SuC öppnar för andra märken!
Postat: 21 dec 2020 12:16
Whoa!!! Detta var intressant, någon som vet mer?
/fthDet kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.Niklas Z skrev:Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Fast i och med att bilen kommunicerar med laddaren och talar om sitt VIN (eller vad det nu är) så att debiteringen till rätt innehavares kreditkort kan göras, så vet ju systemet ändå vilken bilmodell det är som laddar.fth skrev:Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.Niklas Z skrev:Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?
/fth
Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.fth skrev:Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.Niklas Z skrev:Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?
/fth
Så kanske det är, men jag tycker mig minnas att jag läst någonstans att det finns/kommer ett krav på att publika laddare skall tydligt visa sina priser, typ på skyltar liknande fossil-mackar?Svenssons skrev:Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.
Det är ju iofs bara att uppgradera, det måste ju vara en av de mest prisvärda åtgärder man kan göra på sin "gamla" Tesla.Generalbogge skrev:Då blir det kanske snart enklare att ladda och nyttja en ny icke-Tesla på SuC, än det blir att ladda en äldre Tesla som inte klarar CCS.
Det behöver ju inte betyda att alla SuC över en natt blir belamrade med laddhybrider och annat löst folk.B99 skrev:Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt.
Varför?B99 skrev:Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt.
mati skrev:Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.
Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig.Banane skrev:mati skrev:Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.
Ja, det vore ett katastrofalt beslut för Tesla, som biltillverkare, att släppa in andra märken. För min del är det den absolut största konkurrensfördelen de har.
I och för sig trevligt med gratis el, men jag tycker inte 3 kr/kWh är ett pris som påverkar mig särskilt mycket. Det jag mest uppskattar med Superchargernätverket är kombinationen av yttäckning, tillförlitlighet, tillgänglighet, enkelhet och användarvänlighet. Dessa egenskaper är viktigare än priset (såvida inte det skulle dra iväg rejält).NiklasTesla skrev:Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig.
Varför är det obegripligt menar du?Fredrik j skrev:Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?