Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 21 dec 2021 02:04
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Snarare är den Virta-baserad.R_Edvinsson skrev:Det är egentligen en exakt kopia av ICAs app för laddning
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta.Peter Andersson skrev:Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
Det blir väl att först väljer plats. Sen tror jag också att rutorna var där innan och laddarna sattes upp utan hänsyn till domDafro skrev:När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta.Peter Andersson skrev:Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
Håller med om bra med prismärkningen! Snyggt!Dafro skrev:När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta.Peter Andersson skrev:Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
Låter som vettig och stabil utbyggnad.. Smart också att börja med 150 kw som bra idag för de flesta bilar men att de samtidigt lätt kan öka effekten utan att bygga om allt.MrRun skrev:Jag snappade upp en del från en frågestund igår på FB med OKQ8s produktchef för deras laddlösningar.
- Plug & Charge kan komma inom 1-2 år "när marknaden är redo".
- På tur i Sverige är laddstationer i Halmstad och Husqvarna.
- Näst på tur i Norrland är Sundsvall.
- Man siktar på att ha 50 stationer med laddare innan 2022 är slut men mycket hänger på när man får nätanslutning.
- Varje laddpunkt de sätter upp nu har 2 kraftmoduler á 75kW med möjlighet att komplettera med 2 till för totalt 300kW.
/MrRun
Sundsvall är iofs välkommet. Finns bara 4 st Ionity och 2x60kW i Birsta.Esterox skrev:Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?Esterox skrev:Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….Dafro skrev:Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?Esterox skrev:Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Sorry, var nog lite egoistisk, bor lite mer söder över än dig troligen, men troligen är väl biltätheten större här också men ändå bättre om dom fick till några feta kluster längs de större vägarna i söder men absolut även i norr. Där borde staten tvinga likt pumplagen och där är det nog bättre med 2-4 lite utspritt än 20 på varje ställe.Esterox skrev:Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….Dafro skrev:Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?Esterox skrev:Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Det måste finnas tillräckligt med kapacitet i nätet till snabbladdarna, saknas det måste elnätet byggas ut, det måste även finnas tillgänglig effekt i nätet iom att snabbladdarna drar massor av kraft när de är igång (sällan ett problem i norr, kan vara problem i söder).Esterox skrev:Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….Dafro skrev:Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?Esterox skrev:Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
De är väl eon som har en sådan lösning dock osäker på om de fått ut den i fält. Där pratades de väl om att man kunde klara sig på ner till 11 kw men självklart med en kraftig begränsning i hur många bilar de kan ladda per dygn.LarsL skrev:Det går ju använda ett relativt litetbatteri på ett smart sätt för att kapa topparna men ändå kunna ge kunden full prestanda. Laddkurvan varierar ju som alla elbilsägare vet över SUC så kan man bara med ett litet batteri platta ut den förbrukningen så har man vunnit ganska mycket. Sedan finns det ju alltid ett litetet uppehåll mellan bilar vilket också ger möjlighet till återhämtning.
Bra att du testade, men själv hade jag blivit galen på så mycket oklarheter och stök för att kunna ladda bilen! Bra att de erbjuder både app och kreditkortsbetalning (credd till OKQ8 för det), men känns som de inte riktigt fått till en bra kundupplevelse och helhet.Off Grid Byggaren skrev:Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.
Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in. Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.
Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Blippade kortet och slog in koden, sedan skulle laddport väljas. Men det anges då inte vilken nummer det är på laddplasterna, som det görs i appen. Stod endast CCS-port på de som gick att välja.
Chansade och tryckte på den första, då började en blå ring blinka runt landhandsken. Det blev förstås fel laddport mot där jag hade ställt bilen, men den långa laddkabeln räckte fram.
Stod dock så jag egentligen blockerade den andra laddplatsen.