Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu?
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 17 dec 2020 22:39
av Svenssons
Robertrimmevik skrev:
Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu?
Utgår från förbrukning på 150Wh/km i beräkningarna.
(150Wh/km*500km)/(1/6h)=450kW
450kW konstant laddning i 10 minuter alltså om förbrukningen är 150Wh/km.
450 kW-laddar är väl inte omöjliga men tror som vanligt att journalister eller Toyota pressansvariga misstolkar specifikation så att det kanske är från 7,5% till 80% som laddas på 10 minuter. Då räcker det med 350 kW-laddare. Alternativt är det två olika versioner på bilar som gäller, en som har 500 km i räckvidd och en med ca 400 km i räckvidd.
Ser nu att i orginalartikeln sår det "roughly 10 minutes". Låter vi det vara 13 minuter blir det (150Wh/km*500km)/(13/60h)=346kW. Gissar att detta är det som är närmast den teoretiska beräkning som Akio Toyoda presenterar. Tror de utgår från 350 kW-laddare.
Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu?
Utgår från förbrukning på 150Wh/km i beräkningarna.
(150Wh/km*500km)/(1/6h)=450kW
450kW konstant laddning i 10 minuter alltså om förbrukningen är 150Wh/km.
450 kW-laddar är väl inte omöjliga men tror som vanligt att journalister eller Toyota pressansvariga misstolkar specifikation så att det kanske är från 7,5% till 80% som laddas på 10 minuter. Då räcker det med 350 kW-laddare. Alternativt är det två olika versioner på bilar som gäller, en som har 500 km i räckvidd och en med ca 400 km i räckvidd.
Ser nu att i orginalartikeln sår det "roughly 10 minutes". Låter vi det vara 13 minuter blir det (150Wh/km*500km)/(13/60h)=346kW. Gissar att detta är det som är närmast den teoretiska beräkning som Akio Toyoda presenterar. Tror de utgår från 350 kW-laddare.
Är det en mindre bil och man kör den "japanska" körcykeln JC08, som väl får NEDC att verka lite småtuff, är det nog mer normala laddeffekter vi talar om.
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 28 jan 2021 08:45
av Zalman3
Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 10:56
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Tack för intressant video.
Några tankar. 2023/2024 planerar Toyota att ha en elbil på marknaden med Solid State batterier. Vad kommer produktionskostnaden vara för Toyotas batterier jämfört med Teslas 4680-celler och hur stor skillnad kapacitetsmässigt kommer det att vara?
Blir intressant detta och bra hur som men mina pengar är fortfarande på att Tesla har ett enormt försprång fortfarande.
MVH
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 13:26
av Zalman3
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Tack för intressant video.
Några tankar. 2023/2024 planerar Toyota att ha en elbil på marknaden med Solid State batterier. Vad kommer produktionskostnaden vara för Toyotas batterier jämfört med Teslas 4680-celler och hur stor skillnad kapacitetsmässigt kommer det att vara?
Blir intressant detta och bra hur som men mina pengar är fortfarande på att Tesla har ett enormt försprång fortfarande.
MVH
Sandy Munro pratar om att Solid State batterier är 2-3år bort.
Men vilket pris kommer dom ha?
Hur mycket mera är folk beredda att betala för att kunna ladda på 10 minuter istället för 20-30 minuter.
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 13:46
av wheels
Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 14:01
av Nicke Nyfiken
wheels skrev:
Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla
Jag ser dock inte att behovet av lång räckvidd är kopplat till prestige.
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 14:27
av Mickep
De sägs vara billigare att producera än vanliga batterier så jag ser det inte som prestige utan som en teknisk utveckling som kommer ske förr eller senare.
märket kommer fortfarande vara det som betyder något för värdet.
Re: Toyota working on solid-state battery
Postat: 29 jan 2021 14:30
av wheels
Nicke Nyfiken skrev:
wheels skrev:
Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla
Jag ser dock inte att behovet av lång räckvidd är kopplat till prestige.
Klart det inte gör, men dom flesta har ingen nytta av ett stort batteri.