OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Ja man får väl försöka ta till sig att många miljöaktivister hatar bilar av ideologiska skäl (vita medelklassmän och det där) och har använt miljön som ett slagkraftigt argument som är svårt att argumentera mot. Med elbilar blir det svårare. Begränsar man parkeringsplatser med tillhörande laddmöjligheter lyckas man ju delvis. Kunderna drivs till köpcentrum.
Det är ju den naturliga utveckling. Handel har alltid funnits där människor möts. Genom tiderna har det varit där floder möts, knutpunkter på vägar, städernas torg. Nu är det köpcentrum via bil och mer och mer via den senaste mötesplatsen i vår historia.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av AAKEE »

[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Precis.

Laddade på en V2 SuC igår där det stod en Id4 som Bee-laddade(50kW om jag förstod det rätt). Han räknade att bli kvar väl över en timme. Vid stod 15-20min, och innan dess kom en ny id4 och ställde sig i kö för Bee. Tyckte ganska synd om Id4 nummer två som antagligen först skulle vänta 30’ och sedan bara ladda med 50kW.

Sitter precis och laddar SuC V2 för en 30-milastint och bilen prognostiserar 30min laddning, i övrigt har jag kört 250 mil sista veckan och aldrig behövt stå mer än 20 min.

Jag övervägde aldrig en Id-X beroende på avsaknad av laddare i norra Sverige men blir nästan skakis på tanken hur det hade gått om jag hade skaffat en.

Skamgränsen för laddare borde vara 100kWh, speciellt för de som eventuellt kan behöva köa. Bättre betala lite mer för effekt än att köa sig less.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av macky »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
En sån laddare testade jag igår i Skövde. Den ena startade inte och den andra gav 29-30kW (stod 180 på) och stängde konstant av. Faktiskt första gången jag avbrutit en DC laddning i förtid. Var liksom ingen mening. En ID3 bredvid som verkade kunna ladda, oklart med vilken hastighet.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
Om man lastbalanserar 350kW på 10 stolpar ”hårt”(så man aldrig får mer än 35kW), så kan man dimensionera ner allt på den stolpen, och jag ponerar den blir billigare att massproducera än en stolpe som ska klara 350kW. Det räcker också med att betala 1 dyr effektavgift per 10 stolpar.

De Flesta bilar klarar 35kW DC, och man är då laddat 0-100% på ett par timmar medan man turistar och fikar. 11 kW AC blir för slött för just det scenariot (stanna en lite längre rast i en stadskärna för att fika/turista), men 11kW AC har absolut en nytta, speciellt där folk står längre, typ hotell, nöjesparker, p-hus etc.

De stolparna jag nu pratar om(35ish kW DC) ska stå i överflöd inne i stadskärnan, ute med ”E6an” så bör minimum 150kW vara ett krav.

När det gäller effektavgift för laddning är jag enig, den bör vara mycket mer dynamisk i förhållande till hur många som nyttas. Då blir det enklare och mer rättvist att prissätta också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
Rimligen borde priset på en 11 kW AC-DC omvandlare pressas en hel del i takt med att elbilar blir vanligare, men jag vet inte vad biltillverkarna idag får betala för en sådan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
Jag är också osäker på hur OBC är utvecklat, men verkar iaf som Tesla hade 2 x 11kW OBC’er för att få 22kW AC-laddning i ”gamla” MS.
Jag ponerar att man i framtiden behöver 1 stolpe per 3 bilar i staden, om man inte har tillgång till ”privat laddning”.

Man kan då spara in minst 4x11kW enheter på att laddaren sitter i boxen och levererar 22kW DC mot att de sitter i bilen och mottar 22kW AC.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Dock alldeles för lång tid för ett lunchstopp (kanske man kan ha en superstor middag på tre timmar).

Där hade heldiggrisens förslag med 50-100 kW semisnabb DC-laddare i centrum passat helt perfekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
Jag hade personligen gärna betalat extra för 22kW ombordladdare istället för 11kW om den möjligheten fanns (tror det brukar/brukade kosta ca 25 papp hos Tesla), men tror du tyvärr har rätt i att efterfrågan på det är låg. Troligen en orsak till att tex. Tesla plockade bort att erbjuda det alternativet efter något/några år.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Apropå destinationsladdare så är jag svinless på hybrider som tar alla laddare fast de inte behöver. Först på Skara Sommarland. Fanns några laddare närmast ingången. Inte särskilt många men de flesta (alla?) var upptagna av hybrider. Jag räknar visserligen inte med att det ska finnas plats men det hade ju inte gjort ont att få ladda upp bilen under dagen. Sen var det samma sak på hotellet vi bodde på. Fanns två laddplatser, båda upptagna av laddhybrider. Så det var bara att lämna hotellet med nästan tomt batteri och ladda i Jung på väg ner mot västkusten...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Trist. :(

Att ladda hybrider, med sina små batteripaket, under en hel kväll och hotellnatt är verkligen missbruk av laddplatserna. Hotellen borde sätta upp regler att nattgäster inte laddar hela natten med bilar som har avgasrör (att ladda någon timme över lunch på hotellet kanske må vara hänt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Trist. :(

Att ladda hybrider, med sina små batteripaket, under en hel kväll och hotellnatt är verkligen missbruk av laddplatserna. Hotellen borde sätta upp regler att nattgäster inte laddar hela natten med bilar som har avgasrör (att ladda någon timme över lunch på hotellet kanske må vara hänt).
Lastbalansering är ju lösningen tillsammans med många uttag. Då kan hybriderna stå där hur länge de vill.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Trist. :(

Att ladda hybrider, med sina små batteripaket, under en hel kväll och hotellnatt är verkligen missbruk av laddplatserna. Hotellen borde sätta upp regler att nattgäster inte laddar hela natten med bilar som har avgasrör (att ladda någon timme över lunch på hotellet kanske må vara hänt).
Lastbalansering är ju lösningen tillsammans med många uttag. Då kan hybriderna stå där hur länge de vill.
Man bör ju tänka i dom banorna. Även om hybriderna är en övergångslösning så kommer dom rulla i 10000-tals på vägarna i många år än.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Trist. :(

Att ladda hybrider, med sina små batteripaket, under en hel kväll och hotellnatt är verkligen missbruk av laddplatserna. Hotellen borde sätta upp regler att nattgäster inte laddar hela natten med bilar som har avgasrör (att ladda någon timme över lunch på hotellet kanske må vara hänt).
Lastbalansering är ju lösningen tillsammans med många uttag. Då kan hybriderna stå där hur länge de vill.
Japp de kan vara en lösning.
Men de är trist för laddoperatören också att där bara står hybrider.. Blir ju inte många kronor de laddar för, en elbil blir ju ändå lite mer..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Trist. :(

Att ladda hybrider, med sina små batteripaket, under en hel kväll och hotellnatt är verkligen missbruk av laddplatserna. Hotellen borde sätta upp regler att nattgäster inte laddar hela natten med bilar som har avgasrör (att ladda någon timme över lunch på hotellet kanske må vara hänt).
Lastbalansering är ju lösningen tillsammans med många uttag. Då kan hybriderna stå där hur länge de vill.
Jo, det är givetvis den bästa lösningen att alla parkeringar (mer eller mindre) har ladduttag.

Kan dock säkert vara en kostnadsfråga för vissa hotell.

Man får ändå ge de lite cred för de som ens har parkeringar med laddplatser för elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av gnutten »

Ja det är frustrerande, man tvingas till en onödig extra snabbladdning. Det som borde göras är att såna destinationer inför en minimiavgift på 50-60 kr för laddning.

Det är slöseri på laddinfrastruktur när de blockas av bilar som ändå bara kan ladda några mil.

Förhoppningsvis vill ingen betala 60 kr för 4 mil, men jag gör det gärna för 40 mil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Klintan »

MWall skrev:
Apropå destinationsladdare så är jag svinless på hybrider som tar alla laddare fast de inte behöver. Först på Skara Sommarland. Fanns några laddare närmast ingången. Inte särskilt många men de flesta (alla?) var upptagna av hybrider. Jag räknar visserligen inte med att det ska finnas plats men det hade ju inte gjort ont att få ladda upp bilen under dagen. Sen var det samma sak på hotellet vi bodde på. Fanns två laddplatser, båda upptagna av laddhybrider. Så det var bara att lämna hotellet med nästan tomt batteri och ladda i Jung på väg ner mot västkusten...
Skulle tagit Jula Hotell i Skara. 18 st 22kW laddplatser. Behövs fler som bygger så det räcker för alla.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Klintan skrev:
MWall skrev:
Apropå destinationsladdare så är jag svinless på hybrider som tar alla laddare fast de inte behöver. Först på Skara Sommarland. Fanns några laddare närmast ingången. Inte särskilt många men de flesta (alla?) var upptagna av hybrider. Jag räknar visserligen inte med att det ska finnas plats men det hade ju inte gjort ont att få ladda upp bilen under dagen. Sen var det samma sak på hotellet vi bodde på. Fanns två laddplatser, båda upptagna av laddhybrider. Så det var bara att lämna hotellet med nästan tomt batteri och ladda i Jung på väg ner mot västkusten...
Skulle tagit Jula Hotell i Skara. 18 st 22kW laddplatser. Behövs fler som bygger så det räcker för alla.
Vi var extremt sent ute så vi fick ta det som fanns. Blev Billingehus i Skövde. Kändes som att man var på besök på 70-talet. Men ändå helt ok. Fin utsikt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Behövs ju en billig laddbox så att inte varje uttag kostar 5000kr. Laddboxar är ju så pass enkla grejer att priserna borde kunna gå ner mot någon 1000-lapp eller två. Kommer väl med volymerna antar jag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Dock alldeles för lång tid för ett lunchstopp (kanske man kan ha en superstor middag på tre timmar).

Där hade heldiggrisens förslag med 50-100 kW semisnabb DC-laddare i centrum passat helt perfekt.
För ett lunchstopp i en stad är 50 kW utmärkt, men om man tar lunch och gör lite andra saker i anslutning till det så blir bilen klar för tidigt med 50-100 kW. "Problemet" som jag ser är att det är ett ganska stort hopp mellan 50 kW och 11 kW. 50 kW är bra vid ett entimmesstopp, men för att 11 kW ska ge motsvarande krävs 5 timmar och i alla fall jag stannar ofta 2-3 timmar och det är den tidsluckan jag vill få tilltäppt. Sen vill jag givetvis även ha möjlighet att ladda med t ex 50 kW om jag stannar och äter lunch på en trevlig restaurang i en stad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Nej men det finns att köpa och sätta upp om man vill. :) Är inte så dyra heller.
Skriv svar