Sida 1 av 1
Våra tre treor
Postat: 14 dec 2020 02:00
av New Direction
Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.
Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Re: Våra tre treor
Postat: 14 dec 2020 06:48
av NiklasTesla
New Direction skrev:Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.
Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.
Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!
Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!
Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Re: Våra tre treor
Postat: 14 dec 2020 07:26
av Pontus
NiklasTesla skrev:New Direction skrev:Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.
Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.
Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!
Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!
Model S är ju än mer prisvärd som tjänstebil (några dagar till) och man får enormt mycket mer lastutrymme, det jag saknar mest från model S.
Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Re: Våra tre treor
Postat: 14 dec 2020 23:42
av martinot
NiklasTesla skrev:New Direction skrev:Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.
Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.
Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!
Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!
Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Håller med dig.
Har också fått fukt i en baklyktan, och lite andra fel (inte helt jämn laddlucka, damm i lack), och lite tveksam byggkvalitet, men generellt så är jag ändå extremt nöjd med vår M3. Känns som Tesla fått till en mer genomarbetad grundkonstruktion jämfört med äldre bilar (MS&MX). Är i det stora hela en enormt pålitlig och smidig bil att äga (även om jag tekniskt leasar den på min firma). Supernöjd i det det stora hela!
Ser verkligen fram emot MY (då jag inte gillar bagageluckelösningen på M3), tysk ihopmontering och de nya batterierna!

Re: Våra tre treor
Postat: 18 dec 2020 15:25
av Pstb
Kan inget annat än att hålla med. Plockade ut vår M3LR 2019-12-18. Nu 2400mil och exakt 1 år senare kan jag bara konstatera att det är en riktigt fin och problemfri bil. Det enda jag saknar är fler alternativ för när sentrymode skall kicka igång.
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 12:12
av BrooklynS
Mycket nöjd efter snart 5000 mil!
Nästan så jag funderar på att vänta med Y LR och istället köra vidare med 3P- tills den är slut, vilket lär dröja.
Bilen förnyas ju hela tiden vilket är en ny erfarenhet.
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 12:25
av Anonymous FTW
BrooklynS skrev:Mycket nöjd efter snart 5000 mil!
Nästan så jag funderar på att vänta med Y LR och istället köra vidare med 3P- tills den är slut, vilket lär dröja.
Bilen förnyas ju hela tiden vilket är en ny erfarenhet.
Kan ju vara dem som behöver utrymmet i en Y men annars så verka ju din bil betydligt roligare med mer prestanda och lägre byggd, tycker Modell 3 ser snyggare ut än Y också (med reservation av att bara sett Y på bild). Med nuvarande förutsättningar skulle inte jag bytt.
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 12:54
av BrooklynS
"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.
Annars håller jag med.

Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 18:11
av taliz
BrooklynS skrev:"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.
Annars håller jag med.

Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med.
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 18:34
av BrooklynS
Garantin på "drivlinan" är ju betydligt längre så det struntar jag nog i...

Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 19:12
av Bjelke
taliz skrev:BrooklynS skrev:"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.
Annars håller jag med.

Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med.
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
Apropå det, skulle inte 3an få luftfjädring någon gång?
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 20:34
av BrooklynS
Det tror jag inte. Luftfjädringen köps väl från samma ställe som Mercedes. Få fördelar i en bil som byggs för att kunna vara billig.
Re: Våra tre treor
Postat: 19 dec 2020 21:37
av taliz
Bjelke skrev:taliz skrev:BrooklynS skrev:"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.
Annars håller jag med.

Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med.
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
Apropå det, skulle inte 3an få luftfjädring någon gång?
Det ryktades om det innan den lanserades, Elon twittrade väl ngt också.
Model Y är ju dock förberedd för det bak åtminstone, för nivåreglering I guess.
Men det är väl få(någon?) i den klassen som erbjuder det. Det man erbjuder är "adaptiv" fjädring, så mer troligt att det blir ngt sånt.
Re: Våra tre treor
Postat: 20 dec 2020 07:20
av Bjelke
Ok tack

Då är det nog bara rykten som surrar i bakhuvudet

Re: Våra tre treor
Postat: 20 dec 2020 19:51
av LarsA
Elon twittrade om att model 3 aldrig ska få luftfjädring, trotts rykten om annat.
Re: Våra tre treor
Postat: 21 dec 2020 08:45
av OfarligTesla
Det var ju Elon som sa att det skulle komma från första början så vad han säger i frågan betyder inte så mycket tror jag.