Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Postat: 11 dec 2020 15:44
"Vad vill alla barn ha ?"
Snabbare laddare så klart!
Men vad kan man göra i verkligheten i Sverige (EU) idag ?
Pårsche skryter ju med 350 kW laddning,
men i verkligheten kan man bara ladda dom med max 270 kW.
Varför då då undrar barnen?'
Stora stygga EU har något dom kallar ett Direktiv,
det säger att prylar som vi barn (lekmän) får lägga händerna på
får har en max spänning på max 600 Volt.
Om ni kommer ihåg Pårsche så ville dom köra snabbare med 800 Volt, Oops.
Ionity var tidiga med super duper ultra laddare som skulle klara 350 kW.
Det är fler som köpt dessa, här tex. CircleK som begränsat dom till 150 kW
men det är samma laddare.
Men den lille elektrikern tittar givetvis på baksidan för att se vad som döljer sig inuti:
Nummer ETT dom tillverkas i Australien !!!
Hur mycket kan en sådan här svälja, effekt in i skåpet ?
950 Vdc * 380 Amp = 361 kW in
Alltså hur mycket den kan ta emot från utsidan.
Nästa är hur mycket kan den leverera till en bil,
2 siffror som båda är max värden,
920 Volt samt 500 Amp
Multiplicerar man dom så blir det mer än vad den kan ta emot.
Men vad kan/får den lämna ifrån sig inom EU ?
600 Vdc * 500 Amp = 300 kW
Sedan är det en del förluster,
det blir värme i skåpet och kabeln blir varm (vätskekyld) etc. säg 10%.
In i bilen blir det kvar 270 kW maximalt
Om Pårsche fått köra med full fart, 800 Vdc * 500 Amp - 10% = 360 kW
Vad kan vi räkna med för fart om vi kör vår favorit, en Tesla, till bespisning?
Tesla valde en spänning som är tillåten i hela världen, 400 Volt.
Då blir det 400 Volt * 500 Amp - 10% = 180 kW till en Tesla
Är det värt pengarna ?
Jag håller mig till Tesla SuC, bättre pris och dom bara fungerar ...
Om Tomten är go o glad kanske vi får fler 250 kW Suc efter Jul.
Snabbare laddare så klart!
Men vad kan man göra i verkligheten i Sverige (EU) idag ?
Pårsche skryter ju med 350 kW laddning,
men i verkligheten kan man bara ladda dom med max 270 kW.
Varför då då undrar barnen?'
Stora stygga EU har något dom kallar ett Direktiv,
det säger att prylar som vi barn (lekmän) får lägga händerna på
får har en max spänning på max 600 Volt.
Om ni kommer ihåg Pårsche så ville dom köra snabbare med 800 Volt, Oops.
Ionity var tidiga med super duper ultra laddare som skulle klara 350 kW.
Det är fler som köpt dessa, här tex. CircleK som begränsat dom till 150 kW
men det är samma laddare.
Men den lille elektrikern tittar givetvis på baksidan för att se vad som döljer sig inuti:
Nummer ETT dom tillverkas i Australien !!!
Hur mycket kan en sådan här svälja, effekt in i skåpet ?
950 Vdc * 380 Amp = 361 kW in
Alltså hur mycket den kan ta emot från utsidan.
Nästa är hur mycket kan den leverera till en bil,
2 siffror som båda är max värden,
920 Volt samt 500 Amp
Multiplicerar man dom så blir det mer än vad den kan ta emot.
Men vad kan/får den lämna ifrån sig inom EU ?
600 Vdc * 500 Amp = 300 kW
Sedan är det en del förluster,
det blir värme i skåpet och kabeln blir varm (vätskekyld) etc. säg 10%.
In i bilen blir det kvar 270 kW maximalt
Om Pårsche fått köra med full fart, 800 Vdc * 500 Amp - 10% = 360 kW
Vad kan vi räkna med för fart om vi kör vår favorit, en Tesla, till bespisning?
Tesla valde en spänning som är tillåten i hela världen, 400 Volt.
Då blir det 400 Volt * 500 Amp - 10% = 180 kW till en Tesla
Är det värt pengarna ?
Jag håller mig till Tesla SuC, bättre pris och dom bara fungerar ...
Om Tomten är go o glad kanske vi får fler 250 kW Suc efter Jul.