FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av pefreli »

Airlift skrev: 03 apr 2023 09:43
iAkita skrev: 03 apr 2023 08:58

Det går åt 3 kWh för att avsalta en kubikmeter vatten. Det går åt 15 kubikmeter vatten för att producera 1 kg nötkött. År 2020 konsumerades det 59 miljoner ton nötkött globalt sett.

3 kWh x 15 m3 x 59 000 000 000 kg nötkött = 2 655 000 000 000 kWh.

Och det enbart för att producera nötkött. För att producera 1 kg ris går det åt ca 2.5 kubikmeter vatten, och 1 kg vete kräver mellan 0.5-4 kg vatten. Hur mycket energi det skulle krävas för att avsalta vatten i tillräcklig volym för att bibehålla den globala konsumtionen av ris och vete får du räkna ut själv.

Jag tror inte heller att mänskligheten kommer utrotas. Men om vår överlevnad är beroende av att vi börjar kolonisera Grönland och Antarktis som du föreslår, ja då tror jag nog det kommer ha hänt en hel del negativa saker för mänskligheten långt innan dess. Och varken Grönland eller Antarktis har en jordmån som lämpar sig för odling.

Till sist, vad har det regelverk som styr FN's säkerhetsråd med IPCC att göra?

Du ser? Det är en fråga om att lösa energifrågan. Avsaltning medelst energi från exempelvis solen? Konstruktioner som Ouarzazate och Noor?

Eller avsaltningsanläggning såsom Singapore gör? Ligger på halva förbrukningen.

Kött, oaktat vad, är ett ypperligt sätt att omvandla icke odlingsbar (för högvärdig gröda som ris/böner etc) till ätbar energi.
Som det är idag är det (inte på grund av vatten utan på grund av naturens egna nycker som stenar, branter etc etc..) ca 25% av ytan som kan bära grönska som duger att odla annat än gräs/vall.
Dvs 75% är inte tjänlig för annat än gräs för djur.. om msn nu ska äta ris behöver vi terraformera nåt så gud förbannat mycket helt enkelt.

Det verkar enklare att lösa vattenbehoven då va?
Nu är jag en sann köttälskare men boskap i alla dess former är ett oerhört ineffektivt och kostsamt sätt att producera mat på.

Precision Fermentation kommer slå ut mejeriprodukter 2030 och köttproduktionen 2035.
Tekniken är redan på plats och kostnadsutvecklingen ger prisparitet på mejeriprodukter om ca 3 år. Därefter är det bara en tidsfråga innan det är Game Over för mejerinäringen.

Mitt råd är att inte satsa pensionspengarna i Arla och liknande…

TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av pefreli »

pefreli skrev: 03 apr 2023 21:17
Airlift skrev: 03 apr 2023 09:43
iAkita skrev: 03 apr 2023 08:58

Det går åt 3 kWh för att avsalta en kubikmeter vatten. Det går åt 15 kubikmeter vatten för att producera 1 kg nötkött. År 2020 konsumerades det 59 miljoner ton nötkött globalt sett.

3 kWh x 15 m3 x 59 000 000 000 kg nötkött = 2 655 000 000 000 kWh.

Och det enbart för att producera nötkött. För att producera 1 kg ris går det åt ca 2.5 kubikmeter vatten, och 1 kg vete kräver mellan 0.5-4 kg vatten. Hur mycket energi det skulle krävas för att avsalta vatten i tillräcklig volym för att bibehålla den globala konsumtionen av ris och vete får du räkna ut själv.

Jag tror inte heller att mänskligheten kommer utrotas. Men om vår överlevnad är beroende av att vi börjar kolonisera Grönland och Antarktis som du föreslår, ja då tror jag nog det kommer ha hänt en hel del negativa saker för mänskligheten långt innan dess. Och varken Grönland eller Antarktis har en jordmån som lämpar sig för odling.

Till sist, vad har det regelverk som styr FN's säkerhetsråd med IPCC att göra?

Du ser? Det är en fråga om att lösa energifrågan. Avsaltning medelst energi från exempelvis solen? Konstruktioner som Ouarzazate och Noor?

Eller avsaltningsanläggning såsom Singapore gör? Ligger på halva förbrukningen.

Kött, oaktat vad, är ett ypperligt sätt att omvandla icke odlingsbar (för högvärdig gröda som ris/böner etc) till ätbar energi.
Som det är idag är det (inte på grund av vatten utan på grund av naturens egna nycker som stenar, branter etc etc..) ca 25% av ytan som kan bära grönska som duger att odla annat än gräs/vall.
Dvs 75% är inte tjänlig för annat än gräs för djur.. om msn nu ska äta ris behöver vi terraformera nåt så gud förbannat mycket helt enkelt.

Det verkar enklare att lösa vattenbehoven då va?
Nu är jag en sann köttälskare men boskap i alla dess former är ett oerhört ineffektivt och kostsamt sätt att producera mat på.

Precision Fermentation kommer slå ut mejeriprodukter 2030 och köttproduktionen 2035.
Tekniken är redan på plats och kostnadsutvecklingen ger prisparitet på mejeriprodukter om ca 3 år. Därefter är det bara en tidsfråga innan det är Game Over för mejerinäringen.

Mitt råd är att inte satsa pensionspengarna i Arla och liknande…

Nedan är ett videoklipp från mannen som förutsåg Teslas framgångar som förtydligar vad som driver utvecklingen.

TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev: 03 apr 2023 21:17
Mitt råd är att inte satsa pensionspengarna i Arla och liknande…
Det är ju ingen risk. Arla drivs ju som en kooperativ förening med mjölkbönderna som medlemmar.
Det går inte att investera i Arla. Om man inte är mjölkbonde då förstås.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av pefreli »

Fredrik j skrev: 03 apr 2023 21:42
pefreli skrev: 03 apr 2023 21:17
Mitt råd är att inte satsa pensionspengarna i Arla och liknande…
Det är ju ingen risk. Arla drivs ju som en kooperativ förening med mjölkbönderna som medlemmar.
Det går inte att investera i Arla. Om man inte är mjölkbonde då förstås.
Skit i Arla. Jag tror du fattar poängen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gadiel skrev: 04 maj 2023 23:42
SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 22:38
Gadiel skrev: 04 maj 2023 22:28
SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 19:48
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.

Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...

Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.

Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...] It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]

'Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
[1] Ja då kan du ju ta och ”forska” lite även du om den där listan som är ett stort skämt.

[2] Ja är det miljötänk att producera bilar som ingen köper. Vet inte om jag tycker det
1. Det är det som är skillnaden mellan dina åsikter och forskning. Det du påstår finns det ingen som helst grund för.

2. Det återstår att se ifall någon kommer köpa bilarna eller inte.
Att listan är ett stort skämt är ju ingen åsikt. Det är fakta. [...
Nej. Det är inte fakta. Det är endast din åsikt. Om du har några belägg för det du påstår – varför bifogar du inte de beläggen då?

Jag har refererat till NASA. Här:
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

Vad är det du refererar till?

____________________________________________

Det ovanstående kommer från en annan tråd. Mitt 'brevväxlande' med Gadiel började här:

viewtopic.php?p=718832#p718832
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar