Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

Nu väljer vi att hoppa av vår Ioniq 5-bokning. Istället blir det en förmånsbil via jobbet, en ID4 GTX som jag ska plocka ut redan denna vecka. Inte den bil jag skulle valt om jag fick välja fritt, men jag tror inte att vi kommer störa oss nämnvärt. Hellre en ID4 i handen än en Ioniq på fabriken... 🤷‍♂️

Önskar er andra lycka till med Hyundai!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

En trailer i norrgående på västkusten med 4-5 svarta Ioniq 5 as we speak
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Johndoe skrev: 03 apr 2023 13:32
Nu väljer vi att hoppa av vår Ioniq 5-bokning. Istället blir det en förmånsbil via jobbet, en ID4 GTX som jag ska plocka ut redan denna vecka. Inte den bil jag skulle valt om jag fick välja fritt, men jag tror inte att vi kommer störa oss nämnvärt. Hellre en ID4 i handen än en Ioniq på fabriken... 🤷‍♂️

Önskar er andra lycka till med Hyundai!
Förståeligt. Dock om det är privatbeställning så hade jag inte avbokat om man "låst in" miljöbonusen samt andra rabatter.
Min i5 AWD jag väntar på är nästan 150k billigare än dagens listpris. Det är säkert en av anledningarna till att vi inte får några bilar. Vi betalar för lite. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

DanneLKPG skrev: 03 apr 2023 13:46
Johndoe skrev: 03 apr 2023 13:32
Nu väljer vi att hoppa av vår Ioniq 5-bokning. Istället blir det en förmånsbil via jobbet, en ID4 GTX som jag ska plocka ut redan denna vecka. Inte den bil jag skulle valt om jag fick välja fritt, men jag tror inte att vi kommer störa oss nämnvärt. Hellre en ID4 i handen än en Ioniq på fabriken... 🤷‍♂️

Önskar er andra lycka till med Hyundai!
Förståeligt. Dock om det är privatbeställning så hade jag inte avbokat om man "låst in" miljöbonusen samt andra rabatter.
Min i5 AWD jag väntar på är nästan 150k billigare än dagens listpris. Det är säkert en av anledningarna till att vi inte får några bilar. Vi betalar för lite. :lol:
Inte en helt osannolik tanke faktiskt
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

Nej, det har jag också tänkt på som sannolik anledning till varför inget levereras. Angående att behålla bokningen så känner vi att det är en onödig risk. Med Teslas prissänkning och allt som sker så känns det inte garanterat att man får igen pengarna.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Dags för en liten uppdatering!

2023 års I5 har fått nya stötdämpare vilka ger väldigt stor skillnad enligt Teknikens Världs Daniel Östlund som har förflutet på Öhlins, se urklipp ur provkörningen.

På sidorna efter så provkörs prototyp av N-versionen i Arvidsjaur. Men se vad är det man tydligt ser i bakrutan? Är det inte en bakrutetorkare??? Konstigt nog så berörs inte det i provkörningen trots att skribenten klagat så på frånvaron…
IMG_5885.jpeg
IMG_5883.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev: 05 apr 2023 17:37
Dags för en liten uppdatering!

2023 års I5 har fått nya stötdämpare vilka ger väldigt stor skillnad enligt Teknikens Världs Daniel Östlund som har förflutet på Öhlins, se urklipp ur provkörningen.

På sidorna efter så provkörs prototyp av N-versionen i Arvidsjaur. Men se vad är det man tydligt ser i bakrutan? Är det inte en bakrutetorkare??? Konstigt nog så berörs inte det i provkörningen trots att skribenten klagat så på frånvaron…
Kanske fejk. Bilen är ju kamouflerad. Den kanske ska efterlikna en annan bil. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Börja så smått förbereda mig mentalt på att min Ioniq 5 inte kommer levereras. Så har börjat kolla på begagnade.

Är det någon som vet om man kan montera takräcken på de bilar som har solcellstak?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev: 25 apr 2023 22:46
Börja så smått förbereda mig mentalt på att min Ioniq 5 inte kommer levereras. Så har börjat kolla på begagnade.

Är det någon som vet om man kan montera takräcken på de bilar som har solcellstak?
Det går på alla IONIQ 5, även med glastak och solcellstak.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

DanneLKPG skrev: 26 apr 2023 09:00
DrDR skrev: 25 apr 2023 22:46
Börja så smått förbereda mig mentalt på att min Ioniq 5 inte kommer levereras. Så har börjat kolla på begagnade.

Är det någon som vet om man kan montera takräcken på de bilar som har solcellstak?
Det går på alla IONIQ 5, även med glastak och solcellstak.
Tack för svar!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

DrDR skrev: 25 apr 2023 22:46
Börja så smått förbereda mig mentalt på att min Ioniq 5 inte kommer levereras. Så har börjat kolla på begagnade.

Är det någon som vet om man kan montera takräcken på de bilar som har solcellstak?
Kollat på blocket? Brukar komma ut några nya 23:or för omgående leverans lite då och då. Främst RWD men nån AWD har sålts med.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Jupp, men ska avvakta om jag får min beställning till sommaren. Annars går det bli en beg. Fast helst en -23 med större batteri.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

DrDR skrev: 26 apr 2023 19:01
Jupp, men ska avvakta om jag får min beställning till sommaren. Annars går det bli en beg. Fast helst en -23 med större batteri.
Finns det gott om begagnade? Jag tänker att dom flesta behåller sina ett tag till… eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev: 27 apr 2023 12:20
DrDR skrev: 26 apr 2023 19:01
Jupp, men ska avvakta om jag får min beställning till sommaren. Annars går det bli en beg. Fast helst en -23 med större batteri.
Finns det gott om begagnade? Jag tänker att dom flesta behåller sina ett tag till… eller?
Finns en hel del faktiskt. Folk kanske försöker kränga dem nu för att begagnatpriserna är skyhöga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 13 mar 2023 18:26
En fråga till er som vet. Enligt hörsägen så har Kia och Hyundai delat upp världen och därmed även tilldelas dessa länder bilar enligt denna uppdelning. I Sverige får vi fler Kias medans USA får fler Hyundais. Detta för att koncernen ska finnas närvarande i de flesta länder och att de inte konkurrerar ut varandra i onödan.
Har hört ifrån folk i branschen att det finns en sådan här uppdelning. Sverige skall främst vara ett Kia-land och Norge främst ett Hyundai-land.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av nek0 »

mati skrev: 18 jan 2023 07:58
Aida skrev: 17 jan 2023 18:31
mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11
mati skrev: 14 jan 2023 19:20

Fullt jämförbart med Ioniq 5. Jag kan faktiskt inte säga vilken av dem som är värre. Ganska likvärdiga skulle jag vilja påstå. Och då har jag bara RWD. Är AWD möjligen ännu värre?
Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
En Q8 är är ju inte samma bil som en e-tron 55. Jodå, det är stor skillnad. E-tronen kunde jag vända i ett svep på ställen där Ioniq behöver backas minst en gång för att ta sig runt. På huvudgatan i samhället brukade jag kunna vända bilen direkt från stillastående, dvs ut från parkeringsfickan och runt i ett svep. Detta är totalt uteslutet med Ioniq. Till och med Golfen har problem med detta. E-tron fixade det galant. Som sagt, i e-tron hände det ganska ofta att jag blev förvånad hur lite plats den behöver för att vända. Med Ioniq hamnar jag regelbundet på tvären nånstans eftersom jag totalt underskattar den enorma vändradien.
Jag vände i en T-korsning häromdagen. Och det gick precis med nöd och näppe. I samma korsning har jag kunnat vända e-tron utan några som helst ansträngningar. Jag är ganska säker på att jag till och med gjort detta någon gång med husvagnen påkopplad. Så nej, mitt minne är det inget fel på, såvida jag inte har drömt allting. :lol:
Det är väl inget fel på svängradien, ni bara gnäller :lol:
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

nek0 skrev: 29 apr 2023 22:46
mati skrev: 18 jan 2023 07:58
Aida skrev: 17 jan 2023 18:31
mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11


Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
En Q8 är är ju inte samma bil som en e-tron 55. Jodå, det är stor skillnad. E-tronen kunde jag vända i ett svep på ställen där Ioniq behöver backas minst en gång för att ta sig runt. På huvudgatan i samhället brukade jag kunna vända bilen direkt från stillastående, dvs ut från parkeringsfickan och runt i ett svep. Detta är totalt uteslutet med Ioniq. Till och med Golfen har problem med detta. E-tron fixade det galant. Som sagt, i e-tron hände det ganska ofta att jag blev förvånad hur lite plats den behöver för att vända. Med Ioniq hamnar jag regelbundet på tvären nånstans eftersom jag totalt underskattar den enorma vändradien.
Jag vände i en T-korsning häromdagen. Och det gick precis med nöd och näppe. I samma korsning har jag kunnat vända e-tron utan några som helst ansträngningar. Jag är ganska säker på att jag till och med gjort detta någon gång med husvagnen påkopplad. Så nej, mitt minne är det inget fel på, såvida jag inte har drömt allting. :lol:
Det är väl inget fel på svängradien, ni bara gnäller :lol:
Det var så *piip* skönt att hitta knappen som aktiverar det där! Använder det varje dag! :D
Ioniq 5 FE AWD
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Helt sjukt dåligt skött av Hyundai


Hur länge kan man skylla på pandemin och tro att kunderna köper det samtidigt som Tesla spottar ut bilar ?

Sitter själv med en Ioniq 5 bokad i september 21 och inte en uns av information om när bilen kommer.

Hört samma som er andra.
Kommer garanterat produceras augusti till oktober med leverans innan nyår.

Sen blir det Q1 sen Q2

Nu tror dom att "den är på gång närsomhelst"

Allt man får höra är gissningar.


Har köpt många nya fordon av men aldrig någonsin varit så besviken på ett köp som nu

Och då har jag inte ens fått biljäveln än!

Aldrig aldrig aldrig mer en Hyundai

Enda anledningen att jag ens sitter kvar är miljöbonusen.

Är det någon som vet när man behöver få bilen för att vara garanterad pengarna?
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Piggelin »

Johndoe skrev: 03 apr 2023 13:59
Nej, det har jag också tänkt på som sannolik anledning till varför inget levereras. Angående att behålla bokningen så känner vi att det är en onödig risk. Med Teslas prissänkning och allt som sker så känns det inte garanterat att man får igen pengarna.
Du förväntar dig att få igen pengarna? Då kommer du få en chock om några år...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Silly Bear skrev: 03 maj 2023 10:20
Helt sjukt dåligt skött av Hyundai


Hur länge kan man skylla på pandemin och tro att kunderna köper det samtidigt som Tesla spottar ut bilar ?

Sitter själv med en Ioniq 5 bokad i september 21 och inte en uns av information om när bilen kommer.

Hört samma som er andra.
Kommer garanterat produceras augusti till oktober med leverans innan nyår.

Sen blir det Q1 sen Q2

Nu tror dom att "den är på gång närsomhelst"

Allt man får höra är gissningar.


Har köpt många nya fordon av men aldrig någonsin varit så besviken på ett köp som nu

Och då har jag inte ens fått biljäveln än!

Aldrig aldrig aldrig mer en Hyundai

Enda anledningen att jag ens sitter kvar är miljöbonusen.

Är det någon som vet när man behöver få bilen för att vara garanterad pengarna?
Jag som tyckte det var länge att vänta 12 månader, sen avboka jag och tog en bil i hall, ej Hyundai. 3-4 månader är vad jag anser som rimligt och binär väl där om något år.

Till din fråga. 31 mars 2024 säger dom i beslutet så du har en stund kvar att vänta. Men om dom får för sig att inte fylla på mer pengar vet man ju inte.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Och jag som var sur när bilen kom i december istället för september som det var sagt. 7 månader tog det då och jag tyckte att det var katastrof. Gud vad glad jag är att jag inte avbokade då och att bilen dessutom är så bra att man inte behöver gå och fundera på vad man ska ha istället.
Men Hyundai diskvalificerar sig ju fullständigt som tillverkare, trots att bilarna är riktigt bra. Nu tänker jag som sagt inte byta bil, det finns verkligen ingen anledning, men man kan ju inte rekommendera märket till andra. Och ifall man skulle komma i situationen att man måste byta bil så måste det ju bli nåt annat än en Hyundai. För såhär kan man ju inte ha det. Jag skulle bli skogstokig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Silly Bear skrev: 03 maj 2023 10:20
Helt sjukt dåligt skött av Hyundai


Hur länge kan man skylla på pandemin och tro att kunderna köper det samtidigt som Tesla spottar ut bilar ?

Sitter själv med en Ioniq 5 bokad i september 21 och inte en uns av information om när bilen kommer.

Hört samma som er andra.
Kommer garanterat produceras augusti till oktober med leverans innan nyår.

Sen blir det Q1 sen Q2

Nu tror dom att "den är på gång närsomhelst"

Allt man får höra är gissningar.

Enda anledningen att jag ens sitter kvar är miljöbonusen.
Håller med. Väntar på vår AWD sen september 2021 som jag fått omboka till MY23... Tog en RWD med omgående leverans som chansning som beställdes samtidigt och levererades december 2021 (extratilldelad anti-miljöböter bil). Superglad för det, men trist att åka runt i en "temporär" bil. Blev lite sur förut när jag läste att Norge nu ska få ännu snabbare leveranser (som klagat på att man fått vänta 9 månader på AWD). Men vi som fått vänta 19-20+ månader då (finns dessutom folk som väntar sen maj 2021!!)? Finns inte ens ett planerat byggdatum på min... Och ingen kö att tala om.

Visst att jag har valt till smart sense (som var standard på MY22), komfort plus (automatiska handtag) och glastak, men man ser ju fullsmetade bilar levereras hela tiden i Norge-grupperna på facebook!!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

Har ioniq 5 fortfarande problem med snabbladdning?
AMS har ett nytt youtube klipp där de kör just en sån årsmodell -23 från Sthlm till Åre under sportlovsveckan och hade problem med långsamladdning trots aktiv förvärmning av batteriet. På SuC var det fortfarande problem med att bilen vägrade ta laddning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nect skrev: 03 maj 2023 20:08
Har ioniq 5 fortfarande problem med snabbladdning?
Beror på vad du menar med "problem". Den kan numera förvärma batteriet när man navigerar till en snabbladdare. Men funktionen måste vara aktiverad (man kan stänga av den och sedan glömma att sätta på den igen) och vissa villor måste vara uppfyllda. Den förvärmer alltså inte nödvändigtvis. Men om den bara gör det så laddar den snabbt som blixten.
Laddning på SuC har de mig veterligen inte fixat. Jag har aldrig testat, men har inte hört nåt annat heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar