FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

Jordad skrev:
Miljöpartiet har inte varit ensamma i regering och man har dessutom en blocköverskridande överenskommelse som bakbinder dem ännu mer. Det finns en tydlig gräns för vad ett parti med bara 4,4% av rösterna kan åstadkomma.

Senaste budgeten innehåller ändå en del som är riktigt bra. Även några idiotsaker enligt mig men det viktiga är helheten. Länk: https://www.mp.se/just-nu/gronaste-budg ... om-tiderna
Visst är det så, sossarna är nog också betydligt mer vana att förhandla. Men ändå, jag upplever inte en stor frustration hos MP att de inte får igenom sin politik. Tvärtom är de stolta över alla "framgångar". Och det är väl här mitt problem med MP också till stor del ligger; jag tycker att de inte gör i närheten av tillräckligt, medan de själva nöjer sig med sina procentuella beräkningar från låga nivåer och udda ministerposter.

När MP tog makten med S var jag ändå positivt inställd (trots att jag inte röstade på någon av dem) och tänkte att nu kanske det ändå händer något på miljöfronten. Men jag är bara besviken över allt duttande.
MS P85 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av GreenMachine »

iAkita skrev:
GreenMachine skrev:
iAkita skrev:
Banane skrev:
ermase skrev:
Förutfattade meningar om miljöpartister och smutskastning av MP rent generellt är en agenda extremhögern drivit länge och helt uppenbart har man lyckats. Visst det går att ifrågasätta mycket av det MP säger och gör men det gäller mer eller mindre samtliga partier inte minst SD. Så för att se framåt tror jag att det gäller att fokusera mer på vad respektive parti gör/föreslår som är bra och som faktiskt bidrar till både miljö och klimat istället för att fokusera på att vinna billiga poänger med pajkastning. Alla partier och åsikter kan bidra och inte mist MP om du släpper skygglapparna.
Miljöpartiet är ett radikalt vänsterparti med en synnerligen naiv syn på världen. Det behöver man inte vara extremhöger för att se. Men tack för att du låter påskina att jag är hjärntvättad av extremhögern. Apropå pajkastning.
Personligen tycker jag att det är betydligt mer naivt att förminska eller rentutav blunda för de klimatförändringar vi står inför, och istället fokusera på att smutskasta ett av de få partier i Sveriges riksdag som tar problemet på allvar. Att du kallar MP ett radikalt vänsterparti visar tydligt att du inte satt dig in i deras partiprogram, utan istället baserar din åsikt på nyhögerns försök till smutskastning. Att påskina att du blir kränkt av detta ger jag inte mycket för.
Du får gärna ge något exempel på vad du menar med att de tar problemet på allvar? Att driva kulturklubb på söder lär ju knappast rädda planeten och bara att man väljer att göra en fältbiolog till finansmarknadsminister visar på att man inte tar något som helt på allvar utan mest ser det som en klubb för livsstilsprofilering.

Om man faktiskt tog miljöfrågan på allvar så hade man drivit en politik och åsikter som även jag hade kunnat stödja för JA, jag tycker att frågan är väldigt viktig.
De har redan gjort en hel del. Det viktigaste är kanske att de drivit fram det klimatpolitiska ramverket som innehåller bland annat klimatlagen. Du kan läsa mer om vad som gjordes konkret under första mandatperioden, och tänka mål och åtgärder framöver, i länken nedan:

https://www.mp.se/sites/default/files/k ... 15-feb.pdf
Hmm? Ordet ”Klimat-lag” rullar ju fint på läpparna men då den ”lag” du menar inte betyder något i praktiken så får man väl bara konstatera att det ligger helt i linje med i princip alla andra förslag och åtgärder som läggs fram från detta parti. Senast igår så kom man med förslag på att miljöbeskatta cigaretter, eller rättare sagt cigarettfilter. Det är ju inte så att kommunernas gatukontor kommer att få en miljard extra om året att plocka upp fimpar för så på vilket sätt mängden microplast med det skulle minska är en gåta? Samma sak med platspåseskatt och annat trams som bara gör folk förbannade utan att på något sätt påverka vare sig klimat eller miljö. Sorry men det är inte att ta frågan på allvar. Det är att driva kulturklubb för personer med behov av att omge sig av en naturnära image och livsstils-profil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Swede1 skrev:
Snabbaste sättet att minska hela världens co2 utsläpp är att Kina hamnar i depression. 2016 minskade co2 med ca 3 % och Kina bnp ner ca 5 %. Martinot har en sund kritisk inställning till klimatalarmismen. Att lägga stor vikt vid en idealistisk tonårings (som troligen har egna problem/diagnoser som hon projicerar på övriga världen) uttalanden gör inte jag. Jag tycker Sverige mest får fördelar om det blir några grader varmare och mer nederbörd. Finns många fördelar med klimatförändringar som sällan påtalas. Alltid är det panik och katastrof som väntar men alla som får det bättre hör man sällan något om. Det växer snabbare, mindre uppvärming behövs, mer vattenkraft. Wilderäng i GP har givna synpunkter. Berkley Earth verkar ha trovärdiga data över utvecklingen utan att komma med katastrof scenarier. Nån här gav mig länken förut. (Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack).

http://berkeleyearth.org/
Det här tycker jag är ett intressant inlägg.

Swede1 här skriver: "(Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack)." Detta samtidigt som hen gör sig skyldig till personangrepp på Greta Thunberg (!)...

Och jag som trodde att personangrepp inte var tillåtna enligt forumets regler...

När det gäller Greta Thunberg är det tydligen fritt fram.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av GreenMachine »

SwedishAdvocate skrev:
Swede1 skrev:
Snabbaste sättet att minska hela världens co2 utsläpp är att Kina hamnar i depression. 2016 minskade co2 med ca 3 % och Kina bnp ner ca 5 %. Martinot har en sund kritisk inställning till klimatalarmismen. Att lägga stor vikt vid en idealistisk tonårings (som troligen har egna problem/diagnoser som hon projicerar på övriga världen) uttalanden gör inte jag. Jag tycker Sverige mest får fördelar om det blir några grader varmare och mer nederbörd. Finns många fördelar med klimatförändringar som sällan påtalas. Alltid är det panik och katastrof som väntar men alla som får det bättre hör man sällan något om. Det växer snabbare, mindre uppvärming behövs, mer vattenkraft. Wilderäng i GP har givna synpunkter. Berkley Earth verkar ha trovärdiga data över utvecklingen utan att komma med katastrof scenarier. Nån här gav mig länken förut. (Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack).

http://berkeleyearth.org/
Det här tycker jag är ett intressant inlägg.

Swede1 här skriver: "(Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack)." Detta samtidigt som hen gör sig skyldig till personangrepp på Greta Thunberg (!)...

Och jag som trodde att personangrepp inte var tillåtna enligt forumets regler...

När det gäller Greta Thunberg är det tydligen fritt fram.
Vet inte om hon är medlem i forumet ?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av thnis »

GreenMachine skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Swede1 skrev:
Snabbaste sättet att minska hela världens co2 utsläpp är att Kina hamnar i depression. 2016 minskade co2 med ca 3 % och Kina bnp ner ca 5 %. Martinot har en sund kritisk inställning till klimatalarmismen. Att lägga stor vikt vid en idealistisk tonårings (som troligen har egna problem/diagnoser som hon projicerar på övriga världen) uttalanden gör inte jag. Jag tycker Sverige mest får fördelar om det blir några grader varmare och mer nederbörd. Finns många fördelar med klimatförändringar som sällan påtalas. Alltid är det panik och katastrof som väntar men alla som får det bättre hör man sällan något om. Det växer snabbare, mindre uppvärming behövs, mer vattenkraft. Wilderäng i GP har givna synpunkter. Berkley Earth verkar ha trovärdiga data över utvecklingen utan att komma med katastrof scenarier. Nån här gav mig länken förut. (Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack).

http://berkeleyearth.org/
Det här tycker jag är ett intressant inlägg.

Swede1 här skriver: "(Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack)." Detta samtidigt som hen gör sig skyldig till personangrepp på Greta Thunberg (!)...

Och jag som trodde att personangrepp inte var tillåtna enligt forumets regler...

När det gäller Greta Thunberg är det tydligen fritt fram.
Vet inte om hon är medlem i forumet ?
Det hoppas jag verkligen inte att de som cyniskt utnyttjar och knuffar henne framför sig har ordnat. Det är nog ingen som har något emot Greta i sig men däremot de som cyniskt utnyttjar henne för sina egna intressen. Jag tycker bara synd om henne faktiskt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av iAkita »

thnis skrev:
GreenMachine skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Swede1 skrev:
Snabbaste sättet att minska hela världens co2 utsläpp är att Kina hamnar i depression. 2016 minskade co2 med ca 3 % och Kina bnp ner ca 5 %. Martinot har en sund kritisk inställning till klimatalarmismen. Att lägga stor vikt vid en idealistisk tonårings (som troligen har egna problem/diagnoser som hon projicerar på övriga världen) uttalanden gör inte jag. Jag tycker Sverige mest får fördelar om det blir några grader varmare och mer nederbörd. Finns många fördelar med klimatförändringar som sällan påtalas. Alltid är det panik och katastrof som väntar men alla som får det bättre hör man sällan något om. Det växer snabbare, mindre uppvärming behövs, mer vattenkraft. Wilderäng i GP har givna synpunkter. Berkley Earth verkar ha trovärdiga data över utvecklingen utan att komma med katastrof scenarier. Nån här gav mig länken förut. (Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack).

http://berkeleyearth.org/
Det här tycker jag är ett intressant inlägg.

Swede1 här skriver: "(Och personangrepp, tack, men nej tack, sakfrågan tack)." Detta samtidigt som hen gör sig skyldig till personangrepp på Greta Thunberg (!)...

Och jag som trodde att personangrepp inte var tillåtna enligt forumets regler...

När det gäller Greta Thunberg är det tydligen fritt fram.
Vet inte om hon är medlem i forumet ?
Det hoppas jag verkligen inte att de som cyniskt utnyttjar och knuffar henne framför sig har ordnat. Det är nog ingen som har något emot Greta i sig men däremot de som cyniskt utnyttjar henne för sina egna intressen. Jag tycker bara synd om henne faktiskt.
unnamed.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Kriper »

Vem är det som som cyniskt utnyttjar och knuffar henne framför sig? Kolla videon och fatta att hon står på egna ben. Hon är inte helt olik Elon när hon ställer en hel värld till svars.
Om folk klarar av att hitta skit om Greta från diverse tveksamma "källor" så kan man också anstränga sig för att kolla upp fakta.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev:
Farfar.jpg
Klockrent!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Niklas Z »

Något av det mest bisarra när klimatfrågan diskuteras är folk som hänger upp sig på Greta Thunberg. Klimatet är ett område där forskningen är tydlig. Finns ingen anledning att ens fundera över vad (eller vilka) som driver Greta, eller på annat sätt hänga upp sig på henne.
Och det finns ingenting som tyder på att det vidtas för drastiska åtgärder mot klimathotet. Problemet är det motsatta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av bonath »

Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

bonath skrev:
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av GreenMachine »

Banane skrev:
bonath skrev:
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.
Hur man ska lösa de utmaningar som finns i klimatfrågan är ju en sak men jag aldrig heller förstått hur vissa kan reta upp sig så mycket på just henne.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LasseTM »

GreenMachine skrev:
Banane skrev:
bonath skrev:
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.
Hur man ska lösa de utmaningar som finns i klimatfrågan är ju en sak men jag aldrig heller förstått hur vissa kan reta upp sig så mycket på just henne.
För att hon är ung, kvinna och intelligent?
Mitt jobb var fullt av gamla gubbar med åsikter från 1800 talet och alla hatade henne.
Gick inte prata med människorna om varken det ena eller det andra, kvinnor är till för att städa huset var ungefär deras åsikter.
Jag förstår varför folk hatar henne men jag tycker det är helt fel.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

bonath skrev:
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Precis. Det är ju egentligen inte alls kontroversiellt. Och vetenskapen efterfrågar åtgärder låååångt bortom dom som politikerna planerar för att begränsa uppvärmningen. Så lyssnar man på vetenskapen ser det ju hopplöst ut och vi borde snabbt börja förbereda oss på konsekvenserna istället för att tjafsa om signalpolitik.
Det enda hoppet är väl att vetenskapen har fel?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
bonath skrev:
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Precis. Det är ju egentligen inte alls kontroversiellt. Och vetenskapen efterfrågar åtgärder låååångt bortom dom som politikerna planerar för att begränsa uppvärmningen. Så lyssnar man på vetenskapen ser det ju hopplöst ut och vi borde snabbt börja förbereda oss på konsekvenserna istället för att tjafsa om signalpolitik.
Det enda hoppet är väl att vetenskapen har fel?

När jag var 12-13 år (tror jag, kanske var yngre) så hade jag en enorm existentiell ångest över larmrapporterna om det växande ozonhålet i atmosfären. Jag mådde så dåligt, drömde mardrömmar om att stå i skuggan utomhus och gå ut i solskenet för att bokstavligen brännas ihjäl och förkolnas.

Jag antar att Greta har något liknande. Hon mår nog rejält dåligt på ett sätt som är svårt att förstå för vuxna. Ungdomar är känsliga och saknar lite perspektiv. I det här fallet är det ju bra för det gör hennes röst starkare och hon kan se problemet klarare utan en massa skymmande vardagsproblem. Hennes autism gör den här effekten säkert ännu mycket starkare.

Men om man ska peka ut något som gör att folk retar sig är det nog just hennes gränslösa engagemang som skaver. Hennes oresonlighet.

Jag väljer dock att se det positiva med henne. För mig fungerar hon som en väckarklocka och är inte en auktoritet i sig själv. Kan dock inte låta bli att imponeras av hennes intelligens, fina engelskakunskaper och hennes sociala utveckling. Hon har verkligen vuxit som människa mitt i allt detta.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Svenssons skrev:
ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Ursäkta sent svar.
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.

Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade

Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.

Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

ermase skrev:
Svenssons skrev:
ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Ursäkta sent svar.
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.

Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade

Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.

Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
I min bekantskapskrets finns fyra människor som hakade på och köpte elcykel. När det begav sig fanns det planer att använda cykeln till jobbet året runt som om det vore ansträngningen att trampa som gör cykeln till ett sämre alternativ i dåligt väder.
Alla fyra har nu cyklarna undanställda och dom kommer inte ens fram när det gäller att cykla in till stan för en öl utan den gamla, mekaniska cykeln används då med argumentet att elcykeln är mer stöldbegärlig.

Dom här undersökningarna man gjort, går dom ut på att fråga personer som köpte cyklar och fick bidrag? Mina fyra bekanta har lite svårt att erkänna att dom inte använder sina cyklar som dom ursprungligen tänkte.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
ermase skrev:
Svenssons skrev:
ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Ursäkta sent svar.
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.

Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade

Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.

Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
I min bekantskapskrets finns fyra människor som hakade på och köpte elcykel. När det begav sig fanns det planer att använda cykeln till jobbet året runt som om det vore ansträngningen att trampa som gör cykeln till ett sämre alternativ i dåligt väder.
Alla fyra har nu cyklarna undanställda och dom kommer inte ens fram när det gäller att cykla in till stan för en öl utan den gamla, mekaniska cykeln används då med argumentet att elcykeln är mer stöldbegärlig.

Dom här undersökningarna man gjort, går dom ut på att fråga personer som köpte cyklar och fick bidrag? Mina fyra bekanta har lite svårt att erkänna att dom inte använder sina cyklar som dom ursprungligen tänkte.

Dessutom är det ett utpräglat storstadsstöd. (inte förvånande då det kommer från MP) Ute på landet där det saknas cykelvägar är det förenat med livsfara att cykelpendla under vintern. Där har vi mycket att lära av norra Tyskland där cykelvägar är så vanliga att det sätts upp varningsskyltar där det saknas cykelväg så att bilister ska vara medvetna om att det kan finnas cyklister på vägen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Där har vi mycket att lära av norra Tyskland där cykelvägar är så vanliga att det sätts upp varningsskyltar där det saknas cykelväg så att bilister ska vara medvetna om att det kan finnas cyklister på vägen.
I tyskland är man mycket duktig på att skylta på landsväg. Sänker man från generell hastighetsgräns finns det så gott som alltid en konkret anledning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Svenssons skrev:
ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Ursäkta sent svar.
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.

Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade

Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.

Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Säg till om du hittar några forskarrapporter om det, de under bilag 5 är undersökningar av större eller mindre enkäter och studerar folks förändrade beteende, inte faktiska miljöpåverkan. Naturvårdverkets rappot har denna slutsats (min fetstil):
Utvärderingen kan som redan konstaterats inte göra någon tillförlitlig analys av
i vilken grad elfordonspremien har lett till ökad elcykelanvändning.
Däremot är det vår bedömning att ökad elcykling, vare sig denna ökning beror på elfordonspremien eller inte, troligtvis leder till minskade växthusgasutsläpp, minskad mängd partiklar i luft, minskat buller samt bättre hälsa. Dessa resultat baseras på självrapporterade data i enkätform och bör därför tolkas med viss försiktighet. Ett nödvändigt villkor är att elcykeln ersätter ett fossildrivet färdsätt vilket ofta verkar vara fallet enligt svaren i utvärderingens enkät som bygger på angivna uppskattningar av resvanor före och efter inköp av elcykel.
De är alltså väldigt vaga på om det har haft någon som helst effekt. Om promenader och cykling med vanlig cykel ersätts med elcykel är detta tex ingen miljövins, snarare tvärtom även ifall det kan finnas andra vinster med detta. Verkar som övervägande majoriteten av elcyklandet gäller just detta.

Gällande MP:s ansvar i misslyckandet av bidragsfusk så vore det väl väldigt märkligt om Miljöpartiet endast skulle kunna ta åt sig av de eventuella positiva delarna och inte ha något ansvar i de negativa? Det är väl inte Miljöpartiet som är ute och cyklar (eller kör med bidragsfusk)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368

https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne

https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/

https://europepmc.org/article/med/29095201


Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368

https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne

https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/

https://europepmc.org/article/med/29095201


Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Alla de där rapporterna handlar om människors vanor och hur man kan få fler att använda elcyklar precis som jag skrev tidigare. De flesta är rapporter baserade på enkätsvar, inte naturvetenskapliga rapporter om klimatnytta. Jag vill också påminna om att debatten som jag för gäller elcyklars klimatnytta, inte elbilar. Var är de vetenskapliga rapporterna som pekar på klimatnyttan? Du skrev att vi skulle läsa dessa.

Om du anser att det är Naturvårdsverket som ansvarar för cykelpremien och politikerna bär inget ansvar så är det ju de som både ska ha den positiva och negativa kritiken för bidragen. Det kan aldrig vara så att politiker endast kan få ta credd för de positiva sakerna och myndigheterna får ta den negativa kritiken. Visst kanske en del politiker tror att så är fallet men då lever de i en fantasivärld.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.

Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?

Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.

Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?

Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Det är ingen rapport som visar klimatnyttan med elcyklar. Det är en samhällsvetenskaplig och betendevetenskaplig rapport som utgår från att elcyklar har en klimatnytta. Den talar om potential till klimatnytta ifall man ställer om bilkörning till elcyklar. Den visar inte alls att bidrag till elcyklar ger en klimatnytta.

Det finns mängder med sätt att vetenskapligt ta fram klimatnytta. Man måste först definiera vilken klimatnytta man tänker sig. Kan t.ex. vara koldioxidutsläpp. Därefter måste man ta reda på koldioxidutsläpp per fordonslag, hur mycket varje fordonsslag används idag, hur mycket detta förändras efter ett bidrag. Inget av dessa saker bygger på enkäter. Naturvårdsverkets utredning kunde inte visa på att bidrag till elcyklar gav någon klimatnytta.

Jag är gärna för slopandet av bidrag, särskilt tillfälliga bidrag som förstör en fungerande marknad. Bidragsfusket på elcyklar var extra stort och enkelt att genomföra. Köp elcykel, casha in bidraget, lämna tillbaka elcykel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar