Sida 1 av 1
Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 20 dec 2020 23:10
av Zalman3
Tesla audio software partner collaborates with Bose for better cabin noise control tech.
DSP Concepts, the company that develops the sound platform used by Tesla called Audio Weaver, recently announced a new collaboration with premier audio company Bose. The collaboration gives Bose the opportunity to bring its QuietComfort Road Noise Control (RNC) technology to vehicles that support the Audio Weaver platform, like the Tesla Model 3.
The Tesla Model 3’s sound system has earned high praise from reviewers over the years due to its quality, with some even noting that it is one of the best in the market. Part of this is due to Tesla reportedly hiring ex-Bang & Olufsen engineers to source the best speakers and amplifiers available on the market, and another is due to its use of the Audio Weaver platform, which provides a comprehensive audio development framework.
Thanks to the two audio firms’ new collaboration, carmakers like Tesla that utilize Audio Weaver could introduce Bose’s QuietComfort RNC to their vehicles. Bose’s QuietComfort (RNC) is a pretty clever solution that uses a combination of accelerometers, signal-processing software, microphones, and the vehicle’s audio system itself to electronically control targeted noise. These include sounds that are generated when a car drives over rough roads, grooved concrete, and uneven pavement.
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-i ... l-upgrade/
Tesla har anställt personal från B&O för att få riktigt bra ljud i sina bilar.
Kan man nu dessutom få aktiv ljuddämpning så kan man sänka oönskat ljud mer.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 13:58
av ducce916
Hade B&O i min Audi A8 som jag sålde nyligen, kan väl inte säga att jag var superimponerad över den anläggningen (prislistepris 75 000:-). Hoppas de lyckas bättre med Tesla.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 14:18
av dd88
Är det någon bil på marknaden som har ANC som faktiskt fungerar? Har mest läst om bieffekter som yrsel och huvudvärk, inte att ljudet skulle vara märkbart lägre, snarare dovare.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 16:12
av martinot
ducce916 skrev:Hade B&O i min Audi A8 som jag sålde nyligen, kan väl inte säga att jag var superimponerad över den anläggningen (prislistepris 75 000:-). Hoppas de lyckas bättre med Tesla.
De flesta högtalarmärken som B&O, Infinity, B&W, som man ser i många bilar är bara klistermärken som tillverkarna köper för extra pengar (förutom själva högtalarna, som kan i sig själva vara ombrandade mediokra högtalarelement gjorda i Kina). De klisterlapparna tillför inget värde för själva ljudet. Det kostar bara mer pengar för kunderna, utan att anläggningen låter bättre för det.
Samma sak gäller liknande klisterlappar på datorer och telefoner. Bra affärer för de som licensierar ut sina varumärken och säljer klisterlappar, men inte för någon annan. Tvärt om; många som du blir bara lurade och blåsta då de förväntar sig bra eller bättre ljud.
Tesla är smarta; skippar all sådan dyr och meningslös branding. De lägger istället pengarna på hårdvaran (högtalarelementen, och elektroniken), och låter istället ljudet få tala för sig självt.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 16:25
av ducce916
martinot skrev:ducce916 skrev:Hade B&O i min Audi A8 som jag sålde nyligen, kan väl inte säga att jag var superimponerad över den anläggningen (prislistepris 75 000:-). Hoppas de lyckas bättre med Tesla.
De flesta högtalarmärken som B&O, Infinity, B&W, som man ser i många bilar är bara klistermärken som tillverkarna köper för extra pengar (förutom själva högtalarna, som kan i sig själva vara ombrandade mediokra högtalarelement gjorda i Kina). De klisterlapparna tillför inget värde för själva ljudet. Det kostar bara mer pengar för kunderna, utan att anläggningen låter bättre för det.
Samma sak gäller liknande klisterlappar på datorer och telefoner. Bra affärer för de som licensierar ut sina varumärken och säljer klisterlappar, men inte för någon annan. Tvärt om; många som du blir bara lurade och blåsta då de förväntar sig bra eller bättre ljud.
Tesla är smarta; skippar all sådan dyr och meningslös branding. De lägger istället pengarna på hårdvaran (högtalarelementen, och elektroniken), och låter istället ljudet få tala för sig självt.
Nu var det i och för sig inte bara klisterlappar i A8:an, har sedan många år kontakt med B&O i Danmark så alla högtalare, inkl de lite roliga diskanterna som kom upp ur instrumentbrädan när bilen startades, är tillverkade av dem själva. Men det förbättrade tyvärr inte ljudkvalitén.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 17:07
av jeppe_sthlm
Jag är lite dubbel till det här med ANC. Har ett par Bose-lurar och de funkar ju förvisso fin-fint - men, när det är väldigt högljutt så känner jag att det börjar göra ont i öronen. Mitt antagande är att lurarna tar in ljudet utifrån i en mikrofon - fasvänder och skickar in det i lurarna med tillräcklig styrka för att släcka ut ljudet utanför. Ju högre nivå på bullret utanför, ju högre volym på ljudet som skickas in i lurarna och så får mina trasiga trumslagaröron ont. Känns mer än om jag inte skulla ha lurarna på. Frågan är hur det skulle bli i en bil?
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 18:42
av martinot
ducce916 skrev:martinot skrev:ducce916 skrev:Hade B&O i min Audi A8 som jag sålde nyligen, kan väl inte säga att jag var superimponerad över den anläggningen (prislistepris 75 000:-). Hoppas de lyckas bättre med Tesla.
De flesta högtalarmärken som B&O, Infinity, B&W, som man ser i många bilar är bara klistermärken som tillverkarna köper för extra pengar (förutom själva högtalarna, som kan i sig själva vara ombrandade mediokra högtalarelement gjorda i Kina). De klisterlapparna tillför inget värde för själva ljudet. Det kostar bara mer pengar för kunderna, utan att anläggningen låter bättre för det.
Samma sak gäller liknande klisterlappar på datorer och telefoner. Bra affärer för de som licensierar ut sina varumärken och säljer klisterlappar, men inte för någon annan. Tvärt om; många som du blir bara lurade och blåsta då de förväntar sig bra eller bättre ljud.
Tesla är smarta; skippar all sådan dyr och meningslös branding. De lägger istället pengarna på hårdvaran (högtalarelementen, och elektroniken), och låter istället ljudet få tala för sig självt.
Nu var det i och för sig inte bara klisterlappar i A8:an, har sedan många år kontakt med B&O i Danmark så alla högtalare, inkl de lite roliga diskanterna som kom upp ur instrumentbrädan när bilen startades, är tillverkade av dem själva. Men det förbättrade tyvärr inte ljudkvalitén.
Även montering och annat är viktigt för helheten. Sedan även om det står B&O även på baksidan på själva högtalarelementen så är det varierande grad av hur mycket som gjorts av B&O (eller andra märken), och hur mycket som gjorts av kinesiska OEM:are. Har ett par hörlurar av B&O, och de imponerar inte direkt i kvalitet.
Men även om Audi köpte högtalarelementen från B&O (om de skulle vara de högtalarelement som gav bäst ljud för pengarna på marknaden, vilket jag är tveksam till), så skulle Audi ändå få betala extra om de vill ha B&O klistrat på framsidan av högtalarna eller å andra ställen i bilen. De lapparna i sig ger inte bättre ljudkvalitet, men kostar pengar (som kunde gått till annat) är min poäng.
Re: Tesla får aktiv ljuddämpning?
Postat: 21 dec 2020 18:50
av BrooklynS
Saab körde det ju i sitt 2000-flygplan. Fungerar alldeles utmärkt.