Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev: 22 jan 2023 08:53
Okej, då har de alltså fått ordning på detta elände med självtömmande batterier. Det är ju positivt.
Jo, det är inga problem på M3 och MY iaf. Tycker det är bra att kunna låta bilen stå länge utan att den tömmer batteriet. Speciellt med de höga elpriserna som var i december så var Sentry Mode helt avstängt just pga. detta när den stod på parkeringen utanför huset (har annan kamerabevakning där). Verkar som bilen gick ner i djup vila och stängde ner allt (märktes att det tog längre tid att väcka upp första gången). Fungerade helt utmärkt. Riktigt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det var precis det som var så irriterande med min Model S. Jag kör ju ganska sällan, ändå så laddades bilen varje dag. Det värsta var att den gjorde det när den kände för det, även vid mycket olämpliga tidpunkter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev: 22 jan 2023 13:15
Det var precis det som var så irriterande med min Model S. Jag kör ju ganska sällan, ändå så laddades bilen varje dag. Det värsta var att den gjorde det när den kände för det, även vid mycket olämpliga tidpunkter.
Ja, jag förstår det. Speciellt med vinterns höga elpriser så är ju det inte någon höjdare. Kan lätt bli en hel del pengar som flyger iväg helt i onödan. Extra dumt när man kämpar med att hålla nere elförbrukningen i övrigt i husen.

Hoppas att Tesla fixat detta även på de nya MS/MX (även om jag personligen inte är intresserade av de modellerna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
eswa86
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 feb 2023 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av eswa86 »

Så om jag förstår rätt skickar Hyundai fortfarande ganska få Ioniq 5's till Sverige, är väntetid långt och priserna högt? Det också betyder att begagnade Ioniqs är relativt dyrt i Sverige. Finns det någon som har importerat sin (begagnade) Ioniq 5 från typ Tyskland här? Det lockar lite, så jag undrade bara hur det gick till, och vilken kostnader tillkommer? :-) (jag är Holländare och bor i Stockholm, så kan kanske göra något smidigt med en från NL)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

eswa86 skrev: 22 feb 2023 10:50
Så om jag förstår rätt skickar Hyundai fortfarande ganska få Ioniq 5's till Sverige, är väntetid långt och priserna högt? Det också betyder att begagnade Ioniqs är relativt dyrt i Sverige. Finns det någon som har importerat sin (begagnade) Ioniq 5 från typ Tyskland här? Det lockar lite, så jag undrade bara hur det gick till, och vilken kostnader tillkommer? :-) (jag är Holländare och bor i Stockholm, så kan kanske göra något smidigt med en från NL)
Den måste vara minst 6 mån gammal och ha rullat 600 mil, annars räknas det som en ny bil och du måste betala svensk moms.

I övrigt inga direkta konstigheter. Skaffa försäkring, åk ner och hämta och sen besiktiga etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

eswa86 skrev: 22 feb 2023 10:50
Så om jag förstår rätt skickar Hyundai fortfarande ganska få Ioniq 5's till Sverige, är väntetid långt och priserna högt? Det också betyder att begagnade Ioniqs är relativt dyrt i Sverige. Finns det någon som har importerat sin (begagnade) Ioniq 5 från typ Tyskland här? Det lockar lite, så jag undrade bara hur det gick till, och vilken kostnader tillkommer? :-) (jag är Holländare och bor i Stockholm, så kan kanske göra något smidigt med en från NL)
Jag vet inte hur det är idag, men när jag köpte min Ioniq 5 var de svenska priserna helt oslagbart låga jämfört med andra länder. Det är inte ofta det händer att det är billigare här. Troligen är det därför de helst inte ville leverera till Sverige. Men nu har ju priserna gått upp rejält här, det är kanske ingen större skillnad mellan länderna längre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
eswa86
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 feb 2023 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av eswa86 »

Njao, jag kollade lite fel också, och tänkte att 1 eur = 10 sek, men det är inte längre så :lol: Ppriserna är ganska jämna ser det ut som. Det är mer att det finns mer utbud i Nederländerna/Tyskland. Också på 58kwh version. Finns det någon i Sverige som har den med mindre batteri? Hur är den på en kall dag?
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

Hur ser det ut för alla som väntar på sina konverterade MY22->MY23?

I augusti sa vår ÅF att bilen skulle komma i Q4. I december skulle den istället komma i Q1. I slutet av januari sa min ÅF att vår ej kom med i leveransen i februari, utav skulle komma början av april. Idag sa de istället att de endast fått någon handfull bilar per månad sen december, och fortfarande hade 100st konverterade som ej levererats, och att generalagenten skyller på alltifrån komponentbrist, Ukrainakriget och produktionsproblem i fabriken... De hade ingen ny prognos alls att ge för närvarande och kunde bara beklaga.

I denna takt kommer de ju inte hinna leverera allas bilar under 2023. De kanske måste konverteras till MY24 för ytterligare avgift? :roll:

Börjar bli skapligt less iaf. Vi beställde vår november 2021. Priset på en Tesla Model Y är motsvarande som vi ska betala för vår Ioniq, men vi vill hellre ha Ioniqen. Men någon gång känns det som att gränsen är nådd och man måste inse att bilen ej kommer levereras.

Hur resonerar ni andra?
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jak »

Johndoe skrev:
Hur ser det ut för alla som väntar på sina konverterade MY22->MY23?

I augusti sa vår ÅF att bilen skulle komma i Q4. I december skulle den istället komma i Q1. I slutet av januari sa min ÅF att vår ej kom med i leveransen i februari, utav skulle komma början av april. Idag sa de istället att de endast fått någon handfull bilar per månad sen december, och fortfarande hade 100st konverterade som ej levererats, och att generalagenten skyller på alltifrån komponentbrist, Ukrainakriget och produktionsproblem i fabriken... De hade ingen ny prognos alls att ge för närvarande och kunde bara beklaga.

I denna takt kommer de ju inte hinna leverera allas bilar under 2023. De kanske måste konverteras till MY24 för ytterligare avgift? :roll:

Börjar bli skapligt less iaf. Vi beställde vår november 2021. Priset på en Tesla Model Y är motsvarande som vi ska betala för vår Ioniq, men vi vill hellre ha Ioniqen. Men någon gång känns det som att gränsen är nådd och man måste inse att bilen ej kommer levereras.

Hur resonerar ni andra?
Jag är nära att ge upp. Jag pratade med ÅF idag och han var rätt uppgiven också. Dom får ingen användbar prognos från generalagenten. Dom fick några bilar i början på året men har inte sett att några andra börjat byggas.

Jag verifierade att jag kunde avbryta beställningen men funderar några dagar till om det blir en Y LR istället. Målet är att ha en bil till sommarens semesterresa.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

jak skrev: 10 mar 2023 21:27
Johndoe skrev:
Hur ser det ut för alla som väntar på sina konverterade MY22->MY23?

I augusti sa vår ÅF att bilen skulle komma i Q4. I december skulle den istället komma i Q1. I slutet av januari sa min ÅF att vår ej kom med i leveransen i februari, utav skulle komma början av april. Idag sa de istället att de endast fått någon handfull bilar per månad sen december, och fortfarande hade 100st konverterade som ej levererats, och att generalagenten skyller på alltifrån komponentbrist, Ukrainakriget och produktionsproblem i fabriken... De hade ingen ny prognos alls att ge för närvarande och kunde bara beklaga.

I denna takt kommer de ju inte hinna leverera allas bilar under 2023. De kanske måste konverteras till MY24 för ytterligare avgift? :roll:

Börjar bli skapligt less iaf. Vi beställde vår november 2021. Priset på en Tesla Model Y är motsvarande som vi ska betala för vår Ioniq, men vi vill hellre ha Ioniqen. Men någon gång känns det som att gränsen är nådd och man måste inse att bilen ej kommer levereras.

Hur resonerar ni andra?
Jag är nära att ge upp. Jag pratade med ÅF idag och han var rätt uppgiven också. Dom får ingen användbar prognos från generalagenten. Dom fick några bilar i början på året men har inte sett att några andra börjat byggas.

Jag verifierade att jag kunde avbryta beställningen men funderar några dagar till om det blir en Y LR istället. Målet är att ha en bil till sommarens semesterresa.
Senaste beskedet var att min bil ska komma i början av april. Men om den inte kommer innan sommaren och de ska konvertera beställningen till MY24 då ger jag upp. Har väntat sen aug 2021.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

ÅF har inget preliminärt datum på min i5 AWD beställd September 2021 heller. Tröttsamt att se norrmännen få sina på löpande band med samma färg och tillval som jag har på min. Samt att det inte ens finns någon kö i Sverige. Det är helt random vem som får sin bil oavsett om man var tvungen att boka om till MY23 eller om man hade beställt MY23 från början. Generalagenten är en enda stor lögnare. Kommer avbeställa den om det blir ombokning MY24. Inte värt utan ev 50k bonus för mig att byta. Även om jag verkligen längtar efter att prova nya dämparna, automatiska handtagen och snabbare acc. :(

Vilken tur jag hade att jag köpte min i5 RWD "så länge"... Haft den sen December 2021.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

DanneLKPG skrev: 11 mar 2023 15:22
ÅF har inget preliminärt datum på min i5 AWD beställd September 2021 heller. Tröttsamt att se norrmännen få sina på löpande band med samma färg och tillval som jag har på min. Samt att det inte ens finns någon kö i Sverige. Det är helt random vem som får sin bil oavsett om man var tvungen att boka om till MY23 eller om man hade beställt MY23 från början. Generalagenten är en enda stor lögnare. Kommer avbeställa den om det blir ombokning MY24. Inte värt utan ev 50k bonus för mig att byta. Även om jag verkligen längtar efter att prova nya dämparna, automatiska handtagen och snabbare acc. :(

Vilken tur jag hade att jag köpte min i5 RWD "så länge"... Haft den sen December 2021.
Var det inte nån sida som redovisade backloggen på 2023 modellen var större än vad de kommer tillverka?

Bara de som omvandlade från -22 till -23 var större än den svenska tilldelningen av -23:or?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

För info så mailade jag detta till generalagent. Klistrar in deras svar längre ned.
Hej

I november 2021 beställde vi en Ioniq 5 från Fordonsmäklarna i Sollentuna, med estimerad leveranstid sommaren 2022. I somras fick vi, som alla andra, information om förseningar och valde att konvertera ordern från modellår 2022 till 2023 med estimerad leveranstid Q4 2022. I december fick vi höra att bilen var beräknad i Q1 2023, och i januari fick vi höra att bilen ej kom med i Q1-leveransen utan var beräknad i början av april. Häromdagen fick jag istället höra från vår ÅF att de endast fått en handfull av de konverterade MY22-MY23-bilar levererade varje månad sen december, och att de fortfarande har 100st+ konverterade bilar som fortfarande ej levererats. De hade inte heller fått någon ny prognos (genom er) på leveransen av resterande bilar, vilket de bara kunde beklaga.

I denna takt så ser det inte troligt ut att Hyundai kommer att hinna leverera samtliga konverterade MY22-23 förrän årsskiftet 2023-2024 – eller möjligtvis ännu senare. Om Hyundai globalt även planerar att släppa en MY24-uppdatering kan man förmoda att hela proceduren från i fjol kommer att upprepa sig igen, med att samtliga redan konverterade ordrar kommer att behöva konverteras igen, från MY23-24.

Den bristfälliga informationen från Hyundai, inklusive från dess återförsäljare, gör knappast underverk för Hyundai hos de kunder som redan lagt en order och väntat på leverans sedan 2021. Jag har diskuterat detta med andra personer som också valt att konvertera sina ordrar och alla är samstämmiga i att förtroendet för att en bil kommer att levereras närmsta halvåret, eller ens någonsin, helt enkelt börjar försvinna. Med tanke på Teslas prisdumpning och kortare leveranstid av Model Y, gör det att flera börjar snegla på andra biltillverkare istället. Utan att ha inblick i Hyundais taktik så börjar man spekulera i att det kanske är det som är syftet – eventuellt för att man vill fokusera på andra marknader än just Sverige.

Med detta mail önskar jag främst tre saker:

1. Informera generalagenten för Hyundai i Sverige om hur man uppfattas av sina kunder, och hur diskussionerna går kunderna sinsemellan
2. Uppmana till generellt bättre information om uppskattade leveranstider, direkt från Hyundai till slutkunderna. Brevet som gick ut för något halvår sedan skulle även kunna upprepas fast med mer konkret information. Exempelvis om hur många konverterade ordrar som gått ut av det totala antalet, hur prognoserna ser ut för resterande, med mera.
3. Om möjligt, få ett bättre leveransbesked för vår individuella order, eftersom vår ÅF uppenbarligen ej lyckas tillhandahålla det på egen hand.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar,
John Doe
Här är deras svar:
Tack för att du kontaktar Hyundai Sverige kundservice.

Vi förstår din frustration vad gäller leveranstider, men framförallt brist på information.

Först och främst, varken importör eller återförsäljare har mer information än vi delger våra kunder. Bristen på information har flera förklaringar:

Som klargjorts tidigare är IONIQ 5 en global försäljningssuccé. Detta har i kombination med utdragna pandemi-effekter, komponentbrist och kriget i Ukraina medfört begränsningar och reducerad produktionskapacitet i fabrikerna. Följaktligen har det skapats en enormt stor orderbank från hela världen som ännu inte har kunnat produceras.

Från importörens sida hanteras situationen enligt de möjligheter som idag ges. Vi arbetar kontinuerligt med prioriteringslistor direkt mot fabrik där grundprincip bygger på först order, först produktion. Vi kan dock likt många kunder, se att bilar inte alltid följer denna produktions-kö. Anledning är att fabriken hela tiden försöker optimera sin produktionshastighet och producerar de bilar som för stunden är möjliga att producera. Detta beror på faktorer som tillval, specifikationer eller färg.

Således får varken importören eller återförsäljarna någon produktionsplanering på individ-nivå från fabriken. Det är först när bilen fått ett chassinummer och därigenom planeras för produktion som vi kan vi identifiera bilen, och se produktionsstatus i våra system. Det är först i detta skede som vi kan ge en uppskattad leveranstid.

Vi beklagar väntetiden
Jag frågade därefter om antal konverterade MY22-23, samt hur många av dessa som levererats (så att man kan göra egna estimat, men det var inga siffror de hade på kundtjänst utan hänvisade till ÅF...

De försöker ju inte ens.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lerumsexpressen »

En fråga till er som vet. Enligt hörsägen så har Kia och Hyundai delat upp världen och därmed även tilldelas dessa länder bilar enligt denna uppdelning. I Sverige får vi fler Kias medans USA får fler Hyundais. Detta för att koncernen ska finnas närvarande i de flesta länder och att de inte konkurrerar ut varandra i onödan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

För info så har ca hälften av konverterade ordrar producerats:
Hur många bilar valde kunderna att konvertera till modellår 23, och hur många av dessa har levererats? Med denna info kan vi i alla fall få en insyn i hur stor backlogg som finns, och om det är troligt att man hinner få sin bil i år.
Vi har tyvärr inte siffror härinne på kundservice utan rekommenderar att du kontaktar din återförsäljare med din fråga.
Återförsäljaren har väl inga volymer för Sverige som helhet, det måste väl ni som generalagent sitta på? Även om inte ni på kundtjänsten har det.
Det var ca. 1200 ombokade bilar och av dessa har mellan tummen och pekfingret hälften producerats.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ja jag litar inte riktigt på vad generalagenten säger. Sverige har fått strax över 1500 IONIQ5 sen starten och Norge har fått över 10.000 bilar... Har sett min konfiguration levereras flera gånger där (i Norska IONIQ 5-gruppen på fb) och där klagas det på "lång väntan" som verkar vara runt 6 månader. Vi beställde september 2021.

Sverige nedprioriteras ordentligt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jonasl »

Det syns ju tydligt på gatorna om inte annat, I5 är fortfarande en ovanlig bil jämfört med EV6 och inte minst ID4/5 och Model Y som väl är de främsta konkurrenterna. Och jag tror inte det beror på att de sålt så fantastiskt mycket färre.

Och jag tror du har helt rätt i din analys om att många hoppar av orders och beställer en Model Y istället, väldigt vanligt förekommande i märkesgrupperna har jag sett! Det är synd.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jak »

Johndoe skrev: 14 mar 2023 08:12
För info så har ca hälften av konverterade ordrar producerats:
Hur många bilar valde kunderna att konvertera till modellår 23, och hur många av dessa har levererats? Med denna info kan vi i alla fall få en insyn i hur stor backlogg som finns, och om det är troligt att man hinner få sin bil i år.
Vi har tyvärr inte siffror härinne på kundservice utan rekommenderar att du kontaktar din återförsäljare med din fråga.
Återförsäljaren har väl inga volymer för Sverige som helhet, det måste väl ni som generalagent sitta på? Även om inte ni på kundtjänsten har det.
Det var ca. 1200 ombokade bilar och av dessa har mellan tummen och pekfingret hälften producerats.
Några gissningar/antaganden kommer här.

De första -23 bilarna kom väl i november om jag förstår statistiken rätt.

Enligt car.info så har det registrerats 393 bilar sedan november
https://www.car.info/sv-se/hyundai/ioni ... tered&tci=

För att nå upp till hälften av 1200 måste det betyda att ytterligare 200+ på väg till Sverige bilar är producerade men ännu inte registrerade. Som mest har det levererats 155 under en månad, så det skulle väl innebära en höjning av produktionstakten tilldelad till SE.

Om dom alla kommer under april har dom fått ut hälften på 6 månader - kan dom hålla det tempot skulle det precis hinnas med att leverera alla ombokningar innan det är dags för nästa årsmodell. Men sedan tillkommer nybeställningar också... Som jag förstår det finns det personer som beställt -23 bilar under våren -22 som också fått leverans. Frågan är hur många sådana beställningar det finns.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Vad jag har sett så spelar det ingen roll om man fått ombokat eller om man beställde MY23 från början. Man hamnar i samma kö. Så mycket för "VIP" som det hette på ombokningslänken. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av kungjohan »

Är det någon som vet om det fungerar bra att ladda Ionic5 på Tesla Supercharger nu? Jag har aldrig provat men läst att det inte har gett så snabb laddning och att det var någon form av inkompabilitet som skulle ordnas senare.
Ramagon
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2023 19:42

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ramagon »

Funderat på en Ioniq 5 AWD som ny förmånsbil alternativt en Tesla Model Y. Provkört Kia Ev6 men tyvärr allt för liten bak (Jag slår i taket), vi har småbarn så en av oss brukar åka bak. Lastkapacitet är ju klar fördel Tesla men man blir lite skeptisk till avsaknad av radar m.m. Kör en XC60 Bensinare idag som är lagom stor för oss.

Frågan är om det ens är värt att boka in en provkörning med vad som verkar vara väldigt luddiga (obefintliga?) leveranstider?

Tänkte så man inte förälskar sig i bilen och så får man inte tag i den… :?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ramagon skrev: 02 apr 2023 19:07
Funderat på en Ioniq 5 AWD som ny förmånsbil alternativt en Tesla Model Y. Provkört Kia Ev6 men tyvärr allt för liten bak (Jag slår i taket), vi har småbarn så en av oss brukar åka bak. Lastkapacitet är ju klar fördel Tesla men man blir lite skeptisk till avsaknad av radar m.m. Kör en XC60 Bensinare idag som är lagom stor för oss.

Frågan är om det ens är värt att boka in en provkörning med vad som verkar vara väldigt luddiga (obefintliga?) leveranstider?

Tänkte så man inte förälskar sig i bilen och så får man inte tag i den… :?
Väntat på min i5 AWD i snart 19 månader. Skulle inte räkna med att få tag på en så slipper du bli besviken. Det är rent lotteri.
Enligt mig en mycket bättre bil än MY på det mesta (äger en i5 RWD) och det är en superskön bil på långresor, men leveranstiden är som sagt katastrof...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev: 02 apr 2023 19:11
Ramagon skrev: 02 apr 2023 19:07
Funderat på en Ioniq 5 AWD som ny förmånsbil alternativt en Tesla Model Y. Provkört Kia Ev6 men tyvärr allt för liten bak (Jag slår i taket), vi har småbarn så en av oss brukar åka bak. Lastkapacitet är ju klar fördel Tesla men man blir lite skeptisk till avsaknad av radar m.m. Kör en XC60 Bensinare idag som är lagom stor för oss.

Frågan är om det ens är värt att boka in en provkörning med vad som verkar vara väldigt luddiga (obefintliga?) leveranstider?

Tänkte så man inte förälskar sig i bilen och så får man inte tag i den… :?
Väntat på min i5 AWD i snart 19 månader. Skulle inte räkna med att få tag på en så slipper du bli besviken. Det är rent lotteri.
Enligt mig en mycket bättre bil än MY på det mesta (äger en i5 RWD) och det är en superskön bil på långresor, men leveranstiden är som sagt katastrof...
Har du ett leveransdatum?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev: 02 apr 2023 20:41
Har du ett leveransdatum?
Tyvärr inte. Finns inget som helst datum eller gissning... Det kan "smälla till" närsom, eller så kanske man blir tillfrågad att boka om till MY24? Pinsamt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev: 02 apr 2023 20:45
Dafro skrev: 02 apr 2023 20:41
Har du ett leveransdatum?
Tyvärr inte. Finns inget som helst datum eller gissning... Det kan "smälla till" närsom, eller så kanske man blir tillfrågad att boka om till MY24? Pinsamt.
Surt, känns som om leveranstid är mer ett lotteri.
27,8 kWp solceller
Skriv svar