Björn klagar över att M3 har för mycket bakhjulsdrift till skillnad mot MS och MX som har mera drivning på framhjulen.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 10:04
av Niklas Z
Nja, han förespråkar väl att det ska finnas en valbar inställning som man kan aktivera. Jag tycker bilen inte har för lite framhjulsdrift rent allmänt och det är inte heller vad Nyland säger. Ett alternativ som ger mer effekt till framhjulen i form av ett snow mode borde kunna skickas ut OTA, om Tesla vill det. En sådan uppgradering är svår att invända mot.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 11:48
av BrooklynS
Zalman3 skrev:
Björn klagar över att M3 har för mycket bakhjulsdrift till skillnad mot MS och MX som har mera drivning på framhjulen.
Det har jag hävdat sedan första milen på riktig vinterväg...
Elon, just fix it!
(Sedan är det inte "bara" eftersom allt måste kalibreras om, från ABS-system till ESP och regenerering osv - men ändå, just fix it!)
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 11:52
av NiklasTesla
Bra att det är mer bakhjulsdrift än fram.
Bilar med starka motorer som har framhjulsdrift har en tendens att få problem med framvagnen (leder/lager) har jag förstått efter massa läsning av div beg-tester.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 12:53
av AAKEE
Väntar på min M3P, en dryg vecka till...
Audi hade 50/50 på quattrosystemet(Torsendiff) under många år. Biljounalister som antagligen inte kunde köra fyrhjulsdrivet klagade på detta år efter år och till slut gav audi med sig och konstruerade om Torsen så den ger 40/60 fram/bak.
Min nyare audi har en sån fördelning och är väldigt svansig med bakändan. Betydligt sämre att köra på vinterväglag och faktiskt långsammare på isbana(om någon undrar).
Den gamla 50/50 är både stabilare/säkrare och snabbare på vinterväglag. Mer eller mindre orimligt att önska sig att det ändras då det är hårdvara som styr.
För en Tesla är det ren programmering så det är nog inte helt omöjligt att ändra om Tesla får upp ögonen för det.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 13:17
av Zalman3
AAKEE skrev:
Väntar på min M3P, en dryg vecka till...
Audi hade 50/50 på quattrosystemet(Torsendiff) under många år. Biljounalister som antagligen inte kunde köra fyrhjulsdrivet klagade på detta år efter år och till slut gav audi med sig och konstruerade om Torsen så den ger 40/60 fram/bak.
Min nyare audi har en sån fördelning och är väldigt svansig med bakändan. Betydligt sämre att köra på vinterväglag och faktiskt långsammare på isbana(om någon undrar).
Den gamla 50/50 är både stabilare/säkrare och snabbare på vinterväglag. Mer eller mindre orimligt att önska sig att det ändras då det är hårdvara som styr.
För en Tesla är det ren programmering så det är nog inte helt omöjligt att ändra om Tesla får upp ögonen för det.
Jag hade förut en Audi 50/50 med quattrosystemet(Torsendiff).
Lite lömsk när det väl släppte i en kurva, man hade ingen aning om den var understyrd, fyrhjulssladd eller överstyrd.
Min S75D gissar jag är 60/40 fram/bak. går mera stabilt än Audin. Och när det väl släpper vet jag att den understyr, känns tryggt.
Allmänt är 4wd lite lömskt på så sätt att man inte får utnyttja 4wd till att köra snabbare.
Bara för att du har 4wd så får du inte bättre bromsar.
På M3P finns ju track mode, alla Teslor borde få det. Så kan dom som vill sladda runt som med en gammal Volvo 240 göra det.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 13:19
av BrooklynS
Den tidiga Quattron (från 1982 till 1991 eller så) hade 50/50 och manuella spärrar för mitt- och bakdiff. Då bilen i sig var relativt framtung pga den raka längsmonterade femman framför växellådan krävdes att föraren KUNDE köra fyrhjulsdrivet, annars bar det rakt fram eller snurrade, beroende på omständigheterna. Kliv aldrig av gasen plötsligt, gasa dig ur situationen även om det känns märkligt osv. Jag tycker att bilen var enklast att köra i svår halka med mittdiffen låst.
När ESP-systemen gjorde sitt intåg efter 1996-97 blev ett konsekvent uppträdande önskvärt då det förenklade för datorerna att hålla bilen i koppel. Till och med Subaru hade i den lyxiga automatlådeversionen fördelningen 40/60 fram/bak och ESP-system. Den manuella hade 50/50 och saknade ESP.
MB 4-matic hade i sin tidigaste upplaga 33/67 fram/bak genom planetväxel enligt Fergusons system (JensenFF tex) samt kombinerat med automatiska diffspärrar i mitten och bak. BMW hade samma fast utan diffspärrar. Nu pratar vi slutet av 1980-talet. De var mycket lättkörda och hade en konsekvent och mjuk överstyrning.
Tesla 3 fungerar inte alls på det viset. Den kör enbart bakhjulsdrift till dess att framhjulsdriften behövs, vilket gör att den är viftig om baken men ger man fullt på halt underlag är den stabil. Däremellan vet man inte riktigt, men ESP-systemet tar hand om ytterligheterna.
Genom att ge den ett mjukvaruläge typ "fast 33/67 eller fast 50/50" skulle den bli än bättre på vinterväg.
M3P har track mode, mycket riktigt kan man ställa in alla möjliga fördelningar då, men det följer med en massa annat som gör att man inte kan nyttja det på långresan mellan Luleå och Hemavan i snöyra...
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 13:48
av AAKEE
Zalman3 skrev:
[
Jag hade förut en Audi 50/50 med quattrosystemet(Torsendiff).
Lite lömsk när det väl släppte i en kurva,
Jag har två quattro, en 50/50 och en 40/60.
Tilsammans har de gått drygt 49.000 mil varav 50% på riktig vinterväg.( merparten med bra dubbdäck)
Den gamla med 50/50 är safe och inte opålitlig.
Blir spännande att se hur M3 beter sig, men efter att ha sett Björns video tror jag att jag förstår hur dåligt det där är på vintern.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 14:36
av holden
Slår man av regen beter den väl sig som vilken bakhjulsdriven bil som helst? Det innebär tvärtom mot alla fossilbilar med haldex 4wd som driver fram tills det släpper och då driver bakhjulen, Audi kör permanent 4wd.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 14:45
av mikebike
holden skrev:
Slår man av regen beter den väl sig som vilken bakhjulsdriven bil som helst? Det innebär tvärtom mot alla fossilbilar med haldex 4wd som driver fram tills det släpper och då driver bakhjulen, Audi kör permanent 4wd.
Audi kör Haldex på "små" bilar, med motorn på tvären.
Även nya A4 Allroad har ickepermant 4WD om jag kommer ihåg rätt.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 14:47
av holden
mikebike skrev:
holden skrev:
Slår man av regen beter den väl sig som vilken bakhjulsdriven bil som helst? Det innebär tvärtom mot alla fossilbilar med haldex 4wd som driver fram tills det släpper och då driver bakhjulen, Audi kör permanent 4wd.
Audi kör Haldex på "små" bilar, med motorn på tvären.
Ok. Jag har en A6 Allroad och den går som på räls, ska bli kul att prova Teslan om/när det bli vinterväglag.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 14:53
av mikebike
holden skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Slår man av regen beter den väl sig som vilken bakhjulsdriven bil som helst? Det innebär tvärtom mot alla fossilbilar med haldex 4wd som driver fram tills det släpper och då driver bakhjulen, Audi kör permanent 4wd.
Audi kör Haldex på "små" bilar, med motorn på tvären.
Ok. Jag har en A6 Allroad och den går som på räls, ska bli kul att prova Teslan om/när det bli vinterväglag.
Dito. Dessvärre har vi ställt in årets julresa till föräldrarna i Norrland.
Re: Björn Nyland vill att M3 har mer framhjulsdrift
Postat: 21 dec 2020 21:38
av Off Grid Byggaren
Quattro systemet på Audi e-tron tycker jag funkar väldigt bra.