Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Leaf skrev:
Nu är inte just den ägarinnan någon intresserad bilperson, så där finns ingen egentlig info att hämta. Den korta provkörningen gav mig inte heller så mycket extra info.
Därav mitt intresse om att läsa hur intresserade och insatta ägare upplever bilen över tid.
Vad tyckte om att köra den?

Var det alldeles för kort sträcka du fick prova så skulle jag boka in mig för en riktigt provtur hos en Porschehandlare (om inte kollegan ha möjlighet eller viljan till någon längre provkörning).

Även om det inte är fel att läsa och diskutera i forum som detta (gör ju det själv gärna), så är det inget som slår verkligheten och förstahandserfarenheter (men du gör självklart precis hur du vill, och det är inget som jag skall lägga mig i).

Sedan kan det väl finnas jättemycket bra praktisk information att inhämta från en som både äger och använder en produkt dagligen, även om den personen inte är någon "nörd".

Upplever oftast tvärt om; det är just de personerna som man kan få en mer ärlig verklighetsuppfattning om av en produkt (entusiaster tenderar ofta att lätt bli lite "biased").
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.
Kul!

Avväntar rapport i tråden. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.
Kul!

Avväntar rapport i tråden. :)
Jag kan redan nu rapportera att bagaget är större och huvudutrymmet i baksätet är bättre.
Varsågod. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Jo, större är ju givet, men frågan är väl mer om tillräckligt mycket större.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Lystico »

Är det någon som lyckats få bättre än 3% rabatt?
Kollar nämligen på RWD versionen
P3D-20 Grå med vit inredning
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Range test av taycan RWD. Inte illa får man säga. 470 km i 110 km/h.

Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Force-Walker »

Lystico skrev:
Är det någon som lyckats få bättre än 3% rabatt?
Kollar nämligen på RWD versionen
Fick 25tusen rabatt utan förhandling på RWDversionen. ( blir ju ca 2,5% innan extrautrustning)
Säljaren sa att nordic paketet är extremt förmånligt så han inte kunde ge mer rabatt.

Ni som köpt Taycan vad tror ni den kommer ha för värdeminskning?

Sen undrar jag om någon vet hur bra porsches lane keep assist funkar?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Range test av taycan RWD. Inte illa får man säga. 470 km i 110 km/h.

Riktigt bra faktiskt, längre än vad jag (oftast) ens pallar att köra i sträck :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

Nu trummar VAG på rejält i USA...

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Svinbra video ju! :)
”I think I`m drifting” :lol: :mrgreen: 8-)
Sen är man ju gammal Matrix-nörd också så... :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Svinbra video ju! :)
”I think I`m drifting” :lol: :mrgreen: 8-)
Sen är man ju gammal Matrix-nörd också så... :mrgreen:
Håller med. Aldrig har man sett Keanu Reeves så lycklig :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Går laddningen för fort?
Nu kan du sänka laddhastigheten.
Samtidigt har laddningsfunktioner lagts till som är särskilt avsedda för dig som vill behålla en så bra batterihälsa som möjligt.

Eftersom det inte är något nytt i det faktum att du helst inte bör ladda elbatterier helt. Det är hälsosamt att ställa in laddningsgränsen något lägre än 100 procent.
Samtidigt är det inte heller önskvärt att ladda mycket med mycket hög effekt. Därför har Porsche nu infört en tillvalsgräns på 200 kW
som den högsta laddningseffekten, mot 270 kW vilket är bilens maximala effekt. Detta hjälper till att förlänga batteriets livslängd,
en funktion som är ny på 2021-modeller (efter september 2020), och som efter en uppdatering nu också kommer att finnas tillgänglig på de tidigare modellerna av Taycan.
https://www.elbil24.no/nyheter/porsche- ... n/73560275
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

ska man in och tex äta lunch så är 270kW alldeles för fort om man inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Även 200kW är för fort. Borde gå att välja i intervall om 50kW och neråt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
ska man in och tex äta lunch så är 270kW alldeles för fort om man inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Även 200kW är för fort. Borde gå att välja i intervall om 50kW och neråt.

Som med värmaren, ställ in tiden när det ska vara klart. Inte poppis vid kö dock. ;)
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hed »

För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?
Det går jättebra om dip switchen i väggboxen är ställd till att acceptera alla bilar. Default är att de ska klara det, så antagligen behöver du inte ändra nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dfa »

HelectriC skrev:
hed skrev:
För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?
Det går jättebra om dip switchen i väggboxen är ställd till att acceptera alla bilar. Default är att de ska klara det, så antagligen behöver du inte ändra nåt.
Min Wallconnector (äldre modellen) var inte ställd att ladda andra märken så jag fick ändra DIP switch själv, men efter det funkar det fint.
Lite lurigt att öppna wallconnectorn, en Torx med hål i som man iofs fick med men nu har jag nog slarvat bort den.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hed »

Grymt. Tack för svaren.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »



Kategorin underhållning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av MWall »

Jag såg en Taycan (vit turbo) i verkligheten idag på Ionity i Gränby. Var där och korrigerade däcktrycket på sommardäcken. Lite roligt för han var själv på fyra laddare samtidigt som det var kö in till pumparna på Circle K.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »



Det går fort nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle inte sakna Panamera iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Jag skulle inte sakna Panamera iaf...
Jag hade nu gärna tagit en el driven Panamera - hade passat familjen bättre än Taycan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:


Det går fort nu.
Ja verkligen. Snart finns det väl bara SUV kvar. Alla förväntas vilja ha en.
Skriv svar