OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Är de jag eller är de mycket bitterhet i denna tråden.. Känns ju som en begravning..
Nja, det är väl snarare ett tecken för den allmänna frustrationen när det kommer till elbilsladdning. Många upplever nog att det händer alldeles för lite och för långsamt. Det lovas en massa saker från alla hörn och kanter, men i praktiken händer väldigt lite. Att man är skeptisk ser jag bara som en naturlig konsekvens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Erxon »

Niklas Z skrev:
HX100 skrev:
Varning för rant. Igår åkte jag mellan Stockholm och Östersund. Sambon hade lite ärenden i Uppsala så jag tänkte passa på att toppa upp batteriet lite i någon snabbladdare.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.

Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
Även jag blev påmind om nackdelarna med laddning på andra ställen än SuC idag. Jag åkte iväg på en liten rundtur i östra Uppland. Vid start hade jag knappt 60 % laddning i batteriet och det skulle visa sig att hela turen blev på 24 mil. Jag hade sett på chargefinder.com att det fanns en 50 kW stolpe någorlunda centralt i Norrtälje, där det passade med ett lunchstopp. Naturligtvis kom en annan bil fram någon minut före mig och började ladda. Jag åkte till en mer centralt placerad stolpe på 11 kW. Den krävde incharges laddapp, som jag redan hade och sedan tidigare registrerat kreditkort hos. Trots det vägrade stolpen ge ström. Den påstod att jag inte kunde ladda eftersom stolpen var upptagen. Jo, förvisso var den upptagen, men av mig. Provade att ringa supportnumret som stod på stolpen, men de hade bara öppet 8-17 vardagar. Efter att ha provat att tvångsavsluta appen och sedan starta om den fick jag igång stolpen. Då visade det sig att effekten delades med en annan bil, så jag fick 5,5 kW. Egentligen testade jag mest för att se hur det fungerade, för jag hade kommit hem ändå. Allt som allt fick jag i alla fall 7 % extra i batteriet. När jag kom hem fanns det 17 % kvar i batteriet.
Så tack Tesla för stort batteri och låg förbrukning, så man klarar sig även när den ensamma 50 kW stolpen är upptagen. Inte tack till operatören, för det är något slags ironi i att behöva strula med en app för att få igång laddningen, trots att den visar sig vara gratis.
Det här påminner mig lite om min hemresa i torsdags när jag åkte igenom Västerås, kom till Erikslund och vet att det finns en Chademo vid Biltemas som Mälarenergi driver och man sist jag var där betalade genom att använda Easypark-appen.
Nähä, nu behövde man någon app som jag inte hört talas om, något på E****. Som ni vet så både blåste det och snöade det också och ladda ner appen samt kopplade ett kontokort men inte fan gick det att ladda. Svor en ramsa och åkte några hundra meter till en InCharge som hade flera lediga, försöker undvika dessa då de tar betalt per minut och med Chademo (har en Leaf) men i nödläge får man ta det som finns.

Nu har jag egentligen inga större problem då jag kanske någon gång i månaden åker längre sträckor än vad laddningen hemma eller på jobbet ger mig. Men förstår helt och hållet hur smidigt det är med en Tesla om man regelbundet åker längre sträckor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

HX100 skrev:
Incharge är fruktansvärt. Jag har behövt kämpa med den appen med Leafen några gånger. Det är jätteviktigt att göra allt i en specifik ordning och jag glömmer alltid bort vilken ordning det är.
Jag tror man måste aktivera laddaren först via appen innan man stoppar i sladden. Om man först stoppar i sladden (vilket är det mest naturliga att göra?) så tror appen att laddaren är upptagen, och då måste man som du säger tvinga omstart av appen, vänta och försöka igen några gånger.
Jag tror du har rätt i att man första ska aktivera laddaren och sedan koppla in kabeln, trots att det står tvärtom på stolpen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Är de jag eller är de mycket bitterhet i denna tråden.. Känns ju som en begravning..
Nja, det är väl snarare ett tecken för den allmänna frustrationen när det kommer till elbilsladdning. Många upplever nog att det händer alldeles för lite och för långsamt. Det lovas en massa saker från alla hörn och kanter, men i praktiken händer väldigt lite. Att man är skeptisk ser jag bara som en naturlig konsekvens.
Man kan ju lugnt säga att det finns en stor förbättringspotential...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av mikebike »

Det skall inte spela någon roll om man stoppar in kabeln först, men gör man det så får man ändå uppmaningen om att stoppa i kabeln när man bokar laddplatsen. Jag gjorde det i torsdags (AC).
Däremot har InCharge haft problem med appen. Man kan välja om man vill att kreditkortet eller laddkortet skall debiteras. För mig fungerar det inte längre om jag väljer laddkortet, bara om jag väljer kreditkortet. Märkligt nog funkar det att använda laddkortet direkt på laddstolpen. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av HenrikC »

Det borde införas ett förbud i lag mot appar för att ladda. Ställ krav på vanligt betalkortsblipp. Lagstöd för det sista finns redan i EU-direktiv sedan 2014, men ingen har drivit frågan i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Det borde införas ett förbud i lag mot appar för att ladda. Ställ krav på vanligt betalkortsblipp. Lagstöd för det sista finns redan i EU-direktiv sedan 2014, men ingen har drivit frågan i Sverige.
Var försiktig med vad du önskar dig! Tänk om det skulle krävas betalkort vid alla laddningar? Tänk vad det skulle kosta i utrustning och avgifter till Visa och Mastercard.

Det jag skulle vilja ha är fri roaming så att jag kan använda samma Rfid eller bil id på alla stationer utan extra avgifter. Helst skulle det vara bilen som identifierade sig som hos Tesla. Annars att mitt betalkort kan läggas in som identitet och i sista hand mitt RfiD från valfri operatör.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av bonath »

En rant till här.......

För två veckor sedan hämtade jag liiiite mat på Chopchop i Kungsbacka, laddaren vid McD upptagen av en PS2.
Han fick inte igång laddningen, jag provade, död...

Körde till Vb, Eons nya laddare, tre upptagna, en död...
Bee-laddaren, upptagen.

Ok, dags att testa Ionity... Kallt, snöglopp och kissnödig.
Hela proceduren med app, kreditkort osv, hade ingen känsel kvar i fingrarna när jag slutligen stod på toaletten. :o

Nääää, det finns verkligen inget som slår Tesla och SuC.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

helix skrev:
martinot skrev:
Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?
Jodå, vi hämtar in data från operatörer även i Danmark. Det är framförallt E.On och Clever som är de dominerande aktörerna, men Circle K håller på att etablera sig med egna stationer. Det ser snarlikt ut som Sverige just nu med några teststationer igång.

Igår öppnade E.On för övrigt sin största station hittills i Skandinavien (Odense, Danmark) och det är den första siten där man tänker mer som SuC med många laddare på samma ställe.

12 st 150 kW + 2st 300 kW på en och samma station. Gratis laddning där just nu:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... o-6/3ydj8g

Kan hoppas att detta är ett tecken på att E.On satsar på större stationer framåt och att vi får några även i Sverige. E.On har dessutom kortläsare på sina snabbladdare så vill man slippa strul med appar är det enkelt att ladda där. Allra bäst är såklart när plug & charge blir normen även utanför SuC.
Enligt eons app är 22kw där gratis, men övriga "kräver registrering" vilket brukar betyda att de kostar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

Appar är OK tycker jag, förutsatt att det inte blir för många olika, samt att de verkligen fungerar vid första försöket. Men visst vore det bäst med plug and charge även hos andra än Tesla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

När det är dags att byta till elbil förväntar jag mig att det är ungefär lika enkel som att tanka bilen med kort.
Kanske skulle jag till och med kunna acceptera lite mer krångel då jag kommer använda offentlig laddning mer sällan jag tankar idag.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av helix »

taliz skrev:
helix skrev:
martinot skrev:
Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?
Jodå, vi hämtar in data från operatörer även i Danmark. Det är framförallt E.On och Clever som är de dominerande aktörerna, men Circle K håller på att etablera sig med egna stationer. Det ser snarlikt ut som Sverige just nu med några teststationer igång.

Igår öppnade E.On för övrigt sin största station hittills i Skandinavien (Odense, Danmark) och det är den första siten där man tänker mer som SuC med många laddare på samma ställe.

12 st 150 kW + 2st 300 kW på en och samma station. Gratis laddning där just nu:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... o-6/3ydj8g

Kan hoppas att detta är ett tecken på att E.On satsar på större stationer framåt och att vi får några även i Sverige. E.On har dessutom kortläsare på sina snabbladdare så vill man slippa strul med appar är det enkelt att ladda där. Allra bäst är såklart när plug & charge blir normen även utanför SuC.
Enligt eons app är 22kw där gratis, men övriga "kräver registrering" vilket brukar betyda att de kostar.
Det stämmer i vissa fall, men just på den här stationen i Odense är det i skrivande stund gratis på alla laddarna.

Vi hämtar data i realtid från Eon och visar identisk info som du ser som registrerad kund när man använder Eons app. I just Danmark på eons laddare som är gratis skriver vi inte ut det ordagrant, utan det representeras just nu med att inget pris visas alls. Ska ändra så att vi skriver ut "Gratis", precis som vi gör på Eons laddare i Sverige.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Swede1 »

Rekommenderar brickor eller kort på eon, inchsrge, bee och Fortum. Funkar oftast och går fort. Men visst fyra kort till hade man gärna varit utan. Ionity borde ha kort, men de är för dyra, billigare och snabbare att köra på bensin. Rex gives peace of mind.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Rekommenderar brickor eller kort på eon, inchsrge, bee och Fortum. Funkar oftast och går fort. Men visst fyra kort till hade man gärna varit utan. Ionity borde ha kort, men de är för dyra, billigare och snabbare att köra på bensin. Rex gives peace of mind.
A larger battery gives more peace of mind :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

HX100 skrev:
Varning för rant. Igår åkte jag mellan Stockholm och Östersund. Sambon hade lite ärenden i Uppsala så jag tänkte passa på att toppa upp batteriet lite i någon snabbladdare.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.

Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
Hatar också all sådan skit... Parkerade utanför sjukhus för några veckor sedan, och hade dåligt med kräm i bilen så ställde mig på en E-on-plats på gästparkeringen och kopplade in laddkabeln. Hade bråttom så tog foto på laddstolpenummer, och tänkte att det där får jag fixa senare. Försökte hela dagen med att installera app, återställa lösen på konto (hade ett gammalt konto sedan tidigare jag inte använt på över ett år), och sedan uppdatera med nytt kreditkort, och sedan försöka starta laddningen. Höll totalt på i ca 45 minuter med detta, men lyckades aldrig få igång skiten... var lite orolig att jag inte skulle ha laddning att åka hem, men klarade mig som tur var (gick ner till 8% när jag var hemma). Skitsystem! :evil:

Tänkte samma tanke som dig... vad glad man blir för Tesla SuC, och gratis AC-stolpar utanför ICA och andra ställen (inte så mycket för att man inte kan tänka sig att betala en rimlig ersättning, men just för att slippa allt helvetes djälva krångel på jorden). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
martinot skrev:
Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?
Jodå, vi hämtar in data från operatörer även i Danmark. Det är framförallt E.On och Clever som är de dominerande aktörerna, men Circle K håller på att etablera sig med egna stationer. Det ser snarlikt ut som Sverige just nu med några teststationer igång.

Igår öppnade E.On för övrigt sin största station hittills i Skandinavien (Odense, Danmark) och det är den första siten där man tänker mer som SuC med många laddare på samma ställe.

12 st 150 kW + 2st 300 kW på en och samma station. Gratis laddning där just nu:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... o-6/3ydj8g

Kan hoppas att detta är ett tecken på att E.On satsar på större stationer framåt och att vi får några även i Sverige. E.On har dessutom kortläsare på sina snabbladdare så vill man slippa strul med appar är det enkelt att ladda där. Allra bäst är såklart när plug & charge blir normen även utanför SuC.
Mycket trevligt och uppfriskande nyheter!

Både med antal laddstolpar som påminner om SuC-stationer, och att de är lika lätta att ladda med som att tanka upp sin ICE (alla laddare borde ta kort precis som bensinpumpar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
taliz skrev:
helix skrev:
martinot skrev:
Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?
Jodå, vi hämtar in data från operatörer även i Danmark. Det är framförallt E.On och Clever som är de dominerande aktörerna, men Circle K håller på att etablera sig med egna stationer. Det ser snarlikt ut som Sverige just nu med några teststationer igång.

Igår öppnade E.On för övrigt sin största station hittills i Skandinavien (Odense, Danmark) och det är den första siten där man tänker mer som SuC med många laddare på samma ställe.

12 st 150 kW + 2st 300 kW på en och samma station. Gratis laddning där just nu:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... o-6/3ydj8g

Kan hoppas att detta är ett tecken på att E.On satsar på större stationer framåt och att vi får några även i Sverige. E.On har dessutom kortläsare på sina snabbladdare så vill man slippa strul med appar är det enkelt att ladda där. Allra bäst är såklart när plug & charge blir normen även utanför SuC.
Enligt eons app är 22kw där gratis, men övriga "kräver registrering" vilket brukar betyda att de kostar.
Det stämmer i vissa fall, men just på den här stationen i Odense är det i skrivande stund gratis på alla laddarna.

Vi hämtar data i realtid från Eon och visar identisk info som du ser som registrerad kund när man använder Eons app. I just Danmark på eons laddare som är gratis skriver vi inte ut det ordagrant, utan det representeras just nu med att inget pris visas alls. Ska ändra så att vi skriver ut "Gratis", precis som vi gör på Eons laddare i Sverige.
Vilken grymt fin service ni har. Måste bara säga att ni skapat en kanontjänst! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av helix »

martinot skrev:
Vilken grymt fin service ni har. Måste bara säga att ni skapat en kanontjänst! :)
Tack, vad kul att höra!
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MrRun »

Inte direkt någon ny information men.
Skellefteå Kraft och OKQ8 kommer med det här projektet bli ledande inom publik snabbladdning av personbilar i Sverige.

Totalt är det 300 stationer i Sverige och 100 stationer i Danmark som utrustas med högeffektiva laddare, i såväl storstäder som på mindre orter.

Effekten kommer vara 150 kW istället för dagens standarden på 50 kW. Och elen, den är givetvis 100 % förnybar.

Utbyggnaden inleds under 2021 och fortsätter sedan successivt fram till 2026.
https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/


Här kan man följa utbyggnaden: https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... bladdning/

Bild
Ioniq 5 FE AWD
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Hmpftfhdns »

MrRun skrev:
Inte direkt någon ny information men.
Skellefteå Kraft och OKQ8 kommer med det här projektet bli ledande inom publik snabbladdning av personbilar i Sverige.

Totalt är det 300 stationer i Sverige och 100 stationer i Danmark som utrustas med högeffektiva laddare, i såväl storstäder som på mindre orter.

Effekten kommer vara 150 kW istället för dagens standarden på 50 kW. Och elen, den är givetvis 100 % förnybar.

Utbyggnaden inleds under 2021 och fortsätter sedan successivt fram till 2026.
https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/


Här kan man följa utbyggnaden: https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... bladdning/

Bild
Hmm. Bara tre stationer i listan som är på gång att byggas hittills (varav en 50kw till att börja med) och tidsplan till 2026 innan allt är klart gör det hela lite mindre imponerande än det verkade först... Men man kan ju hoppas att de får fart under galoscherna snart!!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av iAkita »

På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

iAkita skrev:
På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
Vad skulle du istället sikta på de? De är väl bara ionity som har mer effekt idag av de öppna laddarna..

Bygger de tätt nog och förbereder för fler laddare så ser jag inget jätte problem..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Hmpftfhdns skrev:
MrRun skrev:
Inte direkt någon ny information men.
Skellefteå Kraft och OKQ8 kommer med det här projektet bli ledande inom publik snabbladdning av personbilar i Sverige.

Totalt är det 300 stationer i Sverige och 100 stationer i Danmark som utrustas med högeffektiva laddare, i såväl storstäder som på mindre orter.

Effekten kommer vara 150 kW istället för dagens standarden på 50 kW. Och elen, den är givetvis 100 % förnybar.

Utbyggnaden inleds under 2021 och fortsätter sedan successivt fram till 2026.
https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/


Här kan man följa utbyggnaden: https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... bladdning/

Bild
Hmm. Bara tre stationer i listan som är på gång att byggas hittills (varav en 50kw till att börja med) och tidsplan till 2026 innan allt är klart gör det hela lite mindre imponerande än det verkade först... Men man kan ju hoppas att de får fart under galoscherna snart!!
Tror planering och tillstånd/el-abb. är mest jobb. Teoretiskt kan de gå väldigt snabbt plötsligt men visst de återstår att bevisa.

Att bygga tror jag är de enkla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av tor-ake »

iAkita skrev:
På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
Måste faktiskt hålla med - i praktiken blir det så att man måste ta till marginal för att man skall kunna åka till +/- en station om det är upptaget när man kommer. Exempelvis Stockholm-Vemdalen med en ID4:
Optimalt vore att ladda i Bollnäs men man måste ha marginal att ta sig till Ljusdal (+65km) om det är kö i Bollnäs, och om det är ledigt i Tönnebro (-50km) när man passerar bör man plugga in redan där.

1-2 HPC är helt enkelt för lite med flera mil mellan stationerna. Det är samma problem som med Trafikverkets satsning, en här och en där. Samla i så fall ihop många laddare på en plats istället och tryck dit så många så att det inte blir kö.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Remuz »

Jag skulle vilja ha några snabbladdare på varje rastplats, kanske 4st. Skulle inte behöva göra ett "laddstopp" då, utan bara koppla in när vi ändå stannar. Fast snart är nog barnen så stora att det inte behövs rast varje timme för att kissa :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar