Sida 1 av 3

Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 20:32
av Dannte0
Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 20:37
av jonas
Jag säger procent det är det som är mest rätt.

km är bara en uppskattning och kan variera mycket beroende på hur man kör, väglag och temperatur.

jmf med
Om man vill man ha bensintanksmätaren i procent eller km ?

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 20:41
av bylund
Smakfråga. Bara olika reprensentationer av samma värde.
Man lär ju sig vad en km på mätaren innebär i olika förhållanden på samma sätt som man lär sig vad en procent betyder. Men det är ju högre upplösning på km än %. Jag kör på km.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 20:51
av KnightRider
Ja kör procent på samma sätt som jag gör med en telefon. Den visar inte återstående minuter.

Men har för mig att det ska komma en uppdatering som visar båda. Och då är det ett icke-problem sen.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 21:00
av LarsL
Procent! Kilometer är ju visserligen en fast sträcka på Tesla men det är ju inte den sträcka som bilen kommer klara av att köra ändå så då blir procent vettigare att ha koll på.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 21:03
av Trean
Procent säger jag också. De där kilometrarna stämmer ju ändå inte ändå eftersom det beror mycket på hur man kör. Gissar att de flesta kör många korta sträckor till vardags och då stämmer ju inte kilometrarna eftersom en del batteri går åt till uppvärmning. Enda gången det skulle kunna vara intressant med km är om man kör många långa sträckor, men även då skulle jag personligen föredra procent.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 21:11
av helix
Jag kör också mest med procent. För just min bil kommer jag worst case 3 mil på 10%. Tycker det är en ganska enkel tumregel att förhålla sig till om man vill göra snabbt överslag och samtidigt ha en buffert.

Bästa vore om Tesla kunde lägga till så att man kan kombinera procent med att visa kvarvarande räckvidd enligt senaste körda sträcka enligt den inställningen man gjort i energigrafen (10,25,50km).

När man kör procent syns laddhastighet i kW och adderat antal kWh istället för laddhastighet i km/h + adderade km. Även här vore det fint om man kunde se bägge delar.

En bonus med procent är också att man slipper tänka på batterigradering. 100% är alltid 100% :)

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 21:11
av Legato
Dannte0 skrev:
Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D
Kilometer helt klart!

Anledningen är att det förmedlar mer information. Procenten visar alltid 100% när du laddat fullt, oavsett hur ditt batteri mår. Dvs du får ingen information angående hur BMS och/eller batteri mår.

Använder du km kommer du tidigare upptäcka om BMSen behöver kalibreras och/eller om det finns anledning att misstänka problem med batteriet.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 21:35
av Banane
Det finns inget rätt eller fel. Gör som du tycker. Jag använder km eftersom det lirar bäst med mitt sätt att tänka.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:06
av Gustafsson
Kör också med km. Underlättade också när jag bytte från 70D till 100D. Men på vintern blir kilometrarna lite kortare än på sommaren.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:09
av martinot
Dannte0 skrev:
Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D
Vet inte. Startade med km när jag var ny, men kör numera procent. Skulle vilja helst se båda samtidigt.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:10
av Frippanecci
Kör km, men brukar vid långresa hålla koll på distans kvar i navigatorn och i energidisplayen - det har funkat säkert för mig i några år.

Värst var nog förra veckan - då hade jag 0km med 2 km till SuC.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:14
av martinot
helix skrev:
När man kör procent syns laddhastighet i kW och adderat antal kWh istället för laddhastighet i km/h + adderade km. Även här vore det fint om man kunde se bägge delar.
Detta är största orsaken till att jag kör procent (ha koll på laddeffekten och antal laddade kWh).

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:22
av Zalman3
bylund skrev:
Smakfråga. Bara olika reprensentationer av samma värde.
Man lär ju sig vad en km på mätaren innebär i olika förhållanden på samma sätt som man lär sig vad en procent betyder. Men det är ju högre upplösning på km än %. Jag kör på km.
Jag kör också på km.
Ger högre upplösning.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:31
av chry252
Kilometer, typiska. Givet att du har en distans att tillryggalägga känns det mest relevant.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 22:54
av LarsL
chry252 skrev:
Kilometer, typiska. Givet att du har en distans att tillryggalägga känns det mest relevant.
Fast de km har ju oftast väldigt lite med hur långt du verkligen kommer. Vill jag verkligense hur jag ligger till så slår jag på energimätaren och får då svart på vitt hur långt jag kommer.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 23:10
av macksie
viewtopic.php?f=37&t=15306

Nästan hälften-hälfyen

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 23:19
av Willerud
Två sidor av samma mynt, så det finns inget rätt eller fel...eller?

Jag kör med procent, bla för att få rätt enheter vid laddning som tidigare nämnts här.

Upplever det som att samtalen angående räckviddsångest från min bättre hälft har upphört efter jag ändrade hennes inställning till procent också.

Sa jag att det inte fanns fel?
Tesla har i alla fall angett vad som är rätt :-)
När du lägger in en destination så anger den ett estimat för din state of charge när du kommer fram eller behöver stanna vid SuC. SoC anges i procent och inte i km.

Re: Procent eller km

Postat: 15 dec 2020 23:22
av Bernando
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 07:59
av Legato
Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 08:39
av Svenssons
Problemet med km är att man kan tro att det är synonymt med km kvar i räckvidd vilket inte stämmer. Detta gäller särskilt när man är ny elbilist. Har man kört några tusen mil så har man oftast bra koll på vad bilen klarar av.

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 08:51
av thebishop
Det första jag gjorde när jag tog ut bilen var att ställa in procent. Hade stört mig på när räckvidden föll allteftersom batteriet degenererade, med procent slipper man den problematiken...

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 09:03
av Bernando
Legato skrev:
Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)

Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?

I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 09:14
av Bjelke
Bernando skrev:
Legato skrev:
Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)

Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?

I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.
Att km påverkas av kalibrering/degradering är ju själva poängen med att visa km, för är kalibreringen dålig så står
det ju helt enkelt mindre antal km i räckvidd vis samma laddnivå och då kan man ana att man har dåligt
kalibrerat batteri... kör man med % så märker man ju inget för det står ju då samma % varje gång man laddat liksom...
Säg att du laddar till 90% varje dag, då står det ju precis 90% varje dag, du märker ingenting om kalibreringen är kass,
men om du har km-visning och laddar på samma sätt så kommer du märka att antalet km i räckvidd när du laddat klart
har minskat och kan alltså se om du har kass kalibrering eller degradering. :)

Re: Procent eller km

Postat: 16 dec 2020 09:42
av fth
helix skrev:
Bästa vore om Tesla kunde lägga till så att man kan kombinera procent med att visa kvarvarande räckvidd enligt senaste körda sträcka enligt den inställningen man gjort i energigrafen (10,25,50km).
Precis det kan man ju göra just i energigrafen, till höger står det ju uppskattad räckvidd med nuvarande förbrukning beräknat på aktuell inställning 10/25/50km.

Jag använder alltid den informationen när jag kör långt, procent på instrumentbrädan och räckvidd enligt energigrafen som stäms av mot kvarvarande sträcka.

Är diffen för liten och/eller minskar så lättar jag på gasen, är den stor och/eller ökande så höjer jag hastigheten (inom rimliga gränser givetvis ;) ).

Det har alltid funkat utmärkt för mig.

/fth