Silly Bear skrev: ↑09 jun 2023 00:37
Ser att Tesla dumpat priset på Model 3 igen.
Kanske dax att boka en sån och ha en bil på en vecka eller 2
Börjar fan tröttna ordentligt
Enda som är tråkigt är den löjliga släpvagnsviken när man som jag drar ganska mycket skotersläp.
Någon annan här som ägt båda som kan ge en vettig jämförelse
Jag har inte ägt båda. Endast Tesla Model 3 Long Range. Väldigt trevlig bil förutom den förbannade enda farthållaren som när den används jobbar med (o)säkerhetsfunktioner som tvärnitar för folk på trottoaren, mötande lastbilar och busskurer. Det gick inte att stänga av när jag hade min bil förra året, men kanske går nu? NOT. På sista tiden började den även accelerera av sig själv efter jag saktat ner till stopp och det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Det är svårt att köra utan farthållare i ett sånt fartmonster med hastigheten på en skärm man tar bort ögonen från vägen för att kolla på i landet där +5 km/h ger 1500 kr böter. Heads up display hade varit nåt. Konstant farthållare också. Annat dåligt är usel vindrutetorkare. Öste ner på en resa förra sommaren och det var jag och nån töntig bil som stannade vid sidan av vägen för vi såg ingenting alls. Om vintern vill man bara gå ut mitt på motorvägen och torka rent hörnet på passagerarsidan. Det får man dock tillfälle till när man stannar varje halvtimme vid närmsta avfart+mack och skrapar av lyktorna som inte har spolare och därför blir täckta av snö, is och smuts så du kör runt i Sverige i "dark mode".
Det och man på fordonet ofta när man dagtid blinkar kommer åt det överkänsliga helljuset och åker runt stan och bländar alla andra förare tills nån vänlig själ blinkar med helljuset åt dig.
Sköter sig dock väldigt bra på vägen om vintern med endast friktionsdäck. Utan farthållare med mera så känns den trygg att framföra i vårat väglag.
Ioniq 5 kommer du väl inte ens se skotersläpet i då dom inte har bakrutetorkare, som jag förstått det.
Hela elbilsbranschen känns som ett enda stort framskyndat "betatest" förstört av IT-nördar som inte ens kan få 20 skärmar i t.ex. VW's operativsystem att fungera.