We have access to some specifications of Hyundai’s All-New Ioniq 5 thanks to Austrian subsidiary who have published the first details after started accepting reservations for the Ioniq 5 First Edition, limited to 150 units.
The Ioniq 5 First Edition has a dual motor specification and a maximum output of 313 horsepower. When fully charged, the maximum range is 450km (280 miles) based on 58kWh battery and under WLTP homologation. The reservation could be placed from December 18th to January 31st.
By the 2nd of February, Hyundai will allow to choose the colour and then customers will have time till February 16th to place the order. Vehicles will arrive by June/July 2021. The down payment is 1,000€ ($1,224). Ioniq 5 will be built using recently announced Hyundai Motor Group’s modular electric vehicle platform or E-GMP.
The Ionic 5 First Edition is packed with a dual motor system equipped with two motors, one in the front, one in the rear axle, allowing it to have AWD. The maximum output is 313 horsepower (230 kW). It takes 5.2 seconds from 0 to 100km/h. The battery capacity of Ioniq 5 First Edition is 58kWh. With one full charge, it can travel 450km based on WLTP.
Batteriet är tydligen på 58 kWh. 20-80% på 18 minuter ger alltså en genomsnittlig laddeffekt på 116 kW i det intervallet. Det är väldigt bra jämfört med Kona och de flesta andra elbilar, men jag förstår inte vad det har med 800V systemet att göra, som de skriver i informationen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nya IONIQ 5 är ett av de första elbilarna i världen från ett etablerat bilmärke som är utrustat med ett kraftfullt 800 volt elsystem. Detta stöder 11 kW vid laddning med växelström eller upp till 232 kW för ultrasnabb laddning med likström. 800-volts batterisystem leder till en konstant hög prestanda samt optimerar vikten och utrymmet i interiören.
Det dynamiska och innovativa designspråket i IONIQ 5 inspirerades av Hyundais designarv.
Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?
Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?
Hypen är väl att försöka utnyttja att många går på skitsnacket om att 800V automatiskt betyder
snabbare laddning, vilket såklart är fullständigt fel, men som sagt alltid lurar det någon...
Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Ioniq 5 kontakt.jpg
Det där var en rätt cool sak faktiskt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14