Kul att uppdateringen är gratis i Sverige. I Norge får man betala 1600NOK om uppdateringen inte tas samtidigt som ordinarie service.Macki skrev:Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Får man någon form av kallelse för denna uppdatering eller måste man aktivt berätta för verkstaden att uppdateringen finns och att man vill ha den?HelectriC skrev:Kul att uppdateringen är gratis i Sverige. I Norge får man betala 1600NOK om uppdateringen inte tas samtidigt som ordinarie service.Macki skrev:Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ingen speciell kallelse har gått ut och kommer nog inte göra det om jag känner Hyundai rätt (dum fråga Mati ). Jag frågade min ÅF och dom gör uppdateringen för 895kr när som helst. Gratis i samband med service och det är säkrast att vid bokning av service säga till att man vill ha uppdateringen.mati skrev:Får man någon form av kallelse för denna uppdatering eller måste man aktivt berätta för verkstaden att uppdateringen finns och att man vill ha den?HelectriC skrev:Kul att uppdateringen är gratis i Sverige. I Norge får man betala 1600NOK om uppdateringen inte tas samtidigt som ordinarie service.Macki skrev:Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
895 är inte gratis för mig, så inte gratis då. Jag fick t.o.m. gratis uppdatering på min e-tron, det du Mati.MrRun skrev:Ingen speciell kallelse har gått ut och kommer nog inte göra det om jag känner Hyundai rätt (dum fråga Mati ). Jag frågade min ÅF och dom gör uppdateringen för 895kr när som helst. Gratis i samband med service och det är säkrast att vid bokning av service säga till att man vill ha uppdateringen.mati skrev:Får man någon form av kallelse för denna uppdatering eller måste man aktivt berätta för verkstaden att uppdateringen finns och att man vill ha den?HelectriC skrev:Kul att uppdateringen är gratis i Sverige. I Norge får man betala 1600NOK om uppdateringen inte tas samtidigt som ordinarie service.Macki skrev:Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Nåväl, det fick inte jag eftersom det enligt verkstaden inte fanns några uppdateringar till min e-tron. Sista tillgängliga uppdateringen fick den efter ett år och därefter blev det inga fler.Dafro skrev:895 är inte gratis för mig, så inte gratis då. Jag fick t.o.m. gratis uppdatering på min e-tron, det du Mati.
Men jag håller med, 895 kr betraktar jag som ganska ogratis. Långt mer än vad jag skulle vilja betala för en sådan funktion som ju egentligen självklart borde ha funnits där från dag 1.
Följande scenario kan jag tänka mig:
1. Verkstaden vet inget om en uppdatering
2. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, men påstår att den inte passar till min bil
3. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering som passar till min bil, men de vill ha ett fantasibelopp för jobbet
4. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, säger att den är gratis, och när jag väl har fått den skickar de en faktura med ett fantasibelopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
”Min” verkstad får iallafall betalt av Hyundai och tar inget betalt av mig och jag gör det inte i samband med en service.
Re: Förboka din Ioniq 5
Missförstod ni mig båda två? Dom tar inget betalt för uppdateringen om den görs i samband med service, alltså gratis i det fallet.mati skrev:Nåväl, det fick inte jag eftersom det enligt verkstaden inte fanns några uppdateringar till min e-tron. Sista tillgängliga uppdateringen fick den efter ett år och därefter blev det inga fler.Dafro skrev:895 är inte gratis för mig, så inte gratis då. Jag fick t.o.m. gratis uppdatering på min e-tron, det du Mati.
Men jag håller med, 895 kr betraktar jag som ganska ogratis. Långt mer än vad jag skulle vilja betala för en sådan funktion som ju egentligen självklart borde ha funnits där från dag 1.
Följande scenario kan jag tänka mig:
1. Verkstaden vet inget om en uppdatering
2. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, men påstår att den inte passar till min bil
3. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering som passar till min bil, men de vill ha ett fantasibelopp för jobbet
4. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, säger att den är gratis, och när jag väl har fått den skickar de en faktura med ett fantasibelopp.
Men om man åker in vid annat tillfälle så kostar uppdateringen hos min ÅF.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej jag förstod dig. Jag uppdaterade min bil utanför service för jag inte ville vänta ett år, då jag bara ska ha bilen 1.5 år och detta var då t.o.m. gratis hos Audi som inte ör direkt kända för att skämmas för att ta rejält betalt. Så detta tycker jag är riktigt sniket av Hyundai då detta påverkar laddningen rejält på vintern.MrRun skrev:Missförstod ni mig båda två? Dom tar inget betalt för uppdateringen om den görs i samband med service, alltså gratis i det fallet.mati skrev:Nåväl, det fick inte jag eftersom det enligt verkstaden inte fanns några uppdateringar till min e-tron. Sista tillgängliga uppdateringen fick den efter ett år och därefter blev det inga fler.Dafro skrev:895 är inte gratis för mig, så inte gratis då. Jag fick t.o.m. gratis uppdatering på min e-tron, det du Mati.
Men jag håller med, 895 kr betraktar jag som ganska ogratis. Långt mer än vad jag skulle vilja betala för en sådan funktion som ju egentligen självklart borde ha funnits där från dag 1.
Följande scenario kan jag tänka mig:
1. Verkstaden vet inget om en uppdatering
2. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, men påstår att den inte passar till min bil
3. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering som passar till min bil, men de vill ha ett fantasibelopp för jobbet
4. Verkstaden erkänner att det finns en uppdatering, säger att den är gratis, och när jag väl har fått den skickar de en faktura med ett fantasibelopp.
Men om man åker in vid annat tillfälle så kostar uppdateringen hos min ÅF.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag fattar, precis som Dafro. Men min bil ska inte servas förrän vid årsskiftet då den blir ett år gammal. Om jag nu hade rest långa sträckor och haft nytta av uppdateringen så hade jag velat ha den nu, inte om tre månader. Och jag tidigarelägger ju inte servicen bara för att få en gratis uppdatering.MrRun skrev:Missförstod ni mig båda två? Dom tar inget betalt för uppdateringen om den görs i samband med service, alltså gratis i det fallet.
Men om man åker in vid annat tillfälle så kostar uppdateringen hos min ÅF.
Dessutom är ju service inte gratis heller. Priset för uppdateringen inte är väl inbakat i servicen, alltså inte gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ni som nu liksom jag vill uppdatera era bilar innan service så har jag fått bekräftat (dock bara över telefon) att Hyundai betalar sina återförsäljare för uppdateringen dvs ni ska inte betala en krona!
Re: Förboka din Ioniq 5
Men det är ju mycket trevligare att få betalt två gånger.Macki skrev:Ni som nu liksom jag vill uppdatera era bilar innan service så har jag fått bekräftat (dock bara över telefon) att Hyundai betalar sina återförsäljare för uppdateringen dvs ni ska inte betala en krona!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag var lite bekymrad över förbrukningen i början men då var det vinter och kallt här uppe i Norrland och därför drog den såklart mycket. Med tanke på mitt körmönster är 20,1 kWh/100km helt ok.
Det jag saknar mest är nog bakrutetorkare.
Jag upplever bilen som väldigt bekväm att åka i för alla i familjen. Som förare tycker jag att HUD:en är värdefull, och speciellt varningen för fartkameror.
Den automatiska körfältsföljaren (autosteer) tycker jag är dålig på gränsen till farlig. Häromdagen körde jag på E4 när bilen plötsligt fick för sig att följa sidlinjen ut på en avfart istället för att följa vägen. När halva bilen var över de streckade linjerna till avfarten tappade den orienteringen och kopplade ur autosteer. Plötsligt rullar bilen i 100 km/h mot avdelaren mellan vägen och avfarten. Ingen varning förutom att den gröna ratt-symbolen blir grå..!
Annars har bilen funkat perfekt för både korta vardagsresor och långturer.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja det är sjukt att den bara stänger av sådär. Ibland så plingar det när den stänger av, ibland inte. Har inte förstått vad kriterierna är för att den ska plinga.icreate skrev:Den automatiska körfältsföljaren (autosteer) tycker jag är dålig på gränsen till farlig. Häromdagen körde jag på E4 när bilen plötsligt fick för sig att följa sidlinjen ut på en avfart istället för att följa vägen. När halva bilen var över de streckade linjerna till avfarten tappade den orienteringen och kopplade ur autosteer. Plötsligt rullar bilen i 100 km/h mot avdelaren mellan vägen och avfarten. Ingen varning förutom att den gröna ratt-symbolen blir grå..!
Annars har bilen funkat perfekt för både korta vardagsresor och långturer.
Jag tycker det var tydligare att se rattikonen om man byter tema på HUD:en till "standard"" istället för augmented reality. Föredrar det temat överlag.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick erbjudande igår om att köpa en demobil från den lokala Hyundai-handlaren. En svart RWD Advanced med stora batteriet, komfortpaket och vinterdäck som gått 1100 mil. Totalpris var 650 000 kr. Då hade de specat drygt 27 000 för vinterhjulen och 24 400 kr för en post benämnd "omgående leverans"...
Vad jag kunde se hade de utgått från nypriset på bilen utan rabatter, smackat på feta påslag för vinterhjul och "omgående leverans" samt inte dragit av bonusen.
Jag passade då jag tyckte priset var dyrt i kombinationen med att specen inte var tillräckligt rätt. Även med osäkerheten kring hur nybeställningar kommer prissättas så tror jag de kommer vara en bättre affär. Vad tycker ni?
Vad jag kunde se hade de utgått från nypriset på bilen utan rabatter, smackat på feta påslag för vinterhjul och "omgående leverans" samt inte dragit av bonusen.
Jag passade då jag tyckte priset var dyrt i kombinationen med att specen inte var tillräckligt rätt. Även med osäkerheten kring hur nybeställningar kommer prissättas så tror jag de kommer vara en bättre affär. Vad tycker ni?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Du gjorde väl rätt, någonstans måste man väl ändå dra gränsen liksom…juristen skrev:Fick erbjudande igår om att köpa en demobil från den lokala Hyundai-handlaren. En svart RWD Advanced med stora batteriet, komfortpaket och vinterdäck som gått 1100 mil. Totalpris var 650 000 kr. Då hade de specat drygt 27 000 för vinterhjulen och 24 400 kr för en post benämnd "omgående leverans"...
Vad jag kunde se hade de utgått från nypriset på bilen utan rabatter, smackat på feta påslag för vinterhjul och "omgående leverans" samt inte dragit av bonusen.
Jag passade då jag tyckte priset var dyrt i kombinationen med att specen inte var tillräckligt rätt. Även med osäkerheten kring hur nybeställningar kommer prissättas så tror jag de kommer vara en bättre affär. Vad tycker ni?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vår icke-demo AWD Advanced med vinterhjul och allt annat än "omgående leverans" kostade sammanlagt 640k. Tycker 650k för en lätt begagnad RWD som massor av människor har "kladdat på" och som bara är att rulla iväg med "omgående", är en anings hutlöst.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag hade kunnat överväga bilen om priset varit söder om 600 000 kr, det hade ändå blivit en attraktiv mellanskillnad till tänkt försäljningspris på min nuvarande bil. Men 650 000 kr! Och då skulle det tillkomma kostnader för eftermontering av dragkrok.
Priset på den AWD Advanced jag själv konfigurerat och lagt beställning på hos handlaren, men som handlaren inte i sin tur kan beställa från Hyundai, är typ 660 000 kr och då finns chans till bonus. Tillkommer vinterhjul, men de lär knappast kosta 27 000 kr. Hyundai behöver höja priset ordentligt innan det inte lönade sig att vänta.
Priset på den AWD Advanced jag själv konfigurerat och lagt beställning på hos handlaren, men som handlaren inte i sin tur kan beställa från Hyundai, är typ 660 000 kr och då finns chans till bonus. Tillkommer vinterhjul, men de lär knappast kosta 27 000 kr. Hyundai behöver höja priset ordentligt innan det inte lönade sig att vänta.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi säljer 19” vinterhjul till EV6 för 26.900:-, Continental däck. Ytterst liten marginal.juristen skrev:Tillkommer vinterhjul, men de lär knappast kosta 27 000 kr
Re: Förboka din Ioniq 5
Men då är de iaf nya!OvePaHornet skrev:Vi säljer 19” vinterhjul till EV6 för 26.900:-, Continental däck. Ytterst liten marginal.juristen skrev:Tillkommer vinterhjul, men de lär knappast kosta 27 000 kr
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Förboka din Ioniq 5
Dom har väl inte fattat än att marknaden vänt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Testade skåpsläp idag, gick fint. 29,4 kWh/100km landade förbrukningen på över 20 mil. 83-84 km/h och lite småregn.
Intressant att se hur mycket bromsljuset tänds vid regenerering, även i nerförsbackar tänds det.
Intressant att se hur mycket bromsljuset tänds vid regenerering, även i nerförsbackar tänds det.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Ganska rimlig förbrukning. Ungefär 50% mer än vad min drog idag på E20.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Funderar på en awd advanced
Går den ens att beställa? Och i så fall lev tid?
Går den ens att beställa? Och i så fall lev tid?
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag antar att du kan få några svar här som är mer eller mindre spekulationer. Jag hade gått till en återförsäljare eller ringt en, och låtit en säljare spekulera istället. Av erfarenhet så verkar bilar med glastak eller solceller ta längre tid att "fixa fram".
Jag väntade 11 månader på min men det var det värt. Jag blir glad av att köra bilen.
Jag väntade 11 månader på min men det var det värt. Jag blir glad av att köra bilen.