Lika dyrt att superladda som bensin?
Postat: 14 dec 2020 14:11
Jo, men självklart är det så. Men om man vill vinna över människor till att köra på el kan det vara ett problem då inte alla förstår detta och medierna kommer fortsätta skrämmas med att elbilar är dyra att köpa OCH att köra.jeppe_sthlm skrev:Vi är tillbaks på att det är billigare att dricka en kopp kaffe hemma än att köpa den på ett kafé. Klart att det är beroende av körmönster, men för de flesta är sannolikt snittkostnaden per mil på över ett år betydligt lägre än om bilen gått på bensin
Black skrev:Det är ju vi konsumenter som sätter priset. Om vi hjälps åt att hitta de billigaste laddplatserna och undviker de dyraste kommer det bli billigare att ladda. Om vi däremot skiter i vad det kostar kommer priserna förbli höga. Min princip är att aldrig ladda när det är över halva diesel priset om det inte är nödläge förstås...
Långsamladdning 11kw ska vara billigare max 2,50:-/kwh
Visserligen stannar man längre och kan i teorin köpa mer saker. Men antalet människor som passerar en mack är många ggr fler. En välbesökt mack med ex 6 pumpar kan säkert ha 30 kunder i timmen under peak hours och kanske 200 kunder per dygn.jonasl skrev:Tror problemet är att de försöker tjäna pengar på elektriciteten även i sista ledet. Bensinmackarna säger ju alltid att de inte tjänar pengar på bensinen utan på allt annat de säljer, och den potentialen måste rimligen vara ännu större vid en snabbladdare.
[JM] skrev:Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.
Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.
Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.
Adapt or die.....
Nja, det gäller nog i fler länder.renes skrev:Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
mati skrev:Nja, det gäller nog i fler länder.renes skrev:Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.
Tror det var på Teslaklubbens sida jag läste om en undersökning där man via mail frågat alla stora bensinmackskedjor i sverige hur man förbereder sig för elbilens ökning i popularitet.Banane skrev:[JM] skrev:Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.
Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.
Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.
Adapt or die.....
Jag vet inte var jag ska börja. Men ok, i tur och ordning.
1. De allra flesta snabbladdar sina bilar runt 10% av tiden. Det är till stora delar under stora trafikhelger, vid skollov och under sommaren. Resten av tiden är det ganska dött på snabbladdare.
2. En station med 4+ 350kW-laddare kostar flera miljoner att bygga och stora pengar att drifta, serva och supporta. Det blir en jäkla massa varmkorvar och snickers det...
Jag tror inte McDonalds kommer erbjuda billigare laddning hos sig. De har väl inte ens några egna laddare utan det är typ Bee? En eller ett par 50kW-stolpar som kanske funkar om du rullar in med en Zoe eller i3 men som inte gör någon med stort batteri särskilt glad.
Men vet du, det är ok att det kostar lite mer på långresa med elbil eftersom det är så billigt till vardags.
Skillnaden med elbilar är att många inte längre behöver macken, utan kan ladda hemma. Lite som om de flesta helt plötsligt hade kunnat tanka bensin ur kranen där hemma, det hade varit ett hårt slag mot mackarna.[JM] skrev:Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.
Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.
Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.
Adapt or die.....
Att det kostar mer på resa än hemma är helt rimligt. Det håller jag med om. Elbil är ju rejält billigare i snitt ändå än bensinbil.Banane skrev:[JM] skrev:Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.
Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.
Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.
Adapt or die.....
Jag vet inte var jag ska börja. Men ok, i tur och ordning.
1. De allra flesta snabbladdar sina bilar runt 10% av tiden. Det är till stora delar under stora trafikhelger, vid skollov och under sommaren. Resten av tiden är det ganska dött på snabbladdare.
2. En station med 4+ 350kW-laddare kostar flera miljoner att bygga och stora pengar att drifta, serva och supporta. Det blir en jäkla massa varmkorvar och snickers det...
Jag tror inte McDonalds kommer erbjuda billigare laddning hos sig. De har väl inte ens några egna laddare utan det är typ Bee? En eller ett par 50kW-stolpar som kanske funkar om du rullar in med en Zoe eller i3 men som inte gör någon med stort batteri särskilt glad.
Men vet du, det är ok att det kostar lite mer på långresa med elbil eftersom det är så billigt till vardags.
[JM] skrev:
Att det kostar mer på resa än hemma är helt rimligt. Det håller jag med om. Elbil är ju rejält billigare i snitt ändå än bensinbil.
Gällande Mackarna vs McDonalds etc så kan man bara nu kika på LIDL tex som sätter upp 50kW gratis laddning för sina kunder. Donken med fler kan ta den kostanden för att få in fler kunder.
Exempel:
Stanna på ionity och ladda 70kWh svinsnabbt kostar en femhundring om man inte har avtal. Sen måste man stanna någon annanstans för att äta.
Stanna på Donken eller annan matkedja och få gratis laddning och köp mat för 500kr. Skaffar Donken en 100kW laddare så hinner jag klämma in 70kWh på samma tid det tar för barnen att käka.
Jag vet ju vilken jag skulle välja.....
Eftersom det ändå behövs ett laddstopp om man ska köra 50-60 mil så är det nog inte ovanligt att planera in det stoppet i samband med en måltid, eller iallafall en fika. Även om en halvtimmes stopp inte är särskilt lång tid, så går tiden snabbare om man har något att göra. Tidsförlusten mot att sträckköra känns dessutom som noll med ett sånt stopp.Fredrik j skrev:Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Då är vi två.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Fredrik j skrev:Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Vad jag gör när jag stannar för att ladda beror på om jag ätit lunch eller middag, eller inte.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Känns som att Matis enda poäng här var att bensinpriset är för lågt (i många länder)Banane skrev:mati skrev:Nja, det gäller nog i fler länder.renes skrev:Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.
Käre Mati. Gör mig en tjänst och räkna ihop allt du betalar för el till dina bilar och sen delar du den summan med antal mil du kört. Det är din milkostnad. Är den högre eller lägre än för en bensinbil?
Framförallt, sluta kräv att företag ska erbjuda snabbladdning till förlust. Vem ska betala?
Åkte till La Grave i Frankrike (238mil) i vintras. Jag hann knapp gå in på toa och köpa en kaffe innan bilen var klar. Jag har kollat loggen i TeslaFi och 80% av laddningarna låg på 12-16 minuter.Fredrik j skrev:Då är vi två.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.