Sida 1 av 2
Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 21:34
av Dannte0
Första el bilen någonsin
Hämtade i måndags i Malmö och måste säga att jag är hel nöjd.
Grymt mycket lull lull och extremt bra tryck i den .
En del att lära in för en annan som aldrig ägt el bile eller Tesla innan,men jobbar med teknik i just bilat så tycker det bara är roligt.
För er som tvekar så kan jag bara säga att tveka inte ni kommer bli nöjda.
Har haft SRT8 bilar ,o kört nya Corvetter etc men denna tar priset.
Har inte funnit några fel på den ännu,noterade att det var några damm korn under lacken på bagage luckan vid lev så dom tog kort och gjorde notering om detta ifall att det skulle strula längre fram.
Försäkring helår/ halv 5500kr (bor ej i storstad och har företag)
Installerade WC själv med typ B brytare som funkar kanon laddar 6mil/h
Kan bara säga att jag är helnöjd med denna so far , enda negativa på en sådan dyr vil ät ingen handsfree bagage lucka och ingen riktig regnsensor ( helljus automatik har jag inte hunnit testa ännu)
Men helt klart rolig och underhållande bil!
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 22:30
av Folke
Hej, du har en 2020-bil då det är 2020. Gick in på denna tråden för jag trodde det handlade om nyheter.. byt gärna rubrik:)
Sen vet jag inte om det finns någon ms + ...
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 22:50
av TeslaMartin
De heter Long Range Plus nu, så MS + är väl korrekt.
Enligt amerikanskt nyhetssida (kommer inte ihåg vilken nu) så är årtalsbokstaven byt i VIN till M, vilket enligt dem motsvarar 2021. Byttes från L som då står för 2020. Enligt sidan kallas de just 2021 och har viss förändring i batteri och/eller algoritmer för motorerna så de ha 30 Miles extra räckvidd. Även om de konstaterade att det inte är uppdaterat på Teslas hemsida.
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 23:12
av Dannte0
Japp så är det M är en 2021 år , har alltid varit så på jänkare.
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 23:17
av Dannte0
Jobbat med jänkare i 20 år och jobbar med dessa dagligen så vet hur Vin funkar på dessa M motsvarar 2021 år.
Du som tror att det är 2020 med M som 10 siffran i vin numret är nog inte på läst nog om amerikanska bilar
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 18 dec 2020 23:54
av martinot
Dannte0 skrev:Första el bilen någonsin
Hämtade i måndags i Malmö och måste säga att jag är hel nöjd.
Grymt mycket lull lull och extremt bra tryck i den .
En del att lära in för en annan som aldrig ägt el bile eller Tesla innan,men jobbar med teknik i just bilat så tycker det bara är roligt.
För er som tvekar så kan jag bara säga att tveka inte ni kommer bli nöjda.
Har haft SRT8 bilar ,o kört nya Corvetter etc men denna tar priset.
Har inte funnit några fel på den ännu,noterade att det var några damm korn under lacken på bagage luckan vid lev så dom tog kort och gjorde notering om detta ifall att det skulle strula längre fram.
Försäkring helår/ halv 5500kr (bor ej i storstad och har företag)
Installerade WC själv med typ B brytare som funkar kanon laddar 6mil/h
Kan bara säga att jag är helnöjd med denna so far , enda negativa på en sådan dyr vil ät ingen handsfree bagage lucka och ingen riktig regnsensor ( helljus automatik har jag inte hunnit testa ännu)
Men helt klart rolig och underhållande bil!
Grattis till nya bilen, och välkommen till Teslavärlden!
Den är långt ifrån perfekt, men en spännande och kul!

Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 19 dec 2020 00:08
av Bernando
Grattis!
Du kan regga din bil här på forumet så får du access till ytterligare trådar

Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 19 dec 2020 00:41
av Dannte0
Tack ska göra detta
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 19 dec 2020 16:57
av miksch
Grattis. Får min på mandag. Har byttet inn min 100d.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 20 dec 2020 02:09
av Gustafsson
miksch skrev:Grattis. Får min på mandag. Har byttet inn min 100d.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kul om du skriver lite om skillnaderna ( förutom räckvidden då).
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 20 dec 2020 11:58
av miksch
Jeg kan jo først skrive om forskjellen mellom 100d HW 2.0 og HW 3.0. Fikk den byttet for en mnd siden.
HW 3.0 er merkbart raskere og styrer «smoothere» i små svinger. Så er auto-vinduesviskere plutselig bra. På HW 2.0 helt kass.
Med HW3.0 føler skiltgjenkjenning. Det har du hverken på HW2.0 eller 2.5.
Det betyr at det kan lønne seg å kjøpe FSD og oppgradere fra HW2.X til 3.0 hvis man har plan om å kjøre bilen sin lenge. Får man så MCU2.0 blir det en helt ny bil med ikke altfor stor investering.
Resten kommer når jeg har testet den nye bilen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 20 dec 2020 12:42
av miksch
miksch skrev:Jeg kan jo først skrive om forskjellen mellom 100d HW 2.0 og HW 3.0. Fikk den byttet for en mnd siden.
HW 3.0 er merkbart raskere og styrer «smoothere» i små svinger. Så er auto-vinduesviskere plutselig bra. På HW 2.0 helt kass.
Med HW3.0 føler skiltgjenkjenning. Det har du hverken på HW2.0 eller 2.5.
Det betyr at det kan lønne seg å kjøpe FSD og oppgradere fra HW2.X til 3.0 hvis man har plan om å kjøre bilen sin lenge. Får man så MCU2.0 blir det en helt ny bil med ikke altfor stor investering.
Resten kommer når jeg har testet den nye bilen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
...Jo, og så får du dashcam og sentry, noe du ikke får i HW2.0...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 20 dec 2020 14:39
av MartinGBG
Folke skrev:Hej, du har en 2020-bil då det är 2020. Gick in på denna tråden för jag trodde det handlade om nyheter.. byt gärna rubrik:)
Sen vet jag inte om det finns någon ms + ...
Om det står på Tesla's hemsida att det är en 2021 så borde det väl rimligtvis vara en 2021?

Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 20 dec 2020 20:53
av miksch
Utifra VIN-nummeret er det en 2021-modell
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ny med 2021 MS +
Postat: 23 dec 2020 19:56
av miksch
Ok, her kommer de første inntrykk med sammenligning med den eldre model s 100d.
Det første som slo meg var at den nye er bedre lydisolert mot dekkstøy enn 100d. Bilen er direkte stille. Lydanlegget er bedre. Så er det fjæringen på den nye som er lysår bedre. Du kan stille inn forspenningen og dempningen, og så er det en automodus som leser hvordan du kjører og så tilpasser fjæringen seg underveis. Du merker at den nye er mye mer stabil og samtidig sluker ujevnheter i veien.
Styringen er veldig lik den gamle.
De som ikke kjøper FSD mister summon, autopark og andre småting. Men så kommer eventuelt en abonnementsfunksjon på FSD, så vi må se på hva det vil koste.
Så er det draget. Allerede i sportsmodus merker man tydelig forskjell. Og om ludicrous er det ikke mye annet å si at denne bilen er råsterk. Men skal man få lagt hestekreftene på asfalten kreves det nok bredere lavprofilsdekk til, ikke vanlige 19’’ vinterdekk.
Bremsene er veldig mye bedre enn på 100d.
Setene er nye. Litt mykere i polstringen. Ligner setene på M3, men de er noe større og gir bedre benstøtte.
HW3 og mcu 2 er betydelig bedre, og jeg gleder meg til fremtidige oppdateringer. Autofjernlys samt autowipers fungerer mer og mer som det skal.
Bilen lader raskere, og det skal gå opp til 200kW. Det står igjen å få oppleve.
Var det noen skuffelser? Jo, faktisk. Lakkfinishen var ikke god, og det er på 2 steder de må utbedre dette. Har allerede sendt en melding om det til Tesla som vil ta inn bilen i januar.
Så var det selve utleveringen av bilen. Her må nok Tesla gå til ny skolering. Som sammenligning vil jeg bruke min sønns opplevelse da han kjøpte en brukt Skoda. Da kunne han hente bilen som sto i oppvarmet hall. Han fikk en liten blomsterbuket og gratulasjoner til sitt første bilkjøp. (Brukt bil for 70.000,-). Hvordan var det hos Tesla. Skulle hente en bil for 1.000.000,-. Her møtte man opp i en stor hall hvor det var 10 grader varmt. Så sto man i kø i 30 minutter og frøs, alle ansatte i Tesla i dunjakker og luer for å holde seg varme. Så ble man registrert og gikk så ut for å stå utenfor et telt og vente på sin tur. Da var klokken blitt 20.00, og det var 3 grader varmt. Jeg var heldig at det hadde sluttet å regne. Så ble jeg hentet v en ung Tesla-ansatt som gikk med meg til bilen som sto oppstilt i bekmørke. Bilen var kald, batteriet sto på 28%. Da var det bare å sette seg i bilen slå på varme og defrost og komme seg til neste ladestasjon for å fylle på så pass a en kom seg hjem.
Kanskje noen i Tesla leser dette og tenker: teknisk god bil, men opplevelsen av nybilkjøpet likevel skuffende pga systemet som Tesla har skapt. Her er det stort forbedringspotensiale.
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 23 dec 2020 20:49
av Gustafsson
Kul att läsa. Hade ju tänkt byta från 100d till ny long range + men avbeställde. Väntar till i sommar. Hur stor skillnad är det i räckvidd på displayen?
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 23 dec 2020 20:55
av miksch
100d hadde 505 km, long range raven p 628 typical
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 24 dec 2020 07:23
av Gustafsson
miksch skrev:100d hadde 505 km, long range raven p 628 typical
Sent from my iPhone using Tapatalk
25% mer räckvidd än 100D, imponerande.
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 24 dec 2020 14:25
av miksch
I sommer tenkte jeg meg til Nordkapp med fruen. Da er det godt med rekkevidde.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 26 dec 2020 18:15
av abq
Har också en ny LR+ med 653 km vid 100%.. det blir dock snarare 300-350km på vintern känns det som, eller så kör jag inte så ”räckviddsvänligt” än...
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 26 dec 2020 18:24
av Bjelke
abq skrev:Har också en ny LR+ med 653 km vid 100%.. det blir dock snarare 300-350km på vintern känns det som, eller så kör jag inte så ”räckviddsvänligt” än...
Det beror också lite på hur du kommer fram till 300-350km, om du tex utgår ifrån förbrukningen vid en del
kortare sträckor så blir man lätt lite lurad eftersom förbrukningen blir högre då...
Men din uppskattning kan ju såklart stämma också, beroende på körstil som du också antyder

Snömodd verkar vara det allra tuffaste väglaget när det kommer till förbrukning iaf, tror jag legat kring
400wh\km som värst...
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 27 dec 2020 15:51
av Skogslasse
abq skrev:Har också en ny LR+ med 653 km vid 100%.. det blir dock snarare 300-350km på vintern känns det som, eller så kör jag inte så ”räckviddsvänligt” än...
Intygas att så är det. På julafton började vi med 50okm skulle köra 330km och komma hem med 20km kvar. Jag fegade och laddade i Sillekrog
Knepet, men kanske inte i detta skitväder, är att lägga sig bakom ett tyngre fordon och vips så är förbrukningen nere i ett minimum
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 27 dec 2020 15:58
av taliz
Tips är att titta på energigrafen.
Packet har ju en bit över 90kwh tillgängligt när det är fullt.
Dvs drar du säg 250wh/km och bara har 75kwh tillgängligt(ca 80%), ja då är det runt 30 mil till 0. Enkel matte.
Men du vill nog ha lite marginal också, så säg 25 mil...
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 27 dec 2020 21:42
av Gustafsson
taliz skrev:Tips är att titta på energigrafen.
Packet har ju en bit över 90kwh tillgängligt när det är fullt.
Dvs drar du säg 250wh/km och bara har 75kwh tillgängligt(ca 80%), ja då är det runt 30 mil till 0. Enkel matte.
Men du vill nog ha lite marginal också, så säg 25 mil...
Det nya bör väl ha mer än 100 kWh ?
Re: Ny med 2021 MS +
Postat: 27 dec 2020 21:44
av seafarer
Tror det är 98 kWh tillgänglig och totalt 102 kWh (dvs 4 kWh brick protection)