Sida 1 av 11

SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:16
av fth
Whoa!!! Detta var intressant, någon som vet mer?
3C4A84E2-1443-4CC6-8CAF-C1B39B754481.jpeg
/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:21
av Frippanecci
Har alltid tänkt att det ska komma - men jag saknar den "gamla" goda tiden, där det bara fanns S/X.

Ser tex massor av ID3or numer, och jag tycker det är så anskrämligt med andra bilar än Tesla - vill inte ladda bredvid andra bilmärken.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:26
av Banane
Vore ju trevligt. Då öppnar sig en massa alternativ.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:27
av Niklas Z
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:32
av fth
Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:34
av taliz
Dom är ju betydligt mer ”premium” än ionity.
Så... 15kr/kWh? :lol:
Betalning kan säkert lösas via Teslaappen.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:39
av Niklas Z
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth
Fast i och med att bilen kommunicerar med laddaren och talar om sitt VIN (eller vad det nu är) så att debiteringen till rätt innehavares kreditkort kan göras, så vet ju systemet ändå vilken bilmodell det är som laddar.
Får Tesla in pengar från andra biltillverkare så att de kan bygga ut Superchargernätet så är det också bra. Men ska den andra tillverkaren fortlöpande betala allt eftersom den säljer elbilar? Eller ska den betala i proportion till hur stor andel av dess kunder som utnyttjar Superchargers?

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:39
av NiklasTesla
Vill man som Tesla säger: "Snabba på omställningen till hållbara transporter" så är detta jäkligt smart och kommer dessutom öka Teslas intäkter.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 12:49
av LarsL
Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.

Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:02
av Svenssons
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth
Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:04
av fth
Jag gissar dock att detta är i begränsad omfattning än så länge, "low key" som Elon skriver.

Det är möjligt att det endast gäller USA också, Aptera hade ju med något som uppenbarligen var en amerikansk SuC-kontakt i sin video, det kanske är detta samarbete han menade:
aptera.jpg
/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:07
av Fredrik j
Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:07
av fth
Svenssons skrev:
Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.
Så kanske det är, men jag tycker mig minnas att jag läst någonstans att det finns/kommer ett krav på att publika laddare skall tydligt visa sina priser, typ på skyltar liknande fossil-mackar?

Eller har jag drömt det (inte alls omöjligt)?

Men SuC kanske inte räknas som publik laddare om man inte kan ladda öht om man inte har abonnemang av något slag?

/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:07
av Generalbogge
Då blir det kanske snart enklare att ladda och nyttja en ny icke-Tesla på SuC, än det blir att ladda en äldre Tesla som inte klarar CCS. :?

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:09
av B99
Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:09
av fth
Generalbogge skrev:
Då blir det kanske snart enklare att ladda och nyttja en ny icke-Tesla på SuC, än det blir att ladda en äldre Tesla som inte klarar CCS. :?
Det är ju iofs bara att uppgradera, det måste ju vara en av de mest prisvärda åtgärder man kan göra på sin "gamla" Tesla.

/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:12
av fth
B99 skrev:
Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o
Det behöver ju inte betyda att alla SuC över en natt blir belamrade med laddhybrider och annat löst folk.

Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle vrida på den här kranen utan mycket noggrant övervägande av effekter på befintliga "abonnenter" (dvs oss).

Jag har också svårt att se att detta skulle röra Ionity-gänget, det skulle ju vara en enorm prestigeförlust för dom.

Snarare borde det väl röra sig om andra tillverkare som står utanför Ionity, och i begränsad omfattning med gradvis införande.

/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:14
av NiklasTesla
B99 skrev:
Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o
Varför?

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:19
av mati
Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:22
av Banane
mati skrev:
Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.

Ja, det vore ett katastrofalt beslut för Tesla, som biltillverkare, att släppa in andra märken. För min del är det den absolut största konkurrensfördelen de har.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:25
av MangeT
Tror helt klart att om detta blir verklighet att Tesla kommer tappa rejält i försäljning.
Halva grejen med Tesla är laddnätverket enligt mig.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:26
av Niklas Z
Säg att Tesla sätter 3 SEK/kWh för Teslor och 6 SEK/kWh för övriga. Tror ni det skulle bli stor belastning på Supercharger då?

Även för min del var Superchargernätverket en viktig faktor i valet av bil.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:26
av NiklasTesla
Banane skrev:
mati skrev:
Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.

Ja, det vore ett katastrofalt beslut för Tesla, som biltillverkare, att släppa in andra märken. För min del är det den absolut största konkurrensfördelen de har.
Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig. :lol:

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:32
av Niklas Z
NiklasTesla skrev:
Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig. :lol:
I och för sig trevligt med gratis el, men jag tycker inte 3 kr/kWh är ett pris som påverkar mig särskilt mycket. Det jag mest uppskattar med Superchargernätverket är kombinationen av yttäckning, tillförlitlighet, tillgänglighet, enkelhet och användarvänlighet. Dessa egenskaper är viktigare än priset (såvida inte det skulle dra iväg rejält).

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 13:33
av slugger75
Fredrik j skrev:
Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Varför är det obegripligt menar du?

Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.