Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

DanneLKPG skrev: 16 jan 2023 09:46
juristen skrev: 16 jan 2023 09:24
Ska bli intressant att se hur Hyundai (och för den del övriga märken) agerar nu när Tesla sänkt sina priser. Jag har en beställning inne på en Ioniq 5 AWD Advanced, men den är i nuläget dyrare än en Model Y Long Range.
Hur kan den vara dyrare än MYLR? Då kan du inte ha räknat med bonus samt beställde utan rabatter?
Var din ombokad eller sista minuten beställd 8 november? Model Y LR kostar 639k utan några tillval.
Min är "beställd" på så sätt att jag har en köplats men har inte lämnat handpenning och kommer få ta ställning till erbjudandet och ett slutligt pris med full ångerrätt. Jag räknar inte med någon bonus och utgår från priset som Hyundai anger idag.

Model Y LR, svart, drag, ej vinterdäck: 652 170 kr
Ioniq 5 AWD Advanced, black, drag, ej vinterdäck: 694 595 kr

Frågeställningen är hur som helst relevant utifrån dagens priser. Tror inte många väljer Ioniq 5 till högre pris (och längre leveranstid) än en Model Y.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Det går inte ens att beställa IONIQ 5 då orderböckerna är stängda. Så det finns alltså ingen anledning att jämföra mot i5 listpris vs MY LR listpris. Kan inte tänka mig att Hyundai bryr sig med tanke på att vi är så lågprioriterade. Känns inte som att man vill sälja bilar här då vinsten är så låg. Har väntat i 16 månader på min AWD. :lol:

Har man inte en liggande order, med det förmånliga priset som varit, så finns det ingen anledning att ens tänka på fabriksny IONIQ 5 tyvärr... Och man lär inte få någon heller om man inte får tag i någon förbokad bil med avhopp.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Alltså jag tycker att Ioniq 5 är värd merpriset. Bara avsaknaden av sensorer, framförallt radar och ultraljud, gör Teslan totalt ointressant, nästan oavsett hur mycket billigare den är. Dessutom saknar Teslan V2L. Den ska vara billigare, för den är sämre. Sen är det ju den lilla detaljen att Hyundai inte kan eller vill leverera några bilar till Sverige. För mig skulle det dock inte vara skäl nog att ta en MY istället. Hade jag inte haft en Ioniq 5 idag så hade jag aldrig kommit på idén att skaffa en Model Y. Då hade jag i så fall hellre tagit en ID4/5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev: 16 jan 2023 11:12
Alltså jag tycker att Ioniq 5 är värd merpriset. Bara avsaknaden av sensorer, framförallt radar och ultraljud, gör Teslan totalt ointressant, nästan oavsett hur mycket billigare den är. Dessutom saknar Teslan V2L. Den ska vara billigare, för den är sämre. Sen är det ju den lilla detaljen att Hyundai inte kan eller vill leverera några bilar till Sverige. För mig skulle det dock inte vara skäl nog att ta en MY istället. Hade jag inte haft en Ioniq 5 idag så hade jag aldrig kommit på idén att skaffa en Model Y. Då hade jag i så fall hellre ta en ID4/5.
Det är faktiskt sant. Det jag uppskattar mest med min IONIQ 5 finns ju inte ens på Model Y. Hade verkligen saknat HUD, 360-kamera och ventilerade säten... I tidigare bilar när vi varit ute och vandrat eller tränat i spåret så har det känts så äckligt att åka hem (finns ej möjlighet till dusch jämt). Nu är man ju sval i bilen trots att man ångar från kroppen. Sen har V2L varit en trygghet här hemma också!

Jag ogillar dock ID.4 skarpt så jag hade faktiskt "offrat" mig och köpt en MY istället för den. :lol:

Hoppas verkligen att vi får vår AWD snart. Det jag ogillar mest med vår nuvarande RWD är inte prestandan, utan det är att vi har manuella handtag (fanns ju ej som tillval på MY22). Sen även känslan av att det bara är en "tillfällig" bil så att jag inte vill lägga ner för mycket tid på den...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev: 16 jan 2023 11:52
Det är faktiskt sant. Det jag uppskattar mest med min IONIQ 5 finns ju inte ens på Model Y. Hade verkligen saknat HUD, 360-kamera och ventilerade säten... I tidigare bilar när vi varit ute och vandrat eller tränat i spåret så har det känts så äckligt att åka hem (finns ej möjlighet till dusch jämt). Nu är man ju sval i bilen trots att man ångar från kroppen. Sen har V2L varit en trygghet här hemma också!

Jag ogillar dock ID.4 skarpt så jag hade faktiskt "offrat" mig och köpt en MY istället för den. :lol:

Hoppas verkligen att vi får vår AWD snart. Det jag ogillar mest med vår nuvarande RWD är inte prestandan, utan det är att vi har manuella handtag (fanns ju ej som tillval på MY22). Sen även känslan av att det bara är en "tillfällig" bil så att jag inte vill lägga ner för mycket tid på den...
De fina stolarna och HUD glömde jag såklart. Även det elektriska skjutbara baksätet använder jag flitigt. Listan är ganska lång.
Vi tog en liten längre utflykt till den (inte) soliga staden vid Vänerns norra strand i helgen. Det regnade, snöade, slaskade och plaskade. Den adaptiva farthållaren, döda-vinkel varnaren, korsande trafik-varningen och parkeringssensorerna fungerade hur bra som helst. Kamerorna var ganska obrukbara pga regnet, men det gjorde ingenting. Alla sensorer fungerade precis som vanligt. Jag tänkte faktiskt flera gånger på alla stackare som har köpt en MY på sistone. Vi mötte några Model Y på vägen. Radar har de ju inte haft på länge, bakåt och snett framåt har de aldrig haft. Men nu har de inget sånt alls. Det kan inte vara roligt att ha en sådan bil. Framförallt när man behöver sensorerna som mest, nämligen när man inte ser på grund av dåligt väder.
En annan sak som slog mig var hur otroligt tyst Ioniq egentligen är. Framförallt nu med vinterdäck. Vi rullade mil efter mil, bilen körde i princip själv, och det var så tyst i bilen. Nästan som hemma. Det är väl också en sak som Ioniq är avsevärt bättre på än en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11
mati skrev: 14 jan 2023 19:20
Bjelke skrev: 14 jan 2023 17:43
Men inget slår model S i svängradie, typ en fotbollsplan behövs ju :lol:
Fullt jämförbart med Ioniq 5. Jag kan faktiskt inte säga vilken av dem som är värre. Ganska likvärdiga skulle jag vilja påstå. Och då har jag bara RWD. Är AWD möjligen ännu värre?
Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Blipblop »

Ibland synkar ju inte minne och aktuell händelse.
Vw id3 har väldigt bra vändradie iaf. Perfekt i städer!
Aldrig kört en med 4wd som har bra vändradie faktiskt.

Tråkigt att vissa fortfarande inte har fått bilarna. Kanske är många som bokar av och tar en model y nu?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev: 17 jan 2023 18:31
mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11
mati skrev: 14 jan 2023 19:20
Bjelke skrev: 14 jan 2023 17:43
Men inget slår model S i svängradie, typ en fotbollsplan behövs ju :lol:
Fullt jämförbart med Ioniq 5. Jag kan faktiskt inte säga vilken av dem som är värre. Ganska likvärdiga skulle jag vilja påstå. Och då har jag bara RWD. Är AWD möjligen ännu värre?
Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
En Q8 är är ju inte samma bil som en e-tron 55. Jodå, det är stor skillnad. E-tronen kunde jag vända i ett svep på ställen där Ioniq behöver backas minst en gång för att ta sig runt. På huvudgatan i samhället brukade jag kunna vända bilen direkt från stillastående, dvs ut från parkeringsfickan och runt i ett svep. Detta är totalt uteslutet med Ioniq. Till och med Golfen har problem med detta. E-tron fixade det galant. Som sagt, i e-tron hände det ganska ofta att jag blev förvånad hur lite plats den behöver för att vända. Med Ioniq hamnar jag regelbundet på tvären nånstans eftersom jag totalt underskattar den enorma vändradien.
Jag vände i en T-korsning häromdagen. Och det gick precis med nöd och näppe. I samma korsning har jag kunnat vända e-tron utan några som helst ansträngningar. Jag är ganska säker på att jag till och med gjort detta någon gång med husvagnen påkopplad. Så nej, mitt minne är det inget fel på, såvida jag inte har drömt allting. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev: 18 jan 2023 07:58
Aida skrev: 17 jan 2023 18:31
mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11
mati skrev: 14 jan 2023 19:20

Fullt jämförbart med Ioniq 5. Jag kan faktiskt inte säga vilken av dem som är värre. Ganska likvärdiga skulle jag vilja påstå. Och då har jag bara RWD. Är AWD möjligen ännu värre?
Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
En Q8 är är ju inte samma bil som en e-tron 55. Jodå, det är stor skillnad. E-tronen kunde jag vända i ett svep på ställen där Ioniq behöver backas minst en gång för att ta sig runt. På huvudgatan i samhället brukade jag kunna vända bilen direkt från stillastående, dvs ut från parkeringsfickan och runt i ett svep. Detta är totalt uteslutet med Ioniq. Till och med Golfen har problem med detta. E-tron fixade det galant. Som sagt, i e-tron hände det ganska ofta att jag blev förvånad hur lite plats den behöver för att vända. Med Ioniq hamnar jag regelbundet på tvären nånstans eftersom jag totalt underskattar den enorma vändradien.
Jag vände i en T-korsning häromdagen. Och det gick precis med nöd och näppe. I samma korsning har jag kunnat vända e-tron utan några som helst ansträngningar. Jag är ganska säker på att jag till och med gjort detta någon gång med husvagnen påkopplad. Så nej, mitt minne är det inget fel på, såvida jag inte har drömt allting. :lol:
En Q8 är ju bara en ansiktslyft E-tron Mati. Jag kollade igen här för Etron 55 2020:

https://elbilista.se/audi/e-tron-55-quattro/

Där står tom 12,2 m - så ännu sämre. På Ioniq 5 på samma sida står 12 m…
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Aida skrev: 18 jan 2023 23:00
mati skrev: 18 jan 2023 07:58
Aida skrev: 17 jan 2023 18:31
mati skrev: 15 jan 2023 08:54
Bengt-re skrev: 14 jan 2023 20:11


Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Är du säker på att ditt minne stämmer Mati? Jag googlade lite snabbt och fick resultatet att en Q8 Etron har en vändradie om 12,02 m medan en Ioniq 5 har 11,98 m. Om man får tro google då dvs
En Q8 är är ju inte samma bil som en e-tron 55. Jodå, det är stor skillnad. E-tronen kunde jag vända i ett svep på ställen där Ioniq behöver backas minst en gång för att ta sig runt. På huvudgatan i samhället brukade jag kunna vända bilen direkt från stillastående, dvs ut från parkeringsfickan och runt i ett svep. Detta är totalt uteslutet med Ioniq. Till och med Golfen har problem med detta. E-tron fixade det galant. Som sagt, i e-tron hände det ganska ofta att jag blev förvånad hur lite plats den behöver för att vända. Med Ioniq hamnar jag regelbundet på tvären nånstans eftersom jag totalt underskattar den enorma vändradien.
Jag vände i en T-korsning häromdagen. Och det gick precis med nöd och näppe. I samma korsning har jag kunnat vända e-tron utan några som helst ansträngningar. Jag är ganska säker på att jag till och med gjort detta någon gång med husvagnen påkopplad. Så nej, mitt minne är det inget fel på, såvida jag inte har drömt allting. :lol:
En Q8 är ju bara en ansiktslyft E-tron Mati. Jag kollade igen här för Etron 55 2020:

https://elbilista.se/audi/e-tron-55-quattro/

Där står tom 12,2 m - så ännu sämre. På Ioniq 5 på samma sida står 12 m…
En annan tror mer på Mati än en sida som troligen fått data från bilmärkena, finns säkert några kreativa sätt att mäta på. 12.2 känns mycket, kanske ska ta och mäta upp det till helgen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Rent spontant känns det som att det handlar om olika sätt att mäta vändradien på. Jag har svårt att bedöma vilken av dem som är fel, men för Ioniq är 12m kanske innerradien medan det är ytterradien för e-tron. Kanske inte riktigt så illa, men nåt sånt. En Golf ligger enligt Google på ungefär 11m. Jag upplevde väneradien på Golfen alltid som något sämre än hos e-tron. Det kan vara missvisande eftersom en Golf är kortare och man förväntar sig mindre. Men i stort sett jämförbart ändå. En Ioniq 5 spelar i en annan liga.
Då får jag väl formulera om mig. Båda bilarna har exakt samma vändradie på pappret. Men e-tron kräver avsevärt mindre plats för att göra en U-sväng jämfört med Ioniq 5. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Verbal »

Blipblop skrev: 18 jan 2023 07:44
Ibland synkar ju inte minne och aktuell händelse.
Vw id3 har väldigt bra vändradie iaf. Perfekt i städer!
Aldrig kört en med 4wd som har bra vändradie faktiskt.

Tråkigt att vissa fortfarande inte har fått bilarna. Kanske är många som bokar av och tar en model y nu?
Lutar åt just det, att avboka och ta Model Y. Större bil också. Dessutom är man ju allt annat än nöjd med hanteringen av allt från Hyundais sida. Har provkört båda och tycker båda är bra. Skiljer betydligt mindre mellan bilarna nu än när jag beställde (y billigare, lägre bonus och något högre pris på Ioniq) och jag funderade redan då på en Y. Blir nog byte!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Verbal skrev: 19 jan 2023 07:34
Blipblop skrev: 18 jan 2023 07:44
Ibland synkar ju inte minne och aktuell händelse.
Vw id3 har väldigt bra vändradie iaf. Perfekt i städer!
Aldrig kört en med 4wd som har bra vändradie faktiskt.

Tråkigt att vissa fortfarande inte har fått bilarna. Kanske är många som bokar av och tar en model y nu?
Lutar åt just det, att avboka och ta Model Y. Större bil också. Dessutom är man ju allt annat än nöjd med hanteringen av allt från Hyundais sida. Har provkört båda och tycker båda är bra. Skiljer betydligt mindre mellan bilarna nu än när jag beställde (y billigare, lägre bonus och något högre pris på Ioniq) och jag funderade redan då på en Y. Blir nog byte!
IONIQ 5 är luftigare i kupén och har istället att man kan justera fram baksätetsraden vid mer behov av lastutrymme bakom. Det skiljer inte mycket mellan bilarna för vanlig last. Y har dock mer utrymme under golvet och större frunk.

Personligen hade jag aldrig köpt MY SR som jag gissar att du jämför mot? Långsam laddning med ett batteri som kräver mycket uppvärmning som då såklart blir ännu mer påtagligt på vinterns räckvidd. Många som missar att det är mer än RWD/AWD som skiljer för SR/LR. Om du jämför en i5 AWD mot LR så börjar jag undra över vad jag fick för bra deal på min AWD. Det skiljer en hel del trots sänkta priserna. Model Y är inte ens nära att vara billigare för mig.

Gällande leverans är det ett lotteri för i5. Oftast hör ÅF ingenting förens din konfiguration helt plötsligt hamnar i produktion.
Vill man ha en bil snarast så är MY ett säkrare kort helt klart. Beroende på färgval.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Verbal »

DanneLKPG skrev: 19 jan 2023 08:21
Verbal skrev: 19 jan 2023 07:34
Blipblop skrev: 18 jan 2023 07:44
Ibland synkar ju inte minne och aktuell händelse.
Vw id3 har väldigt bra vändradie iaf. Perfekt i städer!
Aldrig kört en med 4wd som har bra vändradie faktiskt.

Tråkigt att vissa fortfarande inte har fått bilarna. Kanske är många som bokar av och tar en model y nu?
Lutar åt just det, att avboka och ta Model Y. Större bil också. Dessutom är man ju allt annat än nöjd med hanteringen av allt från Hyundais sida. Har provkört båda och tycker båda är bra. Skiljer betydligt mindre mellan bilarna nu än när jag beställde (y billigare, lägre bonus och något högre pris på Ioniq) och jag funderade redan då på en Y. Blir nog byte!
IONIQ 5 är luftigare i kupén och har istället att man kan justera fram baksätetsraden vid mer behov av lastutrymme bakom. Det skiljer inte mycket mellan bilarna för vanlig last. Y har dock mer utrymme under golvet och större frunk.

Personligen hade jag aldrig köpt MY SR som jag gissar att du jämför mot? Långsam laddning med ett batteri som kräver mycket uppvärmning som då såklart blir ännu mer påtagligt på vinterns räckvidd. Många som missar att det är mer än RWD/AWD som skiljer för SR/LR. Om du jämför en i5 AWD mot LR så börjar jag undra över vad jag fick för bra deal på min AWD. Det skiljer en hel del trots sänkta priserna. Model Y är inte ens nära att vara billigare för mig.

Gällande leverans är det ett lotteri för i5. Oftast hör ÅF ingenting förens din konfiguration helt plötsligt hamnar i produktion.
Vill man ha en bil snarast så är MY ett säkrare kort helt klart. Beroende på färgval.
Jag har en lagt en beställning på LR som absolut blir dyrare, ca 110k (inkl. bonus) jfr med den AWD essential som jag har på order. Då har dock Model Y utrusning mer som en Advanced. När jag beställde min essential skulle den kosta 475 efter bonus. Nu med högre pris på ombokning och lägre bonus blir det 520. Teslan kostade då 660 efter bonus så differensen mellan bilarna har minskat. Ska erkänna att jag blivit rätt trött på att vänta och nu börjat ställa in mig på Teslan istället varför det tar emot lite mentalt att byta tillbaka.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

Något som fortfarande väger väldigt tungt för mig är räckvidd och förbrukning (särskilt på vintern). Och där ligger Model Y klart bättre till än Ioniq 5. Jag skulle sammanfatta det hela som att Model Y är en bättre elbil än Ioniq 5, men Ioniq 5 är den bättre bilen.

Jag håller en Model Y som värd mer än en Ioniq 5, men är givetvis ödmjuk inför att olika egenskaper värderas olika utifrån personliga preferenser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Verbal »

Prisskillnaden i mitt fall är ju också större pga bonusen på 50k. Jag tror verkligen inte att Hyundai får sålt många bilar till det pris de listar nu. Men all respekt för att Ioniq 5 är en grym bil tror jag inte det är många som kommer betala mer pengar för den (awd advanced jfr LR) än den trots allt större Teslan. I de flesta jämförande tester som ju Ioniq ofta klara väl bygger det ju på en prisskillnaden på 150-200k till Hyundais fördel. Dessutom är det ganska stor skillnad på en -21 model Y och en -23 gällande både buller- och fjädringskomfort. Skillnaden i buller i jämförelse mellan Y performance och awd advanced i Bjørn Nylands test var ju i princip ingen vad jag kommer ihåg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

juristen skrev: 19 jan 2023 10:21
Något som fortfarande väger väldigt tungt för mig är räckvidd och förbrukning (särskilt på vintern). Och där ligger Model Y klart bättre till än Ioniq 5. Jag skulle sammanfatta det hela som att Model Y är en bättre elbil än Ioniq 5, men Ioniq 5 är den bättre bilen.

Jag håller en Model Y som värd mer än en Ioniq 5, men är givetvis ödmjuk inför att olika egenskaper värderas olika utifrån personliga preferenser.
Där håller jag verkligen inte med. När det gäller laddning vinner Ioniq. Den har dessutom en modernare elbilsarkitektur med sina 800V och stöd för V2L. Jag vet inte hur mycket de skiljer sig i förbrukningen, men det är ju inte så att Ioniq är direkt törstig. Mitt årsmedel ligger på 17kWh/100km. Nu på vintern pendlar den mellan 18-20, på sommarn mindre såklart. Tveksamt om en MY är så extremt mycket snålare.
Att Ioniq är den bättre bilen råder det enligt mig inga tvivel om, men även som elbil tycker jag att den vinner över MY. Hade vi jämfört en ID4/5 med en MY hade jag däremot hållit med om att MY är bättre som elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

mati skrev: 19 jan 2023 11:21
Där håller jag verkligen inte med. När det gäller laddning vinner Ioniq. Den har dessutom en modernare elbilsarkitektur med sina 800V och stöd för V2L. Jag vet inte hur mycket de skiljer sig i förbrukningen, men det är ju inte så att Ioniq är direkt törstig. Mitt årsmedel ligger på 17kWh/100km. Nu på vintern pendlar den mellan 18-20, på sommarn mindre såklart. Tveksamt om en MY är så extremt mycket snålare.
Laddningen känns för mig som en icke-fråga, både Y och Ioniq 5 laddar tillräckligt snabbt. Det ligger dock Ioniq 5 i fatet att den har problem med Teslas V3-laddare.

I Björn Nylands tester är Model Y klart snålare än Ioniq 5 på vintern och i landsvägsfart, annars rätt lika. Sommar:
I 90 km/h drog Model Y 142 wh/km och Ioniq 5 153 wh/km.
I 120 km/h drog Model Y 195 wh/km och Ioniq 5 244 wh/km.

På vintern har jag inte hittat något test för Ioniq 5, utan jag har använt siffrorna för Nylands vintertest av Kia EV6. Med tanke på att EV6 har bättre aerodynamik så lär Ioniq 5 ha ännu högre förbrukning.
I 90 km/h drog Model Y 155 wh/km och EV6 180 wh/km
I 120 km/h drog Model Y 214 wh/km och EV6 274 wh/km

Rätt stora skillnader.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

264 Wh/km för EV6 awd, och några grader kallare. Men visst är Model Y snålare, speciellt vid högre farter. Ingen tvekan om det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det låter mycket, men det kanske stämmer. Fast det skulle för mig inte räcka som argument för en MY. Skillnaden är inte tillräckligt stor. Jag hade ju världens törstigaste elbil tidigare, e-tron 55, men trots att den inte var nådig med elektronerna så sjönk min totala elförbrukning faktiskt jämfört med tidigare då jag hade en Model S. Anledningen var enkel, Model S var omkring 20% snålare vid körning, men den drack elektroner även i parkerat tillstånd, medan e-tron inte hade någon mätbar vampire drain överhuvudtaget. Och eftersom mina bilar står stilla rätt mycket så blev det ganska många kilowattimmar som Teslan förångade utan någon nytta. Hade jag kört fler mil per år så hade e-trons höga förbrukning naturligtvis så småningom blivit ett större problem. Det är i så fall räckvidden som blir för dålig, som kan vara en nackdel.
Jag bryr mig dock ganska lite om räckvidd. Min Ioniq 5 med lilla (fd stora) batteriet ligger ganska exakt på WLTP-räckvidden på sommarn, dvs 48 mil, och runt 40 mil på vintern. Förmodligen mindre om det är riktig vinter, det är det ju inte nu. Och så kör jag mest landsväg. Det är såklart en fördel.
Skulle jag acceptera allt strul som Tesla innebär, med katastrofalt dålig service, avsaknaden av basala funktioner i bilen, tveksam och varierande byggkvalitet, osv, för några extra mil i räckvidd? Nej, aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Jag tycker också det låter mycket. Inte ens min EV6 GT når upp i de siffrorna. I vilket fall så mer än kompenserar den snabbare laddningen för den lite högre förbrukningen. Sen har Hyundai och Kia satsat på lite roligare design och solidare och bättre ljudisolerade bilar, vilket ökar luftmotstånd och vikt, och därmed förbrukningen. Själva drivlinan är väldigt effektiv. Vad som är bäst att prioritera är såklart upp till var och en att avgöra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev: 19 jan 2023 14:10
Anledningen var enkel, Model S var omkring 20% snålare vid körning, men den drack elektroner även i parkerat tillstånd, medan e-tron inte hade någon mätbar vampire drain överhuvudtaget. Och eftersom mina bilar står stilla rätt mycket så blev det ganska många kilowattimmar som Teslan förångade utan någon nytta.
Stäng av Sentry Mode så har du ingen vampire drain på M3/MY.

Vej hur det är med MS dock.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev: 21 jan 2023 19:38
mati skrev: 19 jan 2023 14:10
Anledningen var enkel, Model S var omkring 20% snålare vid körning, men den drack elektroner även i parkerat tillstånd, medan e-tron inte hade någon mätbar vampire drain överhuvudtaget. Och eftersom mina bilar står stilla rätt mycket så blev det ganska många kilowattimmar som Teslan förångade utan någon nytta.
Stäng av Sentry Mode så har du ingen vampire drain på M3/MY.

Vej hur det är med MS dock.
Sentry fanns inte vid den tiden. Den tömde batteriet ändå, jag använde inga externa appar eller annat jox som höll bilen vaken. Det var normalt med så hög vampire drain. 3% per dag tappade den ungefär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev: 21 jan 2023 20:08
martinot skrev: 21 jan 2023 19:38
mati skrev: 19 jan 2023 14:10
Anledningen var enkel, Model S var omkring 20% snålare vid körning, men den drack elektroner även i parkerat tillstånd, medan e-tron inte hade någon mätbar vampire drain överhuvudtaget. Och eftersom mina bilar står stilla rätt mycket så blev det ganska många kilowattimmar som Teslan förångade utan någon nytta.
Stäng av Sentry Mode så har du ingen vampire drain på M3/MY.

Vej hur det är med MS dock.
Sentry fanns inte vid den tiden. Den tömde batteriet ändå, jag använde inga externa appar eller annat jox som höll bilen vaken. Det var normalt med så hög vampire drain. 3% per dag tappade den ungefär.
Ok. Känner som sagt inte till MS.

Men här jämförde man ju Iq5 med MY; där finns inte denna vampire drain om man stänger av Sentry Mode och inte håller den "vaken" men externa tjänster.

Har provat att låta min M3 (är samma upplägg på den som MY) stå oanvänd i 1-2 veckor utan någon minskning av SoC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Okej, då har de alltså fått ordning på detta elände med självtömmande batterier. Det är ju positivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar