet för att inte låta föraren bestämma själv när det inte kräver något mer än några rader kod.
Håller helt med i sak men jag tror det är mer än "några rader kod". Det är säkert massor av olika revisioner av motorer med olika firmware et.c.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Jag läste nånstans att den regenereringen som man faktiskt kan aktivera i Taycan ska motsvara motorbroms i tredje växel med en 911 :D om det stämmer eller inte, kan jag inte svara på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 17 nov 2023 12:36
Jag läste nånstans att den regenereringen som man faktiskt kan aktivera i Taycan ska motsvara motorbroms i tredje växel med en 911 :D om det stämmer eller inte, kan jag inte svara på.
Undra vilken växel på 911 min Zoe motsvarar. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Jo, det var synd! :( Bäst är om man kan välja, men tack ändå. Återkom dock om de någon gång fixar det i en OTA-uppdatering, eller på verkstad (om det inte går via OTA). Den dagen är jag verkligen intresserad av en Taycan. Grymt fin bil i övrigt. Förstår att du är nöjd!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av lawe »

Visst är jag sugen på en Taycan, men frågan är om man vågar dra på sig den kostnaden för en bil som hör till den "första" vågen av elbilar? Elbilar är relativt ny teknik (iaf i den omfattning vi ser nu) och hur kommer värdet på en Taycan stå sig i takt med att nyare generationer av bilar kommer ut på marknaden?
Skriv svar