Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det någon som vet om man får med några års fri service när man köper en ny Ioniq 5? Tror Enyaq har det erbjudandet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Om du kan tänka dig att köpa en Essential så får du den direkt. Handlarna har ju fått in bara några få, men det går faktiskt att köpa dem från 10 augusti, sa min säljare.current skrev:Är det någon som vet hur lång leveranstid det är om man beställer bilen idag? Finns det någon ÅF i Stockholm som har bilen inne som demo?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ville bara bekräfta att Hyundai center i Stockholm (Sätra) har fått in demobil.
Har bokat provkörning imorgon. Så ring och boka en du med Current.
Har bokat provkörning imorgon. Så ring och boka en du med Current.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har även jag varit och kollat på en demobil, en Essential RWD. Och jag måste tyvärr säga att jag blev rejält besviken… Frugan som var med blev också väldigt besviken.
Den var budgetbilsmässig i inredningen med plastiga pappiga paneler…
Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem.
Sen var det inte mkt till körkänsla. Styrningen saknade helt känsla och motstånd. Den var rätt vinglig och krängde mycket också.
Baksätet var inte jätterymligt och rätt lågt och platt. Det gick inte att dra fram bänken eftersom bakdörren är så lång så kommer man knappt ur och i i en vanlig parkeringslucka då.
Bagageutrymmet var fruktansvärt litet.
Ajajaj så ledsen jag blev. Här har man lagt en beställning med 10 000 kr…
Det är säkert en jättebra bil och den är ju en fenomenal elbil. Men nu förstår jag varför den är så billig. Det var inte som i en ID4 när jag bara sa wow! Nu var ID4 1 st ED MAX så jag får hoppas att I5 1 ED MAX också känns helt annorlunda. Men det var långt ifrån samma kvalitetskänsla invändigt som Volvo el tyskarna. Var motorjournalisterna fått det ifrån kan man ju bara undra… Eller skiljer Essential även här?? (Tror jag inte…).
Nu ska jag smälta detta och tänka lite. Jag kommer nog att återvända och köra den igen.
Den var budgetbilsmässig i inredningen med plastiga pappiga paneler…
Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem.
Sen var det inte mkt till körkänsla. Styrningen saknade helt känsla och motstånd. Den var rätt vinglig och krängde mycket också.
Baksätet var inte jätterymligt och rätt lågt och platt. Det gick inte att dra fram bänken eftersom bakdörren är så lång så kommer man knappt ur och i i en vanlig parkeringslucka då.
Bagageutrymmet var fruktansvärt litet.
Ajajaj så ledsen jag blev. Här har man lagt en beställning med 10 000 kr…
Det är säkert en jättebra bil och den är ju en fenomenal elbil. Men nu förstår jag varför den är så billig. Det var inte som i en ID4 när jag bara sa wow! Nu var ID4 1 st ED MAX så jag får hoppas att I5 1 ED MAX också känns helt annorlunda. Men det var långt ifrån samma kvalitetskänsla invändigt som Volvo el tyskarna. Var motorjournalisterna fått det ifrån kan man ju bara undra… Eller skiljer Essential även här?? (Tror jag inte…).
Nu ska jag smälta detta och tänka lite. Jag kommer nog att återvända och köra den igen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det brukar vara skillnad på trimnivåerna.
Kvalitetskänsla bör då skilja då många sagt att ioniq5 känns mer premium. Men tror man måste se det sida vid sida.
Kvalitetskänsla bör då skilja då många sagt att ioniq5 känns mer premium. Men tror man måste se det sida vid sida.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag hoppas ju på Genesis GV60.
Tycker den interiören ser bättre ut på bild åtminstone.
Tycker den interiören ser bättre ut på bild åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!mati skrev:Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Sen är det möjligen så att det är förväntningarna som styr upplevelsen. I fallet med ID4 är det ju inte så konstigt att man jämför med andra VW-bilar. Och eftersom jag gillar e-Golfen måste en bil som ID4 naturligtvis mäta sig med den. Och det kan den inte riktigt tycker jag.DanneLKPG skrev:Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!mati skrev:Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Ioniq 5 å andra sidan är ju en Hyundai, och då är möjligen förväntningarna initialt lite lägre. Sen ska den ju ersätta min e-tron och jag förväntar mig av naturliga skäl inte samma premiumnivå som i Audin, bilen kostar ju mindre än hälften så mycket. För 600k mindre kan man acceptera en jäkla massa saker som är lite sämre. Och varje sak som är bättre, och Ioniq 5 har faktiskt en hel del som är bättre än i e-tron, höjer naturligtvis upplevelsen enormt. Det hade kanske varit en helt annan sak om jag hade kommit från en billigare bil. Då hade jag såklart tyckt att en bil som kostar en halv miljon måste vara perfekt på precis allt. Och jag hade gnällt över varje småsak som inte är bra med bilen.
Nu känns det mer som ett lyft eftersom bilen är så mycket billigare än den jag har, samtidigt som man ändå får funktioner som inte finns i Audin. Och kvalitetskänslan tycker jag som sagt är absolut inget fel på. Men jag avvaktar tills HSB/HSIB (hon som bestämmer/hon som inte betalar) har tittat på den. Hon kanske tycker helt annorlunda. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har jag också provat, en essential RWD.
Kändes som en helt annan bil än ID4.
Mer just som en ”stor Golf”. Inte alls ”SUVig” som ID4, som det känns som man kliver upp i(trots att man inte sitter så högt, kanske inte ens högre än I5).
När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Och…. när jag hoppade ur och stängde dörren började den pipa. Tydligen måste man trycka på stoppknappen(och omvänt startknappen för att komma igång). Buuuuu! Det är ju en helt ny elbilsplattform, inte en konverterad fossil.
På pappret skall det väl skilja typ 15hk, men det kändes som mer. Bättre klipp, men det är långt ifrån en raket.
Dock var den förvånansvärt gungig, ID4 svänger faktiskt bättre.
All in all helt ok, men gav mig ingen vill ha-känsla överhuvudtaget. Föredrar helt klart såväl utseende som känsla i ID4(som ju dock också är väldigt tråkig).
Kändes som en helt annan bil än ID4.
Mer just som en ”stor Golf”. Inte alls ”SUVig” som ID4, som det känns som man kliver upp i(trots att man inte sitter så högt, kanske inte ens högre än I5).
När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Och…. när jag hoppade ur och stängde dörren började den pipa. Tydligen måste man trycka på stoppknappen(och omvänt startknappen för att komma igång). Buuuuu! Det är ju en helt ny elbilsplattform, inte en konverterad fossil.
På pappret skall det väl skilja typ 15hk, men det kändes som mer. Bättre klipp, men det är långt ifrån en raket.
Dock var den förvånansvärt gungig, ID4 svänger faktiskt bättre.
All in all helt ok, men gav mig ingen vill ha-känsla överhuvudtaget. Föredrar helt klart såväl utseende som känsla i ID4(som ju dock också är väldigt tråkig).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Förstår inte varför Hyundai väljer att ha ”sämsta” modellen som demobilar?
Finns inte nog HUDar och perforerade säten på fabriken för att skicka hit några Advance AWD med komfortpaket?
Finns inte nog HUDar och perforerade säten på fabriken för att skicka hit några Advance AWD med komfortpaket?
Re: Förboka din Ioniq 5
Bättre infotainment? Tyckte du verkligen det? Det är ju samma som suttit i e-Niro och Kona sen 2019, och en av anledningarna att jag inte är intresserad av att byta min ID4 mot Ionic 5. Säga vad man vill om ID familjens mjukvara, men jag upplever iallafall den som väldigt mycket modernare än Kia/Hyundais.taliz skrev:När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Marginellt förstås. Men tyckte skärmen kändes lite skarpare och rappare. Lite mindre garmin 2002-känsla på grafiken i navigatorn.iAkita skrev:Bättre infotainment? Tyckte du verkligen det? Det är ju samma som suttit i e-Niro och Kona sen 2019, och en av anledningarna att jag inte är intresserad av att byta min ID4 mot Ionic 5. Säga vad man vill om ID familjens mjukvara, men jag upplever iallafall den som väldigt mycket modernare än Kia/Hyundais.taliz skrev:När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Men lååååångt ifrån Tesla såklart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar ju som det är några som tagit leverans av välutrustade Ioniq 5. Det kanske finns några som skulle kunna tänka sig att visa upp sina egna bilar för andra som är intresserade...HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Hade nyligen möjlighet att köra lite Model 3. Är 187 cm, och kan ju säga att det var gott om rattjustering i Model 3...Aida skrev:.../ Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förboka din Ioniq 5
Mm saknar att kunna ha ratten så lågt och långt ut som är möjligt i Model 3.SwedishAdvocate skrev:Hade nyligen möjlighet att köra lite Model 3. Är 187 cm, och kan ju säga att det var gott om rattjustering i Model 3...Aida skrev:.../ Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem. /...
Dels blir det ju bättte körkänsla, dels kan man enkelt lägga knät emot för AP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?mati skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Re: Förboka din Ioniq 5
Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…heldiggrisen skrev:Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?mati skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?heldiggrisen skrev:Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…mati skrev:Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?Aida skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.mati skrev:HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Är rätt säker på att han menar de elfönsterhissarna...heldiggrisen skrev:Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast det borde ju i och för sig inte utgöra någon skillnad... Kanske är någon slags auto-correct grej...SwedishAdvocate skrev:Är rätt säker på att han menar de elfönsterhissarna...heldiggrisen skrev:Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting