FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

iAkita skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Sannslöst att svenska folket rankar klimatfrågan så högt på dagordningen samtidigt som MP är ett 4%-parti.
Ja, något fel måste de ju göra. Vore enormt mycket mer produktivt om de blev ett "apolitiskt" enfrågeparti utan en massa annat i bagaget som stöter bort folk.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Att smutskasta ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det, har ju visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att flytta fokus från det egna partiets bristande vilja att förslå åtgärder som riskerar resultera i att de stöter sig med delar av väljarkåren. Populism får gå före politik med andra ord. Men nog om det från mig. Det är ju bra att de flesta på detta forum verkar ta klimatförändringarna på allvar. Det är bara hålla tummarna för att det tas på så stort allvar så att det även visar sig i nästa val.

Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Sannslöst att svenska folket rankar klimatfrågan så högt på dagordningen samtidigt som MP är ett 4%-parti.
Ja, något fel måste de ju göra. Vore enormt mycket mer produktivt om de blev ett "apolitiskt" enfrågeparti utan en massa annat i bagaget som stöter bort folk.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Att smutskasta ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det, har ju visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att flytta fokus från det egna partiets bristande vilja att förslå åtgärder som riskerar resultera i att de stöter sig med delar av väljarkåren. Populism får gå före politik med andra ord. Men nog om det från mig. Det är ju bra att de flesta på detta forum verkar ta klimatförändringarna på allvar. Det är bara hålla tummarna för att det tas på så stort allvar så att det även visar sig i nästa val.
Kan du förklara hur en bilfri stad, oavsett drivmedel, gynnar klimatet? Miljöpartiet lyckas dåligt med att förklara det så därför frågar jag.
Att man inte förstår hur dom resonerar betyder inte att man inte tar klimatförändringarna på allvar. Om miljöpartiet fokuserade skulle man vara ett mycket större parti. Kanske större än man var när mittenväljaren trodde det var ett enfrågeparti vilket ju uppenbarligen var en framgång.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Black »

Om man är emot bilar i staden även om de inte påverkar miljön är man bil fientlig. Ofta är det mp folk som bor i storstad och har nära till allt som är bil fientliga. De ser bara till sig själva och har svårt att sätta sig in i andras liv. Tyvärr är de flesta egoister så de som är flest vinner och tack o lov är mp ganska litet. Vare sig vi vill eller ej kommer vi vara beroende av bilar och transporter och ve och fasa energi till boende och industri. Energi i form av fossilt bränsle är billigt och miljövänlig energi är dyrt. Då kan inte vi konkurrera på lika villkor om tex Kina har kolkraftverk och tom får öka utsläppen och dessutom har slavliknande arbetskraft. Då är det orimligt att kräva att Sverige ska ta hela ansvaret för att få ner utsläppen drastiskt. Konstigt nog är det vissa som tycker detta är helt rimligt. Det ska bli intressant att se vad ni tycker om ca tio år när Kina styr världen och hånskrattar åt oss och fortfarande har massor av kolkraft...
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Banane skrev:
iAkita skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Sannslöst att svenska folket rankar klimatfrågan så högt på dagordningen samtidigt som MP är ett 4%-parti.
Ja, något fel måste de ju göra. Vore enormt mycket mer produktivt om de blev ett "apolitiskt" enfrågeparti utan en massa annat i bagaget som stöter bort folk.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Att smutskasta ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det, har ju visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att flytta fokus från det egna partiets bristande vilja att förslå åtgärder som riskerar resultera i att de stöter sig med delar av väljarkåren. Populism får gå före politik med andra ord. Men nog om det från mig. Det är ju bra att de flesta på detta forum verkar ta klimatförändringarna på allvar. Det är bara hålla tummarna för att det tas på så stort allvar så att det även visar sig i nästa val.

Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Man måste inte rösta på MP bara för att man ser fördelar med deras miljö och klimatpolitik. Problemet är att man drar allt MP gör och säger genom samma kam, istället för att erkänna att de faktiskt åstadkommit mer på miljö och klimatområdet än något annat parti. Både i EU och på riksnivå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Det jag tycker är otäckt är att partier och andra maktfaktorer måste ställa sig som en direkt motpol till MP. Jag tycker lika illa om MP som de flesta (de har väl bara 5-6% i sympatier) men det betyder ju inte att jag måste tycka tvärtom i alla frågor som SD, Moderaterna och svansen KD gör. Det finns stora grupper i samhället och världen som inte gillar omställningen och som därför har blivit vetenskapsfientliga. Det värsta exemplet är ju Trump men det finns som sagt en svans av det i Sverige också.

Vad vi och världen behöver är ett tydligt högeralternativ som också vill rädda klimatet och som inte förnekar vetenskap. Det är det alternativet jag skulle rösta på i alla fall. Men jag kommer inte rösta på ett miljöparti som det ser ut idag, lika lite som jag kommer rösta på SD.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Niklas Z »

Black skrev:
Om man är emot bilar i staden även om de inte påverkar miljön är man bil fientlig.
Alla bilar påverkar stadsmiljön, även elbilar. Det blir oljud, de tar plats, det kommer partiklar från däck och bromssystem, m m. Man kan tycka att det är värt den påverkan, men det är en uppfattning och inte ett faktum.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

ermase skrev:
Man måste inte rösta på MP bara för att man ser fördelar med deras miljö och klimatpolitik. Problemet är att man drar allt MP gör och säger genom samma kam, istället för att erkänna att de faktiskt åstadkommit mer på miljö och klimatområdet än något annat parti. Både i EU och på riksnivå.
Miljöpartiet måste till sist ha röster för att få igenom sin politik. De kan inte hoppas ha möjlighet att utöva utpressning mot sossarna i all evighet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av iAkita »

Banane skrev:
iAkita skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Sannslöst att svenska folket rankar klimatfrågan så högt på dagordningen samtidigt som MP är ett 4%-parti.
Ja, något fel måste de ju göra. Vore enormt mycket mer produktivt om de blev ett "apolitiskt" enfrågeparti utan en massa annat i bagaget som stöter bort folk.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Att smutskasta ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det, har ju visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att flytta fokus från det egna partiets bristande vilja att förslå åtgärder som riskerar resultera i att de stöter sig med delar av väljarkåren. Populism får gå före politik med andra ord. Men nog om det från mig. Det är ju bra att de flesta på detta forum verkar ta klimatförändringarna på allvar. Det är bara hålla tummarna för att det tas på så stort allvar så att det även visar sig i nästa val.

Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Jag förstår hur du tänker, mer än du kanske anar. Jag har alltid varit liberal och min röst har alltid hamnat till höger. Det var med stort inre motstånd jag gav upp att rösta inom det blocket, när jag motvilligt insåg att det rörde sig allt mer i en högerkonservativ populistisk riktning, och allt längre bort från liberalismen. Det var svårt, men sakfrågorna och vikten av en vettig klimat- och miljöpolitik övervägde tillslut. Idag tycker jag mest det är sorgligt att se hur M och KD utvecklats de senaste åren. När man lierar sig med bensinupproret 2.0 för att vinna röster finns det varken någon liberalism eller integritet kvar.

Var det förresten inte du som längtade tillbaka till Göran Perssons tid? På den tiden lade moderaterna såna här motioner (liberalism de luxe):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _GP02Sf333

MuF håller väl för övrigt fortfarande den linjen? Jag har iallafall svårt att se det som vänsterextrimism, men samtidigt förstår jag att det skrämmer bort väljare. Det är synd att C fortfarande är så djupt rotat i de areella näringarna, annars hade de kanske kunnat vara ett trovärdigt alternativ till Mp för de som inte gillar deras övriga politik.

Men nu diskuterar jag politik igen och det skulle jag ju inte göra i den här tråden. Frågan är för viktig för att politisieras och det är hemsk synd att det blivit så.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

iAkita skrev:
Jag förstår hur du tänker, mer än du kanske anar. Jag har alltid varit liberal och min röst har alltid hamnat till höger. Det var med stort inre motstånd jag gav upp att rösta inom det blocket, när jag motvilligt insåg att det rörde sig allt mer i en högerkonservativ populistisk riktning, och allt längre bort från liberalismen. Det var svårt, men sakfrågorna och vikten av en vettig klimat- och miljöpolitik övervägde tillslut. Idag tycker jag mest det är sorgligt att se hur M och KD utvecklats de senaste åren. När man lierar sig med bensinupproret 2.0 för att vinna röster finns det varken någon liberalism eller integritet kvar.

Var det förresten inte du som längtade tillbaka till Göran Perssons tid? På den tiden lade moderaterna såna här motioner (liberalism de luxe):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _GP02Sf333

MuF håller väl för övrigt fortfarande den linjen? Jag har iallafall svårt att se det som vänsterextrimism, men samtidigt förstår jag att det skrämmer bort väljare. Det är synd att C fortfarande är så djupt rotat i de areella näringarna, annars hade de kanske kunnat vara ett trovärdigt alternativ till Mp för de som inte gillar deras övriga politik.

Men nu diskuterar jag politik igen och det skulle jag ju inte göra i den här tråden. Frågan är för viktig för att politisieras och det är hemsk synd att det blivit så.
Nu är det där MUF-förslaget naivt i överkant men principiellt har jag inga större svårigheter att ställa mig bakom det. Men då måste vi först nedmontera staten och skapa ett betydligt mer individualistiskt samhälle där folk förväntas klara sig själva. Är en väldig skillnad på invandring till ett land som USA och invandring till ett land som Sverige som erbjuder fri tillgång till det sociala skyddsnätet från i princip dag ett. Fri invandring kan inte förenas med samma sociala skyddsnät som vi numera tar för givet. Det går liksom bara inte hur gärna man än vill. Särskilt inte om man kombinerar det med låga krav på språkkunskaper och annat som försvårar integration. Det är väl vad man brukar benämna som de låga förväntningarnas rasism? Våga ställ krav på folk. Då känner de sig respekterade och viktiga.

ps. Vad MUF håller för linje nu vet jag inte. Men SSU håller numera en ganska restriktiv inställning till invandring. Det är dock bara logiskt. MUF:s idealsamhälle kan kombineras med "fri" invandring. SSU:s kan det inte.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Men för att övergå till ämnet klimat och flyktingar så tycker jag detta är en intressant synpunkt och ledare i GP:

https://www.gp.se/ledare/wilder%C3%A4ng ... -1.4912464
Man ska inte läsa ledare. Läs forskning och statistik istället. :)

BNP per capita har ökat långsammare sedan 50-talet. Det beror på den positiva utvecklingen som har skett i Sverige och andra utvecklade länder. Medellivslängden har ökat snabbt och vi har mer än dubbelt så många pensionärer idag jämfört med bara 50 år sedan. Arbetare jobbar även färre dagar, har längre semester, bättre sociala skyddsnät och sjukvård som botar många svåra sjukdomar istället för att bara låta människor dö.

Flyktingströmmar kan ge korta sämre perioder i BNP-utveckling per capita men de brukar oftast följas av bättre perioder. Man kan inte dra några långtgående slutsatser. Den kostnad som flyktingmottagande innebär uppvägs samtidigt av att befolkningen föryngras. Om det är positivt eller negativt i det långa loppet är nog olika från situationen till situation. Sverige är förhållandevis bra på integration jämfört med många andra länder men vi har självklart fortfarande mängder av problem.

Man måste dessutom köpkraftsjustera om man ska jämföra med andra länder. Här är justerad utveckling sedan 1970. Notera att senaste 10-årsperioden inte alls är dålig jämfört med Danmark, Finland och Norge som alla har haft avsevärt lägre flyktingmottagande.
bnp-per-capita.png
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... er-capita/

Fler människor ger fler idéer, mer handel och snabbare utveckling. Vi hushåller dåligt med jordens resurser idag. Skulle vi bli bättre på det så finns det utrymme för långt fler människor än vad vi är idag men befolkningsökningen går samtidigt hela tiden långsammare desto bättre vi får det. Det är inget problem. Titta på något av Hans Roslings alla föredrag. Då blir man mindre orolig.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av GreenMachine »

iAkita skrev:
Banane skrev:
ermase skrev:
Förutfattade meningar om miljöpartister och smutskastning av MP rent generellt är en agenda extremhögern drivit länge och helt uppenbart har man lyckats. Visst det går att ifrågasätta mycket av det MP säger och gör men det gäller mer eller mindre samtliga partier inte minst SD. Så för att se framåt tror jag att det gäller att fokusera mer på vad respektive parti gör/föreslår som är bra och som faktiskt bidrar till både miljö och klimat istället för att fokusera på att vinna billiga poänger med pajkastning. Alla partier och åsikter kan bidra och inte mist MP om du släpper skygglapparna.
Miljöpartiet är ett radikalt vänsterparti med en synnerligen naiv syn på världen. Det behöver man inte vara extremhöger för att se. Men tack för att du låter påskina att jag är hjärntvättad av extremhögern. Apropå pajkastning.
Personligen tycker jag att det är betydligt mer naivt att förminska eller rentutav blunda för de klimatförändringar vi står inför, och istället fokusera på att smutskasta ett av de få partier i Sveriges riksdag som tar problemet på allvar. Att du kallar MP ett radikalt vänsterparti visar tydligt att du inte satt dig in i deras partiprogram, utan istället baserar din åsikt på nyhögerns försök till smutskastning. Att påskina att du blir kränkt av detta ger jag inte mycket för.
Du får gärna ge något exempel på vad du menar med att de tar problemet på allvar? Att driva kulturklubb på söder lär ju knappast rädda planeten och bara att man väljer att göra en fältbiolog till finansmarknadsminister visar på att man inte tar något som helt på allvar utan mest ser det som en klubb för livsstilsprofilering.

Om man faktiskt tog miljöfrågan på allvar så hade man drivit en politik och åsikter som även jag hade kunnat stödja för JA, jag tycker att frågan är väldigt viktig.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

iAkita skrev:

[...] ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det [...]
Tar det på allvar gör de absolut. Men har de verkligen en trovärdig politik för att komma tillrätta med det? Det håller iallafall inte jag med om.

Vad har de egentligen åstadkommit efter ett antal år i regeringsställning? Vad har de åstadkommit i huvudstaden efter ett antal år vid makten även där? Inget av vikt skulle jag vilja säga.

Det främsta som jag kan komma på är elcykelbidraget, som snarare känns kontraproduktivt (jag skriver medvetet "känns" efter som jag inte kan hänvisa till källa, utan bygger min känsla på logiskt resonemang). Hur många bytte inte ut sin fullt fungerande trampcykel mot en el-dito? Blev många ton extra koldioxid för att tillverka de cyklarna. Plus att driften av dem alltid kommer tära mer än cyklar som drivs av trampande. Cykelbatterierna har inte heller särskilt lång livslängd, utan behöver bytas ut efter alltför kort tid, vilket i sin tur ger utsläpp. Plus att folkhälsan förlorar på latmaskandet med elcykel, även om det inte har med själva klimatet att göra. Här säger väl någon: "men tänk alla bilar som fått stå stilla istället!". Ja, i början. En höst och vinter senare har folk insett att man blir blöt och kall även på sin elcykel, och har återgått till sitt pendlande med bil/kollektivtrafik. Kvar hemma står en cykel och samlar damm, och som kanske inte ens hann tjäna in tillverkningskostnaden ur ett utsläppsperspektiv. Dessutom boomade elcykelmarknaden redan utan stöd, fullkomligt onödigt att dela ut skattepengar för något som ändå skulle skett.

Varför sätter sig Fridolin som skolminister? Vad har det med miljö att göra? Är det verkligen bästa posten att inneha för klimatets skull? Knappast, men det passade Fridolins personliga intresse.

Varför sätter sig Bolund som finansmarknadsminister? Är det verkligen bästa posten att inneha för klimatets skull? Knappast det heller, men det är väl en relativt prestigefull post.

Varför i hela friden har man låtit koleldade Värtaverket fortsätta spy ut koldioxid år ut år in? Sveriges 8:e största utsläppare av koldioxid. Nu stängs det, men varför åtgärd först nu? Ägs av Stockholms stad och staten, och MP har kunnat påverka, varför inte satt koldioxidfångare för flera år sedan?

Varför I hela friden låta guldbron mellan Slussen och Gamla stan byggas i Kina, för att sedan fraktas hit? Frakten måste inneburit stora mängder utsläpp. Det fanns också miljökrav på allt som tillverkades för Slussenprojektet, men bara för det som tillverkades i Sverige, inte utomlands. Alltså inga miljökrav på själva bron. Även här har MP kunnat påverka.

I Stockholm stöttar man elsparkcyklarna. Men ärligt talat, vilka resor är det de primärt ersätter? Måste ju vara till typ 90% resor som skulle gjorts till fots (0 utsläpp) eller tbana/buss (låga utsläpp). Jämför det med en överlevnad per sparkcykel på några veckor, och den utsläppseffekt tillverkningen har. Klart negativt för miljön.

Varför tar man inte bort energiskatten för egenproducerad el för större elproducenter? Hade varit lättare att räkna hem en investering i solceller/vindkraft för större fabriker om de inte var tvungna att betala skatt på det de själva producerar och sedan konsumerar. Ingen annan vara funkar på det sättet. Här hade MP också kunnat påverka, men nej.

Lång rant, heder till er som orkat läsa hit. Jag blir bara så provocerad över MP. Inte för deras övriga politik, utan för deras miljöfientliga "miljö"-politik.

Som jag ser det finns det två möjliga förklaringar till deras låga opinionssiffror trots att väljarna rankar miljö högt.

-Antingen har de dålig trovärdighet pga förd politik.
-Eller så har de varit alldeles för dåliga på att förklara vad de har åstadkommit.

Inget av de två är ok för ett parti som vill fortsätta existera.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av renes »

Banane skrev:
Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag håller faktiskt med dig här till 100%.

'nuff said.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Statliga museum är väl ändå en bra idé som jag hoppas att de flesta håller med om att vi ska ha kvar?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Bernando skrev:
iAkita skrev:

[...] ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det [...]
Tar det på allvar gör de absolut. Men har de verkligen en trovärdig politik för att komma tillrätta med det? Det håller iallafall inte jag med om.

Vad har de egentligen åstadkommit efter ett antal år i regeringsställning? Vad har de åstadkommit i huvudstaden efter ett antal år vid makten även där? Inget av vikt skulle jag vilja säga.

Det främsta som jag kan komma på är elcykelbidraget, som snarare känns kontraproduktivt (jag skriver medvetet "känns" efter som jag inte kan hänvisa till källa, utan bygger min känsla på logiskt resonemang). Hur många bytte inte ut sin fullt fungerande trampcykel mot en el-dito? Blev många ton extra koldioxid för att tillverka de cyklarna. Plus att driften av dem alltid kommer tära mer än cyklar som drivs av trampande. Cykelbatterierna har inte heller särskilt lång livslängd, utan behöver bytas ut efter alltför kort tid, vilket i sin tur ger utsläpp. Plus att folkhälsan förlorar på latmaskandet med elcykel, även om det inte har med själva klimatet att göra. Här säger väl någon: "men tänk alla bilar som fått stå stilla istället!". Ja, i början. En höst och vinter senare har folk insett att man blir blöt och kall även på sin elcykel, och har återgått till sitt pendlande med bil/kollektivtrafik. Kvar hemma står en cykel och samlar damm, och som kanske inte ens hann tjäna in tillverkningskostnaden ur ett utsläppsperspektiv. Dessutom boomade elcykelmarknaden redan utan stöd, fullkomligt onödigt att dela ut skattepengar för något som ändå skulle skett.

Varför sätter sig Fridolin som skolminister? Vad har det med miljö att göra? Är det verkligen bästa posten att inneha för klimatets skull? Knappast, men det passade Fridolins personliga intresse.

Varför sätter sig Bolund som finansmarknadsminister? Är det verkligen bästa posten att inneha för klimatets skull? Knappast det heller, men det är väl en relativt prestigefull post.

Varför i hela friden har man låtit koleldade Värtaverket fortsätta spy ut koldioxid år ut år in? Sveriges 8:e största utsläppare av koldioxid. Nu stängs det, men varför åtgärd först nu? Ägs av Stockholms stad och staten, och MP har kunnat påverka, varför inte satt koldioxidfångare för flera år sedan?

Varför I hela friden låta guldbron mellan Slussen och Gamla stan byggas i Kina, för att sedan fraktas hit? Frakten måste inneburit stora mängder utsläpp. Det fanns också miljökrav på allt som tillverkades för Slussenprojektet, men bara för det som tillverkades i Sverige, inte utomlands. Alltså inga miljökrav på själva bron. Även här har MP kunnat påverka.

I Stockholm stöttar man elsparkcyklarna. Men ärligt talat, vilka resor är det de primärt ersätter? Måste ju vara till typ 90% resor som skulle gjorts till fots (0 utsläpp) eller tbana/buss (låga utsläpp). Jämför det med en överlevnad per sparkcykel på några veckor, och den utsläppseffekt tillverkningen har. Klart negativt för miljön.

Varför tar man inte bort energiskatten för egenproducerad el för större elproducenter? Hade varit lättare att räkna hem en investering i solceller/vindkraft för större fabriker om de inte var tvungna att betala skatt på det de själva producerar och sedan konsumerar. Ingen annan vara funkar på det sättet. Här hade MP också kunnat påverka, men nej.

Lång rant, heder till er som orkat läsa hit. Jag blir bara så provocerad över MP. Inte för deras övriga politik, utan för deras miljöfientliga "miljö"-politik.

Som jag ser det finns det två möjliga förklaringar till deras låga opinionssiffror trots att väljarna rankar miljö högt.

-Antingen har de dålig trovärdighet pga förd politik.
-Eller så har de varit alldeles för dåliga på att förklara vad de har åstadkommit.

Inget av de två är ok för ett parti som vill fortsätta existera.
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.

I övrigt ett lite axplock vad den rödgröna regeringen gjort

• Höjt miljöbudgeten med över 100 procent – vill höja med nästan 200 procent till 2020

Miljöbudgeten har höjts med 123 procent, från 4,4 miljarder kronor år 2014 till 9,8 miljarder kronor år 2018. Historiskt har miljöbudgeten aldrig varit så stor som den är just nu. För år 2020 aviserar regeringen dessutom ytterligare en höjning av miljöbudgeten till över 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att miljöbudgeten höjts med 195 procent sedan 2014. Regeringspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har genomfört höjningen av miljöbudgeten i samarbete med Vänsterpartiet.

• Satsat på att skydda naturen

Den förra Alliansregeringen sänkte anslagen till skydd och skötsel av värdefull natur med cirka åtta procent jämfört med mandatperioden innan. Den nuvarande MP- och S-ledda regeringen har istället, tillsammans med Vänsterpartiet, höjt anslagen för biologisk mångfald med 91 procent. Därtill har anslaget som går till åtgärder för havs- och vattenmiljö höjts med drygt 40 procent.

• Ökat skyddet av natur och skog

Förra Alliansregeringen drev en politik som ledde till att nivån på områdesskyddet på land sjönk. Nuvarande regering har vänt denna trend så att mer natur skyddas igen. Exempelvis så har arealen naturreservat ökat med 163 000 hektar, vilket motsvarar en ökning på 4,5 procent.

• Fördubblat arealen marina skyddade områden

Vid regeringsskiftet 2014 skyddades 6,3 procent av Sveriges marina områden. Naturskyddsföreningen riktade 2014 kritik mot Alliansregeringen för att inte tillräckligt aktivt drivit på för att skapa fler marina skyddade områden. Nuvarande regering utsåg 2016 fyra nya skyddade områden, vilket ledde till att totalt 13,6 procent av Sveriges marina områden är klassade som skyddade.

• Infört lagar, mål och styrmedel inom klimatpolitiken

Regeringen har skapat förutsättningar för kraftigt minskade utsläpp framöver. Den fick blocköverskridande stöd för en ny klimatlag och nya långsiktiga klimatmål. Under mandatperiodens senare del har regeringen infört flera viktiga styrmedel som kommer att minska utsläppen av växthusgaser: en flygskatt, ett bonus-malus-system som styr mot en klimatsmartare bilflotta och en reduktionsplikt för drivmedel som kommer att göra fossila drivmedel grönare.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Banane skrev:
Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Statliga museum är väl ändå en bra idé som jag hoppas att de flesta håller med om att vi ska ha kvar?
Goddag yxskaft.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

.. fortsätter min rant mot MP :evil:

MP valde ju också att göra livet surare för Stockholms pendlare på motorcykel och moped klass 1 genom att införa parkeringsavgift för dessa, från att förut ha fått parkera gratis i särskild mc-ruta.

Detta trots att det finns ett EU-beslut om att man ska underlätta för motorcyklister och mopedister vid stadsplanering, just eftersom de är ett mycket miljövänligare alternativ än bilen. Dels har de ofta en lägre förbrukning, men främst så är de så extremt mycket mer yteffektiva än bilar, både under körning och vid parkering.

Dels behöver de inte leta lika länge efter parkering eftersom de får plats på fler ställen, dels tar de själva mindre plats vilket gör att det är lättare för andra att också hitta plats. Mindre tid och bränsle går alltså åt till söktrafik.

Dels behöver de inte lika mycket utrymme under körning. En kö med 50 motorcyklar blir inte lika lång som en kö med 50 bilar, vilket i sin tur minskar risken för följdeffekter där den första kön ger upphov till andra köer. Finns studier som visar att om 10% av bilarna bytte till motorcykel så skulle utsläppen minska 20% pga minskad trängsel (procentsatser fritt ur minnet, men något i den stilen).

Solna kommun tog efter Stockholm något år senare. Jag hade förut pendlat till jobbet med mc, men när det skulle kosta att stå på gatan försvann moroten till att stå ut med regn och rusk, och jag började ta min gamla bensinstinkande V70 istället, som tog upp parkeringsplats motsvarande 6 st motorcyklar. Jäkligt effektivt...

"Men du kunde ju åkt kommunalt".
Mm, eller hur. Kollektivtrafiken är så urusel att det tar 60 minuter kommunalt, istället för 15 minuter med bil. Så trekvart extra, och sen lika mycket hem igen. Tack, men nej tack. Och då har jag bara 7 km till jobbet, ändå tar det en timme kommunalt.

Återigen för MP en kontraproduktiv miljöpolitik, som dessutom går på tvärs med EU.
MS P85 2014
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av iAkita »

GreenMachine skrev:
iAkita skrev:
Banane skrev:
ermase skrev:
Förutfattade meningar om miljöpartister och smutskastning av MP rent generellt är en agenda extremhögern drivit länge och helt uppenbart har man lyckats. Visst det går att ifrågasätta mycket av det MP säger och gör men det gäller mer eller mindre samtliga partier inte minst SD. Så för att se framåt tror jag att det gäller att fokusera mer på vad respektive parti gör/föreslår som är bra och som faktiskt bidrar till både miljö och klimat istället för att fokusera på att vinna billiga poänger med pajkastning. Alla partier och åsikter kan bidra och inte mist MP om du släpper skygglapparna.
Miljöpartiet är ett radikalt vänsterparti med en synnerligen naiv syn på världen. Det behöver man inte vara extremhöger för att se. Men tack för att du låter påskina att jag är hjärntvättad av extremhögern. Apropå pajkastning.
Personligen tycker jag att det är betydligt mer naivt att förminska eller rentutav blunda för de klimatförändringar vi står inför, och istället fokusera på att smutskasta ett av de få partier i Sveriges riksdag som tar problemet på allvar. Att du kallar MP ett radikalt vänsterparti visar tydligt att du inte satt dig in i deras partiprogram, utan istället baserar din åsikt på nyhögerns försök till smutskastning. Att påskina att du blir kränkt av detta ger jag inte mycket för.
Du får gärna ge något exempel på vad du menar med att de tar problemet på allvar? Att driva kulturklubb på söder lär ju knappast rädda planeten och bara att man väljer att göra en fältbiolog till finansmarknadsminister visar på att man inte tar något som helt på allvar utan mest ser det som en klubb för livsstilsprofilering.

Om man faktiskt tog miljöfrågan på allvar så hade man drivit en politik och åsikter som även jag hade kunnat stödja för JA, jag tycker att frågan är väldigt viktig.
De har redan gjort en hel del. Det viktigaste är kanske att de drivit fram det klimatpolitiska ramverket som innehåller bland annat klimatlagen. Du kan läsa mer om vad som gjordes konkret under första mandatperioden, och tänka mål och åtgärder framöver, i länken nedan:

https://www.mp.se/sites/default/files/k ... 15-feb.pdf
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

@Bernando
7 km. Du har inte funderat på att cykla? Elcykel kanske ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
LarsL skrev:
Banane skrev:
Poängen jag försöker göra är att Miljöpartiet borde försöka tona ner sin aktivistiska politik på andra områden än klimat/miljö för att inte de ska överskugga deras miljöpolitik och skrämma bort väljare som t ex inte vill ha fri invandring och statliga museum med genuspolitisk agenda.
Statliga museum är väl ändå en bra idé som jag hoppas att de flesta håller med om att vi ska ha kvar?
Goddag yxskaft.
Jo, typ... varför är du emot statliga museum och vad har det med klimatet att göra?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

ermase skrev:
Bernando skrev:
iAkita skrev:

[...] ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det [...]
Lång rant...

Som jag ser det finns det två möjliga förklaringar till deras låga opinionssiffror trots att väljarna rankar miljö högt.

-Antingen har de dålig trovärdighet pga förd politik.
-Eller så har de varit alldeles för dåliga på att förklara vad de har åstadkommit.

Inget av de två är ok för ett parti som vill fortsätta existera.
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.

I övrigt ett lite axplock vad den rödgröna regeringen gjort

• Höjt miljöbudgeten med över 100 procent – vill höja med nästan 200 procent till 2020

Miljöbudgeten har höjts med 123 procent, från 4,4 miljarder kronor år 2014 till 9,8 miljarder kronor år 2018. Historiskt har miljöbudgeten aldrig varit så stor som den är just nu. För år 2020 aviserar regeringen dessutom ytterligare en höjning av miljöbudgeten till över 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att miljöbudgeten höjts med 195 procent sedan 2014. Regeringspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har genomfört höjningen av miljöbudgeten i samarbete med Vänsterpartiet.

• Satsat på att skydda naturen

Den förra Alliansregeringen sänkte anslagen till skydd och skötsel av värdefull natur med cirka åtta procent jämfört med mandatperioden innan. Den nuvarande MP- och S-ledda regeringen har istället, tillsammans med Vänsterpartiet, höjt anslagen för biologisk mångfald med 91 procent. Därtill har anslaget som går till åtgärder för havs- och vattenmiljö höjts med drygt 40 procent.

• Ökat skyddet av natur och skog

Förra Alliansregeringen drev en politik som ledde till att nivån på områdesskyddet på land sjönk. Nuvarande regering har vänt denna trend så att mer natur skyddas igen. Exempelvis så har arealen naturreservat ökat med 163 000 hektar, vilket motsvarar en ökning på 4,5 procent.

• Fördubblat arealen marina skyddade områden

Vid regeringsskiftet 2014 skyddades 6,3 procent av Sveriges marina områden. Naturskyddsföreningen riktade 2014 kritik mot Alliansregeringen för att inte tillräckligt aktivt drivit på för att skapa fler marina skyddade områden. Nuvarande regering utsåg 2016 fyra nya skyddade områden, vilket ledde till att totalt 13,6 procent av Sveriges marina områden är klassade som skyddade.

• Infört lagar, mål och styrmedel inom klimatpolitiken

Regeringen har skapat förutsättningar för kraftigt minskade utsläpp framöver. Den fick blocköverskridande stöd för en ny klimatlag och nya långsiktiga klimatmål. Under mandatperiodens senare del har regeringen infört flera viktiga styrmedel som kommer att minska utsläppen av växthusgaser: en flygskatt, ett bonus-malus-system som styr mot en klimatsmartare bilflotta och en reduktionsplikt för drivmedel som kommer att göra fossila drivmedel grönare.
Tack, jag ska försöka leta rätt på någon rapport. Vore intressant att syna den i sömmarna. Har du en på rak arm så tar jag gärna länk, annars får jag väl googla mig fram.

I övrigt så skulle jag faktiskt säga att alla de grejer du räknar upp snarare driver hem min poäng. "Inget av vikt".

Det är snarare en massa småduttande hit och dit. Man filar på lite detaljer, och sen slår man sig för bröstet och är stolt som en tupp.

Områdesskydd och naturreservat är inte det som löser klimatkrisen. Jag säger inte att just de sakerna är dåliga saker, men det är återigen inget som löser krisen, utan är bara småduttande.

Samma sak med marina skyddade områden.

Skydd av biologisk mångfald får inte heller ner våra koldioxidutsläpp.

Och sist, men sannerligen inte minst:
Man är jättestolt över sin "historiskt höga miljöbudget", och räknar massa procentuella ökningar, och har hög svansföring. Tro fan att den procentuella ökningen är hög när man knappt haft en miljöbudget sen innan. En fördubbling av en låg summa är liksom fortfarande en låg summa.

13 miljarder. Wow.... Under tiden MP suttit i regering har man minskat statsskulden med ca 300 miljarder fram tills coronakrisen kom, trots "rekordstora" miljöbudgetar. 300 miljarder, DET är en stor summa. Tänk om man istället hade tagit 1 miljard av de där 300 och stoppat en kork i Värtaverkets skorsten för att fånga koldioxid. Sen hade man gjort motsvarande på LKAB (statligt ägt, Sverige fjärde största utsläppare av CO2), på SSAB (delvis statligt ägt, Sveriges största utsläppare av CO2), Vattenfall Uppsala (statligt ägt, Sveriges nionde största utsläppare av CO2). Sen kunde man gått vidare med andra aktörer som Cementas fabrik på Gotland (Sveriges näst största utsläppare av CO2).

DÅ hade man haft en otrolig effekt på Sveriges klimatavtryck, och DÅ hade man fört en trovärdig politik, och DÅ hade de fått min röst.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

ermase skrev:
@Bernando
7 km. Du har inte funderat på att cykla? Elcykel kanske ;)
Jo, jag cyklade en tid. Insåg att det var blött, kallt och svettigt (ja, kallt och svettigt på en och samma gång :lol: ) Och tog tid med dusch/ombyte. Som tur var hade jag inte investerat i en elcykel, utan använde min gamla trampcykel innan jag gav upp den idén. Ok, inte lika svettigt med elcykel, men fortfarande kallt och blött.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Bernando »

@ermase, jag noterar också att du inte kommenterade mina (förvisso retoriska) frågor kring Fridolin och Bolund, samt energiskatten.

...eller elsparkcykelfrämjandet
...eller tvärsgåendet mot EU-beslut om att främja mc/moped pga miljöskäl
MS P85 2014
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av dd88 »

Är väl uppenbart att partipolitik aldrig kommer leda någonstans, se bara på den här tråden.

Ecofascism känns mer och mer lockande.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Jordad »

Bernando skrev:
ermase skrev:
Bernando skrev:
iAkita skrev:

[...] ett av de få partier som tar en av vår tids viktigaste frågor på allvar, och har en trovärdig politik för att komma tillrätta med det [...]
Lång rant...

Som jag ser det finns det två möjliga förklaringar till deras låga opinionssiffror trots att väljarna rankar miljö högt.

-Antingen har de dålig trovärdighet pga förd politik.
-Eller så har de varit alldeles för dåliga på att förklara vad de har åstadkommit.

Inget av de två är ok för ett parti som vill fortsätta existera.
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.

I övrigt ett lite axplock vad den rödgröna regeringen gjort

• Höjt miljöbudgeten med över 100 procent – vill höja med nästan 200 procent till 2020

Miljöbudgeten har höjts med 123 procent, från 4,4 miljarder kronor år 2014 till 9,8 miljarder kronor år 2018. Historiskt har miljöbudgeten aldrig varit så stor som den är just nu. För år 2020 aviserar regeringen dessutom ytterligare en höjning av miljöbudgeten till över 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att miljöbudgeten höjts med 195 procent sedan 2014. Regeringspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har genomfört höjningen av miljöbudgeten i samarbete med Vänsterpartiet.

• Satsat på att skydda naturen

Den förra Alliansregeringen sänkte anslagen till skydd och skötsel av värdefull natur med cirka åtta procent jämfört med mandatperioden innan. Den nuvarande MP- och S-ledda regeringen har istället, tillsammans med Vänsterpartiet, höjt anslagen för biologisk mångfald med 91 procent. Därtill har anslaget som går till åtgärder för havs- och vattenmiljö höjts med drygt 40 procent.

• Ökat skyddet av natur och skog

Förra Alliansregeringen drev en politik som ledde till att nivån på områdesskyddet på land sjönk. Nuvarande regering har vänt denna trend så att mer natur skyddas igen. Exempelvis så har arealen naturreservat ökat med 163 000 hektar, vilket motsvarar en ökning på 4,5 procent.

• Fördubblat arealen marina skyddade områden

Vid regeringsskiftet 2014 skyddades 6,3 procent av Sveriges marina områden. Naturskyddsföreningen riktade 2014 kritik mot Alliansregeringen för att inte tillräckligt aktivt drivit på för att skapa fler marina skyddade områden. Nuvarande regering utsåg 2016 fyra nya skyddade områden, vilket ledde till att totalt 13,6 procent av Sveriges marina områden är klassade som skyddade.

• Infört lagar, mål och styrmedel inom klimatpolitiken

Regeringen har skapat förutsättningar för kraftigt minskade utsläpp framöver. Den fick blocköverskridande stöd för en ny klimatlag och nya långsiktiga klimatmål. Under mandatperiodens senare del har regeringen infört flera viktiga styrmedel som kommer att minska utsläppen av växthusgaser: en flygskatt, ett bonus-malus-system som styr mot en klimatsmartare bilflotta och en reduktionsplikt för drivmedel som kommer att göra fossila drivmedel grönare.
Tack, jag ska försöka leta rätt på någon rapport. Vore intressant att syna den i sömmarna. Har du en på rak arm så tar jag gärna länk, annars får jag väl googla mig fram.

I övrigt så skulle jag faktiskt säga att alla de grejer du räknar upp snarare driver hem min poäng. "Inget av vikt".

Det är snarare en massa småduttande hit och dit. Man filar på lite detaljer, och sen slår man sig för bröstet och är stolt som en tupp.

Områdesskydd och naturreservat är inte det som löser klimatkrisen. Jag säger inte att just de sakerna är dåliga saker, men det är återigen inget som löser krisen, utan är bara småduttande.

Samma sak med marina skyddade områden.

Skydd av biologisk mångfald får inte heller ner våra koldioxidutsläpp.

Och sist, men sannerligen inte minst:
Man är jättestolt över sin "historiskt höga miljöbudget", och räknar massa procentuella ökningar, och har hög svansföring. Tro fan att den procentuella ökningen är hög när man knappt haft en miljöbudget sen innan. En fördubbling av en låg summa är liksom fortfarande en låg summa.

13 miljarder. Wow.... Under tiden MP suttit i regering har man minskat statsskulden med ca 300 miljarder fram tills coronakrisen kom, trots "rekordstora" miljöbudgetar. 300 miljarder, DET är en stor summa. Tänk om man istället hade tagit 1 miljard av de där 300 och stoppat en kork i Värtaverkets skorsten för att fånga koldioxid. Sen hade man gjort motsvarande på LKAB (statligt ägt, Sverige fjärde största utsläppare av CO2), på SSAB (delvis statligt ägt, Sveriges största utsläppare av CO2), Vattenfall Uppsala (statligt ägt, Sveriges nionde största utsläppare av CO2). Sen kunde man gått vidare med andra aktörer som Cementas fabrik på Gotland (Sveriges näst största utsläppare av CO2).

DÅ hade man haft en otrolig effekt på Sveriges klimatavtryck, och DÅ hade man fört en trovärdig politik, och DÅ hade de fått min röst.
Miljöpartiet har inte varit ensamma i regering och man har dessutom en blocköverskridande överenskommelse som bakbinder dem ännu mer. Det finns en tydlig gräns för vad ett parti med bara 4,4% av rösterna kan åstadkomma.

Senaste budgeten innehåller ändå en del som är riktigt bra. Även några idiotsaker enligt mig men det viktiga är helheten. Länk: https://www.mp.se/just-nu/gronaste-budg ... om-tiderna
Skriv svar