Sida 19 av 23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 02:04
av Peter Andersson
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 04:23
av taliz
R_Edvinsson skrev:
Det är egentligen en exakt kopia av ICAs app för laddning
Snarare är den Virta-baserad.
Det är även eon mfl.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 04:53
av Dafro
Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 06:00
av expat
Dafro skrev:
Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)
Det blir väl att först väljer plats. Sen tror jag också att rutorna var där innan och laddarna sattes upp utan hänsyn till dom
Lustig design, tittar man på dom så ser det ut som baksidan är vänd utåt

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 07:40
av Elbilisten
OKQ8 borde ju fatta att man inte vill koppla av släpfordon eller backa för att fylla på med mer energi. Varför kan de inte bara sätta snabbladdarna på samma sätt som bränslepumparna? Varför ska man inte få stå under taket som avgasbilisterna? De borde åka på studiebesök till Circle K Kongsbergporten.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 14:54
av martinot
Dafro skrev:
Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)
Håller med om bra med prismärkningen! Snyggt! :)

Men som du påpekar riktigt dåligt och otydligt med platserna. Ingen bra kombo med så få laddpunkter dessutom.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 21 dec 2021 17:12
av Mickep
men det kanske inte är så dumt med lite handikappruteavstånd mellan laddarna, då spelar det ju ingen roll om man gå höger/vänster imitten fram bak. (blir svårare att "blockera" någon annan) Men självklart borde det finnas så man kan ha släpvagn utan att vara i vägen.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 08:50
av lloydfabege
Vet inte när den öppnade men nu är OKQ8 Trelleborg öppen med 6 st 150 kW.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 08:59
av iAkita
Roligt att se att OKQ8 i flera fall satsat på 6 laddpunkter vid varje ställe. Betydligt bättre än Cirkle K's halvhjärtade satsning.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 09:00
av R2_m3
IMG_1281.jpeg
även Upplands Väsby verkar vara aktiv.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 09:05
av Nick
De har ännu fler så det poppar upp någon då och då. Örebro och Kungsbacka har också. Alla ser ut att få 6 st vilket är ett bra första steg när man börjar bygga nytt.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 09:27
av Gargamel
5.99/kWh är nog lite i det dyraste taget, och då laddade jag för nästan 400kr på CK igår med 5.29kr/kWh, som också är lite i det dyrare slaget.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 19 jan 2022 10:46
av MrRun
Lägger in den här länken igen. Där kan man se vilka som närmast planerade och vilka som är igång.

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... bladdning/

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 12:58
av MrRun
Jag snappade upp en del från en frågestund igår på FB med OKQ8s produktchef för deras laddlösningar.
  • Plug & Charge kan komma inom 1-2 år "när marknaden är redo".
  • På tur i Sverige är laddstationer i Halmstad och Husqvarna.
  • Näst på tur i Norrland är Sundsvall.
  • Man siktar på att ha 50 stationer med laddare innan 2022 är slut men mycket hänger på när man får nätanslutning.
  • Varje laddpunkt de sätter upp nu har 2 kraftmoduler á 75kW med möjlighet att komplettera med 2 till för totalt 300kW.

/MrRun

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 13:44
av chaffis75
MrRun skrev:
Jag snappade upp en del från en frågestund igår på FB med OKQ8s produktchef för deras laddlösningar.
  • Plug & Charge kan komma inom 1-2 år "när marknaden är redo".
  • På tur i Sverige är laddstationer i Halmstad och Husqvarna.
  • Näst på tur i Norrland är Sundsvall.
  • Man siktar på att ha 50 stationer med laddare innan 2022 är slut men mycket hänger på när man får nätanslutning.
  • Varje laddpunkt de sätter upp nu har 2 kraftmoduler á 75kW med möjlighet att komplettera med 2 till för totalt 300kW.

/MrRun
Låter som vettig och stabil utbyggnad.. Smart också att börja med 150 kw som bra idag för de flesta bilar men att de samtidigt lätt kan öka effekten utan att bygga om allt.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 14:17
av Esterox
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 16:32
av CrazyGang
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Sundsvall är iofs välkommet. Finns bara 4 st Ionity och 2x60kW i Birsta.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 16:39
av Dafro
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 28 jan 2022 22:07
av Esterox
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 29 jan 2022 05:05
av Dafro
Esterox skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Sorry, var nog lite egoistisk, bor lite mer söder över än dig troligen, men troligen är väl biltätheten större här också men ändå bättre om dom fick till några feta kluster längs de större vägarna i söder men absolut även i norr. Där borde staten tvinga likt pumplagen och där är det nog bättre med 2-4 lite utspritt än 20 på varje ställe.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 29 jan 2022 08:38
av Dinsdale
Esterox skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Det måste finnas tillräckligt med kapacitet i nätet till snabbladdarna, saknas det måste elnätet byggas ut, det måste även finnas tillgänglig effekt i nätet iom att snabbladdarna drar massor av kraft när de är igång (sällan ett problem i norr, kan vara problem i söder).

I glesbygd kan problemet vara att elnätet måste byggas ut. Det är dyrt och tar lång tid, kostnaden täcks dessutom inte av bidraget, något driftiga bybor dessvärre blivit varse i det här inslaget: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... tt-ga-ihop

Om elen till äventyrs finns får alla "mackägare" med snabbladdare problemet med effektavgiften. Även om det bara är en (1) bil som laddar på en månad kan den enda laddningen ge upphov till kanske 6-7000 kr i effektavgift om de laddat med 150kW i en timme. Plus kostnaden för strömmen. Alla andra bilar kostar bara strömmen den månaden. För att få ekonomi i en snabbladdare måste du kunna slå ut de där tusentals kronorna på många laddsessioner. Även om det så laddar hundra bilar på din 150kW-laddare ligger effektavgiften ändå på kanske 70 kr/laddning. Plus strömmen. Eller så får du ta ett högt pris per kWh för att slå ut kostnaden den vägen, men priset per kWh sätts ju då efter antalet sålda kWh. En enda bil kanske laddar 50kWh, då blir det 140kr/kWh enbart i effektavgift. Plus kostnaden för strömmen, någon krona till.
För att minimera effektavgiften men ändå erbjuda snabbladdning behöver du investera i batterilagring, då kan du byta till ett säkringsabonnemang utan effektavgift - men det har å andra sidan en dyrare månadsavgift, och det ska väl lagstiftas att alla måste betala effektavgift inom en relativt snar framtid. Du får en övre gräns för hur många bilar du kan ta emot innan snabbladdaren blir en semisnabbladdare, eller slutar ge ström helt om den endast kan ladda från batteriets lagrade ström.

Har du batterilagring är det en stor investering, dock täcks den eventuellt av bidraget. Som bilist vet jag inte riktigt heller om jag skulle våga planera en rutt som krävde laddning vid en batteriförsörjd snabbladdare ute på vischan, om inte det batteriet är ohyggligt överdimensionerat förstås. Däremot en nätansluten 50kW som (ifall det finns kraft kvar i batteriet) skulle kunna dra på upp till 150kW kan man planera efter.

Du kan även göra det enkelt för dig och sätta upp en 50kW-laddare istället för en snabbladdare. Det kan du göra på ett säkringsabonnemang, då behöver du inte oroa dig för effektavgiften. Men det är ändå svårt att få ekonomi i det om det bara laddar nån enstaka bil i månaden.

Ekonomin underlättas förstås om laddaren blir lockvaran, sen handlar kunden annat under det relativt långa besöket. Det är enklare att få någorlunda ekonomi i om man installerar dem vid bemannade bensinstationer med butik. Men det är avhängigt att folk faktiskt handlar nånting, det är det nog långtifrån alla som gör.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 29 jan 2022 08:59
av LarsL
Det går ju använda ett relativt litetbatteri på ett smart sätt för att kapa topparna men ändå kunna ge kunden full prestanda. Laddkurvan varierar ju som alla elbilsägare vet över SUC så kan man bara med ett litet batteri platta ut den förbrukningen så har man vunnit ganska mycket. Sedan finns det ju alltid ett litetet uppehåll mellan bilar vilket också ger möjlighet till återhämtning.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 29 jan 2022 15:30
av chaffis75
LarsL skrev:
Det går ju använda ett relativt litetbatteri på ett smart sätt för att kapa topparna men ändå kunna ge kunden full prestanda. Laddkurvan varierar ju som alla elbilsägare vet över SUC så kan man bara med ett litet batteri platta ut den förbrukningen så har man vunnit ganska mycket. Sedan finns det ju alltid ett litetet uppehåll mellan bilar vilket också ger möjlighet till återhämtning.
De är väl eon som har en sådan lösning dock osäker på om de fått ut den i fält. Där pratades de väl om att man kunde klara sig på ner till 11 kw men självklart med en kraftig begränsning i hur många bilar de kan ladda per dygn.

Frågan är dock hur mycket billigare de blir, du får en stor investering istället för en fetare månads avgift och begränsningar i antal bilar per timme.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 09 feb 2022 23:33
av Off Grid Byggaren
Testade OKQ8 i Upplands Väsby idag, mest för att känna på upplevelsen och hur det funkar.

OKQ8 har åtta laddpunkter där, plus en 50 kW E.ON laddare. De skriver att laddeffekten delas på två vid varje laddare, dock inte hur mycket max effekten kan bli med två bilar.

Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Två Skoda Enayq taxibilar med stora batteriet stod och laddade när jag kom. De var inte nöjda med laddeffekten på 44 kW de fick. Frågade om de hade kallt batteri, men de hade kört hela förmiddagen.
Laddplatserna.jpg
En trevlig bildskärm med ett erbjudande om kaffe och semla för 35:- inne på OKQ8 visades.

En väldigt lång och tydlig informationstext fanns också uppsatt.
Info.jpg
Jag hade laddat ned OKQ8 appen i höstas så nu var det dags att testa den.

Denna mack dök upp direkt i appen, jag markerade laddporten jag stod vid och tryckte på starta laddning.

Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in. Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.

Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Blippade kortet och slog in koden, sedan skulle laddport väljas. Men det anges då inte vilken nummer det är på laddplasterna, som det görs i appen. Stod endast CCS-port på de som gick att välja.

Chansade och tryckte på den första, då började en blå ring blinka runt landhandsken. Det blev förstås fel laddport mot där jag hade ställt bilen, men den långa laddkabeln räckte fram.
Stod dock så jag egentligen blockerade den andra laddplatsen.

Det var 6 plusgrader och jag hade kallt batteri, hade endast kört en mil och hade 70% SoC. Fick 80 kW laddeffekt, vilket kändes normalt.

För att avsluta laddningen fick jag blippa kredikortet igen och trycka avsluta på skärmen.

En kort stund visades ett kvitto på skärmen, det fick fotas av om du vill ha en kopia.
Kvitto.jpg

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 09 feb 2022 23:46
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in.
Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.

Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Blippade kortet och slog in koden, sedan skulle laddport väljas. Men det anges då inte vilken nummer det är på laddplasterna, som det görs i appen. Stod endast CCS-port på de som gick att välja.

Chansade och tryckte på den första, då började en blå ring blinka runt landhandsken. Det blev förstås fel laddport mot där jag hade ställt bilen, men den långa laddkabeln räckte fram.
Stod dock så jag egentligen blockerade den andra laddplatsen.
Bra att du testade, men själv hade jag blivit galen på så mycket oklarheter och stök för att kunna ladda bilen! Bra att de erbjuder både app och kreditkortsbetalning (credd till OKQ8 för det), men känns som de inte riktigt fått till en bra kundupplevelse och helhet.

Det är precis sådant här som jag personligen blir superfrustrerad av och irriterad på (i sådana stunder som jag längtar till SuC). :?